Brief regering : Regeling School en Omgeving 2025-2028
31 293 Primair Onderwijs
31 289
Voortgezet Onderwijs
Nr. 828
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 juni 2025
Met het programma School en Omgeving krijgen leerlingen die opgroeien in een kwetsbare
omgeving extra aanbod buiten en aanvullend op de schooltijd. Zo kunnen leerlingen
extra activiteiten volgen op het gebied van basisvaardigheden, sport of cultuur.
Zoals toegezegd aan het lid Rooderkerk (D66) in het commissiedebat Onderwijskansen
op 26 maart jl. (Kamerstuk 31 293, nr. 801) wordt uw Kamer via deze brief geïnformeerd over hoeveel kinderen de komende drie
schooljaren gebruik gaan maken van het programma School en Omgeving en hoeveel hiervoor
worden afgewezen1.
Aanvragen regeling School en Omgeving 2025–2028
We kijken terug op een succesvolle aanvraagperiode voor de regeling School en Omgeving
2025–2028. Zo doen de komende jaren meer scholen én meer leerlingen mee aan het programma.
Het bereik van het programma specifiek in de doelgroep scholen met de 5% hoogste onderwijsachterstanden
is bovendien fors gestegen. Bijna 83% van deze scholen ontvangt de komende drie schooljaren
extra middelen voor het realiseren van extra ontwikkelaanbod. Ook buiten de groep
scholen met de 5% hoogste onderwijsachterstanden kunnen scholen aan de slag met School
en Omgeving.
We bereiken in totaal de komende drie schooljaren bijna 1200 scholen. Dit aantal is
met bijna 300 scholen gegroeid ten opzichte van de afgelopen jaren. Daarmee ontvangen
bijna 139.000 leerlingen een extra buitenschools aanbod. Dat zijn er ongeveer 27.000
meer dan de afgelopen jaren. Deze groei wordt verklaard doordat het beschikbare budget
voor School en Omgeving volledig is aangevraagd de komende jaren, wat in eerdere jaren
niet het geval was. Uit eerste signalen blijkt dat meer scholen subsidie hebben aangevraagd
doordat het succes van het programma inmiddels is bewezen, het een subsidieregeling
voor drie schooljaren betreft – terwijl het eerder steeds om subsidieregelingen voor
één schooljaar of twee schooljaren ging – en dat er duidelijkheid is over de toekomst
van het programma. Omdat niet alle scholen voor het maximale aantal uur of maximale
aantal leerlingen aanvragen, kunnen ook 625 scholen die niet behoren tot de groep
scholen met de 5% hoogste onderwijsachterstanden binnen de subsidieregeling aan de
slag met School en Omgeving. De aanvragen van 149 scholen die eerder middelen hebben
ontvangen kunnen helaas niet opnieuw worden toegekend. Deze scholen hadden subsidie
aangevraagd voor 16.301 leerlingen. Het gaat hier dus om scholen die niet behoren
tot de scholen met vijf procent hoogste onderwijsachterstanden. Deze scholen kunnen
uiteraard gebruik blijven maken van de kennis en kunde die we de afgelopen jaren hebben
opgedaan. Ook het leren tussen School & Omgeving-coalities van scholen, gemeenten
en lokale organisaties blijven we vanuit de Gelijke Kansen Alliantie faciliteren.
De middelen voor het programma School en Omgeving worden de komende jaren zowel via
een subsidieregeling aan scholen, als aan een aantal gemeenten via de Specifieke Uitkering
(SPUK) Kansrijke Wijk uitgekeerd. Deze SPUK is bedoeld voor gebieden die onderdeel
uitmaken van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV).
Subsidieregeling School en Omgeving
2023–2025
2025–2028
Aantal scholen
Aantal aanvragen
820 scholen
2.379 scholen
Aantal toekenningen
811 scholen
1.058 scholen
Percentage bereik 5% hoogste onderwijsachterstanden
63%
83%
Aantal leerlingen
Aantal aanvragen
113.152 leerlingen
266.428 leerlingen
Aantal toekenningen
111.934 leerlingen
138.757 leerlingen
SPUK Kansrijke Wijk
2023–2025
2025–2028
Aantal scholen
Aantal aanvragen
91 scholen
136 scholen
Aantal toekenningen
91 scholen
136 scholen
Aantal leerlingen
Aantal aanvragen
27.351 leerlingen
39.575 leerlingen
Aantal toekenningen
27.351 leerlingen
39.575 leerlingen
Totaaloverzicht (SPUK en subsidie)
2023–2025
2025–2028
Aantal scholen
Aantal aanvragen
911 scholen
2.515 scholen
Aantal toekenningen
902 scholen
1.194 scholen
Aantal leerlingen
Aantal aanvragen
140.503 leerlingen
306.003 leerlingen
Aantal toekenningen
139.285 leerlingen
178.332 leerlingen
School en Omgeving, de brugfunctionaris en schoolmaaltijden vanaf 2029
Om structurele taken zo veel als mogelijk structureel te bekostigen, wordt op dit
moment gewerkt aan de duurzame vormgeving van het programma School en Omgeving. Zoals
aangekondigd in de Kamerbrief duurzame vormgeving2 is verkend welke financieringsstromen daarbij gebundeld kunnen worden. De programma’s
Schoolmaaltijden en de Brugfunctionaris zijn hiervoor kansrijk, omdat ze overlappende
doelen en doelgroepen hebben. Daarom wordt gewerkt aan één structurele aanvullende
bekostigingsregeling, zodat scholen met veel kwetsbare leerlingen vanaf 2029 aanvullende
bekostiging ontvangen voor Schoolmaaltijden, School en Omgeving en de Brugfunctionaris.
Hiermee kunnen scholen een integrale samenwerking met partijen rondom de school opzetten.
De komende tijd wordt, gelijktijdig met de benodigde wetswijzing, gewerkt aan de regeling,
de wijze waarop de middelen worden verdeeld en hoe de inzet van de middelen gemonitord
kan worden. Mogelijk heeft de keuze waarop de middelen worden verdeeld een andere
verdeling over de scholen tot gevolg ten opzichte van de verdeling op basis van de
individuele programma’s. Aanvullende bekostiging zal in principe tot lagere administratieve
lasten leiden voor scholen ten opzichte van de huidige subsidieregelingen, naast de
inhoudelijke voordelen van een integraal programma.
Tot slot
Er is met enthousiasme op de nieuwe subsidieregeling School en Omgeving gereageerd.
De komende drie schooljaren gaan opnieuw veel scholen en professionals aan de slag
met het verrijken van schooldagen. We werken ondertussen verder aan de duurzame vormgeving
van School en Omgeving, de Brugfunctionaris en Schoolmaaltijden. Hiermee ontvangen
scholen vanaf 2029 ook structurele financiering voor deze programma’s. Zo zorgen we
ervoor dat iedere leerling de kans krijgt om zijn of haar talenten ten volle te ontdekken
en zich verder te ontwikkelen.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M.L.J. Paul
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.L.J. Paul, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap