Brief regering : Reactie op verzoek commissie over invoergegevens balanced approach-procedure
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 557
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 mei 2025
De Kamer heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat verzocht om de gegevens
achter de berekeningen in het kader van de balanced approach-procedure aan de Kamer
te sturen, naar aanleiding van een eerdere toezegging aan het lid Kostić1. Middels deze brief en bijbehorende bijlage ontvangt de Kamer de gevraagde gegevens.
De gegevens die aan de basis liggen voor de berekeningen in het kader van de balanced
approach-procedure betreft het invoerbestand van het verkeersscenario. Het verkeersscenario
is een Excel-bestand waarin alle bewegingen zitten waar na invoering van het volledige
maatregelenpakket van uit wordt gegaan. Dan moet gedacht worden aan alle toesteltypes,
vertrekprocedures, luchtvaartmaatschappij, baangebruik, etc.
Invoerbestand verkeersscenario
De gegevens achter de berekeningen betreffen het invoerbestand dat is gebruikt om
het maatregelenpakket te modelleren. Een totaalexport van het invoerbestand bevat
de volgende kolommen:
• Time of day → tijdstip
• Direction → start of landing
• Runway → start- of landingsbaan
• Routegroup → welke routegroep het betreft
• Route → welke route het betreft
• Proc → Code van welke start- of landingsprocedure is toegepast
• A/C cat → ICAO code vliegtuigtype
• Airline → IATA airline code
• Period → In welke piek de beweging is afgehandeld
• DEN → dag, avond of nachtperiode.
• Meteo jaar → De berekening wordt uitgevoerd voor 40 meteojaren.
• Number of flights → aantal bewegingen met de eigenschappen zoals beschreven in de
kolommen daarvoor.
Dit bestand bevat miljoenen regels aan invoergegevens, wat niet goed lees- en deelbaar
is. Daarom is samen met het onderzoeksbureau gekeken naar een beperkter bestand dat
wel goed lees- en deelbaar is. Om tot deze versie van het bestand te komen heeft het
onderzoeksbureau de kolommen «Airline» en «Meteojaar» uit het bestand gefilterd. Het
verwijderen van de kolom «Airline» is gedaan na het ontvangen van de zienswijze van
Schiphol, aangezien het vertrouwelijke informatie tussen de luchthaven en luchtvaartmaatschappijen
betreft.
Belangrijk om te melden is dat het totaal aantal bewegingen in dit bestand uitkomt
op +/- 492.500 bewegingen, en niet de 478.000 die men zou verwachten. Dat is het gevolg
van verschillende modelmatige correcties die in de model verwerkt moeten worden om
het geheel kloppend te maken. In het model worden dergelijke correcties gedaan in
de vorm van het op-/afschalen van het aantal vliegtuigbewegingen, om zo de geluidsimpact
na te bootsen.
Databases
Naast het verkeersscenario wordt er om de berekeningen uit te voeren gewerkt met databases
van o.a. Schiphol. Deze databases bevatten zogenaamde koppeltabellen en gridbestanden
met de geluidbelasting per uniek cluster. Een cluster is een koppeling van geluid
aan toesteltype, start-/landingsbaan, route en procedure, periode de dag etc. Dit
zijn hele grote bestandsformaten en het is onmogelijk om deze te delen of uit te lezen.
Ook rust het eigendom van deze databases grotendeels niet bij de Staat.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Indieners
-
Indiener
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat