Lijst van vragen : Lijst van vragen over het Jaarplan 2019 Belastingdienst (Kamerstuk 31066-439)
2018D56217 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Financiën heeft over de brief van de Staatssecretaris van
Financiën van 5 november 2018 inzake aanbieding jaarplan 2019 Belastingdienst (Kamerstuk
31 066, nr. 439) op 22 november 2018 de navolgende vragen ter beantwoording aan de Staatssecretaris
voorgelegd.
De voorzitter van de commissie, Anne Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Freriks
Nr.
Vraag
1.
Wordt het onderdeel «huisvesting» binnen afzienbare termijn onderdeel van het Jaarplan?
2.
Zijn er locaties van de Belastingdienst waar de beoogde personele bezetting helemaal
of vrijwel helemaal is ingevuld? Indien ja, welke locaties zijn dat en is uitbreiding
op deze plekken dan niet opportuun?
3.
Welke locaties van de Belastingdienst hebben de grootste moeite om de personele bezetting
in te vullen?
4.
Kunt u een meerjarig overzicht geven van de bedragen die gemiddeld per medewerker
worden geïnvesteerd in opleidingen van (uitgesplitst) middelbaar, lager en hoger geschoold
personeel? Wat zijn de trends?
5.
Wat zijn de kosten (zowel beleidsmatige kosten als uitvoeringkosten) om toeslagen
waarop men op basis van het inkomen recht heeft, automatisch uit te laten keren aan
mensen die gepensioneerd zijn?
6.
Kunt u nut en noodzaak toelichten van het bestaan van «lokale ICT-applicaties»(in
totaal 500) voor de Belastingdienst? Is dit niet extreem inefficiënt; zo nee, waarom
niet?
7.
Kunt u garanderen dat (een gebrek aan) financiële middelen, op dit moment het tempo
van de ICT -vernieuwingsprocessen binnen de Belastingdienst niet negatief beïnvloed?
8.
Per wanneer is de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet voor de Belastingdienst uitvoerbaar?
Is de implementatie van de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet ook mogelijk zonder
de stroomlijning van de invorderingsregelgeving belastingen en toeslagen? Op welke
specifieke problemen stuit de inwerkingtreding van de Wet vereenvoudiging beslagvrije
voet?
9.
Welke productietabellen zijn wel te vinden in de halfjaarsrapportages en niet in het
Jaarplan of de jaarrapportages?
10.
Welke productietabellen zijn in de afgelopen jaren niet meer meegenomen in de halfjaarsrapportages
maar daarvoor wel?
11.
Hoe wordt de aangifte voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb'ers) vergemakkelijkt?
12.
Welke acties zijn ingezet naar aanleiding van de digitaliseringsagenda overheid met name op de mogelijkheden van techniek?
13.
Wat zijn andere voorbeelden in de strategische ontwikkelingen waar de Belastingdienst
tegenaan loopt?
14.
Op welke punten staat de dienstverlening van de Belastingtelefoon onder grote druk?
Welke oorzaken liggen hier naast het personeelsverloop aan ten grondslag?
15.
Hoeveel bezwaren worden niet binnen de gestelde termijn afgehandeld (graag een overzicht
per doelgroep)?
16.
Welke termijnen worden normaliter gehanteerd om bezwaren af te handelen?
17.
Wat zijn de sancties voor de Belastingdienst als bezwaren niet op tijd worden afgehandeld?
18.
Op welke manier worden mensen of ondernemers tegemoet gekomen als bezwaartermijnen
niet tijdig worden afgehandeld?
19.
Kunt u per doelgroep (burgers, mkb’ers, starters, enz) een overzicht geven van het
aantal bezwaarschriften die niet tijdig binnen de vastgestelde termijn zijn behandeld?
20.
Kunt u per doelgroep een overzicht geven van de mate waarin de bezwaarschriften niet
binnen de termijn zijn afgehandeld?
21.
Welke innovatieve middelen zijn de afgelopen twee jaar ingezet (in de praktijk of
als pilot) om de handhaving te moderniseren?
22.
Kan bij het percentage dat belastingontduiking onaanvaardbaar of neutraal vindt een
uitsplitsing worden gemaakt naar de groep die belastingontduiking onaanvaardbaar vindt
en de groep die neutraal staat tegenover belastingontduiking? Zijn hierbij ook resultaten
beschikbaar over het onaanvaardbaar vinden van belastingontwijking?
23.
Kunt u de groep die volgens het Jaarplan de pakkans bij misbruik van toeslagen ervaren
als neutraal tot zeer groot, onderverdelen in de beschikbare subcategorieën? Dus hoeveel
neutraal en hoeveel zeer groot, etc.?
24.
Op welke manieren communiceert de BelastingTelefoon met burgers?
25.
Bestaat de mogelijkheid om een vraag over je aangifte via email of app te stellen?
26.
Hoeveel aangiften worden handmatig gecorrigeerd en wat is de duur van deze wijziging?
27.
Hoeveel aangiften worden automatisch gecorrigeerd?
28.
Kunt u de in het Jaarplan genoemde belastingopbrengst van mkb’ers, te weten 70 miljard
euro, uitsplitsen naar de diverse belasting- en (eventueel) premiesoorten?
29.
Wat zijn de meest gestelde vagen over de Inkomstenbelasting door mkb’ers?
30.
Hoe heeft het aantal mkb’ers dat juist en volledig aangifte doet zich sinds 2013 ontwikkeld?
31.
Hoeveel is het totaal terug te vorderen bedrag per jaar als percentage van het totaal
uitgekeerde bedrag?
32.
Kunt u toelichten, nu 41% van de nieuwe aanvragers van toeslagen aangeeft hulp te
hebben gehad bij de aanvraag, of dit percentage stijgend of dalend is? Welk deel van
deze nieuwe aanvragers is gepensioneerd?
33.
Bij 25% van de aangevraagde toeslagen vindt naderhand een terugvordering plaats; kan
dit worden uitgesplitst per toeslagsoort?
34.
Welke andere investeringen zijn er gedaan om de Belastingdienst en douane voor te
bereiden op de Brexit en uitvoering te geven aan de extra handelingen die noodzakelijk
zijn?
35.
Kunt u een overzicht geven van de technische ondersteuning aan de andere landen binnen
het Koninkrijk der Nederlanden?
36.
De Belastingdienst gaat van 27.360 medewerkers in september 2018 naar 29.650 medewerkers
eind 2019, aldus het Jaarplan; echter, volgens de begroting van het Ministerie van
Financiën dalen de personele uitgaven van 2.258.192 in 2018 naar 2.051.262 in 2019;
kan dit worden toegelicht?
37.
Kunt u in de tabel prestatie-indicatoren naast de streefwaarde 2018 van het lopende
jaar de voorlopige waarde opnemen? Zo nee, waarom niet?
38.
Waarom daalt in 2019 de streefwaarde voor de bruto correctie-opbrengsten aangiftebehandeling
IH voor particulieren en mkb, voor Vpb (Vennootschapsbelasting) mkb en voor boekenonderzoeken?
39.
Waarom stijgt in 2019 de streefwaarde van de achterstand in de invordering?
40.
Wat verklaart de toename in het aantal ernstige productieverstoringen in 2017?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. (Anne) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
J.F.C. Freriks, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.