Brief regering : Reactie op verzoek commissie over het handelen van een Gecertificeerde Instelling met betrekking tot hun pleegkind
31 839 Jeugdzorg
Nr. 1097
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 september 2025
Op 2 juni 2025 heeft de Staatssecretaris van Jeugd, Preventie en Sport van de vaste
                  commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport een verzoek ontvangen om te reageren
                  op een brief die de commissie van pleegouders heeft ontvangen met daarin een klacht
                  over het handelen van een Gecertificeerde Instelling met betrekking tot hun pleegkind.
                  Omdat de klacht betrekking heeft op een Gecertificeerde Instelling zal ik dit verzoek
                  beantwoorden.
               
Ik heb de brief van de pleegouders met veel aandacht gelezen. Daarin beschrijven zij
                  een aangrijpend verhaal over de wijze waarop de Gecertificeerde Instelling met hun
                  pleegkind is omgegaan. Ik kan helaas niet direct iets voor de pleegouders betekenen.
                  Als Minister kan ik mijzelf niet mengen in individuele zaken. Vaak gaat het om aangelegenheden
                  waarvoor andere instanties en personen een specifieke rol en verantwoordelijkheid
                  hebben (zie onder). Ik kan u wel berichten dat ik deze brief heb gedeeld met de Inspectie
                  Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Zij hebben aangegeven deze brief als een melding te
                  beschouwen en zullen daartoe met de pleegouders contact opnemen.
               
Zoals hierboven aangegeven zijn er specifieke instanties en personen waartoe pleegouders
                     zich kunnen richten als zij een klacht hebben of het niet eens zijn met het handelen
                     van een Gecertificeerde Instelling. Hieronder geef ik in algemene zin een overzicht
                     van de mogelijkheden voor pleegouders:
                  
• Als de pleegouders geholpen willen worden met hoe zij het beste hun recht kunnen krijgen,
                           dan kunnen zij zich wenden tot Jeugdstem. Dit is de organisatie van de vertrouwenspersonen voor de jeugdzorg. Ieder kind,
                           iedere jongere en iedere ouder/verzorger die te maken krijgt met een vorm van jeugdhulp,
                           kan hulp van krijgen van Jeugdstem. Zij zijn onafhankelijk en hebben geen verbinding
                           met jeugdzorgorganisaties, de Raad voor de Kinderbescherming, pleegzorgorganisaties
                           of jeugd- en wijkteams. Jeugdstem geeft advies over welke stappen je het beste kunt
                           zetten als je te maken krijgt met jeugdzorg. Ook ondersteunen zij mensen die een klacht
                           hebben over de jeugdzorg. Dat is altijd gratis. Wie met de jeugdzorg te maken heeft,
                           heeft automatisch recht op ondersteuning van een vertrouwenspersoon.
                        
• Vanzelfsprekend kunnen pleegouders bij een klacht direct in contact treden met de
                           betrokken jeugdbeschermer. Vertrouwenspersonen van Jeugdstem kunnen indien gewenst
                           hierbij ondersteunen.
                        
• Daarnaast hebben pleegouders de mogelijkheid zich met een klacht te wenden tot de
                           klachtcommissie van de betrokken instelling. De Gecertificeerde Instelling heeft hiervoor
                           een procedure, welke veelal terug is vinden is op hun website. Als de klacht niet
                           naar tevredenheid wordt opgelost, kunnen de pleegouders zich wenden tot de (Kinder)ombudsman.
                        
• Als een pleegouder niet tevreden is over het beroepsmatig handelen van een SKJ-geregistreerde
                           jeugdprofessional zelf, kan deze een klacht indienen bij het SKJ.
                        
• Ik lees dat de advocaat niet in staat was de pleegouders adequaat te verdedigen. Toch
                           kan het verstandig zijn om alsnog te overleggen met een (andere) advocaat over de
                           juridische mogelijkheden die een burger/pleegouder heeft. Een advocaat kan zich op
                           de hoogte stellen van de laatste ontwikkelingen in een zaak en daarbij het beste adviseren.
                           Ook heeft de advocaat inzicht in de juridische mogelijkheden die er bestaan.
                        
Een burger kan zich ook gratis wenden tot het Juridisch Loket voor advies. Als het juridisch loket de burger niet zelf kan helpen, kan deze de
                           burger ook informeren over andere stappen en zo nodig doorverwijzen naar een advocaat
                           of een mediator.
                        
Indien een burger het niet eens is met beslissingen van een rechter, kan de burger
                           hiertegen binnen drie maanden hoger beroep instellen bij het gerechtshof.
                        
• Zoals hierboven aangegeven kan de burger zich ook wenden tot de Inspectie Gezondheidszorg
                           en Jeugd (IGJ). De taak van IGJ is om toezicht te houden op de kwaliteit en veiligheid
                           van de jeugdhulp, de jeugdbescherming en jeugdreclassering.
                        
Tot slot. Hoewel ik niet persoonlijk kan helpen, is het wel van belang dat berichten,
                  zoals deze, mijn ministerie bereiken. De onderwerpen en bijbehorende problematiek
                  waarover burgers en in dit geval pleegouders schrijven, geven een beeld van het functioneren
                  van de jeugdbescherming en kunnen gebruikt worden bij de vorming van nieuw beleid
                  op dit specifieke terrein.
               
De Minister van Justitie en Veiligheid, D.M. van Weel
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid