Brief regering : Nadere toelichting wetsvoorstel verzorgingsplaatsen
31 305 Mobiliteitsbeleid
Nr. 490
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 maart 2025
Tijdens de procedurevergadering IenW van 12 maart jl. heeft de commissie verzocht
om een reactie op de impact van het recente persbericht van de Minister van IenW op
het wetsvoorstel voor de verzorgingsplaatsen dat op dit moment voorligt ter internetconsultatie.
Met deze brief voldoe ik aan dit verzoek.
Op donderdag 6 maart is het wetsvoorstel marktordening voorzieningen verzorgingsplaatsen
in internetconsultatie gegaan. Dit wetsvoorstel voor de verdeling van vergunningen
is een van de onderdelen van een nieuw beleid op de verzorgingsplaatsen, naast een
routekaart en inrichtingsplannen. Bij de totstandkoming van dit wetsvoorstel zijn
al geruime tijd diverse partijen betrokken zoals tankstations, laadstations en aanbieders
van restaurants. De komende weken hebben burgers, bedrijven en andere organisaties
de gelegenheid om ook formeel een reactie te geven op het wetsvoorstel.
Verschillende media hebben aandacht besteed aan de internetconsultatie. In deze berichtgeving
is het beeld ontstaan dat het Ministerie van IenW van plan is het aantal tankstations
op verzorgingsplaatsen op korte termijn terug te brengen. Dit is niet aan de orde.
Het is niet het beleid om benzinestations te gaan sluiten.
Een van de belangrijkste uitgangspunten van het beleid is dat iedere weggebruiker,
of deze nu elektrisch rijdt of op brandstof, terecht kan op de verzorgingsplaats.
Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten rijdt nog vele jaren op fossiele
brandstof. Deze weggebruikers moeten dus gewoon kunnen blijven tanken. De behoefte
aan benzinepompen en laadpalen zal de komende decennia naast elkaar blijven bestaan.
Tankstations blijven dus voorzien in een essentiƫle behoefte voor de Nederlandse weggebruiker
en zullen nog lange tijd nodig zijn. Wel zien we dat er een verandering plaatsvindt
in het wagenpark. Er zijn steeds meer mensen die elektrisch rijden, waardoor er meer
vraag is naar laadpalen. Het is het doel om in de behoefte van alle weggebruikers
te blijven voorzien. De automobilist kiest ervoor of hij fossiel of elektrisch rijdt.
Tanken en laden moet op zoveel mogelijk plekken mogelijk blijven.
Tegelijk zien we dat de vraag naar fossiele brandstoffen op verzorgingsplaatsen al
enige tijd aan het afnemen is1. De verwachting is dat deze daling de komende jaren zal doorzetten. Over de vraag
hoe hiermee om te gaan, gaat het ministerie in gesprek met de sector. Daarnaast wordt
er op dit moment een formeel participatietraject voorbereid. Het is de bedoeling om
samen met de sector en brancheverenigingen die de weggebruiker vertegenwoordigen tot
een plan te komen dat er voor zorgt dat het aanbod aan blijft sluiten bij de vraag.
Het uitgangspunt is hierbij dat fossiele brandstoffen aangeboden worden zolang de
weggebruiker hier behoefte aan heeft. Ook de internetconsultatie heeft als doel inbreng
van belanghebbende op te halen en mee te wegen in het wetsvoorstel. Het concept-wetsvoorstel
en het proces van de internetconsultatie is niet gewijzigd n.a.v. hetgeen gemeld is
in het persbericht. De verzorgingsplaats is voor iedereen, dus iedere weggebruiker
moet er terecht kunnen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Indieners
-
Indiener
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat