Brief regering : Evaluatie van het Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS)
32 824 Integratiebeleid
Nr. 453
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 mei 2025
Met deze brief bied ik u de evaluatie van het Kennisplatform Inclusief Samenleven
(KIS) aan. Na een korte toelichting over KIS zal ik de aanleiding, opzet en uitkomsten
van de evaluatie uiteenzetten, waarna ik kort zal schetsen hoe ik opvolging zal geven
aan deze evaluatie.
Het Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS)
Het Kennisplatform Inclusief Samenleven wordt uitgevoerd door het Verwey-Jonker Instituut
en Movisie, op basis van een subsidie1 van het Ministerie van SZW. Dit kennisplatform is in 2015 opgericht2 om een stevige kennisbasis te bieden aan partijen die werkzaam zijn op het terrein
van samenleven en integratie. Daarmee biedt KIS partijen als overheden, sectororganisaties,
werkgevers, maatschappelijke organisaties en professionals handvaten om «evidence
based» activiteiten effectief te kunnen ontplooien. Deze partijen vormen de belangrijkste
stakeholders van KIS.
De aanleiding en de opzet van de evaluatie
In het kader van de subsidieverlening is er sprake van een periodieke evaluatieverplichting.
KIS is eerder positief geëvalueerd in 2017 en 2021.3 In deze derde evaluatie is onderzocht in hoeverre KIS anno 2025 nog steeds op een
doeltreffende en doelmatige wijze erin slaagt om de stakeholders van een goede kennisbasis
te voorzien.
Deze derde evaluatie is uitgevoerd door het onderzoeksbureau de Beleidsonderzoekers.
Het onderzoek is begeleid door een commissie die voorgezeten werd door een hoogleraar
en verder bestond door uit drie stakeholders van KIS en één medewerker van het Ministerie
van SZW.
De Beleidsonderzoekers hebben de evaluatie in een aantal stappen uitgevoerd: een documentenstudie,
interviews met medewerkers van KIS, SZW en Raad van Advies van KIS, een enquête onder
bijna duizend deelnemers verdeeld over alle stakeholdersgroepen van KIS, en een validatieworkshop.
Het evaluatierapport stuur ik u als bijlage bij deze brief toe.
De uitkomsten van de evaluatie
De Beleidsonderzoekers bevestigen met dit nieuwe evaluatierapport het in de eerste
twee evaluaties geschetste positieve beeld over KIS. De onderzoekers concluderen dat
KIS zowel doeltreffend als doelmatig zijn werkzaamheden uitvoert.
Het onderzoek laat daarbij zien dat de stakeholders over het algemeen zeer tevreden
zijn met KIS (met een gemiddeld «rapportcijfer» 8), en dat ze KIS betrouwbaar, deskundig,
innovatief, gezaghebbend en onafhankelijk vinden. De stakeholders geven verder aan
concrete meerwaarde aan de producten van KIS te ontlenen. De evaluatoren concluderen
dat KIS de stakeholders waardevolle achtergrondinformatie biedt, ze bruikbare informatie
voor beleids- en projectontwikkeling geeft, een goede algemene oriëntatie op inhoudelijke
thema’s biedt, nuttig is voor kennisverbreding en ondersteunend aan gesprekken en
discussies binnen organisaties en tussen organisaties en cliënten/burgers.
De evaluatoren doen tenslotte vier aanbevelingen die KIS moeten helpen om doeltreffendheid
en doelmatigheid naar de toekomst toe vast te kunnen houden en op onderdelen verder
te verbeteren:
○ Aanbeveling 1: Draag de missie, visie en scope van KIS duidelijk uit, zodat het werkveld
weet wat wel en niet gehaald kan worden bij KIS. Dit aangezien er in het brede werkveld
van KIS verschillende en soms tegengestelde wensen zijn m.b.t. wat KIS moet zijn.
KIS kan niet al die wensen dekken, maar wel een goede, op basis van de wensen gebaseerde
keuze maken, en die expliciet uitdragen, zodat de stakeholders weten wat ze wel en
wat niet van KIS kunnen verwachten.
○ Aanbeveling 2: Ontwikkel voldoende beknopte, eenvoudige kennisproducten. Een deel
van de stakeholders heeft namelijk behoefte aan nog concretere producten in vorm van
stappenplannen, concrete voorbeelden, etc.
○ Aanbeveling 3. Maak een keuze voor een doelmatige inzet van middelen in de komende
programmaperiode. De behoeften van de stakeholders zijn zoals gezegd uiteenlopend
terwijl het budget van KIS niet oneindig is en zal slinken in de aankomende periode.
Dat betekent dat KIS scherpe keuzes moet maken in de te nemen richting. De evaluatoren
stellen een aantal mogelijke richtingen voor (consolideren, verbreden, verdiepen).
○ Aanbeveling 4: Onderzoek de vraagbaak/portaalfunctie: de portaalfunctie is de voorziening
van KIS die de stakeholders mogelijkheid biedt om concrete vragen te stellen die vervolgens
door KIS beantwoord worden op basis van bestaande kennis of op basis van een nieuw
onderzoek. De stakeholders geven over het algemeen aan deze functie te waarderen,
maar iets minder tevreden te zijn over de uitvoering ervan (ze geven de uitvoering
een 6,3). De evaluatoren adviseren om de portaalfunctie nader te onderzoeken en op
basis daarvan waar nodig te herzien.
Vervolg
Het Ministerie van SZW kent een personele en financiële taakstelling die maakt dat
ook voor KIS in de komende jaren minder middelen beschikbaar zijn.4 De evaluatie en de daarin gepresenteerde aanbevelingen bieden een goede basis voor
continuering en verdere ontwikkeling van KIS binnen deze randvoorwaarde. Met KIS heb
ik afgesproken om met een nieuw meerjarenplan te komen voor de periode 2026–2029,
waarin wordt uitgewerkt hoe de aanbevelingen zullen worden opgevolgd en waarin de
inhoudelijke focus voor deze periode wordt aangebracht. Daarbij heb ik KIS gevraagd
om in de inhoudelijke programmering focus te leggen op activiteiten die een bijdrage
leveren aan het behalen van de doelen van de Actieagenda Integratie en de Open en
Vrije Samenleving.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J.N.J. Nobel
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.N.J. Nobel, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid