Brief regering : Beslissing inzake mer-beoordeling Maastricht Aachen Airport
31 936 Luchtvaartbeleid
Nr. 1242
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 juli 2025
Met deze brief wordt de Kamer geïnformeerd over de beslissing dat Maastricht Aachen
Airport (MAA) voor het aan te vragen Luchthavenbesluit een milieueffectrapport (MER)
op moet stellen. Deze mer-beoordelingsbeslissing is als bijlage bij deze brief opgenomen.
MAA heeft het voornemen om een aanvraag voor een luchthavenbesluit in te dienen bij
het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Voor deze aanvraag moet eerst beoordeeld
worden of een MER opgesteld moet worden. Dit heet een mer-beoordeling. Een MER moet
opgesteld worden als het voornemen van MAA kan leiden tot belangrijke gevolgen voor
het milieu. Ten behoeve van de mer-beoordeling heeft MAA een zogeheten aanmeldnotitie
(hierna: notitie) opgesteld.
Ten behoeve van de beoordeling of een MER opgesteld moet worden, is de Commissie voor
de mer om advies gevraagd. De Commissie heeft op 25 maart 2025 haar advies uitgevraagd.
De conclusie van dat advies is dat het voornemen van MAA leidt tot ten minste één
nadelig effect: de toename van 60% in CO2-uitstoot. Daarnaast is op basis van de notitie niet uit te sluiten dat er geen andere
aanzienlijke negatieve milieueffecten zijn. Dit gaat onder andere over de uitleg hoe
de gewenste vermindering van het aantal geluidgehinderden wordt gehaald conform de
vastgestelde doelstelling vanuit de Provincie Limburg. Maar ook over de effecten door
piekbelasting geluid, over de effecten op natuur en de gevolgen van de schade aan
dakpannen door vortex1. Naar aanleiding van dit advies heb ik besloten dat Maastricht Aachen Airport (MAA)
voor het aan te vragen Luchthavenbesluit een milieueffectrapport (MER) op moet stellen.
Vervolg
De mer-beoordelingsbeslissing is tegelijkertijd met de verzending van deze brief aan
MAA kenbaar gemaakt. MAA heeft daarna de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen deze
beslissing.
Omdat er een MER moet worden opgesteld, is de eerder gemaakte planning van medio 2025
voor het indienen van de aanvraag Luchthavenbesluit bij het Ministerie van Infrastructuur
en Waterstaat niet meer haalbaar. Hiermee wordt de vaststelling van het Luchthavenbesluit
niet eerder voorzien dan eind 2026.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
R. Tieman
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R. Tieman, minister van Infrastructuur en Waterstaat