Brief regering : Inwerkingtreding Wet toelating terbeschikkingstelling arbeidskrachten
36 446 Wijziging van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs en enige andere wetten in verband met de invoering van regels voor het verlenen van toelating voor het ter beschikking stellen van arbeidskrachten (Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten)
Nr. 88
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 april 2025
In mijn brief van 23 januari jl. over de uitvoering van de Wet Toelating Terbeschikkingstelling
Arbeidskrachten (Wtta)1 heb ik uw Kamer toegezegd dat ik zo snel mogelijk een planning zou delen voor de
inrichting en uitvoering van het toelatingsstelsel. Het wetsvoorstel is aangenomen
in de Tweede Kamer en ligt nu ter behandeling in de Eerste Kamer. Veronderstellend
dat alle stappen in het wetgevingsproces voorspoedig verlopen en op basis van de huidige
informatie omtrent de uitvoering, kom ik tot een beoogde inwerkingtredingsdatum van
het toelatingsstelsel.
De beoogde inwerkingtredingsdatum voor het toelatingsstelsel is 1 januari 2027. Dit
betekent dat op 1 januari 2028 de toelatingsplicht zal ingaan, vanaf dit moment zal
de Nederlandse Arbeidsinspectie gaan handhaven op de toelatingsplicht en zullen in-
en uitleners die zich niet aan de wet houden worden beboet. Voor een effectieve invoering
van het stelsel zullen enkele onderdelen van de wet ná publicatie van de wet maar
vóór de inwerkingtredingsdatum van het stelsel in werking treden. Ik zal de verschillende
relevante data omtrent de inwerkingtreding hieronder kort toelichten. Onderaan deze
brief vindt u een schematische weergave van de verschillende relevante data voor inwerkingtreding.
De datum 1 januari 2027 leidt ertoe dat het toelatingsstelsel zo spoedig mogelijk
kan worden ingevoerd. Het belang daarvan is eerst en vooral gelegen in de urgentie
van de problematiek in de uitzendsector. Ook biedt deze datum de ruimte voor mijn
departement om zo zorgvuldig mogelijk het stelsel op te bouwen, in het bijzonder de
inrichting van de Toelatende Instantie (TI) zelf. Het hier geschetste tijdspad is
ambitieus en afhankelijk van meerdere kritieke processen. In mijn brieven van 25 oktober
20242 en 23 januari 20253 heb ik u geïnformeerd over risico’s en afhankelijkheden bij de invoering van het
toelatingsstelsel. Deze risico’s zijn nog steeds aanwezig.
Zo zijn bij de inrichting van de TI onder andere het tijdig werven van personeel,
het tijdig vinden van geschikte huisvesting, het tijdig opzetten van publiek-private
samenwerkingsverbanden en het tijdig ontwikkelen van een functionerend zaaksysteem
van doorslaggevend belang. Indien er ontwikkelingen zijn op deze processen die een
doorwerkend effect hebben op de inwerkingtredingsdatum, zal ik uw Kamer daarover informeren.
De beoogde inwerkingtredingsdatum heeft gevolgen voor andere relevante data voor de
implementatie van het toelatingsstelsel. Allereerst zal de TI de bevoegdheid krijgen
om private inspectie-instellingen aan te wijzen. Het streven is om de TI deze bevoegdheid
vanaf 1 juli 2026 te geven, ná publicatie van de wet. De tijdige aanwijzing van inspectie-instellingen
is noodzakelijk voor een gedegen werking van het stelsel.
De inwerkingtredingsdatum heeft ook gevolgen voor het overgangsrecht. Uitleners die
beroep willen doen op het overgangsrecht zullen zich na publicatie van de wet maar
vóór de beoogde datum van inwerkingtreding van het toelatingsstelsel bij de TI moet
aanmelden. De periode voor deze aanmelding is nu beoogd op 1 november 2026 t/m 31 december
2026. Daarnaast geldt als voorwaarde voor het overgangsrecht dat uitleners binnen
de eerste 6 maanden na inwerkingtreding een toelatingsaanvraag doen. Dit zal moeten
vóór 1 juli 2027. Deze deadline geldt voor uitleners met en zonder SNA-certificaat
die een beroep willen doen op het overgangsrecht.4 Uitleners die na 1 juli 2027 een aanvraag indienen, kunnen geen beroep doen op het
overgangsrecht.
In de periode tot inwerkingtreding zal ik werk blijven maken van een gerichte en harde
aanpak van malafide uitzendbureaus. Allereerst doe ik dit via een uitbreiding van
het aantal inspecteurs bij de Arbeidsinspectie.5 Daarnaast zet ik de gesprekken met sociale partners en partijen in de uitzendsector
(SNA, SNCU) onverminderd voort. Samen bekijken wij wat wij in aanloop naar de inwerkingtreding
van de Wtta kunnen doen op het gebied van informatie-uitwisseling om gerichter misstanden
in de uitzendsector tegen te gaan.
In de komende periode zal SZW, in samenwerking met de publieke stelselpartners, inspectie-instellingen
en sociale partners, hard door blijven werken om het stelsel tijdig in werking te
laten treden. Ik heb er vertrouwen in dat de inwerkingtreding zoals geschetst in deze
brief haalbaar is gegeven de informatie die nu beschikbaar is.
Ik zal uw Kamer voor het kerstreces een brief sturen over de stand van de invoering
van het toelatingsstelsel.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Y.J. van Hijum
SCHEMATISCHE WEERGAVE INWERKINGTREDING TOELATINGSSTELSEL
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Y.J. van Hijum, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid