Brief regering : Reactie op verzoek commissie over de brief van Stichting Gezond Water (SGW) over het onderwerp vislood
27 625 Waterbeleid
Nr. 719
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 september 2025
Op 21 maart jl. ontving de Kamer een brief van Stichting Gezond Water (SGW) over het
onderwerp vislood. De vaste commissie IenW heeft mij op 26 maart gevraagd om te reageren
op deze brief.
Allereerst wil ik opmerken dat de Europese Commissie, na een lang voorbereidingstraject
door het Europees Chemicaliën Agentschap, op 27 februari dit jaar een voorstel heeft
gepresenteerd voor een verbod op vislood. Het voorstel omvat verschillende overgangstermijnen
voor verschillende categorieën gewichten.
Ik zal mij in contacten met andere lidstaten positief uitspreken over het voorstel,
aangezien een Europees verbod effectiever is dan een nationaal verbod. Met zo’n Europees
verbod wordt voorkomen dat vislood eenvoudig via buurlanden de grens overkomt. Bovendien
wordt op die manier een grotere markt gecreëerd voor de ontwikkeling van alternatieven
voor vislood. De handel in sportvisserijmaterialen is een mondiaal fenomeen en Nederland
is een te kleine markt om de ontwikkeling van nieuwe alternatieven voor vislood een
werkelijke impuls te geven. Een Europees verbod opent substantiële kansen voor producenten
van alternatieven voor vislood.
In de brief van 21 maart stelt SGW dat Nederland eenvoudig invulling kan geven aan
de aanbeveling van de Europese Commissie om concentraties vervuilende stoffen, waaronder
vislood, te verminderen. Ik begrijp echter dat er nog bezwaren zijn vanuit de praktijk,
waaronder de beschikbaarheid van (betaalbare) alternatieven voor lood voor specifieke
vormen van sportvisserij en zorgen over de haalbaarheid van toezicht en handhaving.
Ook moet voorkomen worden dat er een prikkel ontstaat voor sportvissers om zelf lood
te gaan gieten. Dat is uit het oogpunt van menselijke gezondheid onwenselijk.
Er zijn gesprekken gevoerd met Sportvisserij Nederland en met de European Tackle and
Trade Association. Deze laatste partij is de Europese koepel voor de handel in sportvisserijmaterialen.
Er is steun bij deze partijen voor een Europees verbod. Die steun ontbreekt als het
gaat om lokale verboden, omdat verschillende lokale situaties leiden tot onduidelijkheid
ter plaatse. Sportvisserij Nederland en de Europese koepelorganisatie delen wel de
ambitie om lokale initiatieven voor het stimuleren van loodvervangers te omarmen.
De positieve houding van deze organisaties ten opzichte lokale initiatieven is verwerkt
in de samenwerkings-overeenkomst Sportvisserij Loodvrij voor de periode 2025–2029,
die zij beiden willen gaan ondertekenen.
SGW verwijst naar verboden in Denemarken en Engeland en naar lokale verboden in Nederland
en roept op om het ambitieniveau te verhogen. Ik juich in de eerste plaats het voorstel
van de Europese Commissie voor een Europees verbod toe.
Wel vind ik het belangrijk dat de mogelijkheid van een nationaal verbod opnieuw in
beeld komt, mocht er over twee jaar onverhoopt vertraging optreden bij de realisatie
van een Europees verbod. Verder vind ik goede communicatie richting sportvissers belangrijk.
In dit kader levert het Ministerie van IenW financiering voor een pilot voor stimulering
van loodvervangers bij IJmuiden en ben ik voornemens de nieuwe samenwerkingsovereenkomst
Sportvisserij Loodvrij 2025–2029 ook te ondertekenen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
R. Tieman
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R. Tieman, minister van Infrastructuur en Waterstaat