Brief regering : Toezegging gedaan tijdens het commissiedebat Personeel van 19 juni 2025, over de uitkomsten van de evaluatie van het instrument remotie voor burgerpersoneel binnen Defensie
36 800 X Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2026
Nr. 73
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 april 2026
In het commissiedebat Personeel van 19 juni 2025 (TZ202506-071) heeft mijn ambtsvoorganger
toegezegd u dit voorjaar te informeren over de uitkomsten van de evaluatie van het
instrument remotie voor burgerpersoneel binnen Defensie. Daarnaast heeft mijn ambtsvoorganger
toegezegd u te informeren over de uitkomsten van het overleg met de vakcentrales over
de mogelijkheden voor het invoeren van remotie voor militair personeel.
Met ingang van 1 januari 2024 is remotie voor het burgerpersoneel ingevoerd binnen
Defensie. Dit instrument biedt ambtenaren de mogelijkheid om op eigen verzoek een
functie te vervullen met een lagere salarisschaal, zonder dat daarvoor een ontslag-
en aannameprocedure nodig is. Hiermee ontstaat de ruimte om, wanneer de ambtenaar
behoefte heeft aan (tijdelijk) minder verantwoordelijkheden, meer flexibiliteit en
maatwerk in de loopbaanmogelijkheden te bieden.
Uit de evaluatie blijkt dat 269 burgermedewerkers gebruik hebben gemaakt van remotie.
We zien dat medewerkers vanuit vrijwel alle salarisschalen binnen onze organisatie
gebruik maken van remotie, verdeeld over alle leeftijdscategorieën en binnen alle
Defensieonderdelen. De piek ligt bij het Defensie Ondersteuningscommando. Dat is verklaarbaar,
omdat daar de meeste burgerambtenaren werken. U treft de resultaten hieronder schematisch
weergegeven aan. Daarmee vormt remotie een extra instrument om invulling te geven
aan de loopbaanwensen van burgerambtenaren van Defensie.
Grafiek 1: aantal medewerkers per salarisschaal dat gebruik heeft gemaakt van remotie.
Grafiek 2: aantal medewerkers per leeftijdsgroep dat gebruik heeft gemaakt van remotie.
Grafiek 3: aantal medewerkers per Defensieonderdeel dat gebruik heeft gemaakt van
remotie.
Remotie voor militairen bestaat nog niet. Een mogelijke invoering bespreek ik samen
met de evaluatie van het remotiebeleid voor burgers met de vakcentrales. De Kamer
wordt over de uitkomsten van dit gesprek naar verwachting dit najaar geïnformeerd.
De Staatssecretaris van Defensie,
D.G. Boswijk
Indieners
D.G. Boswijk, staatssecretaris van Defensie