Brief regering : Reactie op verzoek commissie over misstanden bij de zorgaanbieder en de geschillencommissie zorg
31 765 Kwaliteit van zorg
Nr. 918
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 mei 2025
U heeft per brief (kenmerk 2025Z01577) verzocht te reageren op een brief die uw vaste commissie Volksgezondheid, Welzijn
en Sport (VWS) heeft ontvangen.
Allereerst dank ik u voor het delen van dit bericht. Het verhaal van deze mevrouw
raakt mij. Er is sprake van een opstapeling van verdrietige gebeurtenissen over een
lange periode. De meldster heeft hierover sinds 2015 verschillende klachten ingediend
bij de zorgaanbieder en de geschillencommissie zorg. Deze zijn deels gegrond en deels
ongegrond verklaard. In de jaren daarna heeft de meldster diverse rechtszaken gevoerd,
waarin zij geen gelijk heeft gekregen. Meldingen bij de Inspectie Gezondheidszorg
en Jeugd (IGJ) en andere instanties hebben niet tot andere inzichten geleid. Ook is
er regelmatig contact geweest met mijn ministerie. De meldster heeft onder meer via
Woo- en informatieverzoeken bij het ministerie informatie en documenten opgevraagd,
die zijn opgeleverd.
Het ministerie heeft contact gehad met zowel de meldster als de betrokken zorgaanbieder
en heeft gekeken of de juiste partijen betrokken waren. Hieruit bleek dat alle beschikbare
procedures zijn benut. Ook bleek dat er geen mogelijkheid meer is voor bemiddeling
tussen de partijen. Helaas kan ik in deze individuele situatie geen oplossing bewerkstelligen
die voor alle partijen bevredigend is. Eventuele stappen zijn alleen via de rechter
mogelijk.
Ik vind het belangrijk dat mensen met zulke indringende ervaringen gehoord worden,
ook binnen mijn ministerie. Daarom heeft de meldster dit jaar een persoonlijk gesprek
gehad met de Secretaris-Generaal van het Ministerie van VWS. Dat heeft niet geleid
tot nieuwe inzichten of handelingsmogelijkheden voor het ministerie.
Meer in het algemeen zie ik hoe mensen met klachten over de zorg verstrikt kunnen
raken in de verscheidenheid aan procedures en instanties die een rol spelen bij klachtafhandeling
en toezicht. Waarbij zij soms van het kastje naar de muur gestuurd worden. Het kan
veel persoonlijk leed met zich meebrengen als mensen zich niet gehoord voelen. Deze
punten neem ik ter harte bij de ontwikkeling van beleid rond klachten over de zorg.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
V. Maeijer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V. Maeijer, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport