Brief regering : Proces pact opleiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst
31 524 Beroepsonderwijs en Volwassenen Educatie
Nr. 655
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 april 2025
In de beleidsbrief vervolgonderwijs, onderzoek en wetenschap1 van 14 maart jl. is aangekondigd dat het kabinet werkt aan een pact opleiden voor
de arbeidsmarkt van de toekomst. Doel is om tot afspraken met werkgevers en instellingen
te komen over wat het mbo kan doen voor het opleiden van studenten en voor het bij-
en omscholen van werkenden en werkzoekenden voor de arbeidsmarkt van de toekomst.
De afgelopen periode zijn er meerdere gesprekken gevoerd met de MBO Raad, VNO-NCW
en MKB Nederland. In deze gesprekken is geconcludeerd dat mogelijke afspraken in een
pact nauw verbonden zijn aan twee andere trajecten die momenteel lopen, namelijk de
herziening van de bekostiging in het mbo en de verkenning naar een wettelijke opdracht
voor Leven Lang Ontwikkelen. Vanwege die inhoudelijke relatie heeft het de voorkeur
om de drie trajecten zoveel mogelijk parallel te laten lopen. In het najaar is meer
bekend over de bekostiging en de wettelijke opdracht LLO. Daarom worden de formele
gesprekken voor een pact in mei gestart, maar gaan deze ook in september en oktober
door. De verwachte ondertekening van het pact is daarom later dan eerder was voorzien,
namelijk najaar 2025.
Het formele proces met bestuurlijke overleggen zal binnenkort starten onder leiding
van een onafhankelijk voorzitter. De heer Hugo de Jonge is bereid gevonden om de bestuurlijke
overleggen als onafhankelijk voorzitter te begeleiden. Hij heeft besloten hierbij
af te zien van bezoldiging. De rol van de heer De Jonge wordt ook gesteund door de
partijen die zullen deelnemen aan de bestuurlijke overleggen: de MBO Raad, VNO-NCW
en MKB Nederland.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
E.E.W. Bruins
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.E.W. Bruins, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap