Brief regering : Inventarisatie van aanvullende vereisten voor de financiële sector
32 013 Toekomst financiële sector
Nr. 309
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 september 2025
Het kabinet heeft in haar regeerprogramma van 13 september 2024 aangegeven te zullen
nagaan welke bestaande nationale koppen op Europees beleid kunnen worden geschrapt,
met behoud van doelbereik en met oog voor de consequenties daarvan.1 Daarbij is het uitgangspunt het verminderen van lasten en regeldruk voor ondernemers,
zodat ruimte ontstaat voor innovaties die kunnen bijdragen aan een duurzamere toekomst.
De wet- en regelgeving voor de financiële markten organiseren we in belangrijke mate
op Europees niveau. In dit licht heb ik uw Kamer tijdens het commissiedebat Financiële
Markten op 19 december 2024 (Kamerstuk 32 545, nr. 221) een overzicht toegezegd van nationale koppen op Europese regelgeving voor de financiële
sector.
Met deze brief stuur ik uw Kamer een overzicht van aanvullende vereisten die op grond
van nationale wet- en regelgeving gelden voor de financiële sector. Het bijgevoegde
overzicht is met behulp van gesprekken met, en input van, financiële instellingen,
brancheorganisaties en toezichthouders tot stand gekomen.
Er is sprake van een «nationale kop» wanneer een lidstaat, bovenop hetgeen in een
richtlijn of verordening als verplicht is afgesproken, aanvullende eisen vaststelt
waaraan burgers of bedrijven moeten voldoen. In de praktijk wordt het begrip «nationale
kop» echter ook gebruikt voor gevallen waarin gebruik wordt gemaakt van een lidstaatoptie2, voor gevallen waarin een normatief kader op Europees niveau van overeenkomstige
toepassing wordt verklaard op dienstverlening die op Europees niveau niet is gereguleerd,
of voor regelgeving die geheel losstaat van Europese kaders, maar die afwijkt van
regelgeving in andere lidstaten.
De verschillen in het gebruik van het begrip «nationale kop», in combinatie met de
omvangrijke hoeveelheid wet- en regelgeving voor de financiële markten, maken de totstandkoming
van een overzicht van «nationale koppen» zeer complex.
Voor de totstandkoming van dit overzicht heb ik daarom gekeken naar wet- en regelgeving
waarin gebruik is gemaakt van ruimte die Europese regelgeving biedt, dan wel openlaat,
om nationaal aanvullende vereisten te stellen aan de financiële sector. Daarbij heb
ik me in het bijzonder gericht op aanvullende vereisten die substantiële gevolgen
kunnen hebben. In sommige van de in het overzicht genoemde gevallen is strikt genomen
geen sprake van een «nationale kop», maar gaat het om regels die door de sector wel
als belastend worden ervaren. Die regels acht ik daarom relevant om bij deze inventarisatie
te betrekken. In het overzicht heb ik ook aangegeven in welke gevallen wijzigingen
op grond van Europese regelgeving aanstaande zijn, die zullen leiden tot verdere Europese
harmonisatie van de betreffende regels.3
In mijn visie op de financiële sector van 20 januari 2025 heb ik aangegeven het belangrijk
te vinden dat de wet- en regelgeving voor de financiële sector zoveel mogelijk overeenkomt
met Europese wet- en regelgeving.4 Om die reden zal ik in de komende periode verder in gesprek gaan met financiële instellingen,
brancheorganisaties, toezichthouders en andere belanghebbenden om te bezien waar zich
mogelijkheden voordoen tot aanpassing van de regelgeving in de bijlage. Tegelijkertijd
hecht ik ook waarde aan duidelijke en voorspelbare wet- en regelgeving en houd ik,
zoals het regeerprogramma ook stelt, nadrukkelijk oog voor de doelstelling waarmee
de regels in het bijgevoegde overzicht tot stand zijn gekomen. Eventuele mogelijkheden
tot aanpassing kunnen vervolgens, desgewenst, door een volgend kabinet in gang worden
gezet. Ik zal uw Kamer hierover, op de voor de afzonderlijke onderwerpen geëigende
momenten, blijven informeren.
De Minister van Financiën,
E. Heinen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Heinen, minister van Financiën