Brief regering : Reactie op verzoek commissie over het artikel ‘Veiligheid luchtruim zeer ernstig in gedrang door mislukte fusie militaire en civiele luchtverkeersleiding’
31 936 Luchtvaartbeleid
Nr. 1202
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT EN DE STAATSSECRETARIS VAN
DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 februari 2025
De Kamer heeft gevraagd om een schriftelijke reactie op het artikel «Veiligheid luchtruim
zeer ernstig in gedrang door mislukte fusie militaire en civiele luchtverkeersleiding»
(Parool en AD, 1 februari 20251). In deze brief wordt ingegaan op de situatie binnen de civiele luchtverkeersdienstverlening
en de status van het integratieproject.
Allereerst dient te worden benadrukt dat de veiligheid van het luchtruim niet in gedrang
is. Zowel de civiele als militaire luchtverkeersleiding voldoen aan de strenge eisen
van toezichthouders om die veiligheid te borgen.
Het geschetste beeld in het krantenartikel dat de luchtvaartveiligheid in gedrang
is wordt niet herkend. Zowel de civiele als militaire luchtverkeersleiding staan onder
streng toezicht van de Inspectie Luchtvaart en Transport (ILT) en de Militaire Luchtvaart
Autoriteit (MLA). Beide toezichthouders hebben geen signalen dat de luchtvaartveiligheid
in Nederland niet op orde zou zijn. Ook de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) bevestigt
dat de veiligheid van het civiele luchtruim is gegarandeerd.
De integratie van civiele en militaire luchtverkeersleiding is een complex proces
met als doel tot een flexibeler invulling van de luchtverkeersleiding in Nederland
te komen. Het is juist daarom dat dit proces vraagt om grote zorgvuldigheid. En dat
dit meer tijd kost dan in het begin werd verwacht. Hierover hebben de Ministeries
van Infrastructuur en Waterstaat en Defensie het parlement eerder geïnformeerd2. De integratie is niet mislukt.
Met de integratie krijgen de militairen het aanbod om Defensie te verlaten en om als
civiele medewerker in dienst te komen bij LVNL. Hiervoor gelden de CAO-voorwaarden
van LVNL. Voorwaarde is dat zij wel aan de civiele breveteisen voldoen waarmee ze
civiel verkeer mogen afhandelen. Civiele medewerkers krijgen een aanvullende opleiding
om militair verkeer te mogen begeleiden.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Ministerie van Defensie, en
LVNL en CLSK werken samen hard aan goede en veilige overgang naar één integraal civiel-militair
luchtruim. Er wordt nu al intensief samengewerkt tussen LVNL en het Commando Luchtstrijdkrachten
(CLSK, de militaire luchtverkeersleiding).
Wanneer meer bekend is over een nieuwe integratiedatum zullen wij de Kamer hierover
informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
De Staatssecretaris van Defensie,
G.P. Tuinman
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
G.P. Tuinman, staatssecretaris van Defensie