Brief regering : Onvolledige informatievoorziening continue screening voor de kinderopvang en de taxibranche
31 322 Kinderopvang
31 521
Taxibeleid
Nr. 557
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 juni 2025
Met deze brief informeer ik uw Kamer over onvolledige informatievoorziening van de
Justitiële Informatiedienst (Justid) aan Screeningsautoriteit Justis ten behoeve van
de continue screening voor de kinderopvang en de taxibranche. Hierdoor kon het gebeuren
dat Justis vanaf 2013 tot aan 1 juni 2025 niet in alle gevallen geïnformeerd is met
betrekking tot wijzigingen in de justitiële documentatie van personen in de continue
screening. Dat heeft mogelijk tot gevolg dat in sommige gevallen geen herscreening
heeft plaatsgevonden waar dit wel had gemoeten.
Continue screening
Personen die werkzaam zijn in de kinderopvang of taxibranche moeten beschikken over
een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). De VOG is een momentopname. Om de veiligheid
van kwetsbare personen bij de kinderopvang en in het taxivervoer zo goed mogelijk
te kunnen blijven beschermen vindt daarom aanvullend continue screening plaats. Continue
screening heeft als doel om bij directe risico’s snel en effectief te kunnen handelen.
Bij een mutatie in de justitiële documentatie van een persoon die werkzaam is in de
kinderopvang of taxibranche, wordt Justis geïnformeerd door Justid. Justis beoordeelt
of het feit een direct risico kan vormen in de uitoefening van de functie van de betreffende
persoon. Als dat het geval is, stuurt Justis een kennisgeving (melding) aan de toezichthouder
in de betreffende branche.
In het geval van de kinderopvang wordt de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) geïnformeerd
via de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). De GGD meldt aan de houder van het kindercentrum
of het gastouderbureau dat de persoon in kwestie op dat moment niet langer voldoet
aan de vereisten voor een VOG en daarmee ook niet aan de eisen om werkzaam of structureel
aanwezig te zijn in de kinderopvang dan wel woonachtig te zijn op het adres waar het
kindercentrum is gevestigd. De persoon in kwestie wordt door de houder tijdelijk op
non-actief gesteld totdat er een nieuwe VOG is toegekend. Als deze persoon geen nieuwe
VOG krijgt van Justis, mag deze persoon niet langer in de kinderopvang werken.
Een taxichauffeur heeft een chauffeurskaart van Kiwa Register nodig. In het geval
van continue screening stuurt Justis een kennisgeving aan de Inspectie Leefomgeving
en Transport (ILT). De ILT contacteert Kiwa Register, waarop Kiwa Register de taxichauffeur
vraagt een nieuwe VOG-aanvraag in te dienen. Wanneer Justis de VOG niet afgeeft aan
de taxichauffeur trekt Kiwa Register de chauffeurskaart in. Vanaf dat moment mag deze
persoon niet meer als taxichauffeur werken.
Constatering van onvolledige informatievoorziening
Bij de herziening van het testproces van het Justitieel Documentatie Systeem (JDS)
heeft Justid op 28 mei 2025 geconstateerd dat er ten onrechte in bepaalde situaties
onvolledige informatie is verstrekt aan Justis. Dit betreft het proces van continue
screening in de kinderopvang en taxibranche, gedurende de periode vanaf 2013 tot moment
van constatering. De software die Justid gebruikt om Justis te informeren bevatte
een fout, waardoor Justis niet in alle gevallen is geïnformeerd. Het systeem dat de
informatie aan Justis verstrekt, heeft Justid in 2013 in beheer genomen. Onlangs is
dit systeem in het kader van regulier beheer en onderhoud doorlopen met behulp van
nieuwe testtechnieken, waardoor deze fout aan het licht is gekomen.
Gevolgen
Justid heeft geconstateerd dat vanaf 2018 voor 705 personen onterecht geen informatie
aan Justis is doorgegeven. Van deze groep zijn in totaal 477 personen op dit moment
mogelijk nog werkzaam in de kinderopvang (302) of taxibranche (175). Van de 477 personen
gaat het bij 335 personen om overtredingen; bij 142 personen gaat het om misdrijven
(101 in de kinderopvang en 41 in de taxibranche). Het gaat bij zes personen om – een
verdenking van – een zedendelict, drie in de kinderopvang en drie in de taxibranche.
In de drie gevallen in de kinderopvang en twee gevallen in de taxibranche ging het
om een verdenking die niet tot vervolging heeft geleid.
Over de periode tussen 2013 en 2018 zijn geen gegevens over de afgifte van signalen
bekend. Justid kan niet meer achterhalen of in de periode 2013 tot 2016 alle relevante
signalen zijn doorgegeven aan Justis. Deze gegevens zijn over de periode 2016 tot
2018 wel te achterhalen. Dit is echter complex en tijdrovend. Voor het zomerreces
ga ik u hierover rapporteren.
Door het niet informeren door Justid heeft Justis de mutaties niet kunnen beoordelen
en indien van toepassing geen kennisgeving kunnen versturen aan DUO en ILT. De reguliere
afweging en beoordeling heeft daardoor niet plaats kunnen vinden. Dit vind ik zeer
ernstig, omdat mensen in kwetsbare posities waaronder kinderen hierdoor mogelijk risico’s
lopen. Het zou kunnen dat personen die een herscreening hadden moeten ondergaan, waarbij
de herscreening tot een weigering van de VOG-afgifte had geleid, nu nog werkzaam zijn
in deze branches.
Maatregelen
Vanaf het moment van constatering van de fout in de software heeft Justid direct een
maatregel getroffen die er voor zorgt dat Justis de benodigde informatie voortaan
altijd ontvangt. Dit gebeurt met een tijdelijke oplossing. Op korte termijn wordt
de structurele oplossing in productie genomen, inclusief monitoring van de continuïteit
en betrouwbaarheid.
Justid heeft reeds de ontbrekende signalen van de bovengenoemde 477 personen verstrekt,
zodat Justis kan beoordelen voor welke personen een kennisgeving gestuurd moet worden
aan DUO en ILT. Justis beoordeelt de informatie, waarbij een prioritering wordt toegepast,
op basis van de aard en ernst van de strafbare feiten. Justis heeft eerst met prioriteit
de zes zedenzaken beoordeeld. Justis heeft hiervoor naast de justitiële documentatie
informatie vanuit de nationale politie betrokken. Voor de drie personen werkzaam in
de kinderopvang heeft Justis geoordeeld dat de feiten geen direct risico opleveren
voor de uitoefening van de functie. In die situatie wordt zoals gebruikelijk geen
kennisgeving verstuurd. Met betrekking tot de personen werkzaam in de taxibranche
heeft Justis in één geval – in het geval dat sprake was van een veroordeling voor
een zedenmisdrijf – geoordeeld dat er een direct risico is voor de uitoefening van
de functie. Hierover heeft Justis een kennisgeving aan de ILT verstuurd.
Momenteel worden de andere zaken van personen die nu mogelijk nog werkzaam zijn in
één van beide sectoren gescreend, waarbij eerst de misdrijven aan bod komen en daarna
de overtredingen. Daarbij beoordeelt Justis eerst de zaken van personen die mogelijk
werkzaam zijn in de kinderopvang. Wat betreft personen in de kinderopvang waarbij
sprake is van misdrijven, is deze beoordeling afgerond in 96 van de 101 zaken. Hierbij
is in één geval een kennisgeving verstuurd en wordt de persoon op non-actief gesteld.
In de andere zaken zijn geen directe risico’s geïdentificeerd. Ik doe er alles aan
om de laatste vijf beoordelingen met betrekking tot personen waarbij sprake is van
misdrijven die mogelijk werkzaam zijn in de kinderopvang zo snel mogelijk af te ronden.
Ook is reeds gestart met de beoordeling van de zaken met betrekking tot de taxibranche
met als inzet dit zo spoedig mogelijk af te ronden. Tot slot worden de overige zaken
beoordeeld. Waar nodig wordt een kennisgeving verzonden, waarna een nieuwe VOG moet
worden aangevraagd.
Vervolg
Ik begrijp heel goed dat dit nieuws tot onzekerheid kan leiden bij ouders en houders
in de kinderopvang en bij mensen die gebruik maken van taxidiensten. Het Ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid informeert de kinderopvangsector daarom zo snel
en zo goed als mogelijk over de constatering van de fout en de getroffen maatregelen.
De ILT onderzoekt of de chauffeurs nog actief zijn in de taxibranche en informeert
werkgevers als daar sprake van is.
Ik besef dat ik nu nog niet op alle punten volledig duidelijkheid kan geven. Gezien
het belang van transparantie richting betrokkenen informeer ik uw Kamer op basis van
de thans bekende informatie, mede om onnodige onrust te voorkomen. Voor het zomerreces
informeer ik u over de stand van zaken van de beoordeling door Justis en het achterhalen
van de gegevens van 2016 tot 2018 door Justid.
Ik betreur dat dit probleem bij Justid is geconstateerd en ook dat Justis daardoor
haar werkzaamheden niet goed heeft kunnen verrichten. De geconstateerde fout binnen
JDS is een softwarematige fout die aan het licht is gekomen. Deze fout is van een
andere aard dan de problematiek die door de Algemene Rekenkamer met betrekking tot
het onderwerp tenaamstelling vonnissen is geconstateerd. Er zal een opdracht gegeven
worden aan Justid om de onvolledige informatievoorziening ten behoeve van de continue
screening nader te onderzoeken. Hierbij hoort ook dat Justid de gevallen tussen 2016
en 2018 gaat achterhalen en controleren. Daarnaast wordt gekeken naar het optimaliseren
van de interne processen om de continuïteit en betrouwbaarheid van de kwetsbare processen
te waarborgen.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
T.H.D. Struycken
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.H.D. Struycken, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid