Brief regering : Reflectie van zonnepanelen bij Schiphol
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 534
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 maart 2025
Bij LVNL en het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) van de Inspectie Leefomgeving
en Transport (ILT) zijn meldingen binnengekomen dat piloten hinder ondervinden van
de reflectie van zonnepanelen in de buurt van Schiphol. Het Integral Safety Management
System (ISMS) Schiphol waarin de belangrijkste ketenpartners samenwerken, heeft geconcludeerd
dat deze situatie kan leiden tot een risico voor de vliegveiligheid. Omdat de vliegveiligheid
altijd voorop staat, is aanpak gewenst.
Ik sta naar aanleiding van de meldingen in goed contact met de burgemeester van Haarlemmermeer.
De burgemeester is als bevoegd gezag verantwoordelijk voor de vergunningverlening
voor het zonnepark. Ik heb met de burgemeester gesproken over maatregelen die direct
ingevoerd kunnen en moeten worden.
Het gaat om een zonnepark in aanleg ten noorden van rijksweg A9 aan de koppen van
de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Het park bestaat uiteindelijk uit ongeveer 150.000
zonnepanelen. Hiervoor is de vergunning verleend door de gemeente Haarlemmermeer.
Verschillende partijen uit de luchtvaartsector hebben bij de vergunningaanvraag gewezen
op de mogelijkheid om speciaal, niet reflecterend glas te gebruiken. Dit deep textured
glass is in dit geval niet toegepast. Ondertussen zijn ongeveer 75.000 zonnepanelen
geplaatst die dus hinder veroorzaken. Schiphol heeft per brief de burgemeester geïnformeerd
over de belemmering in het zicht voor piloten. De burgemeester van Haarlemmermeer
en Schiphol hebben aangegeven dat op zo’n kort mogelijke termijn maatregelen gewenst
zijn, omdat juist in deze tijd van het jaar de stand van de zon zodanig is dat reflecties
voor hinder zorgen.
Schiphol heeft inmiddels aan de ILT laten weten dat in de tussentijd een beheersmaatregel
wordt getroffen om de acute zorg weg te nemen. Naderingen op de Polderbaan worden
tussen 10:00u en 12:00u niet toegestaan wanneer er op basis van het weerbeeld kans
op direct zonlicht is. Deze maatregel geldt tot en met 23 maart aanstaande. Dit is
slechts een tijdelijke maatregel, omdat hierdoor meer gebruik zal worden gemaakt van
andere start- en landingsbanen en er mogelijk gevolgen zijn voor het geluid in de
omgeving van Schiphol. Schiphol en de ILT zijn in gesprek over wat dit betekent voor
de bestaande afspraken over geluidsbelasting.
Ik zal er bij de betrokken partijen op aan blijven dringen dat er maatregelen worden
genomen die het risico voor vliegveiligheid zo snel mogelijk mitigeren en blijf in
nauw contact met de gemeente Haarlemmermeer en Schiphol over structurele oplossingen.
De Kamer wordt bij vervolgstappen hierover geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat