Brief regering : Gewijzigde Voorhangprocedure vervolg tariefmaatregel meerjarig contracteren sector gehandicaptenzorg en langdurige ggz
24 170 Gehandicaptenbeleid
25 424
Geestelijke gezondheidszorg
I/ Nr. 358
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Ontvangen ter Griffie op 26 juni 2025.
Het besluit tot het doen van een aanwijzing kan niet eerder worden genomen dan op
26 juli 2025.
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 juni 2025
Tijdens de procedurevergadering van de vaste Kamercommissie voor Volksgezondheid,
Welzijn en Sport van 18 juni 2025 is gevraagd om een door mijn ambtsvoorganger op
3 juni 2025 gestuurde voorhangbrief1 te splitsen in een voorhangbrief tariefmaatregel samenhangend met het hoofdlijnenakkoord
ouderenzorg (HLO) en (vervolg) tariefmaatregel meerjarig contracteren voor de sectoren
gehandicaptenzorg en langdurige ggz. Uw verzoek is inmiddels ook schriftelijk ingediend
met kenmerk (2025Z12675).
Hierbij voldoe ik aan uw verzoek en informeer ik u, conform artikel 8 van de Wet marktordening
gezondheidszorg (Wmg), over de zakelijke inhoud van een aanwijzing die ik van plan
ben op grond van artikel 7 Wmg aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) te geven. Deze
wijzigt een eerdere aanwijzing die reeds is gegeven in verband met de tariefmaatregel
meerjarig contracteren in de gehandicaptenzorg en de langdurige geestelijke gezondheidszorg.
Het betreft derhalve een wijziging van een reeds geldende aanwijzing van mijn ambtsvoorganger.2
Met het oog op een ordentelijke voorbereiding van de zorginkoop 2026 en tijdige vaststelling
en publicatie van de beleidsregelwaarden (in het vervolg van deze brief wordt gesproken
over tarieven) door de NZa eindigt de voorhangtermijn op 2 juli 2025. Ik ben van mening
dat de feitelijke inhoud niet is gewijzigd ten opzichte van de brief die uw Kamer
op 3 juni 2025 heeft ontvangen. Ik verzoek de Kamercommissie uiterlijk op 2 juli uitspraak
te doen over de maatregel, naast dat u een besluit kan nemen over het al dan niet
controversieel verklaren van deze voorhangbrief. In deze brief ga ik hier verder op
in. Omdat de voorhangbrief van 3 juni jl. ook aan de Eerste Kamer is verzonden, stuur
ik deze brief ook in afschrift aan de Eerste Kamer.
Het is mij inmiddels ook bekend dat de voorhangbrief behandeling gehandicaptenzorg3 door uw Kamer controversieel is verklaard. Dit betekent dat ik de aanwijzing aan
de NZa met betrekking tot behandeling niet zal versturen. Dat leidt tot een besparingsverlies
van € 88 miljoen in 2026 dat door het kabinet moet worden betrokken bij de augustusbesluitvorming.
1. Wijzigen bestaande aanwijzing
Door mijn ambtsvoorganger is reeds een aanwijzing aan de NZa gegeven om de maatregel
meerjarig contracteren met budgetafspraken met ingang van 2024 structureel in de tarieven
voor alle sectoren in de Wlz te verwerken. Voor de jaren 2024 en 2025 heeft de NZa
de opdracht gekregen om hier geen uitvoering aan te geven.4
In het hoofdlijnenakkoord ouderenzorg (HLO) zijn financiële afspraken gemaakt die
wordt vertaald in een nieuwe aanwijzing aan de NZa die de bestaande aanwijzing voor
de ouderenzorg vervangt.
Voor de gehandicaptenzorg (ghz) en de langdurige ggz blijft de tariefkorting van kracht
en ligt er een voornemen tot een aanwijzing (in gewijzigde vorm) voor in uw Kamer.
Deze tariefskorting sluit aan bij (het basispad van) het Hoofdlijnenakkoord «Hoop,
lef en trots».
Oorspronkelijk betrof de tariefkorting meerjarige contracten met financiële afspraken
en meerjarige contracteerruimte voor alle drie de sectoren binnen de Wlz € 135 miljoen
structureel. Ik ben voornemens om de NZa opdracht te geven om deze vigerende aanwijzing
te wijzigen, zodat deze maatregel zich beperkt tot het aandeel van de sectoren gehandicaptenzorg
en langdurige ggz. De daarmee samenhangende korting bedraagt € 65 miljoen structureel.
Tabel 1 specificeert de resulterende bedragen per sector zoals deze gelden per 2026.
Ik zal de NZa opdragen om de bedragen uit tabel 1 per 2026 sectorspecifiek te verwerken
in de maximumtarieven voor de zzp- en vpt-prestaties.
Tabel 1: Tariefmaatregel meerjarig contracteren naar sector (prijspeil 2025)
Bedragen x € 1 miljoen
2026
2027
2028
2029
2030
structureel
Gehandicaptenzorg
– 52
– 52
– 52
– 52
– 52
– 52
Geestelijke gezondheidszorg
– 13
– 13
– 13
– 13
– 13
– 13
Uw Kamer wordt met deze voorhangbrief op de hoogte gesteld van mijn voornemen om een
aanwijzing aan de NZa te versturen, zodat duidelijkheid wordt gegeven over de wijze
waarop de korting in de tarieven wordt verwerkt. Met het niet controversieel verklaren
op 2 juli a.s. ga ik ervan uit dat deze maatregel doorgang kan vinden.
Indien de Tweede Kamer de onderhavige voorhangbrief controversieel verklaart, blijft
de bestaande aanwijzing van kracht, zij het dat deze met de gewijzigde voorhangbrief
tariefmaatregel samenhangend met het hoofdlijnenakkoord ouderenzorg (HLO) alleen van
toepassing is op de gehandicaptenzorg en langdurige ggz.
Het terugdraaien van de tariefkorting meerjarig contracteren voor de gehandicaptenzorg
en langdurige ggz vergt een nieuw besluit en is geen automatisme bij het controversieel
verklaren van de voorliggende brief. Het kabinet is niet voornemens om een nieuw besluit
te nemen om de tariefmaatregel terug te draaien, vanwege het besparingsverlies van
€ 65 miljoen dat niet van dekking is voorzien. Indien uw Kamer in meerderheid aangeeft
dat ook de oorspronkelijke tariefskorting meerjarig contracteren voor de gehandicaptenzorg
en de langdurige ggz geen doorgang kan vinden, dan zal ik binnen het kabinet bespreken
of ik de NZa de opdracht kan geven om geen uitvoering te geven aan de voorliggende
of reeds geldende aanwijzing voor de sectoren gehandicaptenzorg en langdurige ggz
per 2026 en over de wijze waarop het besparingsverlies van dekking kan worden voorzien.
Ten behoeve van een ordentelijke uitvoering van de zorginkoop is het van belang dat
hierover uiterlijk 2 juli duidelijkheid ontstaat.
2. Zakelijke inhoud aanwijzing
De zakelijke inhoud van de aanwijzing zoals aan u voorgelegd is een wijziging van
de eerdere aanwijzing van 14 juni 20235. Ik zal de NZa opdragen om artikel 3 niet toe te passen voor de ouderenzorg. Ik zal
daarbij opdragen om de resterende sectorspecifieke tariefkortingen uit tabel 1 van
deze brief jaarlijks als uniforme procentuele kortingen te verwerken op de loon- en
materiële kostencomponenten van de betreffende tarieven. Daarbij geldt per sector
als grondslag alle hieronder vermelde prestatiebeschrijvingen voor zzp en vpt binnen
de Wlz contracteerruimte 2024 vermenigvuldigd met loon- en materiële kostencomponenten
voor de betreffende prestatiebeschrijvingen in 2024.
De NZa berekent via deze methodiek de taakstellende korting per prestatiebeschrijving
voor de jaren 2026 en latere jaren (voor alle jaren op basis van de grondslag in 2024).
Het betreft de volgende maximumtarieven en bijbehorende prestaties per sector:
Gehandicaptenzorg:
− alle zzp- en vpt-prestaties inclusief en exclusief behandeling, inclusief en exclusief
dagbesteding voor vg 1 t/m 8, lvg 1 t/m 5, svlvg 1, lg 1 t/m 7, zg-aud 1 t/m 4, zg-vis
1 t/m 5, de prestaties voor deeltijdverblijf en overbruggingszorg inbegrepen.
Geestelijke gezondheidszorg:
− alle zzp- en vpt-prestaties voor ggz-wonen (1 t/m 5), de prestaties voor deeltijdverblijf
inbegrepen en alle zzp-prestaties voor ggz-b (1 t/m 7).
3. Tot slot
Voor de gehandicaptenzorg en langdurige ggz worden uw Kamers met deze brief hopelijk
voldoende duidelijkheid gegeven over de uitwerking van de maatregel, zodat u een besluit
kunt nemen of deze voorhangbrief al dan niet controversieel wordt verklaard en de
consequenties hiervan. Indien u deze voorhangbrief niet controversieel verklaart zal
ik zo snel mogelijk na het verstrijken van de voorhangtermijn de aanwijzing aan de
NZa geven en van de vaststelling van de aanwijzing zal ik mededeling doen door plaatsing
in de Staatscourant.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
N.J.F. Pouw-Verweij
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
N.J.F. Pouw-Verweij, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport