Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
35 095 XVI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2018 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
A.
Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
1
B.
Begrotingstoelichting
3
1.
Leeswijzer
3
2.
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
3
3.
Het beleid
6
4.
De niet-beleidsartikelen
23
5.
Financieel Beeld Zorg
28
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2018 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven behorend tot
het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het jaar 2018.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge
De Minister voor Medische Zorg,
B.J. Bruins
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1. LEESWIJZER
De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven,
overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, financieringsverschuivingen
en middelen die ten laste of ten gunste van het generale beeld aan de begroting van
VWS worden toegevoegd of vrijvallen.
De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2018, die de Minister van
Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de
volgende uitgangspunten toegepast:
– Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het totale
mutatiebedrag voor de uitgaven en ontvangsten op de instrumenten binnen een subartikelonderdeel
hoger is dan € 2,5 miljoen. Het totale mutatiebedrag is de som van de mutaties bij
de Miljoenennota en de overige mutaties 2e suppletoire begroting. Eveneens kunnen bedragen onder deze norm worden toegelicht
indien politiek relevant.
– Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven.
In een enkel geval wordt bij zeer grote verplichtingenmutaties een toelichting gegeven.
Voor wat betreft de uitgaven en ontvangsten behorend tot het Uitgaven plafond Zorg
worden mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht.
2. OVERZICHT BELANGRIJKSTE (BELEIDSMATIGE) SUPPLETOIRE MUTATIES 2018 (NAJAARSNOTA)
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2018 (Najaarsnota) Bedragen x € 1.000
Artikel
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
15.261.447
Stand eerste suppletoire begroting
15.249.761
De inrichting van de uitvoering van de tegemoetkoming Q-koorts patiënten vraagt meer
tijd, omdat de verwerking van medische gegevens met grote zorgvuldigheid moet worden
gedaan. De voor 2018 gereserveerde middelen (€ 4,8 mln.) zijn daarom doorgeschoven
naar 2019. Voorts vraagt de afwikkeling van de claim narcolepsie – Mexicaanse griepvaccin
meer tijd dan voorzien omdat, in goed overleg met de belanghebbenden, een zorgvuldig
proces wordt doorlopen waarbij onder meer onafhankelijke deskundigen dienen te worden
geraadpleegd. De hiervoor in 2018 gereserveerde middelen (€ 5,0 mln.) zijn eveneens
doorgeschoven naar 2019.
1
– 9.800
Vanwege vertraging bij de voorbereidingen om GGZ-instellingen in staat te stellen
hun patiëntgegevens te ontsluiten wordt het hiervoor bestemde budget in 2018 met € 14,3
miljoen verlaagd. De middelen worden voor een groot deel doorgeschoven naar 2019.
2
– 14.300
De uitgaven aan voorlichting over het actief donorregister zijn lager dan geraamd
omdat er enige tijd sprake is geweest van een mogelijk referendum over de wet. Na
het niet doorgaan van het referendum zijn de verdere voorbereidingen ter hand genomen.
Het budget is met € 4,4 miljoen naar beneden bijgesteld.
2
– 4.400
In 2018 is zeer beperkt gebruik gemaakt van de subsidieregeling waarmee medisch specialisten
in de periode 2017–2019 worden gefaciliteerd bij de overstap naar loondienst. De resterende
middelen worden doorgeschoven naar 2019 (€ 5,2 miljoen).
2
– 5.170
Voor de inzet van de expertise van de specialist ouderengeneeskunde in de eerstelijn
(kernteams ouderen in de wijk) en in de verbinding naar de spoedzorg wordt een bedrag
van € 6 miljoen structureel via een ijklijn overgeboekt naar het Wlz-budget van de
zorgkantoren.
3
– 6.000
Voor 2018 is € 10 miljoen gereserveerd voor levensbegeleiding uit de envelop «waardig
ouder worden» (€ 50 miljoen). Het programma gaat later van start en de middelen worden
via een kasschuif overgeheveld naar latere jaren.
3
– 10.000
De uitgaven aan de versteviging van respijtzorg en dagopvang starten later dan verwacht
omdat het opstellen van plannen langer heeft geduurd dan voorzien. De middelen worden
doorgeschoven naar latere jaren ten behoeve van de pilot logeerzorg en de implementatie
van de adviezen van de ambassadeur respijtzorg.
3
– 6.500
Het programma Waardigheid en trots op locatie heeft als doel de kwaliteit van de verpleeghuiszorg
te verbeteren. Het betreft een meevaller die voor 6,5 mln bestaat uit voorziene uitgaven
in het kader van het stimuleringsprogramma. De uitgaven waren voor 2018 voorzien maar
vallen in 2019. Het restantbedrag valt vrij middels herzieningen van subsidies in
het kader van Waardigheid en Trots. Bij tussentijdse monitoring is gebleken dat een
deel van de toegekende middelen niet benodigd is vanwege minder en goedkopere trajecten.
3
– 12.750
De uitgaven aan cliëntondersteuning starten grotendeels later dan verwacht. Voordat
bepaald kan worden welke extra middelen gemeenten en zorgkantoren krijgen en waarvoor,
wordt eerst onderzoek gedaan naar de behoefte en het aanbod van cliëntondersteuning.
Wanneer een stevig fundament is neergezet en meer inzicht is kunnen middelen doelmatig
en doeltreffend worden ingezet binnen zowel het sociaal domein als de Wlz. Voorts
is € 2,7 miljoen overgeheveld naar het Gemeentefonds ten behoeve van cliëntondersteuning.
3
– 13.748
De uitgaven voor crisiszorg ouderen starten later dan verwacht. Door het doorschuiven
van de middelen naar 2021 wordt het beschikbare budget in dit jaar gelijk getrokken
met het beschikbare budget in de jaren daarvoor en kunnen voorgenomen uitgaven doorlopen.
3
– 3.900
De uitgavenraming voor de BIKK is op basis van de Macro Economische Verkenning (MEV)
van het Centraal Planbureau (CPB) naar boven bijgesteld (€ 11,7 miljoen).
3
11.700
Het programma Huiselijk Geweld is later gestart dan gepland. Hierdoor wordt € 4,5
miljoen dit jaar niet besteed.
5
– 4.500
De uitgaven voor de subsidieregeling bijzondere transitiekosten Jeugdwet vallen naar
verwachting € 6 miljoen lager uit dan verwacht. Alle subsidieaanvragen voor deze regeling
voor 2018 zijn inmiddels ingediend en worden momenteel beoordeeld
5
– 6.000
Als gevolg van een sterkere daling van het aantal personen dat gebruik maakt van de
diverse regelingen voor voormalig verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen wordt het
budget met € 7,9 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit bedrag is een resultante van
de geraamde uitgaven voor in totaal 6 wetten voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen.
7
– 7.900
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau
naar beneden bijgesteld (€ 402,6 miljoen).
8
– 402.600
Op grond van een actualisatie van de raming van het tempo waarin de Belastingdienst
de aanvragen afhandelt, is het budget voor de tegemoetkoming specifieke zorgkosten
(TSZ) met € 8,5 miljoen naar boven bijgesteld.
8
8.500
Aan RIVM worden aanvullende middelen ter beschikking gesteld ten behoeve van de verbetering
en vernieuwing van de informatievoorziening (€ 7,8 miljoen).
9
7.800
In verband met de komst van de EMA naar Nederland wordt momenteel gewerkt aan het
realiseren van huisvesting voor deze organisatie. Hiervoor wordt aanvullend budget
gereserveerd.
10
6.800
Overig
– 49.002
Stand tweede suppletoire begroting 2018
14.727.991
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2018 (Najaarsnota) Bedragen x € 1.000
Artikel
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
99.585
Stand eerste suppletoire begroting
116.084
De hogere ontvangsten worden veroorzaakt door niet geraamde ontvangsten in verband
met de afrekening van in 2017 betaalde voorschotten aan het RIVM voor het Nationaal
Programma Grieppreventie, het Rijksvaccinatieprogramma de invoering van de HPV-vaccinatie
en de Nationale Hielprik Screening (€ 6,7 mln.) én op basis van de Subsidieregeling
Publieke Gezondheid (€ 8,7 mln.). Verder is geld ontvangen in verband met de liquidatie
van de Stichting Garantiefonds voor Hemofiliepatiënten. De middelen die destijds in
het fonds zijn gestort worden, vermeerderd met de ontvangen rente, hiermee geretourneerd
(€ 2,9 mln.). In totaal worden de ontvangsten met € 18,4 miljoen verhoogd.
1
18.356
De ontvangstenraming wordt met € 8,0 miljoen bijgesteld, dit houdt voornamelijk verband
met de terugontvangen van het CIZ. Voornaamste oorzaak zijn de lagere gerealiseerde
operationele kosten 2016 en 2017.
3
8.000
De ontvangstenraming wordt ten opzichte van de eerste suppletoire begroting verhoogd
met € 15,0 miljoen. Dit betreft onder meer ontvangsten van agentschappen en raden
voor betalingen aan SSO’s (€ 9,2 miljoen) en het kernministerie (€ 3,0 miljoen). Daarnaast
vallen de ontvangsten van IGJ hoger uit (€ 1,7 miljoen) en is bij het SCP sprake van
ontvangsten voor externe projecten en hogere ontvangsten van departementen (€ 0,9
miljoen).
10
15.000
Overig
2.792
Stand tweede suppletoire begroting 2018
160.232
2.1 Wettelijke basis
Digitale ontsluiting Nazi-archieven
Vanwege de viering van 75 jaar vrijheid zal aan de ITS, de International Tracing Service,
waarin vele Nazi-archieven zijn ondergebracht, een éénmalige bijdrage van € 100.000
worden verleend voor de digitale ontsluiting van dit omvangrijke archief voor een
breed publiek van nabestaanden, professionele onderzoekers, leraren, scholieren en
geïnteresseerden.
Opstartkosten nationale Dopingautoriteit
Per 1 januari 2019 wordt het ZBO Dopingautoriteit ingesteld die de taken van de nationale
antidopingorganisatie op zich gaat nemen. Vooruitlopend op de goedkeuringsbrief 2019
voor het nieuwe ZBO, dient een aantal kosten/uitgaven ten behoeve van het nieuwe ZBO
reeds in december van dit jaar gemaakt te worden om een goede start van het ZBO per
2019 mogelijk te maken. Hiertoe wordt een bijdrage van maximaal € 60.000,- aan Stichting
ADAN verleend waarbij een eventueel overschot als saldo meegenomen wordt naar het
nieuwe ZBO. Dit wordt vastgelegd in een overdrachtsdocument.
3. HET BELEID
3.1. De beleidsartikelen
Artikel 1 Volksgezondheid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1.
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
655.043
705.013
– 11.440
3.950
697.523
Uitgaven
669.585
686.105
– 11.440
– 12.822
661.843
Waarvan juridisch verplicht
95,5%
96,3%
1. Gezondheidsbescherming
110.257
112.511
3.796
– 2.152
114.155
Subsidies
8.038
8.208
2.555
– 3.006
7.757
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma Preventie
8.038
7.858
2.555
– 3.006
7.407
Overig
0
350
0
0
350
Opdrachten
2.146
2.730
– 129
– 130
2.471
Aanschaf Jodiumtabletten
0
0
0
0
0
Overig
2.146
2.730
– 129
– 130
2.471
Bijdragen aan agentschappen
99.481
100.972
1.948
1.007
103.927
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit
81.380
81.873
1.300
0
83.173
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
16.101
17.858
300
1.381
19.539
Overig
2.000
1.241
348
– 374
1.215
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
0
0
0
0
0
Overig
0
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
592
601
– 578
– 23
0
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden
114
123
– 111
– 12
0
Lokaal verbinden
208
208
– 197
– 11
0
Overig
270
270
– 270
0
0
2. Ziektepreventie
484.829
487.736
– 18.445
– 5.675
463.616
Subsidies
251.363
246.929
– 5.645
– 3.480
237.804
Ziektepreventie
15.118
18.684
– 9.820
520
9.384
RIVM: Regelingen publieke en seksuele gezondheid
210.245
210.245
3.560
– 2.400
211.405
Niet Invasieve Prenatale Test (NIPT)
26.000
18.000
615
– 1.600
17.015
Opdrachten
7.738
7.738
– 7.321
0
417
(Vaccin)onderzoek
7.427
7.427
– 7.427
0
0
Overig
311
311
106
0
417
Bijdragen aan agentschappen
224.732
232.073
– 5.501
– 2.195
224.377
RIVM: Opdrachtverlening Centra
224.732
232.073
– 5.501
– 2.195
224.377
Bijdragen aan medeoverheden
996
996
22
0
1.018
Overig
996
996
22
0
1.018
3. Gezondheidsbevordering
56.028
67.146
2.077
– 5.949
63.274
Subsidies
35.769
47.009
1.673
– 3.820
44.862
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak)
8.077
9.167
1.400
0
10.567
Gezonde leefstijl en gezond gewicht
13.958
13.958
4.270
0
18.228
Letselpreventie
4.294
4.196
100
0
4.296
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg
5.038
5.088
111
0
5.199
Bevordering van seksuele gezondheid
2.772
7.722
61
– 3.378
4.405
Overig
1.630
6.878
– 4.269
– 442
2.167
Opdrachten
4.687
6.325
64
– 1.602
4.787
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift
3.100
3.100
0
0
3.100
Communicatie verhoging leeftijdsgrenzen alcohol en tabak
1.060
0
0
0
0
Overig
527
3.225
64
– 1.602
1.687
Bijdragen aan agentschappen
693
368
13
– 381
0
Overig
693
368
13
– 381
0
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
246
141
5
– 146
0
Overig
246
141
5
– 146
0
Bijdragen aan medeoverheden
14.633
13.303
322
0
13.625
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift
13.559
13.303
314
0
13.617
Overig
1.074
0
8
0
8
4. Ethiek
18.471
18.712
1.132
954
20.798
Subsidies
17.421
17.421
363
954
18.738
Abortusklinieken
15.755
15.755
326
1.000
17.081
Beleid Medische Ethiek
1.666
1.666
37
– 46
1.657
Opdrachten
336
336
5
0
341
Overig
336
336
5
0
341
Bijdragen aan agentschappen
714
955
764
0
1.719
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek
714
955
764
0
1.719
Ontvangsten
8.403
8.403
0
18.356
26.759
Bestuurlijke boetes
5.400
5.400
0
0
5.400
Overig
3.003
3.003
0
18.356
21.359
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
2. Ziektepreventie
Subsidies
Ziektepreventie
De inrichting van de uitvoering van de tegemoetkoming Q-koorts patiënten vraagt meer
tijd, omdat de verwerking van medische gegevens met grote zorgvuldigheid moet worden
gedaan. De voor 2018 gereserveerde middelen (€ 4,8 miljoen) zijn daarom doorgeschoven
naar 2019. Voorts vraagt de afwikkeling van de claim narcolepsie – Mexicaanse griepvaccin
meer tijd dan voorzien omdat, in goed overleg met de belanghebbenden, een zorgvuldig
proces wordt doorlopen waarbij onder meer onafhankelijke deskundigen dienen te worden
geraadpleegd. De voor 2018 gereserveerde middelen (€ 5,0 miljoen) zijn eveneens doorgeschoven
naar 2019. Voor het Digitaal dossier Jeugdgezondheidszorg is extra geld nodig voor
de ICT-ondersteuning voor toestemming uitwisseling persoonsgegevens Rijksvaccinatieprogramma
(RVP) als gevolg van de AVG (€ 0,5 miljoen). Per saldo wordt het budget voor ziektepreventie
verlaagd met € 9,3 miljoen.
Opdrachten
(Vaccin)onderzoek
Zoals in de VWS-begroting 2018 is gemeld wordt het vaccinonderzoek (€ 5,8 miljoen)
en het onderzoek naar alternatieven voor dierproeven (€ 1,7 miljoen) uitgevoerd door
de projectdirectie Antonie van Leeuwenhoekterrein (Pd ALt). Het budget (in totaal
€ 7,4 miljoen) is daartoe overgeboekt naar artikel 10 apparaatsuitgaven.
Bijdragen aan agentschappen
RIVM: Opdrachtverlening Centra
De uitgaven voor de aanpassing van het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) zijn – rekening
houdende met de daling van het geboortecohort, nieuwe vaccinprijzen en de uitbreiding
van het RVP met de Meningokokken W-vaccinatie – per saldo € 6,4 miljoen lager dan
waar eerder rekening mee was gehouden. Voorts is door de demissionaire staat in 2017
van het kabinet vertraging opgetreden in de uitbreiding van de neonatale hielprikscreening.
Hierdoor komt € 2,2 miljoen van de gereserveerde middelen niet tot besteding in 2018.
Beide hiervoor genoemde budgetten, die niet in 2018 tot besteding zijn gekomen, van
per saldo € 8,6 miljoen zijn door middel van een kasschuif ingezet voor de financiering
van de maternale kinkhoestvaccinatie en de rotavirusvaccinatie in de periode 2019
tot en met 2023. Tot slot valt de loonbijstelling deels incidenteel vrij doordat voor
het RIVM vaste tarieven zijn vastgesteld voor 2018 (€ 0,7 miljoen).
3. Gezondheidsbevordering
Subsidies
Gezonde leefstijl en gezond gewicht
In het regeerakkoord zijn middelen gereserveerd voor de verschillende acties binnen
het Nationaal Preventieakkoord. Deze worden onder andere ingezet voor gezonde leefstijl
en gezond gewicht. Bij eerste suppletoire begroting 2018 zijn de middelen abusievelijk
geboekt op de post overige subsidies. Met deze mutatie komen de middelen (€ 4,3 miljoen)
op de goede plek te staan.
Bevordering van seksuele gezondheid
Het overleg met een brede coalitie van veldpartijen voor het opstellen van een plan
voor «Preventie en ondersteuning bij onbedoelde (tiener)zwangerschappen» (TK 32 279, nr. 123) heeft veel tijd gekost. De hiervoor gereserveerde middelen komen daarom in 2018
deels niet tot besteding (€ 2,6 miljoen). De middelen worden daarom doorgeschoven.
Verder zijn budgetten overgeheveld naar artikel 4 (€ 0,6 miljoen) voor de uitvoering
van het plan op Caribisch Nederland en voor het opstellen van een programmavoorstel
door ZonMw én naar het onderdeel Ziektepreventie voor een projectsubsidie aan Rutgers
(€ 0,2 miljoen.). In totaal wordt het budget verlaagd met € 3,3 miljoen.
Overig
Bij eerste suppletoire begroting 2018 zijn de regeerakkoordmiddelen om in te zetten
op de verschillende acties binnen het Nationaal Preventieakkoord abusievelijk geboekt
op de post Overig. Dit wordt nu gecorrigeerd. Het gaat om € 4,3 miljoen.
Ontvangsten
Overig
De hogere ontvangsten worden veroorzaakt door niet geraamde ontvangsten in verband
met de afrekening van in 2017 betaalde voorschotten aan het RIVM voor het Nationaal
Programma Grieppreventie, het Rijksvaccinatieprogramma de invoering van de HPV-vaccinatie
en de Nationale Hielprik Screening (€ 6,7 miljoen) én op basis van de Subsidieregeling
Publieke Gezondheid (€ 8,7 miljoen).
Verder is geld ontvangen in verband met de liquidatie van de Stichting Garantiefonds
voor Hemofiliepatiënten. De middelen die destijds in het fonds zijn gestort worden,
vermeerderd met de ontvangen rente, hiermee geretourneerd (€ 2,9 miljoen). In totaal
worden de ontvangsten met € 18,4 miljoen verhoogd.
Artikel 2 Curatieve zorg
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 2.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
3.054.882
3.002.287
536.306
– 9.795
3.528.798
Uitgaven
3.523.559
3.508.478
– 14.901
– 30.917
3.462.660
Waarvan juridisch verplicht (%)
99,5%
99,7%
1. Kwaliteit en veiligheid
213.790
203.045
– 3.898
– 17.736
181.411
Subsidies
195.300
181.903
– 3.556
– 13.894
164.453
IKNL en NKI
52.466
52.466
0
0
52.466
Zwangerschap en geboorte
5.323
5.323
0
– 1.546
3.777
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA)
3.648
3.648
0
0
3.648
Ontsluiten patiëntgegevens ziekenhuizen
47.875
47.875
– 9.200
– 5.204
33.471
Stimuleren E health en versterken inzet ICT GGZ
25.000
10.700
0
0
10.700
Nederlandse transplantatie stichting
3.705
3.744
0
137
3.881
Orgaandonatie en transplantatie
6.781
5.746
0
697
6.443
Expertisefunctie zintuigelijk gehandicapten
21.967
21.967
0
0
21.967
Antibioticaresistentie
10.000
10.000
0
– 2.700
7.300
Basisondersteuning Research Prinses Maxima Centrum
4.114
4.114
0
0
4.114
Subsidieregeling Borstvergroting transgenders
4.200
0
0
0
0
Overig
10.221
16.320
5.644
– 5.278
16.686
Opdrachten
7.510
12.203
– 912
– 3.354
7.937
Kwaliteitsbeleid Paramedische zorg
1.000
780
0
0
780
Voorwaardelijke Toelating
720
720
0
0
720
Publiekscampagne orgaandonatie
1.800
8.300
0
– 4.400
3.900
Overig
3.990
2.403
– 912
1.046
2.537
Bijdragen aan agentschappen
7.284
7.569
489
– 407
7.651
aCBG
2.700
2.700
0
– 725
1.975
CIBG: Donorregister
2.440
2.440
0
1.156
3.596
Overig
2.144
2.429
489
– 838
2.080
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
3.696
1.370
81
– 81
1.370
Beschikbaarheid Medische produkten
2.000
0
44
– 44
0
Overig
1.696
1.370
37
– 37
1.370
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
3.254.455
3.247.624
– 2.321
– 18.652
3.226.651
Subsidies
41.448
42.219
1.827
– 13.245
30.801
Sluitende aanpak verwarde personen
13.524
13.384
420
– 3.847
9.957
Eerstelijns gezondheidscentra in VINEX-gebieden
2.000
2.000
0
0
2.000
Kwaliteitsgelden Wijkverpleging
1.400
1.400
0
0
1.400
Uitvoering wet verplichte GGZ
905
905
0
– 600
305
Vertrouwenspersoon in de ggz
6.541
6.541
0
0
6.541
Suïcidepreventie
4.040
4.040
0
0
4.040
Subsidieregeling Borstvergroting transgenders
0
2.100
0
– 2.000
100
Overig
13.038
11.849
1.407
– 6.798
6.458
Bekostiging
3.184.683
3.184.683
831
– 1.134
3.184.380
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18-
2.695.900
2.695.900
0
0
2.695.900
Rijksbijdrage dempen premie ten gevolgen van HLZ
451.000
451.000
0
0
451.000
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen
37.783
37.783
831
– 1.134
37.480
Opdrachten
20.725
16.630
– 6.141
– 4.573
5.916
Kwaliteit, veiligheid, doelmatigheid hulpmiddelen
3.200
2.661
0
– 1.836
825
Tolkenvoorziening huisartsen – statushouders
2.805
2.805
0
– 2.500
305
Publiekscampagne Depressie
1.000
0
0
0
0
Pilot Inbedding Psychosociale zorg bij somatische aandoeningen
4.000
4.000
0
0
4.000
Overig
9.720
7.164
– 6.141
– 237
786
Bijdragen aan agentschappen
1.569
2.459
1.030
1.400
4.889
CIBG: WPG/GVS/APG
1.569
2.459
1.030
1.400
4.889
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
6.030
1.633
132
– 1.100
665
ZonMW: gepast gebruik genees- en hulpmiddelen
6.030
1.633
0
– 968
665
Overig
0
0
132
– 132
0
3. Ondersteuning van het stelsel
55.314
57.809
– 8.682
5.471
54.598
Subsidies
4.607
7.272
– 5.002
477
2.747
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
1.243
1.268
27
– 170
1.125
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
2.720
5.360
– 5.170
0
190
Overig
644
644
141
647
1.432
Bekostiging
0
0
0
0
0
Afwikkeling algemene kas ZFW
0
0
0
0
0
Inkomensoverdrachten
22.056
22.076
0
5.350
27.426
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel
21.950
21.950
0
0
21.950
Schadevergoeding Erasmus MC
0
0
0
4.750
4.750
Overig
106
126
0
600
726
Opdrachten
4.544
5.244
62
– 285
5.021
Risicoverevening
1.927
1.927
27
– 180
1.774
Uitvoering zorgverzekeringstelsel
508
1.208
7
0
1.215
Overig
2.109
2.109
28
– 105
2.032
Bijdragen aan agentschappen
15.815
13.980
304
– 387
13.897
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers
15.815
13.980
304
– 387
13.897
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
4.075
5.020
90
397
5.507
SVB: Onverzekerden
3.600
3.020
79
717
3.816
Overig
475
2.000
11
– 320
1.691
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
4.217
4.217
– 4.136
– 81
0
VenJ: Bijdrage C2000
4.217
4.217
– 4.136
– 81
0
Ontvangsten
1.053
1.053
0
1.412
2.465
Wanbetalers en onverzekerden
0
0
0
736
736
Overig
1.053
1.053
0
676
1.729
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Kwaliteit en Veiligheid
Subsidies
Ontsluiten patiëntgegevens ziekenhuizen
Vanwege vertraging bij de voorbereidingen om GGZ-instellingen in staat te stellen
hun patiëntgegevens te ontsluiten is de raming van de uitgaven hiervoor in 2018 met
€ 14,4 miljoen naar beneden bijgesteld.
Antibioticaresistentie
De regionale zorgnetwerken ABR bevinden zich nog in een opstartfase. Hierdoor komen
de middelen die we hiervoor hebben geraamd nog niet volledig tot uitputting. Naar
verwachting zijn de regionale zorgnetwerken ABR vanaf 1 mei 2019 volledig operationeel.
Het budget voor 2018 wordt met € 2,7 miljoen verlaagd.
Opdrachten
Publiekscampagne orgaandonatie
Er is enige tijd sprake geweest van een mogelijk referendum over de nieuwe donorwet.
Na het niet doorgaan van het referendum is in het communicatieplan over het actief
donorregister de fasering van het project en de precieze invulling meer in detail
uitgewerkt. Het budget voor 2018 is dientengevolge met € 4,4 miljoen naar beneden
bijgesteld.
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Subsidies
Sluitende aanpak verwarde personen
In 2018 is beperkt gebruik gemaakt van de subsidieregeling waarmee financiële belemmeringen
om medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerde personen te verlenen, worden weggenomen.
De regeling is ingezet ter ondersteuning van de aanpak van personen met verward gedrag.
Het aantal aanvragen blijft achter bij de ramingen. Hierdoor vallen de uitgaven naar
verwachting ruim € 3 miljoen lager uit.
Overig
Er is sprake van lagere uitgaven dan geraamd. Deze vrijval wordt voor een bedrag van
€ 3,8 miljoen veroorzaakt door een gewijzigd kasritme van diverse activiteiten (naast
de subsidieregeling) die worden uitgevoerd om te komen tot een sluitende aanpak voor
personen met verward gedrag. De uitgaven zullen in latere jaren plaatsvinden. De rest
van de vrijval wordt veroorzaakt door diverse kleine mutaties.
Opdrachten
Tolkenvoorziening huisartsen – statushouders
Er wordt minder van de voorziening gebruik gemaakt dan voorzien. Het budget is daarom
met € 2,5 miljoen naar beneden bijgesteld.
Overig
Er is sprake van lagere uitgaven dan geraamd. Dit hangt onder meer samen met de uitgestelde
inwerkingtreding van de wet verplichte ggz. De werkzaamheden rondom de invoering van
deze wet zijn hierdoor vertraagd. Voor de uitvoering van deze werkzaamheden was er
in 2018 nog een bedrag beschikbaar van 2,5 miljoen dat nu wordt doorgeschoven naar
2019. Daarnaast is in 2018 een bedrag van € 2,1 miljoen overgeheveld naar artikel
4 voor de uitvoering door ZonMw van een pilot naar aanpassingsstoornissen. Ten slotte
worden er nog lagere uitgaven verwacht op diverse kleine posten.
3. Ondersteuning van het stelsel
Subsidies
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
In 2018 is zeer beperkt gebruik gemaakt van de subsidieregeling waarmee medisch specialisten
in de periode 2017–2019 worden gefaciliteerd bij de overstap naar loondienst. De resterende
middelen worden doorgeschoven naar 2019 (€ 5,2 miljoen).
Inkomensoverdrachten
Schadevergoeding Erasmus MC
Bij de bepaling van de omvang van de schadevergoeding die eerder aan Erasmus MC is
uitbetaald, is bepaald dat Erasmus MC de schade dient te beperken door aanspraak te
maken op de garantieregeling bij de NZa. Hiervoor is een bedrag van € 5,9 miljoen
in mindering gebracht op de schadevergoeding. Uiteindelijk is het beroep dat Erasmus
MC heeft kunnen doen op de garantieregeling lager uitgevallen en is het verschil van
€ 4,75 miljoen conform afspraak alsnog vergoed door het Ministerie van VWS.
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
VenJ: Bijdrage C2000
Deze middelen zijn structureel overgeboekt naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid
voor de jaarlijkse VWS-bijdrage aan de exploitatiekosten C2000 (€ 4,2 miljoen).
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 3.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
4.003.091
3.950.387
7.829
948.071
4.906.287
Uitgaven
3.935.770
3.988.106
– 12.271
– 51.929
3.923.906
Waarvan juridisch verplicht (%)
98,3%
98,5%
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
129.325
177.331
– 25.797
– 34.443
117.091
Subsidies
44.871
80.396
– 25.619
– 30.810
23.967
Movisie
7.247
7.247
0
0
7.247
Volwaardig meedoen
0
0
0
0
0
Sociale werkplaatsen
2.575
2.575
0
0
2.575
Ondersteuning vrijwilligers
1.023
1.023
0
0
1.023
Mezzo
2.200
2.200
0
0
2.200
Zorg en ondersteuning bij onbedoelde zwangerschap
1.531
1.531
0
0
1.531
Waardig ouder worden
0
31.000
– 15.824
– 12.214
2.962
Opvang slachtoffers loverboys
0
4.000
0
– 1.225
2.775
Onafhankelijke cliëntondersteuning
0
15.000
– 9.248
– 4.500
1.252
Brede aanpak LVB, daklozen en zwerfjongeren
0
1.000
0
– 250
750
Gratis VOG
0
500
0
0
500
Overig
30.295
14.320
– 547
– 12.621
1.152
Opdrachten
84.454
96.935
– 178
– 178
– 3.633
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer
61.854
61.854
850
62.704
Evaluatie Wmo 2015
2.000
0
0
0
Categorale opvang slachtoffers mensenhandel
800
800
0
– 600
200
Doventolk en luisterend oor
14.267
15.317
0
15.317
Waardig ouder worden
0
10.300
0
10.300
Aanpak Laaggeletterdheid
2.000
575
0
575
Brede aanpak LVB, daklozen en zwerfjongeren
0
1.000
0
– 1.000
0
Gratis VOG
0
2.950
0
2.950
Overig
3.533
4.139
– 1.028
– 2.033
1.078
Bijdragen aan medeoverheden
0
0
0
0
0
Overig
0
0
0
0
0
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
3.806.445
3.810.775
13.526
– 17.486
3.806.815
Subsidies
123.669
113.385
– 2.354
– 22.368
88.663
Vilans
4.754
4.907
0
268
5.175
Centrum Consultatie en Expertise (CCE)
11.210
11.322
889
0
12.211
InVoorZorg! (IVZ)
2.151
2.151
0
– 1.200
951
Joodse en Indische instellingen
2.265
2.264
0
0
2.264
Palliatieve zorg
24.691
32.664
0
– 2.240
30.424
Dementie
3.412
3.412
0
0
3.412
Waardigheid en trots
35.291
31.944
0
– 12.750
19.194
Programma gehandicaptenzorg
4.000
5.326
0
790
6.116
Kennisinfrastructuur
9.000
3.743
350
– 2.541
1.552
Overig
26.895
15.652
– 3.593
– 4.695
7.364
Bekostiging
3.582.900
3.590.300
11.700
0
3.602.000
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
3.582.900
3.590.300
11.700
0
3.602.000
Inkomensoverdrachten
0
0
0
0
0
Overig
0
0
0
0
0
Opdrachten
3.413
7.227
47
2.188
9.462
Overig
3.413
7.227
47
2.188
9.462
Bijdragen aan agentschappen
0
0
0
0
0
CIBG: Opdrachtgeverschap
0
0
0
0
0
Overig
0
0
0
0
0
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
96.463
99.863
4.133
2.694
106.690
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten
36.800
39.800
0
0
39.800
Centrum Indicatiestelling Zorg
59.663
59.963
3.424
2.344
65.731
Overig
0
100
709
350
1.159
Ontvangsten
3.441
3.441
0
8.000
11.441
Overig
3.441
3.441
0
8.000
11.441
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Het verplichtingenbudget wordt met € 955,9 miljoen verhoogd in verband met het vastleggen
van de verplichting voor de rijksbijdrage Wlz die in 2019 van start gaat.
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Subsidies
Waardig ouder worden
Waardig ouder worden bestaat uit diverse programma’s. De middelen zijn geboekt onder
Subsidies (posten Waardig ouder worden, Overig en Palliatieve zorg) en Opdrachten
(post Waardig ouder worden). De uitvoering van enkele (onderdelen van) programma’s
start later dan verwacht. Om die reden is het budget met in totaal € 28 miljoen verlaagd.
Onafhankelijke cliëntondersteuning
Voor onafhankelijke cliëntondersteuning starten de uitgaven voor een deel later dan
verwacht. In 2018 wordt een fundament onder de aanpak gelegd. Dit fundament bestaat
onder andere uit een tweetal onderzoeken naar de behoefte en het aanbod van cliëntondersteuning.
Op basis van dit fundament kunnen middelen meer doelmatig en doeltreffend worden ingezet.
Daarnaast heeft een overboeking naar het Gemeentefonds plaatsgevonden om het koploperprogramma
van gemeenten te ondersteunen. In totaal wordt het budget met € 13,8 miljoen verlaagd.
Overig
Zie ook toelichting onder Waardig ouder worden. Daarnaast zijn de uitgaven voor een
aantal andere activiteiten lager dan eerder voorzien. In totaal wordt het budget verlaagd
met € 13,2 miljoen.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Waardigheid en trots
Uitgaven voor het stimuleringsprogramma Waardigheid en Trots op locatie vinden later
plaats dan eerder voorzien. Hierdoor valt in 2018 naar verwachting € 12,8 miljoen
vrij. Daarnaast is bij tussentijdse afwikkeling gebleken dat een deel van de middelen
die beschikbaar waren -door minder en goedkopere trajecten- niet nodig bleken.
Overig
Dit betreft voornamelijk technische mutaties van subsidies naar Bijdragen aan ZBO’s
en RWT’s en naar Opdrachten. In totaal wordt het budget met € 8,3 miljoen verlaagd.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Centrum indicatiestelling zorg
Er zijn aanvullende middelen nodig voor het creëren van extra capaciteit gericht op
structurele daling van de werkvoorraad, het borgen van doorlooptijden en het verbeteren
van de kwaliteitsprestaties. Het budget wordt daarom verhoogd met € 5,7 miljoen.
Ontvangsten
De ontvangstenraming wordt met € 8,0 miljoen bijgesteld, dit houdt voornamelijk verband
met de terugontvangen gelden van het CIZ. Voornaamste oorzaak hiervoor zijn de lagere
gerealiseerde operationele kosten 2016 en 2017.
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 4.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
946.178
855.078
190.249
158.746
1.204.073
Uitgaven
1.094.983
1.129.171
35.832
– 10.254
1.154.749
Waarvan juridisch verplicht (%)
95,7%
97%
1. Positie cliënt
26.110
28.418
5.408
1.224
35.050
Subsidies
19.893
19.429
438
– 756
19.111
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties
19.893
19.318
0
– 325
18.993
Overig
0
111
438
– 431
118
Opdrachten
6.217
8.989
4.970
1.980
15.939
Ondersteuning cliëntorganisaties
3.847
3.847
0
0
3.847
Overig
2.370
5.142
4.970
1.980
12.092
Bijdragen aan agentschappen
0
0
0
0
0
Overig
0
0
0
0
0
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
512.678
512.165
8.820
– 1.028
519.957
Subsidies
491.226
490.726
10.912
– 5.708
495.930
Stageplaatsen zorg / Stagefonds
112.000
112.000
0
0
112.000
Publieke Gezondheidszorgopleidingen
21.000
21.000
0
0
21.000
Vaccinatie stageplaatsen zorg
4.700
4.700
0
0
4.700
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant
32.800
32.800
0
– 7.252
25.548
Opleidingsplaatsen jeugd ggz
1.500
1.500
0
0
1.500
Kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg
200.000
200.000
0
0
200.000
Versterking regionaal onderwijs- en arbeidsmarktbeleid
11.500
11.500
0
0
11.500
Arbeidsmarktagenda (sectorbreed)
25.000
25.000
0
0
25.000
Arbeidsmarktagenda (verpleeghuizen)
67.500
67.500
0
0
67.500
Verpleegkundige vervolgopleidingen in een veranderend zorglandschap
8.000
8.000
0
0
8.000
Overig
7.226
6.726
10.912
1.544
19.182
Opdrachten
9.509
9.496
– 2.327
– 420
6.749
Opleidingen & beroepenstructuur
5.000
5.000
0
0
5.000
Overig
4.509
4.496
– 2.327
– 420
1.749
Bijdragen aan agentschappen
10.204
11.943
196
5.139
17.278
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register en SVB-Z
9.704
11.443
196
5.139
16.778
RIVM: opleiding publiekegezondheidssector en kosten van ziekten
500
500
0
0
500
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
1.739
0
39
– 39
0
ZiNL: sectie Zorgberoepen en opleidingen
1.739
0
39
– 39
0
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
203.812
236.200
3.796
– 12.435
227.561
Subsidies
40.679
49.565
– 6.170
– 12.492
30.903
Nivel
5.122
5.122
0
0
5.122
Programma Innovatie en zorgvernieuwing
11.857
19.162
– 1.089
– 10.773
7.300
Nictiz
5.500
5.500
200
0
5.700
Transparantie kwaliteit van zorg
5.000
14.750
– 4.450
– 1.800
8.500
Rechtmatige zorg
1.395
1.395
0
0
1.395
Overig
11.805
3.636
– 831
81
2.886
Opdrachten
5.442
5.587
575
124
6.286
Programma Innovatie en zorgvernieuwing
1.314
1.714
– 232
– 500
982
Verminderen ervaren regeldruk
345
2.745
0
0
2.745
Rechtmatige zorg
374
374
0
0
374
Overig
3.409
754
807
624
2.185
Bijdragen aan agentschappen
9.644
18.412
186
1.200
19.798
CIBG: WTZi en JMV
3.790
3.340
0
1.200
4.540
Overig
5.854
15.072
186
0
15.258
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
148.047
162.636
9.205
– 1.267
170.574
ZonMw: programmering
148.047
162.636
9.205
– 1.267
170.574
Overig
0
0
0
0
0
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
233.654
237.497
15.483
– 5.375
247.605
Subsidies
0
0
4.900
1.700
6.600
Duurzaamheid zorg
0
0
4.900
1.700
6.600
Opdrachten
456
545
6
– 25
526
Uitvoering Wtcg
0
0
0
0
0
Overig
456
545
6
– 25
526
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
233.168
235.452
10.577
– 7.050
238.979
CAK
120.844
122.632
2.999
– 2.591
123.040
NZa
58.755
58.431
1.293
– 350
59.374
Zorginstituut Nederland
50.749
51.789
6.222
– 3.859
54.152
CSZ
2.820
2.600
63
– 250
2.413
Overig
0
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
0
1.500
0
0
1.500
Overig
0
1.500
0
0
1.500
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
30
0
0
0
0
EZ: ACM
0
0
0
0
0
Overig
30
0
0
0
0
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
118.729
114.891
2.325
7.360
124.576
Bekostiging
118.729
114.891
2.325
7.360
124.576
Zorg en welzijn
118.729
114.891
2.325
7.360
124.576
Overig
0
0
0
0
0
6. Voorkomen oneigenlijk gebruik en aanpak fraude
0
0
0
0
0
Subsidies
0
0
0
0
0
Overig
0
0
0
0
0
Opdrachten
0
0
0
0
0
Overig
0
0
0
0
0
Ontvangsten
68.860
73.460
– 2.500
3.230
74.190
Wanbetalers en onverzekerden
64.002
68.602
– 2.500
1.230
67.332
Overig
4.858
4.858
0
2.000
6.858
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Positie cliënt
Opdrachten
Overig
Voor de campagnes: Werken in de Zorg, Nix18, Zorg van Nu, Rookvrij Opgroeien en Een
tegen Eenzaamheid is budget overgeheveld vanuit andere artikelen. In totaal gaat dit
om € 7 miljoen.
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant.
Het budget is met € 7,2 miljoen verlaagd. Dit hangt voor € 5,1 miljoen samen met een
overboeking naar het instrument Bijdragen aan agentschappen omdat het CIBG in 2018
de begroting heeft herijkt. Deze viel hoger uit dan de oorspronkelijke begroting omdat
kosten eerder niet goed werden toegerekend naar de verschillende CIBG-producten.
Overig
Het budget is met € 12,4 miljoen verhoogd als gevolg van diverse bijstellingen van
ramingen en hogere uitgaven dan eerder voorzien.
Opdrachten
Overig
Het budget is met € 2,7 miljoen verlaagd ten gevolge van lagere uitgaven dan eerder
voorzien.
Bijdragen aan agentschappen
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register en SVB-Z
Het CIBG heeft in 2018 de begroting herijkt. Deze viel hoger uit dan de oorspronkelijke
begroting omdat kosten eerder niet goed werden toegerekend naar de verschillende CIBG-producten.
Het budget is daarom met € 5,1 miljoen verhoogd. Hiertoe zijn middelen overgeboekt
vanaf het instrument Subsidies.
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
Subsidies
Programma Innovatie en zorgvernieuwing
Dit betreft een mutatie van € 9,8 miljoen ten behoeve van een tender in het kader
van het eHealth luik in de Seed Capital regeling. Deze regeling wordt uitgevoerd door
RVO. Daarnaast zijn er diverse kleinere technische mutaties gedaan (€ 2,1 miljoen).
In totaal is het budget met € 11,9 miljoen verlaagd.
Transparantie kwaliteit van zorg
Een aantal acties rond Uitkomstgerichte zorg vergen een langere aanloopperiode dan
voorzien. Zo is het creëren van draagvlak in het veld een intensief proces en is de
juridische vormgeving en uitwerking van (subsidie)regelingen complex. Ook kunnen uitvoerende
organisaties voor de activiteiten niet per direct capaciteit beschikbaar stellen dan
wel inkopen. De € 3 miljoen die hierdoor niet tot besteding komt, wordt overgeheveld
naar de jaren vanaf 2019. Daarnaast zijn voor de uitvoering van activiteiten binnen
dit artikelonderdeel middelen overgeheveld naar Opdrachten (€ 0,5 miljoen) en Bijdragen
ZBO’s/RWT’s (ZonMw € 0,8 miljoen) en naar artikelonderdeel 4 Inrichten uitvoeringsactiviteiten
(Zorginstituut Nederland € 2,0 miljoen).
Bijdragen aan ZBOs/RWT´s
ZonMw: programmering
Zoals in de eerste suppletoire begroting 2018 is aangekondigd zijn de middelen voor
het programma Maatschappelijke diensttijd aangepast op basis van het aantal gehonoreerde
projecten (€ 6,4 miljoen). Verder is vanuit artikel 2 Curatieve zorg € 3,8 miljoen
overgeheveld voor de uitbreiding van het actieprogramma «lokale initiatieven mensen
met verward gedrag». Tot slot is ruimte opgetreden doordat de liquiditeitsprognose
van ZonMw lager was dan de beschikbare budgetten op de VWS-begroting. Dit komt veelal
doordat programma's later starten (€ 2,3 miljoen). Per saldo is het budget verhoogd
met € 7,9 miljoen.
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
Subsidies
Duurzaamheid zorg
Vanuit het VWS-programma duurzame zorg is voor 2018 een subsidieregeling opgezet.
Deze subsidie stimuleert zorginstellingen energiebesparende maatregelen te nemen en
duurzame energie te gebruiken. Ter bekostiging van de maatregelen en de uitvoering
van de subsidieregeling is vanuit de klimaatenveloppe van het Ministerie van EZK € 5
miljoen beschikbaar gesteld. Tussen 16 juli en 1 september 2018 kon subsidie worden
aangevraagd. De subsidieregeling is in deze tijd voor € 1,7 miljoen overtekend. In
de klimaatenveloppe van EZK is geen financiële ruimte voor een aanvullende claim.
VWS wil de aanvragen die niet zijn gehonoreerd vanwege de overtekening, alsnog honoreren.
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
Bekostiging
Zorg en Welzijn
Tijdens de afronding van de onderhandelingen tussen het ziekenhuis op Bonaire en het
Zorgverzekeringskantoor Caribisch Nederland over het zorgcontract is afgesproken om
het budget voor het ziekenhuis op te hogen met € 2,5 miljoen per jaar met terugwerkende
kracht vanaf het jaar 2017 (in totaal € 5 miljoen in 2018). Daarnaast zijn er extra
incidentele kosten gemaakt als gevolg van orkaan Irma en de beschadiging van het ziekenhuis
op Sint-Maarten, waardoor patiënten zijn behandeld in o.a. Curaçao en Aruba (€ 1,2
miljoen in totaal). Ten slotte is het budget verhoogd als gevolg van o.a. loonbijstelling
(€ 2,4 miljoen), terug ontvangsten van jeugdsubsidies en een bijdrage vanuit de regeerakkoordmiddelen
voor de preventie van en ondersteuning bij onbedoelde zwangerschappen. In totaal wordt
het budget verhoogd met € 9,7 miljoen.
Artikel 5 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 5.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
90.135
133.516
819
– 11.966
122.369
Uitgaven
90.135
133.516
819
– 11.966
122.369
Waarvan juridisch verplicht (%)
64,9%
80,9%
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
90.135
133.516
819
– 11.966
122.369
Subsidies
79.689
107.889
1.445
– 4.092
105.242
Schippersinternaten
18.907
18.907
415
0
19.322
Participatie
1.447
1.447
27
49
1.523
Kennis, beleidsinformatie en kindermishandeling
18.924
17.124
– 84
122
17.162
Jeugdhulp
21.108
16.108
663
1.737
18.508
Transitie jeugd
19.303
54.303
424
– 6.000
48.727
Opdrachten
8.961
24.327
– 655
– 7.909
15.763
Kennis, beleidsinformatie en kindermishandeling
2.223
12.371
– 247
– 7.909
4.215
Jeugdhulp
6.205
11.111
– 415
0
10.696
Transitie jeugd
0
217
0
0
217
Overig
533
628
7
0
635
Bijdragen aan agentschappen
1.277
1.277
25
0
1.302
Overig
1.277
1.277
25
0
1.302
Bijdragen aan medeoverheden
0
0
0
35
35
Overig
0
0
0
35
35
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
208
23
4
0
27
Overig
208
23
4
0
27
Ontvangsten
4.508
4.508
0
0
4.508
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien
4.423
4.423
0
0
4.423
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
0
0
0
0
0
Noodzakelijke en passende zorg
85
85
0
0
85
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Subsidies
Transitie jeugd
De uitgaven voor de subsidieregeling bijzondere transitiekosten Jeugdwet vallen naar
verwachting € 6 miljoen lager uit dan verwacht. Alle subsidieaanvragen voor deze regeling
voor 2018 zijn inmiddels ingediend en worden momenteel beoordeeld.
Opdrachten
Kennis, beleidsinformatie en kindermishandeling
Het programma Huiselijk Geweld is later gestart dan gepland. Hierdoor wordt € 4,5
miljoen dit jaar niet besteed. Verder heeft VWS bijgedragen aan diverse projecten,
met name op het terrein van de aanpak van kindermishandeling. Dit is gepaard gegaan
met de nodige budgettaire overhevelingen. In totaal is het budget met € 8,1 miljoen
naar beneden bijgesteld.
Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 6.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
125.320
64.235
5.435
9.050
78.720
Uitgaven
136.135
87.380
5.435
– 4.010
88.805
Waarvan juridisch verplicht (%)
97,5%
98,1%
1. Passend sport- en beweegaanbod
75.553
18.777
4.040
– 5.470
17.347
Subsidies
17.191
15.066
2.833
– 3.945
13.954
Gehandicaptensport
1.781
1.781
39
– 220
1.600
Verantwoord sporten en bewegen
297
792
7
0
799
Sport en bewegen in de buurt
7.514
4.714
2.620
– 3.950
3.384
Stimuleren van een veiliger sportklimaat
7.599
7.779
167
225
8.171
Bekostiging
2.500
2.500
0
0
2.500
Compensatie van betaalde energiebelasting
0
0
0
0
0
Energiebesparing en duurzame energie
2.500
2.500
0
0
2.500
Opdrachten
175
940
2
– 55
887
Sport en bewegen in de buurt
175
940
2
– 55
887
Bijdragen aan medeoverheden
48.600
270
1.069
– 1.335
4
Sport en bewegen in de buurt
48.600
270
1.069
– 1.335
4
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
7.087
1
136
– 135
2
Energiebesparing en verduurzaming
7.087
1
136
– 135
2
2. Uitblinken in sport
51.877
61.877
1.207
– 2.874
60.210
Subsidies
38.602
48.602
848
– 1.129
48.321
Topsportevenementen
7.478
7.478
164
– 1.094
6.548
Topsportprogramma's
29.577
39.372
650
0
40.022
Dopingbestrijding
1.547
1.752
34
– 35
1.751
Inkomensoverdrachten
13.045
13.045
359
– 1.780
11.624
Stipendiumregeling
13.045
13.045
359
– 1.780
11.624
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
230
230
0
35
265
Dopingbestrijding
230
230
0
35
265
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling
8.705
6.726
188
75
6.989
Subsidies
8.334
6.429
183
– 5
6.607
Kennis als fundament
8.334
6.429
183
– 5
6.607
Opdrachten
309
235
4
80
319
Kennis als fundament
309
235
4
80
319
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
0
0
0
0
0
Overig
0
0
0
0
0
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
62
62
1
0
63
Overig
62
62
1
0
63
4. Sport verenigt Nederland
0
0
0
4.259
4.259
Subsidies
0
0
0
4.259
4.259
Vitale sportaanbieders
0
0
0
2.400
2.400
Topsportevenementen
0
0
0
1.094
1.094
Overig
0
0
0
765
765
Ontvangsten
740
740
0
0
740
Overig
740
740
0
0
740
Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Tweede Wereldoorlog
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 7.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
272.798
23.077
7.285
– 10.984
19.378
Uitgaven
272.798
272.673
7.285
– 12.400
267.558
Waarvan juridisch verplicht (%)
99,2%
99,5%
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en
de herinnering aan WO II
23.788
23.663
510
– 2.500
21.673
Subsidies
22.957
22.832
504
– 2.500
20.836
Nationaal Comité 4 en 5 mei
4.947
4.947
0
0
4.947
Nationale herinneringscentra
1.811
1.811
0
0
1.811
Collectieve Erkenning Indisch Nederland
1.600
1.600
0
0
1.600
Namenmonument
800
800
0
0
800
Zorg- en dienstverlening
6.500
6.500
0
– 1.000
5.500
Overig
7.299
7.174
504
– 1.500
6.178
Bekostiging
400
400
0
0
400
Overig
400
400
0
0
400
Opdrachten
407
407
6
0
413
Overig
407
407
6
0
413
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
24
24
0
0
24
Overig
24
24
0
0
24
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WO II
249.010
249.010
6.775
– 9.900
245.885
Inkomensoverdrachten
235.786
235.786
6.484
– 7.900
234.370
Wetten en regelingen verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen
235.786
235.786
6.484
– 7.900
234.370
Overig
0
0
0
0
0
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
13.224
13.224
291
– 2.000
11.515
SVB
10.221
10.221
10.221
PUR
1.934
1.934
1.934
Overig
1.069
1.069
291
– 2.000
– 640
Ontvangsten
901
901
0
0
901
Overig
901
901
0
0
901
Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 8.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
5.247.149
5.010.006
– 400.757
8.429
4.617.678
Uitgaven
5.249.091
5.011.948
– 402.600
8.429
4.617.777
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
Inkomensoverdrachten
5.249.091
5.011.948
– 402.600
8.429
4.617.777
1. Zorgtoeslag
5.209.700
4.974.400
– 402.600
0
4.571.800
2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg)
1.942
99
0
– 71
28
3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten
37.449
37.449
0
8.500
45.949
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Overig
0
0
0
0
0
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Inkomensoverdrachten
Zorgtoeslag
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau
naar beneden bijgesteld (€ 402,6 miljoen).
Tegemoetkoming specifieke zorgkosten
Op grond van een actualisatie van de raming van het tempo waarin de Belastingdienst
de aanvragen afhandelt, is het budget met € 8,5 miljoen naar boven bijgesteld.
4. DE NIET-BELEIDSARTIKELEN
Artikel 9 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 9.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
33.140
41.825
– 2.315
14.486
53.996
Uitgaven
33.140
41.825
– 2.315
14.486
53.996
1. Internationale samenwerking
4.671
4.706
– 250
– 35
4.421
Opdrachten
0
0
0
0
0
Overig
0
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
4.671
3.827
– 250
– 35
3.542
World Health Organization
3.868
2.989
0
0
2.989
Overig
803
838
– 250
– 35
553
Bijdrage aan agentschappen
0
879
0
0
879
Overig
0
879
0
0
879
3. Eigenaarsbijdrage RIVM
18.469
32.119
– 2.065
14.521
44.575
Bekostiging
0
0
0
0
0
Eigenaarsbijdrage RIVM
0
0
0
0
0
Bijdragen aan agentschappen
18.469
32.119
– 2.065
14.521
44.575
Eigenaarsbijdrage RIVM
18.469
23.469
– 2.697
7.280
28.052
Eigenaarsbijdrage aCBG
0
350
632
3.466
4.448
Eigenaarsbijdrage CIBG
0
8.300
0
3.775
12.075
4. Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties
10.000
5.000
0
0
5.000
Garanties
10.000
5.000
0
0
5.000
Overig
10.000
5.000
0
0
5.000
Ontvangsten
0
0
632
0
632
Overig
0
0
632
0
632
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
3. Eigenaarsbijdrage RIVM
Bijdragen aan agentschappen
Eigenaarsbijdrage RIVM
De eigenaarsbijdrage aan de RIVM neemt ten opzichte van de eerste suppletoire begroting
per saldo toe met € 4,6 miljoen. Enerzijds is er sprake van een verlaging van de bijdrage
met € 3,1 miljoen, die samenhangt met een herschikking van het budget van de projectdirectie
Antonie van Leeuwenhoekterrein (zie ook artikel 10). Anderzijds worden door de eigenaar
middelen ter beschikking gesteld ten behoeve van de verbetering en vernieuwing van
de informatievoorziening (€ 7,8 miljoen).
Eigenaarsbijdrage aCBG
Om de ICT systemen op orde te brengen en te houden voert het aCBG een aantal projecten
uit in 2018. Hierbij worden onder meer ook investeringen gedaan om te voldoen aan
aangescherpte wet- en regelgeving. Daarnaast heeft het aCBG in haar tariefstelling
2018 geen rekening kunnen houden met de in juni 2018 afgesloten CAO voor Rijksambtenaren.
Het budget wordt opgehoogd met € 4,1 miljoen.
Eigenaarsbijdrage CIBG
Deze mutatie houdt verband met een bijdrage vanuit de eigenaar voor de afschrijvingskosten
die niet vanuit het Eigen Vermogen van het CIBG bekostigd kunnen worden (€ 2,4 miljoen).
Een vermogensmutatie is niet conform de Regeling Agentschappen. Dit wordt nu bij uitzondering
eenmalig toegestaan om zo de problematiek uit het verleden op te lossen. Om er zeker
van te zijn dat de problematiek verleden tijd is, is er afgesproken dat komend voorjaar
een doorlichting van het CIBG wordt uitgevoerd. Daarnaast is sprake van een reservering
in verband met hogere kosten als gevolg van de herijkte begroting die niet kunnen
worden doorberekend (€ 1,4 miljoen). Dit leidt tot een verhoging van het budget met
€ 3,8 miljoen.
Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 10.
Apparaatsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
272.248
320.833
33.175
26.525
380.533
Uitgaven
272.473
326.408
33.175
13.909
373.492
– Personele uitgaven
215.617
247.198
8.429
– 9.276
246.351
waarvan eigen personeel
206.486
233.889
1.888
– 10.494
225.283
waarvan externe inhuur
5.700
9.878
5.234
2.348
17.460
waarvan overige personele uitgaven
3.431
3.431
1.307
– 1.130
3.608
– Materiële uitgaven
56.856
79.210
24.746
23.185
127.141
waarvan ICT
6.965
7.021
1.806
944
9.771
waarvan bijdrage SSO's
28.578
43.469
11.705
9.255
64.429
waarvan overige materiële uitgaven
21.313
28.720
11.235
12.986
52.941
Ontvangsten
11.679
23.578
12.239
2.779
38.596
Overig
11.679
23.578
12.239
2.779
38.596
Nadere uitsplitsing apparaatsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie van VWS
272.473
326.408
33.175
13.909
373.492
Personele uitgaven kerndepartement
128.897
158.526
5.664
– 2.183
162.007
waarvan eigen personeel
121.385
147.804
– 834
– 2.049
144.921
waarvan inhuur externen
4.826
8.036
5.211
651
13.898
waarvan overige personele uitgaven
2.686
2.686
1.287
– 785
3.188
Materiële uitgaven kerndepartement
37.203
56.469
25.618
12.134
94.221
waarvan ICT
3.319
4.532
1.992
– 132
6.392
waarvan bijdrage SSO's
24.332
39.098
12.391
6.556
58.045
waarvan overige materiële uitgaven
9.552
12.839
11.235
5.710
29.784
Personele uitgaven inspecties
68.204
69.624
2.152
– 7.557
64.219
waarvan eigen personeel
66.935
67.905
2.118
– 8.700
61.323
waarvan inhuur externen
524
974
14
1.488
2.476
waarvan overige personele uitgaven
745
745
20
– 345
420
Materiële uitgaven inspecties
15.481
15.565
– 335
10.689
25.919
waarvan ICT
2.961
1.550
0
1.341
2.891
waarvan bijdrage SSO's
3.950
3.950
– 335
2.685
6.300
waarvan overige materiële uitgaven
8.570
10.065
0
6.663
16.728
Personele uitgaven SCP en raden
18.516
19.048
613
464
20.125
waarvan eigen personeel
18.166
18.180
604
255
19.039
waarvan externe inhuur
350
868
9
209
1.086
waarvan overige personele uitgaven
0
0
0
0
0
Materiële uitgaven SCP en raden
4.172
7.176
– 537
362
7.001
waarvan ICT
685
939
– 186
– 265
488
waarvan bijdrage SSO's
296
421
– 351
14
84
waarvan overige materiële uitgaven
3.191
5.816
0
613
6.429
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Personele uitgaven kerndepartement
De geraamde personele uitgaven van het kerndepartement zijn sinds de eerste suppletoire
begroting met € 3,5 miljoen naar boven bijgesteld. Dit is het saldo van een afname
van de geraamde uitgaven ten behoeve van eigen personeel (€ 2,9 miljoen) en een toename
van de geraamde uitgaven voor externe inhuur (€ 5,9 miljoen) en voor overige personele
uitgaven (€ 0,5 miljoen). Per saldo komt de bijstelling nagenoeg overeen met de loonbijstelling
voor de personele uitgaven kerndepartement (€ 3,5 miljoen).
Op grond van een herschikking van het apparaatsbudget van de projectdirectie Antonie
van Leeuwenhoekterrein staan tegenover lagere dan eerder geraamde uitgaven voor eigen
personeel (–/– € 4,9 miljoen) hogere uitgaven voor externe inhuur (€ 1,6 miljoen)
en hogere materiële uitgaven (zie onder Materiële uitgaven kerndepartement). Daarnaast
is sprake van een groot aantal andere mutaties die per saldo leiden tot lagere uitgaven
voor eigen personeel.
De hogere uitgaven voor externe inhuur hangen zoals gezegd samen met de herschikking
van het budget voor het Antonie van Leeuwenhoekterrein (€ 1,6 miljoen). Daarnaast
is onder meer sprake van hogere uitgaven voor inschakeling van de Landsadvocaat (€ 1,2
miljoen) en zijn in verband met externe inhuur gereserveerde middelen voor een ICT-project
bij de Dienst Uitvoering Subsidies Instellingen (€ 1,250 miljoen) en het programma
tegen eenzaamheid (€ 1,124 miljoen) herschikt.
Materiële uitgaven kerndepartement
De materiële uitgaven van het kerndepartement laten vanaf de eerste suppletoire begroting
een toename zien van € 37,8 miljoen. Dit is de som van hogere geraamde uitgaven voor
ICT (€ 1,9 miljoen), bijdrage SSO’s (€ 18,9 miljoen) en overige materiële uitgaven
(€ 16,9 miljoen).
Tegenover hogere uitgaven voor SSO’s (€ 9,9 miljoen) staan ontvangsten van buitendiensten
voor SSC-ICT, HIS, FMH en ECO&P (€ 9,2 miljoen). Daarnaast is sprake van hogere uitgaven
voor de inrichting van tijdelijke huisvesting voor de EMA (€ 6,8 miljoen).
De hogere overige materiële uitgaven hangen grotendeels samen met de herschikking
van het budget van de projectdirectie Antonie van Leeuwenhoekterrein vanuit het opdrachtgeversbudget
op artikel 1 (€ 7,4 miljoen), het eigenaarsbudget op artikel 9 (€ 3,1 miljoen) en
de personele uitgaven (€ 1,6 miljoen). Daarnaast leidt de verbetering van laboratoria
tot hogere uitgaven (€ 4 miljoen).
Personele en materiële uitgaven inspecties
De geraamde personele uitgaven van de IGJ zijn sinds de eerste suppletoire begroting
met € 5,4 miljoen neerwaarts bijgesteld. De materiële uitgaven van de IGJ laten vanaf
de eerste suppletoire begroting een toename zien van € 10,4 miljoen.
De per saldo toename (€ 4,9 miljoen) hangt samen met de loonbijstelling (€ 1,9 miljoen),
een afrekening van het CIBG over 2017 en 2018 (€ 1,7 miljoen) en hogere uitgaven voor
ICT (€ 1,3 miljoen). Tegenover de hogere uitgaven staan hogere ontvangsten (€ 1,7
miljoen).
De overige mutaties hangen voor een groot deel samen met een herschikking van apparaatsbudgetten
op grond van de verwachting dat met name de uitgaven voor eigen personeel (–/– € 8,7
miljoen) lager uitvallen, terwijl de uitgaven voor externe inhuur (€ 1,6 miljoen),
bijdrage SSO’s (€ 2,7 miljoen) en overige materiële uitgaven (€ 5,0 miljoen) hoger
zijn dan eerder geraamd.
Personele en materiële uitgaven SCP en raden
De geraamde personele uitgaven van SCP en raden zijn sinds de eerste suppletoire begroting
met € 1,1 miljoen naar boven bijgesteld. De geraamde materiële uitgaven zijn sinds
de eerste suppletoire begroting nauwelijks gewijzigd.
Ontvangsten
De ontvangstenraming wordt ten opzichte van de eerste suppletoire begroting verhoogd
met € 15,0 miljoen. Dit betreft onder meer ontvangsten van agentschappen en raden
voor betalingen aan SSO’s (€ 9,2 miljoen) en het kernministerie (€ 3,0 miljoen). Daarnaast
vallen de ontvangsten van IGJ hoger uit (€ 1,7 miljoen) en is bij het SCP sprake van
ontvangsten voor externe projecten en hogere ontvangsten van departementen (€ 0,9
miljoen).
Artikel 11 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 11.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
– 16.181
64.176
– 90.584
27.269
861
Uitgaven
– 16.222
64.151
– 90.584
27.269
836
Loonbijstelling
0
69.286
– 65.258
– 4.028
0
– waarvan programma
0
69.286
– 65.258
– 4.028
0
– waarvan apparaat
0
0
0
0
0
Prijsbijstelling
9.887
11.812
– 2.326
– 9.486
0
– waarvan programma
7.872
9.797
– 2.326
– 7.471
0
– waarvan apparaat
2.015
2.015
0
– 2.015
0
Onvoorzien
0
0
0
0
0
Taakstelling
– 26.109
– 16.947
– 23.000
40.783
836
– waarvan programma
– 26.109
– 16.947
– 23.000
40.783
836
– waarvan apparaat
0
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Overig
0
0
0
0
0
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Loonbijstelling
De loonbijstelling is toebedeeld aan de diverse instrumenten in de begroting (€ 69,3
miljoen).
Prijsbijstelling
De prijsbijstelling is toebedeeld aan de diverse instrumenten in de begroting (€ 11,8
miljoen).
Taakstelling
De taakstellende onderuitputting is gerealiseerd. Deze bedroeg 41 miljoen. Hiervoor
zijn meevallers ingezet die zich gedurende het lopende begrotingsjaar voordeden.
5. FINANCIEEL BEELD ZORG
1. Inleiding
Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de zorguitgaven in het lopende jaar. De
gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2018, die de Minister van Financiën
aan de Tweede Kamer aanbiedt.
In deze paragraaf worden alleen de nieuwe mutaties toegelicht. Deze nieuwe mutaties
betreffen de bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de ontwerpbegroting
2019.
Dit deel van de 2e suppletoire begroting 2018 bestaat uit de volgende paragrafen:
1. Inleiding
2. Ontwikkeling van het Uitgavenplafond zorg en de plafondtoets 2018
3. Verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en -ontvangsten 2018
2. Ontwikkeling van het Uitgavenplafond zorg en de plafondtoets 2018
Tabel 1 laat de ontwikkeling van het Uitgavenplafond zorg en de plafondtoets zien
vanaf de stand ontwerpbegroting 2019.
Tabel 1 Ontwikkeling van het Uitgavenplafond zorg en de plafondtoets 2018 (bedragen
x € 1 miljoen)1
2018
1
Uitgavenplafond zorg stand ontwerpbegroting 2019
72.555
2
Overboekingen tussen Uitgavenplafonds
– 13
3
Uitgavenplafond zorg stand 2e suppletoire begroting 2018
72.542
4
Netto-zorguitgaven stand ontwerpbegroting 2019
71.731
5
Bijstelling netto-zorguitgaven
– 721
6
Netto-zorguitgaven stand 2e suppletoire begroting 2018
71.010
7
Onderschrijding Uitgavenplafond zorg (=6–3)
– 1.532
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz
en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens
X Noot
1
Als gevolg van afronding kan de som der delen afwijken van het totaal.
Het Uitgavenplafond zorg is ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2019 met € 13
miljoen neerwaarts bijgesteld als gevolg van overboekingen van het Uitgavenplafond
zorg naar het Uitgavenplafond Rijksbegroting. Het betreft hier voornamelijk de bijdrage
aan het pensioenfonds Caribisch Nederland van € 7,2 miljoen en de extra opdrachtgeversbijdrage
aan het CIBG van € 5,1 miljoen.
Daarnaast zijn de netto-zorguitgaven met € 721 miljoen neerwaarts bijgesteld. In paragraaf
3 is de ontwikkeling van de zorguitgaven opgenomen en toegelicht.
De verwachte onderschrijding van het Uitgavenplafond zorg is nu circa € 1,5 miljard.
Dit bedrag kan nog wijzigen op grond van nieuwe cijfers over 2018 van het Zorginstituut
en de NZa over de zorguitgaven. Hierover wordt in het jaarverslag 2018 nader gerapporteerd.
Tabel 2 geeft een overzicht van de onderschrijdingen van het Uitgavenplafond zorg
in 2018 vanaf de stand Startnota. Sinds de ontwerpbegroting 2019 is de onderschrijding
van het Uitgavenplafond zorg met € 708 miljoen toegenomen, voornamelijk als gevolg
van de neerwaartse bijstelling van de netto-zorguitgaven.
Tabel 2 Ontwikkeling over-/onderschrijding Uitgavenplafond zorg 2018(bedragen x € 1 miljoen)
2018
Stand over-/onderschrijding bij Startnota
0
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018
– 460
Stand onderschrijding bij 1e suppletoire begroting 2018
– 460
Mutatie ontwerpbegroting 2019
– 364
Stand onderschrijding bij ontwerpbegroting 2019
– 824
Mutatie 2esuppletoire begroting 2018
– 708
Stand onderschrijding bij 2e suppletoire begroting 2018
– 1.532
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten
Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
3. Verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en -ontvangsten 2018
Tabel 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2019 de verticale ontwikkeling van de
zorguitgaven en -ontvangsten zien. Omdat een groot deel van de mutaties ten opzichte
van de ontwerpbegroting 2018 al in de 1e suppletoire begroting 2018 en in de ontwerpbegroting 2019 is toegelicht, worden hier
slechts de mutaties ten opzichte van de ontwerpbegroting 2019 weergegeven.
Tabel 3 Verticale ontwikkeling van de totale zorguitgaven en -ontvangsten 2018 (bedragen
x € 1 miljoen)
2018
Bruto zorguitgaven ontwerpbegroting 2019
76.777
Mutaties 2e suppletoire begroting 2018
Autonoom
– 720
Actualisering Zvw-uitgaven
– 600
Actualisering Wlz-uitgaven
– 120
Beleidsmatig
12
Overig
12
Technisch
– 13
Overboekingen tussen Uitgavenplafonds
– 13
Totaal mutaties
– 721
Bruto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2018
76.056
Ontvangsten ontwerpbegroting 2019
5.046
Mutaties 2e suppletoire begroting 2018
0
Ontvangsten 2e suppletoire begroting 2018
5.046
Netto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2018
71.010
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten
Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Toelichting nieuwe mutaties
Uitgaven
Autonoom
Actualisering Zvw-uitgaven
Op basis van voorlopige gegevens over het eerste half jaar van 2018 van het Zorginstituut
zijn de ramingen van de Zvw-uitgaven 2018 geactualiseerd. Binnen de Zvw tekent zich
een onderschrijding af van circa € 600 miljoen. De belangrijkste sectoren daarbinnen
betreffen de eerstelijnszorg, wijkverpleging, ggz en genees- en hulpmiddelen. Deze
geraamde onderschrijding kan nog wijzigen op grond van de realisatiecijfers over geheel
2018. Daarover wordt in het jaarverslag 2018 nader gerapporteerd.
Actualisering Wlz-uitgaven
Op basis van het «augustus-advies benutting budgettair kader Wlz 2018» van de Nederlandse
Zorgautoriteit zijn de ramingen van de Wlz-uitgaven 2018 geactualiseerd. Zoals reeds
verwerkt in de definitieve kaderbrief Wlz 2019 gaat het om een neerwaartse bijstelling
van € 120 miljoen als gevolg van de vrijval van de resterende herverdelingsmiddelen
Wlz-kader (- € 130 miljoen) en de verhoging van het hulpmiddelenbudget (+ € 10 miljoen).
Deze geraamde onderschrijding kan nog wijzigen op grond van de realisatiecijfers over
geheel 2018. Daarover wordt in het jaarverslag 2018 nader gerapporteerd.
Beleidsmatig
Overige
Dit betreft diverse kleine mutaties op de begrotingsgefinacierde zorguitgaven welke
op de begrotingsartikelen zijn toegelicht. Het gaat onder andere om de uitgaven Caribisch
Nederland (artikel 4) en de schadevergoeding Erasmus MC (artikel 2).
Technisch
Overboekingen tussen uitgavenplafonds
Dit betreft mutaties als gevolg van overboekingen van het Uitgavenplafond zorg naar
het Uitgavenplafond Rijksbegroting, zoals beschreven in paragraaf 2.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.