Brief regering : Investeringen Defensie Voorjaarsnota 2025
36 725 X Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 4
BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 juni 2025
Nederland en Europa worden geconfronteerd met een verslechterende veiligheidssituatie,
waarin de dreiging vanuit Rusland en onrust in de wereld structureel zijn toegenomen.
De NAVO waarschuwt nadrukkelijk voor een mogelijk militair conflict binnen enkele
jaren. De noodzaak om onze collectieve verdediging en afschrikking op orde te brengen
is urgent. Het kabinet heeft daarom met de Voorjaarsnota 2025 gekozen om 1,1 miljard
euro extra te investeren in Defensie. Met deze investeringen wordt niet alleen voldaan
aan de NAVO-norm van 2% van het bbp, maar dragen we vooral concreet bij aan de veiligheid
van Nederland en de geloofwaardigheid van de NAVO als afschrikkings- en verdedigingsalliantie.
Meer Europese verantwoordelijkheid in NAVO-verband
De Verenigde Staten blijven onmisbaar voor de veiligheid van Europa, maar te lang
hebben we voor lief genomen dat zij het leeuwendeel van de defensie-inspanningen leveren.
Europese bondgenoten moeten meer militaire verantwoordelijkheid nemen. Vanwege de
verhoogde dreiging heeft de NAVO haar operationele plannen en capaciteitsdoelstellingen
vernieuwd. Nederland moet net als andere bondgenoten meer militaire capaciteiten kunnen
leveren, deze snel in kunnen zetten en de inzet langer vol kunnen houden. We moeten
zorgen dat onze collectieve verdediging zo goed op orde is dat het afschrikt en we
voorkomen dat het NAVO-verdragsgebied militair wordt aangevallen.
Nationale verantwoordelijkheden
Naast NAVO-verplichtingen is Nederland zelf ook verantwoordelijk voor de bescherming
van het nationale grondgebied (homeland defence) en de veiligheid van de Nederlandse samenleving. Dit betreft bijvoorbeeld de bescherming
van kritieke infrastructuur. Nederland moet ook zelf in staat zijn om (voor de NAVO)
ingezette militaire eenheden langdurig te ondersteunen en hun inzetbaarheid te waarborgen
(home base support of sustainment). Daarnaast is Nederland als belangrijk doorvoerland binnen de NAVO essentieel voor
geallieerde versterking van overzee. Dit vereist dat Nederland als gastland militaire
transporten van bondgenoten op Nederlands grondgebied kan faciliteren en beveiligen
(host nation support).
Deze nationale taken worden steeds belangrijker in een wereld waarin dreigingen dichterbij
komen en vragen ook om doelgerichte investeringen.
Belangrijkste investeringsgebieden
Met de investeringen uit de Voorjaarsnota 2025 zetten we een volgende stap in de versterking
van Defensie en de veiligheid van Nederland. Dit gebeurt op een doelmatige en doeltreffende
wijze, in lijn met de Defensienota 2024. Door te investeren in een sterke en slimme
krijgsmacht, zorgen we samen met bondgenoten en industriële en maatschappelijke partners
voor een weerbaarder Koninkrijk dat veilig en welvarend kan blijven. Om de juiste
investeringen zo snel mogelijk te kunnen doen, trekt Defensie lessen uit de oorlogsvoering
in en militaire steun aan Oekraïne. Bij de aanschaf van nieuwe middelen gaan we uit
van de eisen die NAVO stelt en daarnaast kiezen we voor innovatieve oplossingen om
ook in de toekomst Nederland en het bondgenootschap te kunnen verdedigen.
Defensie investeert nu structureel extra in gevechtskracht, mensen, innovatie en randvoorwaarden.
Daarbinnen wordt ook extra geïnvesteerd in digitalisering en vastgoed, de budgetruimte
daarvoor zit integraal in de onderstaande investeringen.
Gevechtskracht
• Gevechtskracht op land (425 miljoen euro)
De versterking van de gevechtskracht op land blijft één van de prioritaire NAVO-doelstellingen
voor Nederland.1 We geven hier verder invulling aan door de middelzware infanteriebrigade niet alleen
uit te breiden, maar ook te versterken met moderne gevechtsmiddelen op diverse terreinen.
Dit omvat de oprichting en invulling van een Pantserinfanteriebataljon. Hier wordt invulling gegeven aan het door de NAVO gevraagde derde bataljon. Ook wordt
geïnvesteerd in versterking op het gebied van cyber- en elektromagnetische capaciteiten,
inzet van onbemenste systemen, korteafstandluchtverdediging, alsmede uitgebreide geneeskundige
en logistieke ondersteuning. Dit vergt ook een investering in vastgoed en digitalisering
om onze eenheden te kunnen huisvesten, laten oefenen, trainen en aan te laten sluiten
op de digitaliseringsslag die de brigade maakt. Hiermee realiseren we een gebalanceerde
groei van de gevechtskracht in het landdomein, waarbij zowel gevechtscapaciteiten
als operationele ondersteuning effectief worden versterkt.
• Gevechtsondersteuning met drones en dronebestrijding (125 miljoen euro)
Het belang van drones voor het behalen van militaire doelen is inmiddels evident.
Er worden daarom verdere stappen gezet in de ontwikkeling en inbedding van drones.
De operationele beschikbaarheid van aanvalsdrones, verkenningssystemen en middelen voor bescherming tegen drone-aanvallen wordt versneld uitgebreid.
• Operationele ondersteuning: geneeskundige keten en strategisch transport (83 miljoen
euro)
De krijgsmacht moet inzet langer kunnen volhouden, zowel voor de NAVO als nationaal.
Met de Defensienota 2024 is al flink geïnvesteerd in operationele ondersteuning, zoals
transport en de geneeskundige keten. Met deze extra investering wordt het voortzettingsvermogen
van de krijgsmacht verder versterkt.
• Operationele aansturing (10 miljoen euro)
Om zowel nationale als internationale inzet goed aan te sturen, wordt verder extra
geïnvesteerd in het nieuwe operationeel hoofdkwartier van de Nederlandse krijgsmacht
zoals aangekondigd in de Defensienota 2024.
Mensen
• Opschaling van de krijgsmacht (80 miljoen euro)
Nederland heeft een grotere en schaalbare krijgsmacht nodig om bij oplopende spanning
meer bij te dragen aan de NAVO én gelijktijdig verantwoordelijkheid te nemen voor
nationale taken. Daarom wordt geïnvesteerd in opschaling van de krijgsmacht. Hiermee
wordt werk gemaakt van de nieuwe strategische personeelsagenda.2
Koers voor versterking
• Innovatie (14 miljoen euro)
Er wordt geïnvesteerd in technologische vooruitgang door lang-cyclische innovatie,
waarbij we meer dan voorheen intensief samenwerken met technologiebedrijven. Dit zorgt
ervoor dat de Nederlandse krijgsmacht niet alleen slimmer, digitaler en slagvaardiger
wordt op de korte termijn, maar ook op de langere termijn voorbereid blijft op nieuwe
dreigingen en vernieuwend optreden. Defensie blijft zo minimaal 1,3% van de begroting
besteden aan research & technology.
Financiële bijstellingen
• Valutabijstellingen, loonbijstelling en in stand houden van plannen (420 miljoen euro)
Conform de afspraken in de Voorjaarsnota 2025 wordt de defensiebegroting op orde gehouden
door budget toe te wijzen voor het opvangen van valutaschommelingen en loon- en prijsontwikkelingen
die niet volledig gedekt zijn door de prijsbijstelling. Verschillende wapensystemen
(zoals Maritime Strike, AMRAAM en Boxer), vastgoedprojecten (zoals het logistiek depot
in Woensdrecht) en IT-projecten (zoals de ontwikkeling van een geïntegreerd netwerk
van sensoren en effectenbrengers) die op dit moment worden gerealiseerd, worden geconfronteerd
met prijsstijgingen in de markt. Daarom wordt het Defensie Lifecycle Plan (DLP) aangevuld om de toegenomen projectkosten op te vangen, zodat er geen concessies
hoeven te worden gedaan aan de kwaliteit of kwantiteit van het materieel. Met de reservering
voor loonbijstelling wordt rekening gehouden met de verwachte marktontwikkelingen,
waarmee de loonontwikkelingen voor militair en burgerpersoneel worden gecompenseerd.
De extra middelen die het kabinet aan Defensie beschikbaar heeft gesteld, worden verspreid
over de komende jaren uitgegeven. De onderliggende bestedingsplannen worden nader
uitgewerkt en uw Kamer wordt hier middels het Defensiematerieelproces nader over geïnformeerd.
Budgettaire verwerking van de bestedingsplannen volgt dan met het eerstvolgende begrotingsmoment.
Slot
Rusland continueert niet alleen de brute agressie-oorlog in Oekraïne, maar bouwt tegelijk
strategische reserves op om binnen enkele jaren ook in staat te zijn een conflict
tegen NAVO-bondgenoten te kunnen beginnen. Veiligheidsdiensten in binnen- en buitenland
waarschuwen steeds indringender en dat mogen we niet negeren. Samen met onze NAVO-bondgenoten
versterken we de krijgsmacht om onze veiligheid te kunnen blijven garanderen.
Een sterke, toekomstbestendige krijgsmacht zal een opponent er immers van weerhouden
ons aan te vallen.
De Minister van Defensie,
R.P. Brekelmans
De Staatssecretaris van Defensie,
G.P. Tuinman
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.P. Brekelmans, minister van Defensie -
Mede ondertekenaar
G.P. Tuinman, staatssecretaris van Defensie