Brief regering : Kwaliteitsonderzoeken Wajong en WIA inclusief maatmanloon
26 448 Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)
25 883
Arbeidsomstandigheden
Nr. 821
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 april 2025
De afgelopen tijd heb ik uw Kamer geïnformeerd over fouten die gemaakt zijn bij de
berekening van het dagloon van de WIA-uitkering en de herstelactie die UWV daarom
aan het opzetten is. Ik begrijp dat de gemaakte fouten en de correctie die daarop
volgt mensen onzekerheid geven over hun uitkering. Ook over de kwaliteit van de Wajong-
en WIA-beoordeling ervaren mensen onzekerheid. De afgelopen periode ben ik in gesprek
geweest met mensen die ervaring hebben met de WIA en de Wajong en de dienstverlening
door UWV. De persoonlijke verhalen van deze mensen raken mij en versterken mijn motivatie
om de kwaliteit op orde te brengen en de regelgeving te vereenvoudigen.
Ik heb eerder aan uw Kamer toegezegd u te informeren over de onderzoeken die UWV de
afgelopen periode heeft gedaan naar de kwaliteit van de beoordelingen van de Wajong
en de WIA, inclusief het brede onderzoek naar de kwaliteit van de vaststelling van
het maatmanloon. UWV heeft over deze onderzoeken een overkoepelende rapportage aan
mij toegezonden. U treft deze rapportage aan in de bijlage. In deze brief informeer
ik u, mede namens de Staatssecretaris Participatie & Integratie, over de uitkomsten
van deze onderzoeken. Daarbij geef ik mijn appreciatie en geef ik aan welke acties
ik hieraan verbind.
Uit de onderzoeken blijkt dat in de uitvoering fouten worden gemaakt. Ik realiseer
mij dat dit bijdraagt aan de onzekerheid van mensen en dat betreur ik. Mensen moeten
kunnen vertrouwen op de beoordeling door UWV. Tegelijkertijd is het onvermijdelijk
dat in de uitvoering fouten worden gemaakt en dat zal in de toekomst ook zo zijn.
Daarom blijft UWV werken aan het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening
en aan de implementatie en doorontwikkeling van het nieuwe kwaliteitssysteem. Zo kunnen
fouten in de toekomst zo veel mogelijk worden voorkomen, en daar waar toch fouten
worden gemaakt kunnen deze zo veel en zo snel mogelijk worden geconstateerd en gecorrigeerd.
Uit het onderzoek naar de kwaliteit van de vaststelling van het maatmanloon in de
WIA komt helaas naar voren dat er te veel fouten gemaakt zijn. Een klein deel van
deze fouten heeft direct invloed op de uitkering van mensen. Het overgrote deel heeft
niet direct invloed op de uitkering van mensen, maar kan mogelijk wel invloed hebben
bij een herleving of herbeoordeling. Om er voor te zorgen dat deze fouten hersteld
worden voordat ze doorwerken in de toekomst, gaat UWV bij een herleving of een herbeoordeling
een extra controle uitvoeren op het maatmanloon. Dat doet UWV in de reguliere uitvoering.
Met deze extra controle worden fouten in het maatmanloon opgespoord en gecorrigeerd
voordat zij kunnen doorwerken.
Wat betreft de andere fouten die UWV reeds in de vaststelling van het maatmanloon
heeft gemaakt, zie ik reden om hier geen nieuwe (brede) herstelactie voor te starten.
Zo’n operatie is zeer arbeidsintensief en zou daarmee een onverantwoord groot beslag
leggen op schaarse capaciteit, omdat die niet meer kan worden ingezet voor WIA-beoordelingen
waar de achterstanden al te groot zijn.
Ik realiseer me dat de keuze om niet naar fouten uit het verleden op zoek te gaan
om die vervolgens te kunnen herstellen, nieuwe vragen en onzekerheden bij mensen kunnen
oproepen. Ik wil dan ook benadrukken dat mensen die zich zorgen maken over de juistheid
van hun beoordeling contact op kunnen nemen met UWV. Dat geldt voor mensen die zich
zorgen maken over hun Wajong- of WIA-beoordeling en specifiek ook voor mensen die
zorgen hebben over de vaststelling van hun maatmanloon. Bij UWV is een speciaal team
met persoonlijke cliëntondersteuners beschikbaar voor vragen van deze mensen. Vanuit
dit team kunnen mensen een persoonlijk gesprek krijgen en bekijkt de cliëntondersteuner
op basis van de specifieke vragen en zorgen, welke weg de cliënt kan bewandelen en
hoe UWV daarbij kan ondersteunen. In de voortgangsbrief van 24 maart jl. ben ik hier
nader op ingegaan.1
Hieronder zal ik ingaan de uitkomsten van de diverse onderzoeken. Eerst de Meting
operationele kwaliteit (MOK) en audit voor de Wajong en de MOK voor de WIA. Daarna
komt de kwaliteit van de vaststelling van het maatmanloon en de samenhang met andere
herstelacties aan de orde. Tot slot ga ik in op de fouten rondom de indexering van
het maatmanloon.
Met deze brief stuur ik ook twee extra stukken mee. Uw Kamer heeft gevraagd om inzicht
in hoe UWV tot de afbakening van 43.000 dossiers is gekomen voor de corrigeeractie
WIA-dagloon. U treft deze analyse aan in de bijlage. Naar aanleiding van een aanvullend
verzoek (referentie: 2025Z07305/2025D16804) van vandaag stuur ik u ook de verkenningsnotitie «Processen op signalen bij UWV»
van oktober 2024 toe.
1. Wajong-onderzoeken
Op 24 januari jl. heeft de Staatssecretaris uw Kamer geïnformeerd over kwaliteitsonderzoeken
naar de Wajong. Op basis van de onderzoeken kon de Staatssecretaris nog geen conclusie
trekken over de kwaliteit van door UWV uitgevoerde Wajong-beoordelingen. De uitgevoerde
onderzoeken gaven namelijk niet de gewenste duidelijkheid, omdat de onderzoeken nog
onvoldoende inzicht gaven of er fouten zijn gemaakt en wat de mogelijke gevolgen zijn
voor mensen die een Wajong-uitkering hebben aangevraagd. Daarvoor was een nadere controle
op de resultaten nodig. Inmiddels heeft UWV een validatie uitgevoerd op de onderzoeken.
Meting operationele kwaliteit (MOK) Wajong 2024
UWV is in oktober 2024 gestart met de MOK voor de Wajong. Op basis van een steekproef
heeft UWV 305 dossiers gecontroleerd. Voor de MOK toetst een UWV-district kruiselings
de in de steekproef getrokken dossiers van een ander district. De verwachting is dat
toetsers minder terughoudend zijn om fouten te benoemen uit andere districten dan
wanneer ze hun directe collega’s controleren. Ook komt er zicht op werkwijzen en «best
practices» in andere districten. Vervolgens toetst het landelijk team van kwaliteitsonderzoekers
10% van de getoetste dossiers. Uit de controles komt naar voren dat de beslissingen
in de meerderheid van de beoordelingen (87%) juist zijn. In 9% van de gecontroleerde
dossiers is volgens de controles een onjuiste beslissing genomen. Voor een deel van
de dossiers (4%) heeft de toetser in het district niet kunnen beoordelen of er een
juiste beslissing is genomen, deze dossiers krijgen het oordeel «nader te bepalen».
Deze uitkomsten zijn met uw Kamer gedeeld in de brief van 24 januari jl.
UWV heeft de uitkomsten van de MOK gevalideerd en deze zijn niet gewijzigd ten opzichte
van de uitkomsten in januari 2025. De onderzoeken zijn nu afgerond. Zoals de Staatssecretaris
in de brief van januari heeft aangegeven blijkt uit de landelijke controles dat er
in de praktijk verschillen zitten tussen hoe districten controles uitvoeren. Hierdoor
is er nog onvoldoende consistentie tussen de controles. Deze praktijkvariatie is niet
weggenomen door de validatie. Hierdoor blijft gelden dat de uitkomsten van deze MOK
niet volledig betrouwbaar zijn. Vanzelfsprekend is UWV bezig met het verder ontwikkelen
van de MOK. Enige praktijkvariatie is gebruikelijk, ook omdat een sociaal medische
beoordeling geen exacte wetenschap is. Komende maanden zullen toetsers meer ervaring
opdoen met controles en verwacht UWV dat de variatie tussen de toetsingen afneemt.
UWV verwacht dat de MOK vanaf het najaar tot betrouwbare resultaten zal leiden.
Auditonderzoek 2023
Een landelijk team van auditoren heeft in een steekproef 295 Wajong-beoordelingen
uit 2023 gecontroleerd. Hieruit volgt dat in de meerderheid (90%) van de gecontroleerde
dossiers een juiste beslissing is genomen. In 5% van de dossiers is een onjuiste beslissing
genomen. In 4% van de dossiers kan op basis van de verslaglegging niet worden bepaald
of er een juiste of onjuiste beslissing is genomen. Deze dossiers krijgen het oordeel
«nader te bepalen»2. Deze uitkomsten zijn met uw Kamer gedeeld in de brief van 24 januari jl.
Inmiddels heeft UWV de uitkomsten gevalideerd. De uitkomsten van de audit 2023 zijn
niet gewijzigd als gevolg van de validatie. De eerder gedeelde uitkomsten zijn daarmee
definitief. UWV heeft wel een kanttekening bij de resultaten geplaatst, omdat de uitkomsten
niet volledig robuust zijn. Dat komt omdat een sociaal medische beoordeling altijd
enige mate van subjectiviteit kent en geen exacte wetenschap is.
De ontdekte fouten hebben onder meer betrekking op:
– Ten onrechte Wajong toegekend
– Ten onrechte Wajong afgewezen
– Te vroege of te late ingangsdatum
– Ten onrechte wel/geen ophoging hulpbehoevendheid
– Ten onrechte niet in behandeling genomen
– Verkeerde reden van de afwijzing
De Staatssecretaris is zich ervan bewust dat de gevolgen groot zijn voor mensen die
ten onrechte zijn afgewezen voor een Wajong-uitkering. Echter, niet alle ontdekte
fouten hebben (financieel) nadelige gevolgen voor cliënten. Alle ontdekte fouten met
nadelige gevolgen voor uitkeringsgerechtigden zijn door UWV gecorrigeerd. In de resultaten
van het auditonderzoek over 2023 ziet de Staatssecretaris geen aanleiding om afgeronde
beoordelingen van Wajong-aanvragen op grotere schaal te gaan controleren. Op dit moment
geeft UWV prioriteit aan verbetering van de kwaliteitscontroles en het proces om gemaakte
fouten zo snel mogelijk te ontdekken en te herstellen. Ook werkt UWV aan verbetering
van de kwaliteit door middel van investeringen in opleidingen en vakmanschap. Daarnaast
werkt UWV aan een centralisatie van de uitvoering van Wajong-beoordelingen.
Hiermee verwacht UWV dat de kwaliteit van de Wajong-dienstverlening richting de toekomst
voldoende op orde is. Voor mensen die zorgen hebben over de uitkomst van hun Wajong-aanvraag,
heeft UWV – zoals eerder in deze brief is toegelicht – een team van cliëntondersteuners
die kunnen helpen met het beantwoorden van vragen en met een eventueel herzieningsverzoek.
2. MOK WIA
UWV is in oktober 2024 gestart met de eerste MOK voor de WIA. Dit onderzoek is recent
afgerond. Bij het onderzoek is een steekproef van 375 beoordelingen uit de periode
oktober en november 2024 gecontroleerd. De methodiek van de MOK WIA is gelijk aan
de methodiek van de MOK Wajong, die hierboven beschreven is. Ook bij het WIA-onderzoek
zijn de toetsresultaten met het oordeel «nader te bepalen» en «onjuist» teruggelegd
bij de districten. Het resultaat van de terugleggingen is in de onderzoeksresultaten
verwerkt; het gevolg hiervan is dat het aandeel «nader te bepalen» is afgenomen. UWV
presenteert uiteindelijk als uitkomst van de MOK WIA: 86% juist, 9% onjuist en 5%
nader te bepalen. De onjuiste beoordelingen die gevonden zijn, hebben met name betrekking
op het dagloon en de duur van de loongerelateerde uitkering. In een enkel geval heeft
een fout in het maatmanloon effect op recht, hoogte en duur van de uitkering. Het
onderzoek over maatmanloon waar ik hieronder op in zal gaan, gaat dieper in op de
vaststelling van het maatmanloon en geeft op dat onderdeel een getrouwer beeld.
Net als bij de MOK Wajong is de kwaliteit van de MOK WIA op dit moment nog niet op
orde. Er zijn verschillen in de uitvoering van de controles, waardoor er op dit moment
nog onvoldoende consistentie tussen de controles is. Hierdoor zijn de genoemde resultaten
niet volledig betrouwbaar. Ondanks dat, hecht ik er vanuit transparantie waarde aan
om de resultaten nu met uw Kamer te delen. UWV verwacht dat de MOK vanaf het najaar
tot betrouwbare resultaten zal leiden.
Eerder heb ik besloten de herstelactie WIA dagloon te verlengen tot de laatste maanden
van 2024, omdat UWV onvoldoende vertrouwen had dat de kwaliteit van de dagloonvaststelling
in die maanden voldoende op orde was. De resultaten uit de MOK WIA – hoewel nog onvoldoende
betrouwbaar – nemen die onzekerheid niet weg. UWV en ik blijven de komende periode
monitoren hoe de kwaliteit van de WIA-beoordeling zich ontwikkelt.
3. Kwaliteit vaststelling maatmanloon
De afgelopen periode is steeds meer aandacht gekomen voor de kwaliteit van de berekening
van het maatmanloon door UWV. Op 10 maart jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over fouten
rondom de indexatie van het maatmanloon. UWV is 2024 een breder onderzoek gestart
naar de kwaliteit van de berekening van het maatmanloon. Dit onderzoek is recentelijk
afgerond. Hieronder ga ik in op de belangrijkste conclusies en geef ik aan welke acties
UWV en ik verbinden aan de resultaten. Tot slot ga ik in op bevindingen rondom het
Claim Beoordelings- en Borgingssysteem (CBBS) die ook genoemd staan in de rapportage
van UWV.
Resultaten steekproef maatmanloon
Op basis van een steekproef zijn 298 dossiers gecontroleerd. Het gaat om een representatieve
steekproef van dossiers die getrokken zijn in oktober 2023. Hieruit volgt dat het
maatmanloon in 77,2% van de beoordelingen juist is vastgesteld. In 11,8% van de dossiers
is het maatmanloon onjuist vastgesteld, maar heeft dit niet direct impact op de uitkering
van de betrokkene. In 1,6% van de gevallen is het maatmanloon onjuist vastgesteld
en heeft dat directe impact voor de betrokkene. De overige dossiers (9,4%) krijgen
het oordeel «nader te bepalen». In die dossiers is meer onderzoek nodig om de juistheid
van de berekening van het maatmanloon vast te stellen. Hiervoor moet aanvullende informatie
bij de client of de werkgever worden opgevraagd. Wel is voor deze dossiers vastgesteld
er geen sprake is van onjuiste berekeningen met directe financiële impact voor de
uitkeringsgerechtigde of financiële impact bij de overgang van de loongerelateerde
uitkering naar de vervolguitkering.
Het aantal dossiers waarbij de fout direct impact heeft voor mensen is relatief klein
(1,6%). Het gaat hier echter om fouten met een grote impact, want deze fouten hebben
invloed op het recht op een uitkering. Het kan hier gaan om de situatie dat de cliënt
ten onrechte geen uitkering heeft ontvangen (1 dossier, 0,3% van het totaal) of om
de situatie dat de cliënt ten onrechte een uitkering heeft ontvangen (4 dossiers,
1,3% van het totaal). UWV heeft aan de cliënt uit de steekproef die ten onrechte geen
uitkering heeft ontvangen inmiddels alsnog een uitkering toegekend. Bij de 4 dossiers
waarin UWV ten onrechte een uitkering heeft toegekend, bekijkt UWV op basis van maatwerk
hoe om moet worden gegaan met deze dossiers.
Hier wordt uiteraard rekening gehouden met de menselijke maat, waarbij in ieder geval
de rol van UWV zelf en de individuele omstandigheden van de cliënt een rol spelen.
Ook zijn er fouten in de vaststelling van het maatmanloon die niet direct impact hebben
voor mensen (11,8% van het totaal). Het kan gaan om fouten die impact kunnen hebben
op het moment van overgang van de loongerelateerde uitkering naar de vervolguitkering
(4 dossiers, 1,4% van het totaal). In deze gevallen zijn het maatmanloon en daarmee
het arbeidsongeschiktheidspercentage niet juist vastgesteld, maar heeft dit geen invloed
op de uitkeringsklasse waar recht op bestaat. In de periode van de loongerelateerde
uitkering heeft deze fout daarom geen invloed op de uitkering die mensen ontvangen.
Dat kan mogelijk anders worden op het moment dat de loongerelateerde uitkering over
gaat naar een vervolguitkering. In dat geval kan de fout impact hebben op de uitkeringshoogte
van mensen. Het kan ook gaan om fouten die impact hebben bij een verzoek om herleving
of herbeoordeling (31 dossiers, 10,4% van het totaal). Als het maatmanloon eerder
foutief is vastgesteld kan dit opnieuw effect hebben bij een verzoek om herleving
of herbeoordeling.3
Verbeteren kwaliteit en herstel maatmanloon
Hoewel UWV het maatmanloon in een groot deel van de dossiers goed vaststelt (77,2%),
worden er op dit moment te veel fouten gemaakt. Ik heb UWV daarom nadrukkelijk gevraagd
om de kwaliteit van de vaststelling van het maatmanloon te verbeteren. UWV onderzoekt
daartoe op welke manieren extra controles kunnen worden uitgevoerd om nieuwe fouten
zoveel mogelijk te voorkomen. Ten eerste regelt UWV dat vanaf 15 april er altijd een
vier ogen principe geldt bij het vaststellen van het maatmanloon. Verder wordt in
het rapportagesysteem (Bravo) extra ondersteuning geboden voor de professional om
het maatmanloon correct vast te stellen. Daarnaast zet UWV in op het zoveel mogelijk
fysiek spreken van de client bij een WIA-beoordeling. Dit geeft betere mogelijkheden
om de berekening van het maatmanloon met de client door te spreken. Tot slot gaat
UWV regelen dat bij een herleving of herbeoordeling altijd een controle plaatsvindt
op de berekening van het maatmanloon en dat dit waar nodig wordt gecorrigeerd. Daarnaast
wil UWV het maatmanloon controleren bij de overgang van de loongerelateerde uitkering
naar de vervolguitkering. Op die manier wordt beoogd om de fout te herstellen voordat
deze impact heeft op de hoogte van de uitkering. UWV onderzoekt wat hier precies mogelijk
is en houdt daarbij ook rekening met de gevolgen voor mensen die dit raakt.
Naast het voorkomen dat fouten bij een herleving of herbeoordeling doorwerken en het
verbeteren van de kwaliteit voor de toekomst speelt de vraag wat we doen met fouten
uit het verleden. Mijn uitgangspunt is dat mensen moeten krijgen waar zij recht op
hebben en dat zij erop moeten kunnen vertrouwen dat UWV juiste beslissingen neemt.
Bij het maatmanloon is dit onvoldoende het geval geweest. Helaas is het niet mogelijk
om de fouten uit het verleden op te sporen en van daaruit te herstellen. Het opsporen
van alle mogelijke fouten bij de vaststelling van het maatmanloon over een langere
periode en het eventueel herstel daarvan zou een zeer omvangrijke operatie betekenen.
Anders dan bij de correctie van daglonen zouden alle dossiers handmatig moeten worden
onderzocht. De aard van de vaststelling van het maatmanloon leidt er namelijk toe
dat vooraf geen goede splitsing kan worden gemaakt tussen dossiers met en zonder risico
op fouten. Daarnaast zijn er andere medewerkers nodig voor controle op het maatmanloon
dan bij de controle van het dagloon. Voor het maatmanloon gaat het met name om arbeidsdeskundigen.
Hun inzet is ook cruciaal bij de WIA-beoordelingen. Gelet op de al te grote en naar
verwachting nog verder oplopende achterstanden bij de WIA beoordelingen acht ik het
in dat licht onverantwoord om daar bovenop een brede hersteloperatie voor het maatmanloon
te laten uitvoeren. Wel worden met gerichte acties fouten in het maatmanloon opgespoord
en gecorrigeerd voordat zij kunnen doorwerken bij een herleving of herbeoordeling
van de uitkering.
UWV onderzoekt daarnaast hoe controle en herstel rondom de overgang van de loongerelateerde
uitkering naar de vervolguitkering kan plaatsvinden.
Een samenhangende aanpak
In de afgelopen periode heeft UWV verschillende fouten geconstateerd die van invloed
zijn op de uitkering van mensen en is er sprake van andere herstelacties die van invloed
zijn op de hoogte van een WIA-uitkering. Naast de herstelactie daglonen gaat het om:
loonloze tijdvakken, de indexering van WIA-daglonen, de abonnementsservice AW en arbeidsongeschiktheidspensioen.
Ik begrijp de zorgen over de stapeling van fouten en andere herstelacties en de effecten
daarvoor voor mensen. Het herstel van deze zaken vraagt om een aanpak die zich rekenschap
geeft van het feit dat mensen geconfronteerd kunnen worden door meerdere herstelacties
tegelijk. UWV zal bij de herstelaanpak mensen centraal zetten. Het is de bedoeling
van UWV om voor mensen die met meerdere herstelacties tegelijk worden geconfronteerd,
het herstel in één keer uit te voeren.
Ik wil benadrukken dat fouten die betrekking hebben op het maatmanloon los staan van
fouten die gemaakt zijn bij het dagloon. Voor fouten die gemaakt zijn bij de berekening
van de hoogte van de uitkering is UWV een herstelactie aan het opzetten waarin de
dagloonberekening gecontroleerd en waar nodig gecorrigeerd wordt. Daarbij worden ook
de bovenstaande herstelacties meegenomen.
In reactie op de motie van het lid Van Kent (Kamerstuk 26 448, nr. 787) kan ik hiermee ook aangeven dat er vanuit de organisatie die UWV opzet voor de herstelactie
geen uitkeringen beëindigd zullen worden als gevolg van aanpassing van arbeidsongeschikheidspercentages.
Claim Beoordelings- en Borgingssysteem (CBBS)
In het auditrapport dat de basis vormt voor het maatmanloononderzoek staan ook bevindingen
over het gebruik van CBBS opgenomen. Het CBBS wordt bij de WIA-claimbeoordeling gebruikt
om te bepalen welk type functies iemand nog kan doen, gegeven het medische oordeel
van de verzekeringsarts. Op basis van de in het CBBS geselecteerde functies kan het
arbeidsongeschiktheidspercentage bepaald worden4. De bevindingen uit het auditrapport heeft UWV teruggelegd in de districten om te
leren van de bevindingen. De onderzoekers van UWV hebben geen nadere bestudering uitgevoerd
van de terugleggingen. UWV geeft aan dat de bevindingen rondom CBBS voldoende aanknopingspunten
bieden voor het verbeteren van de kwaliteit, met name daar waar het gaat om het onderbouwen
van de beoordeling. Een verdiepend onderzoek voegt daar weinig aan toe. De kwaliteit
van het gebruik van CBBS is wel onderdeel van de periodieke MOK’s.
4. Fouten indexatie maatmanloon
In de brief van 10 maart jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over fouten die UWV heeft
gemaakt met de indexcijfers voor het maatmanloon. De oorzaak van de fouten was gelegen
in een tijdelijke handmatige werkwijze. UWV heeft dit inmiddels structureel opgelost
door aanpassing van het ICT-systeem.
In die brief van 10 maart jl. is aangegeven dat UWV een analyse doet naar de omvang
en de impact van deze fouten. UWV verwacht de analyse later deze maand af te ronden.
Het is daarmee helaas niet mogelijk om de uitkomsten van de analyse aan uw Kamer te
doen toekomen vóór het plenaire debat dat gepland staat op 16 april a.s. Conform het
verzoek van het lid Patijn in het ordedebat van 11 maart 2025 zal ik over dit onderwerp
uiteraard terugkomen in een brief.
Op dit moment heeft UWV wel de volgende nadere inzichten ten opzichte van de brief
van 10 maart jl. (Kamerstuk 25 883, nr. 520) UWV heeft aangegeven dat fouten met de indexcijfers zich, naast de WIA, ook hebben
voorgedaan in de Ziektewet. In de Ziektewet kunnen fouten met indexcijfers ertoe leiden
dat bij de Eerstejaarsziektewetbeoordeling ten onrechte is vastgesteld dat er geen
recht meer is op een Ziektewetuitkering. Ook is duidelijk dat de fouten in de indexatie
van het maatmanloon alleen gevolgen kunnen hebben voor mensen waarbij het arbeidsongeschiktheidspercentage
1% van een klassegrens verwijderd is (bijvoorbeeld 1% boven of onder de 35% of 80%).
De verwachting van UWV is daarmee dat het in de WIA en de Ziektewet om zeer kleine
aantallen zal gaan en dat er geen tot zeer beperkte impact is op de andere regelingen.
Tot slot heeft UWV laten weten dat zij fouten bij mensen die als gevolg van een fout
met de indexering van het maatmanloon ten onrechte geen WIA-uitkering hebben gekregen
of voor wie de Ziektewet ten onrechte is beëindigd, met terugwerkende kracht, zo snel
als mogelijk zal herstellen. Indien cliënten naar aanleiding van een nabetaling behoefte
hebben aan extra (financiële) ondersteuning kan UWV hierin voorzien.
5. Slot
Ik realiseer mij dat het aantal en de diversiteit van fouten het vertrouwen in een
zorgvuldige en goede beoordeling onder druk zet. Samen met UWV werk ik aan een verbeteraanpak
die maatregelen bevat voor de korte en lange termijn. Ook moet het nieuwe kwaliteitssysteem
zo snel mogelijk bijdragen aan een betere sturing en controle op de kwaliteit van
de uitvoering. In de tussentijd kunnen mensen die zorgen hebben over de juistheid
van hun beoordeling terecht bij het speciale team van cliëntondersteuners bij UWV.
Wat betreft de kwaliteit van de WIA- en de Wajong in algemene zin geeft het nieuwe
kwaliteitssysteem periodiek inzicht in de meest gemaakte fouten. UWV kan hierdoor
gericht actie inzetten en het kwaliteitsbewust werken in de organisatie structureel
wordt vergroot. De voortgang op de acties van UWV gericht op het verbeteren van de
kwaliteit volg ik nauwlettend. Tot het moment dat UWV het kwaliteitssysteem volledig
heeft geïmplementeerd en dit op een kwalitatief juiste wijze werkend is voor alle
sociaal-medische beoordelingen en dienstverlening, zal ik uw Kamer periodiek informeren
over de voortgang en resultaten.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Y.J. van Hijum
Indieners
-
Indiener
Y.J. van Hijum, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid