Brief regering : Ongevalscijfers scheepvaart 2024
31 409 Zee- en binnenvaart
Nr. 485
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 augustus 2025
Met deze brief wordt de Kamer geïnformeerd over de ongevalscijfers in de scheepvaart
van 2024. Het aantal (zeer) ernstige scheepsongevallen op de Noordzee nam in 2024
af ten opzichte van het jaar ervoor en was relatief laag ten opzichte van eerdere
jaren. Op de binnenwateren nam het aantal (zeer) ernstige scheepsongevallen toe, maar
waren er minder slachtoffers en gewonden te betreuren dan voorgaande jaren. Een overzicht
van de data over scheepsongevallen en slachtoffers is hieronder opgenomen. De bron
van deze data is de landelijke database van scheepsongevallen, die wordt beheerd door
Rijkswaterstaat.
Noordzee
Aantal ongevallen
Op de Noordzee zijn in 2024 in totaal 37 scheepsongevallen geregistreerd, waarvan
2 zeer ernstige, 4 ernstige en 31 minder ernstige scheepsongevallen. Het aantal scheepsongevallen
op de Noordzee geeft geen duidelijke trend. De aantallen scheepsongevallen zijn in
2024 relatief laag en met weinig grote gevolgschades. Het aantal scheepsongevallen
is terug te vinden in tabel 1.
Tabel 1: Scheepsongevallen op het Nederlands deel van de Noordzee
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
ZESO
0
2
2
1
5
1
1
2
3
2
ESO
11
8
12
10
4
6
10
12
7
4
MESO
21
49
16
32
31
24
31
27
52
31
Tot. aantal ongevallen
32
59
30
43
40
31
42
41
62
37
Verklaring tabel 1
• Zeer ernstig scheepsongeval (ZESO): ongeval waarbij het schip verloren is gegaan,
een dodelijk slachtoffer is gevallen, of ernstige schade aan het milieu is ontstaan.
• Ernstig scheepvaartongeval (ESO): ongeval dat geen zeer ernstig ongeval is, dat gepaard
gaat met brand, explosie, gronding, contact, slecht weer schade, schade door ijs,
rompschade, of vermoedelijke rompschade enzovoort.
• Minder ernstige scheepsongevallen (MESO): alle overige scheepsongevallen die niet
onder de categorie zeer ernstige of ernstige scheepsongevallen vallen
Slachtoffers
Tabel 2: Aantal geregistreerde slachtoffers bij scheepsongevallen op het Nederlands
deel van de Noordzee
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Aantal doden en vermisten
0
0
1
0
3
0
0
0
2
0
Aantal gewonden
2
3
3
0
4
2
1
2
24
0
Er zijn in 2024 geen dodelijke slachtoffers of gewonden gevallen op de Noordzee.
Verklaring tabel 2
In deze tabel zijn de aantallen van de verschillende vormen van slachtoffers als gevolg
van de scheepsongevallen weergegeven. Gekozen is om doden en vermisten samen te nemen.
De reden waarom vermisten worden meegenomen is dat wanneer een persoon niet fysiek
is teruggevonden, ervan uit wordt gegaan dat deze persoon is overleden. Bij de registratie
van doden en gewonden worden arbeidsongevallen niet meegenomen.
Nederlandse binnenwateren
Aantal ongevallen
Op de Nederlandse binnenwateren (inclusief de zeehavens) zijn in 2024 in totaal 1.245
scheepsongevallen geregistreerd, waarvan 221 (zeer) ernstige scheepsongevallen. Zoals
in tabel 3 is weergegeven zijn dit er meer dan in andere jaren. In tabel 4 is te zien
dat er op de binnenwateren drie dodelijke slachtoffers waren te betreuren.
Tabel 3: Scheepsongevallen Nederlandse binnenwateren
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
(Zeer) ernstige scheepsongevallen
159
163
161
178
160
175
148
188
208
221
Andersoortige ongevallen
891
1.166
973
1.179
1.119
1.068
1.077
1.131
1.013
1.024
Totaal aantal ongevallen
1.050
1.329
1.134
1.357
1.279
1.243
1.225
1.319
1.221
1.245
Verklaring tabel 3
• Met (zeer) ernstige scheepsongevallen wordt gedoeld op de «significante ongevallen.
Dit zijn ongevallen waarbij één of meerdere van de volgende effecten is opgetreden
als gevolg van het scheepsongeval. Een schip kan of mag niet meer verder; er is ernstige
schade aan lading, infrastructuur of milieu; er is een volledige stremming van de
vaarweg opgetreden; er zijn (in uitzonderlijke gevallen) doden en zwaargewonden te
betreuren.
• Andersoortige scheepsongevallen zijn alle overige scheepsongevallen die niet onder
de categorie (zeer) ernstige scheepsongevallen vallen.
De toename van het aantal (zeer) ernstige scheepsongevallen op de binnenwateren is
terug te zien bij zowel de beroepsvaart als bij de recreatievaart. In 2024 was de
beroepsvaart betrokken bij 121 (zeer) ernstige scheepsongevallen, in 2023 was dat
118 keer. Voor de recreatievaart geldt dat deze in 2024 101 keer was betrokken bij
een (zeer) ernstige scheepsongeval, in 2023 was dit 96 keer.
In de categorie (zeer) ernstige scheepsongevallen met beroepsvaart is sprake van een
stijging van aanvaringen met infrastructuur. Het aantal (zeer) ernstige scheepsongevallen
nam in 2024 toe tot 57, terwijl in 2023 sprake was van 52 (zeer) ernstige scheepsongevallen.
Daarvan waren er 33 aanvaringen met een brug of sluis.
In 2023 vonden 72 enkelzijdige (zeer) ernstige scheepsongevallen met recreatievaart
plaats, in 2024 was dit aantal 65. Alhoewel dit aantal in 2024 iets lager lag dan
in 2023 is er langjarig nog steeds sprake van een stijgende trend in aantallen geregistreerde
enkelzijdige ongevallen met recreatievaart. Er vindt nader onderzoek plaats naar deze
ongevallen. Bij een eenzijdig scheepsongeval is alleen het betreffende schip betrokken
(b.v. brand, explosie, omslaan of zinken) en vindt dus geen aanvaring met een ander
schip, infrastructuur of object plaats.
Slachtoffers
Er waren in 2024 3 dodelijke slachtoffers te betreuren (zie tabel 4). Dit is minder
dan 2023, en onder het langjarig gemiddelde over de periode 2015 tot 2022. De 3 dodelijke
slachtoffers vielen bij 3 scheepsongevallen:
• 2 eenzijdige scheepsongevallen;
• 1 scheepsongeval door een aanvaring met een object.
Tabel 4: doden en vermisten en aantal gewonden Nederlandse binnenwateren
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Aantal doden en vermisten
6
7
8
2
5
3
5
21
8
3
Aantal gewonden
34
38
33
55
71
39
42
59
47
62
De verdeling van het slachtofferaantal naar betrokken vaart is als volgt:
• De recreatievaart was betrokken bij 1 scheepsongeval, waarbij er 1 dodelijk slachtoffer
te betreuren viel;
• De beroepsvaart was bij 2 scheepsongevallen betrokken, waarbij er in totaal 2 doden
te betreuren waren. Dit betrof een aanvaring met een object en een eenzijdig ongeval.
Verbeteren van de nautische veiligheid
De stijging van de aanvaringen van beroepsvaart met infrastructuur en de enkelzijdige
ongevallen met recreatievaart vragen om meer aandacht. De risico’s van aanvaringen
van infrastructuur door beroepsvaart en eenzijdige ongevallen met recreatievaart zijn
eerder gesignaleerd in het Beleidskader Maritieme Veiligheid: In Veilige Vaart Vooruit1. Om de gesignaleerde risico’s zo veel mogelijk te mitigeren zijn verschillende maatregelen
genomen, waarover uw Kamer eerder uitgebreid is geïnformeerd.2 Met betrekking tot het risico van enkelzijdige ongevallen met recreatievaart worden
momenteel mogelijke verbetermaatregelen uit twee eerdere risicoanalyses beoordeeld
op haalbaarheid en effectiviteit. Dit vergt een zorgvuldige afweging in overleg met
vertegenwoordigers van de recreatievaart en andere belanghebbende partijen. Indien
er naar aanleiding daarvan blijkt dat het haalbaar en wenselijk is om aanvullende
maatregelen te nemen wordt uw Kamer hierover zo spoedig mogelijk geïnformeerd.
In het najaar wordt uw Kamer geïnformeerd over de resultaten van de Monitor Nautische
Veiligheid. Hierin wordt het langjarige risicobeeld van alle ongevallen op de binnenwateren
geschetst, over de periode 2013 tot 2023. Aan de hand daarvan wordt het Beleidskader
Maritieme Veiligheid geactualiseerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
R. Tieman
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R. Tieman, minister van Infrastructuur en Waterstaat