Brief regering : Appreciatie jaarverslagen toezichthouders Defensie 2024
36 600 X Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2025
Nr. 80
                   BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 mei 2025
Hierbij bieden wij u de jaarverslagen aan van de toezichthouders van Defensie over
                  het jaar 2024. Het gaat om de jaarverslagen van de Beveiligingsautoriteit (BA), de
                  Functionaris Gegevensbescherming (FG), de Inspectie Militaire Gezondheidszorg (IMG),
                  de Inspectie Veiligheid Defensie (IVD), het Korps Militaire Controleurs Gevaarlijke
                  Stoffen (KMCGS) en de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA).
               
Hoofdboodschap van de toezichthouders
Wij bereiden ons gezamenlijk voor om in een crisissituatie met passend en effectief
                     toezicht bij te dragen aan een optimaal inzetbare organisatie. Een krijgsmacht functioneert
                     het best als beleid, uitvoering en toezicht elkaar versterken.
In de oplegnota geven de toezichthouders een gezamenlijke boodschap mee, gebaseerd
                  op het toezicht van het afgelopen jaar en waarneembare trends. Wij onderstrepen het
                  belang van deze boodschap: effectief en gericht toezicht draagt bij aan gevechtskracht.
                  Daarom gaan wij hieronder aan de hand van een aantal aandachtsgebieden in op de hoofdboodschap
                  van de toezichthouders.
               
Appreciatie
De toezichthouders vragen terecht aandacht voor de inspanningen die worden gevraagd
                  van de organisatie in het kader van hoofdtaak 1. De versnelde gereedstelling vraagt
                  veel van onze mensen. Om de capaciteit van de organisatie te vergroten zal Defensie
                  moeten groeien, zodat er voldoende personeel is met de juiste kennis en ervaring.
                  De toezichthouders noemen als voorbeelden het werken met gevaarlijke stoffen en de
                  privacy compliance binnen Defensie. Defensie blijft daarom investeren in getraind
                  en gekwalificeerd personeel, en neemt de ontwikkelingen in het informatiedomein onder
                  meer mee in de voorbereidingen op de Wet op de Defensiegereedheid. Ook de druk op
                  de zorg voor ons personeel neemt toe. Goede gezondheidszorg houdt het personeel optimaal
                  inzetbaar en versterkt het moreel en het vertrouwen in de organisatie. Zorg voor de
                  gezondheid van haar personeel blijft voor Defensie daarom van groot belang. Dit vraagt
                  om het opvolgen van de verbeterpunten voor de militaire gezondheidszorg en daarnaast
                  extra stappen op het gebied van kort cyclisch toezicht, deelname aan oefeningen, en
                  versterking van nationale en internationale samenwerking met militaire en civiele
                  partners.
               
De gereedstelling voor hoofdtaak 1 vereist wederzijds vertrouwen en een goede samenwerking
                  in de driehoek beleid-uitvoering-toezicht. Op deze manier maken wij optimaal gebruik
                  van de professionaliteit, vindingrijkheid en teamgevoel van onze mensen. Dit moeten
                  we op elk niveau zien te versnellen, zoals ook aan bod is gekomen in de recente dagorder
                  van de Commandant der Strijdkrachten. Wij zijn het eens met de toezichthouders dat
                  het toezicht steeds vaker aan de voorkant moet plaatsvinden, en kort cyclisch en risicogericht
                  van vorm. Dit betekent dat informatie zo vroeg mogelijk wordt opgehaald en geanalyseerd,
                  om de inzichten die hieruit voortkomen snel te delen binnen de organisatie. Effectief
                  en gericht toezicht kan zo bijdragen aan het behoud van operationele capaciteiten
                  en het voorkomen van vermijdbare verliezen.
               
De toezichthouders vragen daarnaast aandacht voor de randvoorwaarden die nodig zijn
                  voor militaire inzet en voorbereiding daarop. Defensie werkt daarom doorlopend aan
                  een bedrijfsvoering die op orde is, bijvoorbeeld in relatie tot de materieellogistieke
                  keten en het borgen van de expertise die nodig is bij verwervingsprocessen. Ook een
                  goede fysieke beveiliging van defensielocaties is hierbij van belang. Daarvoor werken
                  we aan een duidelijk overzicht van «Te Beschermen Belangen» en mitigerende maatregelen.
                  Verder werkt Defensie aan het inrichten van het beheer rondom cryptomiddelen, informatiesystemen
                  en industriële veiligheid.
               
Een veilige werkomgeving is een derde randvoorwaarde. Defensie gaat in de voorbereiding
                  op een mogelijk grootschalig conflict meer en intensiever oefenen, waardoor er mogelijk
                  meer ongevallen zullen plaatsvinden. Een bewuste omgang met risico’s blijft hierbij
                  van belang, omdat een veilige werkomgeving de uitval verkleint en daarmee de gereedstelling
                  en effectiviteit van eenheden vergroot. Deze veiligheidscultuur kunnen we niet alleen
                  maken met regels, omdat een teveel aan regels eigen verantwoordelijkheid wegneemt.
                  Defensie werkt daarom aan het vereenvoudigen van regelgeving en geeft daarmee de eenheden
                  meer vrijheid om de eigen processen veilig in te richten met behulp van integraal
                  risicomanagement. Dit betekent ruimte geven waar het kan, maar tegelijkertijd de ondergrens
                  bewaken als de situatie daarom vraagt.
               
Tot slot
De gereedstelling voor hoofdtaak 1 raakt de hele defensieorganisatie en daarmee alle
                  toezichtsdomeinen. Effectief en gericht toezicht versterkt de operationele gereedheid
                  van de krijgsmacht en draagt bij aan de benodigde versnelling van de organisatie.
                  In de voorbereiding op een grootschalig conflict hebben we alle onderdelen van Defensie
                  nodig, ook haar toezichthouders. Daarom zijn wij de toezichthouders erkentelijk voor
                  hun jaarverslagen en de bijdrage die zij leveren aan Defensie. Zij onderstrepen het
                  belang van toezicht in relatie tot hoofdtaak 1.
               
De Minister van Defensie,
                  R.P. Brekelmans
De Staatssecretaris van Defensie,
                  G.P. Tuinman
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 R.P. Brekelmans, minister van Defensie
- 
              
                  Mede ondertekenaar
 G.P. Tuinman, staatssecretaris van Defensie
