Verslag (initiatief)wetsvoorstel (nader) : Verslag
35 031 Wijziging van de Wet op de kansspelbelasting voor landgebonden weddenschappen op de sport (Wet aanpassing kansspelbelasting voor sportweddenschappen)
Nr. 51
VERSLAG
Vastgesteld 17 oktober 2018
De vaste commissie voor Financiën, belast met het voorbereidend onderzoek van bovenstaand
wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit verslag afdoende
zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling van het voorstel
van wet voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Anne Mulder
Adjunct-griffier van de commissie, Van Zuilen
INLEIDING
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van het wetsvoorstel
Wet aanpassing kansspelbelasting voor sportweddenschappen. Zij hebben nog enkele vragen
en opmerkingen.
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de Wet aanpassing kansspelbelasting
voor sportweddenschappen. Deze leden wijzen erop dat zij ook bij de Wet kansspelen
op afstand aandacht gevraagd hebben voor het diffuse heffingsstelsel binnen de kansspelbelasting
met veel verschillende categorieën belastingplichtigen en verschillende grondslagen.
Deze leden herhalen daarom hun vraag of de Wet op de kansspelbelasting niet beter
gemoderniseerd en vereenvoudigd kan worden. Zou het niet beter geweest zijn om te
kiezen voor een systeem waarbij of de speler altijd belastingplichtig is, maar de
aanbieder de belasting afdraagt of voor een systeem waarbij de aanbieder altijd belastingplichtig
is, maar niet de belastingdrager? Dit met uitzondering van illegale spelen, waarbij
alleen de speler belastingplichtig kan zijn.
De leden van de fractie van GroenLinks hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel en
hebben hierbij nog enkele vragen.
De leden van de SGP-fractie hebben kennisgenomen van het voorliggende wetsvoorstel
en maken van de gelegenheid gebruik om enkele vragen te stellen. Deze leden vinden
het een goede zaak dat er niet langer fiscaal onderscheid wordt gemaakt tussen landgebonden
en aanbieders op afstand en dat deze na inwerkingtreding van de wet gelijk worden
behandeld.
I. ALGEMEEN
1. Legale kansspelen op afstand
–
2. Kansspelbelasting op legale kansspelen op afstand
De leden van de VVD-fractie vragen naar de status van het wetsvoorstel kansspelen
op afstand. Wanneer verwacht de regering dat deze behandeld wordt in de Eerste Kamer
en in werking kan treden?
3. De visie van de Europese Commissie
De leden van de CDA-fractie vragen of er gezien het diffuse heffingsstelsel nog meer
onderdelen zijn van het wetsvoorstel kansspelen op afstand die volgens de Europese
Commissie staatssteun inhouden of zouden kunnen inhouden. Waarom gaat het oordeel
van de Europese Commissie alleen over sportweddenschappen en bingo?
4. Voorstel voor aanpassing kansspelbelasting voor sportweddenschappen
De leden van de VVD-fractie vragen hoe groot de verzwaring is die voor de sector resteert
na aftrek van de prijzenvrijstelling? Hoe wordt de sector hiervoor tegemoetgekomen?
De leden van de CDA-fractie zijn blij met de verduidelijking dat kansspelen in besloten
kring niet onder de kansspelbelasting vallen. De regering geeft hierbij als voorbeeld
de voetbalpoule of bingo in de familie- of vriendenkring en bingomiddagen georganiseerd
door verpleeghuizen. De leden van de CDA-fractie vragen de regering waar de grenzen
liggen van deze kansspelen in besloten kring. Geldt dit ook voor voetbalpoules op
het werk? Is er geen sprake van een besloten kring bij openbare voetbalpoules op internet?
Hoe zit het bij bingomiddagen die niet georganiseerd worden door verpleeghuizen, maar
door goede doelen en dus een minder besloten karakter hebben? Maakt het nog uit of
aan de genoemde bingomiddag georganiseerd door een verpleeghuis alleen bewoners mogen
deelnemen of bijvoorbeeld ook buurtbewoners?
De leden van de CDA-fractie vragen de regering te verduidelijken wanneer bij promotionele
kansspelen sprake is van landgebonden dan wel op afstand. Gaat het dan om de manier
van het ter beschikking stellen van de prijsvraag en van het communiceren over de
verloting, namelijk digitaal of op papier? Hoe moet bovendien bepaald worden of een
kansspel promotioneel is? Als een deelnemer aan een kansspel in een tv-show bijvoorbeeld
een auto kan winnen, is dit dan een gewoon kansspel of een promotioneel kansspel ter
promotie van het automerk?
De leden van de SGP-fractie vragen om verduidelijking hoe het komt dat het effectieve
belastingtarief als percentage van het brutospelresultaat in 2016 gemiddeld 5% was
en dat dat zal oplopen tot 29%. Vervalt de prijzenvrijstelling?
5. Budgettaire aspecten
De leden van de VVD-fractie vragen naar de budgettaire derving en opbrengst wanneer
de vrijstelling verhoogd of verlaagd wordt met tien euro.
De leden van de CDA-fractie vragen de regering waarom de wijziging met betrekking
tot de promotionele kansspelen op termijn geen opbrengst oplevert ten opzichte van
het nog aanhangige wetsvoorstel kansspelen op afstand. Tevens vragen deze leden waarom
er niet voor gekozen is de gehele budgettaire opbrengst van de wet, te weten 12 miljoen
euro structureel, terug te geven aan de sector, maar inclusief de lagere dividendontvangsten
slechts een deel daarvan, namelijk 8,6 miljoen euro.
De regering stelt dat wetsvoorstel leidt tot een verhoging van de belastingdruk van
per saldo 12 miljoen euro, zo lezen de leden van de fractie van GroenLinks. Dit bedrag
is het saldo van de additionele opbrengst afkomstig van de aanbieders van sportweddenschappen
enerzijds en het wegvallen van de opbrengsten bij Nederlandse spelers van sportweddenschappen
van landgebonden aanbieders binnen de EU/EER anderzijds. Kunnen deze twee opbrengsten
nader worden uitgesplitst? Hoe verhoudt het geringe bedrag van 12 miljoen euro zich
tot het grote verschil in effectief belastingtarief, dat van 5% oploopt tot 29%? Wat
was de opbrengst van deze belasting toen het belastingtarief nog 5% was?
De leden van de SGP-fractie constateren dat de verhoging van de lastendruk wordt geschat
op 13 miljoen euro. In de tabel met budgettaire gevolgen wordt een bedrag van 12 miljoen
euro genoemd. Waardoor wordt het verschil veroorzaakt?
Deze leden lezen verder dat een derving van dividendbelasting wordt verwacht voor
de Staat via de Nederlandse loterij/Lotto. Zou een eventuele afschaffing van de dividendbelasting
hier nog gevolgen voor hebben?
6. EU-aspecten
–
7. Gevolgen voor bedrijfsleven en burger
De leden van de CDA-fractie vragen wat de voorgestelde wijziging in de praktijk gaat
betekenen voor bijvoorbeeld renbaan Duindigt. Het brutospelresultaat omvat immers
ook alle kleine prijzen die nu voor spelers tot 449 euro zijn vrijgesteld. De regering
schat in dat vergunninghouders van landgebonden sportweddenschappen gemiddeld bijna
zes keer zoveel kansspelbelasting zullen moeten afdragen.
8. Uitvoeringskosten Belastingdienst
–
9. Advies en consultatie
De leden van de VVD-fractie vragen op welke manier rekenschap is gegeven aan de bezorgdheid
over de effecten van de wijziging van de kansspelbelasting voor aanbieders van sportweddenschappen
voor hun bedrijfsvoering en doorwerking naar goede doelen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. (Anne) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
H.R. van Zuilen, adjunct-griffier
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 33 | Voor |
PVV | 20 | Tegen |
CDA | 19 | Voor |
D66 | 19 | Voor |
GroenLinks | 14 | Voor |
SP | 14 | Tegen |
PvdA | 9 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
PvdD | 5 | Tegen |
50PLUS | 4 | Tegen |
DENK | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
FVD | 2 | Tegen |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.