Brief regering : Handhavingsrapportages Schiphol, Maastricht Aachen Airport, Rotterdam The Hague Airport, Lelystad Airport
31 936 Luchtvaartbeleid
Nr. 1221
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 maart 2025
Hierbij ontvangt u de handhavingsrapportages van de ILT over milieu en externe veiligheid
van de luchthavens Schiphol, Maastricht Aachen Airport, Rotterdam The Hague Airport
en Lelystad Airport voor gebruiksjaar 2024 (1 november 2023–31 oktober 2024). In deze brief worden de belangrijkste
resultaten van het toezicht weergegeven. De handhavingsrapportage voor Groningen Airport
Eelde wordt niet bij deze brief aangeboden, omdat voor deze luchthaven een ander gebruiksjaar
geldt (van 1 april tot 31 maart).
Gebruiksjaar 2024
Wettelijk is bepaald dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) elk jaar een
verslag uitbrengt over de naleving van de milieuregels en de grenswaarden voor de
geluidbelasting door de exploitant en de gebruikers van nationale luchthavens over
de periode van een gebruiksjaar. Als gebruiksjaar geldt de periode van 1 november
tot en met 31 oktober van het daaropvolgende jaar. De ILT stelt een handhavingsrapportage
op waarin de resultaten van het toezicht staan. Hieronder staan de resultaten van
het toezicht en de acties van de ILT.
Schiphol
1. De ILT-Luchtvaartautoriteit constateerde voor het gebruiksjaar 2024 dat de grenswaarden
voor de geluidbelasting in de handhavingspunten 19, 20 en 25 zijn overschreden met
respectievelijk 7,2%, 19,1% en 21,9%. Tegelijkertijd constateerde de ILT dat de vereiste
verantwoordingspercentages voor de 4 baanregels (volgens het NNHS) gehaald zijn. Hiermee
wordt voldaan aan de voorwaarden voor anticiperend handhaven.
2. In alle overige handhavingspunten was de feitelijke geluidbelasting in het gebruiksjaar
2024 lager dan de grenswaarden.
3. De uitstoot van stoffen (emissies) bleef in gebruiksjaar 2024 onder de geldende grenswaarden.
Dit geldt tevens voor de grenswaarden voor het totaal volume geluid en voor de externe
veiligheid.
4. Het aantal nachtvluchten door handelsverkeer was 24.941. Dat is een toename van 1,6%
ten opzichte van het vorige gebruiksjaar. Het maximumaantal toegestane aantal nachtvluchten
door handelsverkeer is 32.000.
5. In gebruiksjaar 2024 is door gezagvoerders 5 maal afgeweken van vertrekroutes voor
de nacht. Naar aanleiding hiervan heeft de ILT-Luchtvaartautoriteit de betreffende
luchtvaartmaatschappijen waarschuwingsbrieven gestuurd. Daarvan heeft 1 luchtvaartmaatschappij
3 keer binnen een jaar afgeweken van de routes voor de nacht, deze luchtvaartmaatschappij
heeft een last onder dwangsom (LOD) ontvangen van de ILT-Luchtvaartautoriteit. De
regels voor het routegebruik die voor Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gelden,
zijn niet overtreden.
6. De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft geen overtreding geconstateerd van de regels voor
het baangebruik.
7. Volgens het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) is Schiphol verplicht om minimaal 61 aangewezen
vliegtuigopstelplaatsen (VOP’s) uit te rusten met vaste stroomvoorzieningen en voorzieningen
voor airconditioning. Op dit moment zijn 46 VOP’s hiermee uitgerust. De ILT-Luchtvaartautoriteit
bewaakt en bevordert het volledig uitrusten van de VOP’s, zodat het gebruik van de
APU (auxiliary power unit, hulpmotor van een vliegtuig die op kerosine werkt) wordt
beperkt.
8. De ILT-Luchtvaartautoriteit controleert op de VOP’s met alternatieven of de gezagvoerders
APU’s gebruiken conform de verplichtingen van het LVB en de APU-regels van de Aeronautical
Information Publication (AIP). Dit toezicht leidde in 2024 tot 2 waarschuwingen, 1
last onder dwangsom en 2 invorderingen van een dwangsom.
Rotterdam The Hague Airport
1. De geluidsgrenswaarden zijn niet overschreden.
2. Er zijn 1.262 nachtvluchten op de luchthaven uitgevoerd. Dat zijn 11 nachtvluchten
meer dan in het gebruiksjaar 2023. Van de 1.262 nachtvluchten hadden 716 vluchten
(53%) betrekking op spoedeisende hulpverlening. Van de 1.262 nachtvluchten heeft de
ILT-Luchtvaartautoriteit voor 16 vluchten nadere informatie opgevraagd en ontvangen.
Hierbij is een onrechtmatigheid geconstateerd voor wat betreft een landing door Corendon
Nederland tussen 0:00 en 1:00 uur. De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft hiervoor een
waarschuwingsbrief gestuurd.
3. Er vonden 126 militaire vluchten op de luchthaven plaats, waarvan 5 in de nacht. Op
de luchthaven is incidenteel gebruik door militaire luchtvaartuigen toegestaan.
4. De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft 163 afwijkingen van vertrekroutes onderzocht. In
1 van de onderzochte gevallen was een vliegtuig van Pegasus Airlines van de vertrekroute
afgeweken zonder dat daarvoor opdracht was gegeven door Luchtverkeersleiding Nederland
(LVNL). De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft daarvoor een waarschuwingsbrief gestuurd.
In alle overige onderzochte gevallen waren de routeafwijkingen het gevolg van instructies
van de luchtverkeersleiding voor een veilige vluchtuitvoering.
Maastricht Aachen Airport
1. De grenswaarden voor de geluidbelasting in de handhavingspunten zijn niet overschreden.
2. Ten opzichte van gebruiksjaar 2023 is het aantal passagiersvluchten nagenoeg gelijk
gebleven. Het aantal vrachtvluchten is gedaald met 7,8%.
3. Op de luchthaven waren in totaal 7 vliegtuigbewegingen na 23:00 uur. Onderzoek hiervan
heeft uitgewezen dat bij 2 vluchten van Corendon de oorzaak niet legitiem is. Dit
was voor de ILT aanleiding om handhavend op te treden.
4. De ILT-Luchtvaartautoriteit onderzocht 14 vluchten die van de vertrekroutes afweken.
Daarvan weken 9 vluchten slechts marginaal af van de vertrekroute. De 5 vluchten die
significant afweken hebben van de ILT-Luchtvaartautoriteit een schriftelijke waarschuwing
gekregen.
Lelystad Airport
1. De geluidsnormen zijn in het gebruiksjaar 2024 niet overschreden.
2. Ook heeft Lelystad Airport zich aan de regels voor de nacht gehouden.
De belangrijkste resultaten van het toezicht worden ook opgenomen in de Staat van
de Luchtvaart van de ILT, die naar verwachting in dit eerste kwartaal van dit jaar
aan de Kamer zal worden aangeboden.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat