Brief regering : Onderzoeksrapport ‘Onderzoek Experiment gesloten coffeeshopketen. Rapportage nulmeting contaminantenanalyse’
24 077 Drugbeleid
Nr. 551
BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID EN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID,
WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 januari 2025
Met deze brief bieden wij uw Kamer het onderzoeksrapport «Onderzoek Experiment gesloten
coffeeshopketen rapportage nulmeting contaminantenanalyse» aan. Het onderzoek is in
opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) uitgevoerd door
het Trimbos-instituut. Daarnaast informeren we uw Kamer over enkele (verduidelijkende)
aanpassingen van het ontwerpbesluit houdende wijziging van het Besluit experiment
gesloten coffeeshopketen.
Contaminantenanalyse
De technische briefing met onderzoekers over de voortgang van het onderzoek Experiment
gesloten coffeeshopketen (hierna: EGC) op 5 juli 2022 gaf aanleiding om het onderzoek
uit te breiden met aanvullende contaminantenanalyse van gedoogde cannabis in de interventie-
en controlegemeenten. Deze rapportage is een aanvulling op de eerder verzonden nulmeting
coffeeshopketen.1
Het doel van deze analyse is om voorafgaand aan de start van het EGC de aan-/afwezigheid
van contaminanten in de huidige gedoogde cannabis vast te stellen en de aangetroffen
concentraties te vergelijken met de limieten die gesteld zijn in de experimenteerregelgeving
voor gereguleerde producten. Het onderzoek is een indicatieve nulmeting met een relatief
kleine steekproef (105 cannabismonsters, zowel hasjiesj als wiet).
De contaminantenanalyse laat zien dat in de gedoogde cannabis van de coffeeshops uit
zowel de interventie- als controlegemeenten verschillende contaminanten aanwezig kunnen
zijn.
Geen van de cannabismonsters had een concentratie aflatoxines die hoger was dan de
EGC-limieten. Aflatoxines zijn giftige stoffen die worden aangemaakt door schimmels.
Op 20% van de onderzochte wietmonsters werd een microbiologische overschrijding geconstateerd.
Dit zijn bacteriën en schimmels. De oorsprong en gezondheidsimpact van deze stoffen
is moeilijk te bepalen. Eén cannabismonster bevatte te veel zware metalen: het betrof
een hasjiesj sample waarop lood werd aangetroffen. De gezondheidsimpact van de gevonden
concentratie is waarschijnlijk beperkt, maar wel reden om alert te zijn op deze vorm
van contaminatie. In 34% van de geanalyseerde hasjiesj- en wietmonsters werden gewasbeschermingsmiddelen
aangetroffen die binnen het EGC niet zijn toegestaan.
Tijdens de experimenteerfase (die start op 7 april 2025) wordt jaarlijks onderzoek
gedaan naar verschillende aspecten van het EGC. Bij de meting in het derde jaar wordt
de samenstelling van de gereguleerde cannabis in de deelnemende gemeenten en van de gedoogde cannabis in de controlegemeenten opnieuw onderzocht. Hierbij wordt het THC, CBD en
CBN gehalte gemeten. Dit zijn werkzame stoffen die in cannabis voorkomen.
Het EGC gaat de komende jaren duidelijk maken of en hoe op kwaliteit gecontroleerde
wiet en hasjiesj gedecriminaliseerd aan de coffeeshops kan worden geleverd en wat
de effecten hiervan zijn. De onderzoeksrapportages leveren, samen met andere inzichten
en factoren, een belangrijke bijdrage om in de toekomst te komen tot een duidelijk
een samenhangend coffeeshopbeleid. Wanneer het EGC ten einde loopt, kan het dan zittende
kabinet deze rapportages betrekken bij besluiten over de toekomst van het coffeeshopbeleid.
Aanpassing Ontwerpbesluit experiment gesloten coffeeshopketen
In overeenstemming met artikel 13 van de Wet Experiment gesloten coffeeshopketen is
op 17 mei 2024 aan beide Kamers van de Staten-Generaal aangeboden het ontwerpbesluit,
houdende wijziging van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen in verband
met de aanpassing van de aanwijzing van een deelnemende gemeente en verduidelijking
van enkele eisen voor de aangewezen telers en coffeeshophouders.2 Deze voorhangprocedure heeft niet geleid tot vragen of opmerkingen vanuit beide Kamers.
Na de voorhangprocedure is aanleiding gezien het ontwerpbesluit op bepaalde punten
aan te passen of aan te vullen op basis van voortschrijdend inzicht bij onder meer
de NVWA in het kader van het door haar uitgevoerde toezicht. Het gaat om een onderscheid
tussen een verkoopverpakking en binnenverpakking, verduidelijking van kwaliteitseisen
van de geproduceerde hennep of hasjiesj en een aanvulling ten aanzien van het voorlichtingsmateriaal
in de coffeeshops. Tot slot is mogelijk gemaakt dat in geval van overtreding van het
afficheringsverbod voor telers, een bestuurlijke boete kan worden opgelegd. Deze gewijzigde
versie zal om advies aanhangig worden gemaakt bij de Afdeling advisering van de Raad
van State.
Nu de voorhangprocedure van het eerste ontwerp niet heeft geleid tot vragen of opmerkingen
uit beide Kamers zien wij, mede met het oog op de voortgang en gelet op het feit dat
het voornamelijk verduidelijkingen van bestaande eisen betreft, geen reden om het
aangepaste ontwerp opnieuw conform artikel 13 van de Wet Experiment gesloten coffeeshopketen
voor te hangen. Middels deze brief informeren wij u over het aanhangig maken om advies
van het aangepaste ontwerp bij de Afdeling advisering van de Raad van State.
Een gelijkluidende brief hebben wij gezonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer
der Staten-Generaal.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
D.M. van Weel
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
V.P.G. Karremans
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
V.P.G. Karremans, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport