Brief regering : Appreciatie van het gewijzigd amendement van de leden White en Kathmann ter vervanging van nr. 10 over opname van het burgerservicenummer op de identiteitskaarten van Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Kamerstuk 36639-15)
36 639 Wijziging van diverse wetten in verband met het invoeren van het burgerservicenummer en de voorzieningen van de digitale overheid in de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Wet invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES)
Nr. 16
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 mei 2025
Tijdens de Regeling van werkzaamheden is op 20 mei jl. verzocht om een schriftelijke
appreciatie van het gewijzigd amendement White c.s. nr. 15 (Kamerstukken II, 2024/25,
36 639, nr. 15), in het kader van de behandeling van het wetsvoorstel invoering BSN en voorzieningen
digitale overheid BES (Kamerstukken II 2024/25, 36 639, nr. 2). Het amendement wijzigt artikel 2, eerste lid, onderdeel e, van de Wet identiteitskaarten
BES en strekt ertoe het BSN op te nemen op de ID-kaart BES. In samenhang hiermee wordt
een technische wijziging doorgevoerd in artikel 35 Wet basisadministraties persoonsgegevens
BES (Wet BAP BES), dat verwijst naar artikel 2, eerste lid, onder e, Wet identiteitskaarten
BES.
Het gewijzigde amendement nr. 15 dient ter vervanging van het amendement nr. 10, dat
tijdens de plenaire behandeling van het wetsvoorstel op 15 mei jl. door mij is ontraden.
Hieraan ligt ten grondslag dat het opnemen van het BSN op de ID-kaart BES risico’s
meebrengt voor fraude en misbruik. De ID-kaart BES kent in de praktijk een heel breed
maatschappelijk gebruik, dat wezenlijk verschilt van het gebruik van de identiteitsbewijzen
in Europees Nederland. Er is een risico dat door veelvuldig kopieergebruik het BSN
daarmee terechtkomt bij organisaties die niet gerechtigd zijn het nummer te mogen
verwerken.
De ID-kaart BES kent ook niet het beveiligingsniveau van de Nederlandse Identiteitskaart
of het Nederlands paspoort. Zo bevat het document geen watermerk of chip. Er is ook
verschil als het gaat om het aanvraag- en uitgifteproces. Er is bijvoorbeeld een mogelijkheid
om een tweede ID-kaart BES aan te vragen zonder de vorige, nog geldige kaart in te
leveren. Voorts kan niet geregistreerd worden of een kaart gestolen of verloren is.
Ook is het niet mogelijk om vast te stellen of een kaart in omloop mag zijn.
Een verbeterde kaart met kwalitatief goede echtheidskenmerken is niet lokaal te produceren
en zal aanzienlijk meer kosten. Daarnaast is er gebrek aan draagvlak bij de openbare
lichamen voor ingrijpende wijzigingen. Ook zal er dan een nieuwe kaart voor vreemdelingen
moeten worden ontworpen en ingevoerd (wetswijziging en uitvoeringslasten). Het onderzoek
dat ik heb laten doen naar de toekomstscenario’s ID-BES zal ik met de verzamelbrief
Digitalisering van eind juni 2025 meesturen.
Inhoudelijk is het gewijzigd amendement nr. 15 ten opzichte van het eerder door mij
ontraden amendement nr. 10 ongewijzigd. Het bevat uitsluitend een technische aanpassing
in de vorm van overheveling van de technische wijziging van artikel 35 Wet BAP BES
naar een apart artikelonderdeel in het wetsvoorstel. Dit maakt het mogelijk, indien
het amendement wordt aangenomen, de wijziging van artikel 35 Wet BAP BES op dezelfde
datum als de wijziging van artikel 2, eerste lid, onder e, van de Wet identiteitskaart
BES in werking te laten treden.
Gezien het voorgaande zie ik geen reden mijn beoordeling te herzien en blijf ik het
gewijzigd amendement nr. 15 ontraden.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
F.Z. Szabó
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.Z. Szabó, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties