Brief regering : Reactie op burgerbrief over zorghotels
31 765 Kwaliteit van zorg
29 538
Zorg en maatschappelijke ondersteuning
Nr. 917
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 mei 2025
Uw Kamer heeft mij verzocht te reageren op de bijgaande brief die uw vaste commissie
Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft ontvangen (kenmerk 2025Z01566).
Allereerst dank ik u voor het delen van dit bericht. In haar brief zet mevrouw uiteen
dat zij een melding heeft gedaan over een werknemer bij een zorgaanbieder. Dat heeft
zij achtereenvolgens gedaan bij de zorgaanbieder en bij de Inspectie voor Gezondheidszorg
en Jeugd (IGJ). Dit zijn de juiste kanalen om zorgen over de kwaliteit en veiligheid
van zorg te melden en ik vind het ook belangrijk dat dit gebeurt. Signalen van cliënten,
patiënten, zorgverleners of andere betrokkenen zijn belangrijke informatie voor het
verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van zorg en het signaleren van risico’s.
De IGJ doet verder onderzoek naar een melding als ze vindt:
• dat er mogelijk een ernstige bedreiging is voor de veiligheid van cliënten of de zorg;
• dat er iets is gebeurd met een ernstig schadelijk gevolg voor de cliënt;
• dat onderzoek nodig is in het belang van goede zorg of de veiligheid van cliënten.
De IGJ heeft mij desgevraagd laten weten de melding van mevrouw te hebben ontvangen
op 9 februari 2024. Gezien de ernst van de melding heeft de IGJ de melding in de voorfase
uitgebreid onderzocht. Er zijn onder andere vragen gesteld aan de betreffende zorgaanbieder.
De toezichtactiviteiten die de IGJ heeft ondernomen, kunnen niet op inhoud worden
gedeeld. De conclusie van de IGJ naar aanleiding van het onderzoek in de voorfase
was dat de kwaliteit van zorg en de clientveiligheid niet in het geding is (geweest).
Hierover is mevrouw telefonisch en per brief geïnformeerd. Naar aanleiding van e-mailberichten
van mevrouw in april 2024, heeft de inspectie opnieuw nadere informatie vergaard.
Ook deze informatie kan de inspectie niet op inhoud delen. De inspectie kwam wederom
tot de conclusie dat de kwaliteit van zorg en de clientveiligheid niet in het geding
is geweest en heeft geen verdergaand onderzoek gestart. Zij heeft dit telefonisch
en schriftelijk meegedeeld aan mevrouw
Mevrouw geeft in haar brief aan niet tevreden te zijn met de afhandeling van haar
melding door de IGJ. Ook de hierop volgende klachtprocedure heeft voor mevrouw geen
bevredigend resultaat opgeleverd. Dat spijt mij. De inspectie neemt signalen van cliënten,
patiënten, zorgverleners en andere betrokkenen serieus, maar helaas leidt dit helaas
niet in alle gevallen tot de uitkomst waarop de melder hoopte.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M-F. Agema
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Agema, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport