Brief regering : Geannoteerde agenda Eurogroep en Ecofinraad januari 2025
21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken
Nr. 2084
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 december 2024
Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda van de vergaderingen van de Eurogroep en
Ecofinraad van 20–21 januari a.s. Ik ben voornemens deel te nemen aan deze vergaderingen.
Het is mogelijk dat nog punten worden toegevoegd aan de agenda of dat bepaalde onderwerpen
worden afgevoerd of worden uitgesteld tot de volgende vergadering.
De Minister van Financiën,
E. Heinen
Geannoteerde agenda Eurogroep en Ecofinraad 20–21 januari 2025
Eurogroep in inclusieve samenstelling
Wereldwijde ontwikkelingen op het gebied van CBDC's en fragmentatie in betalingssystemen
Document: N.v.t.
Aard bespreking: Gedachtewisseling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
De Eurogroep zal naar verwachting spreken over de ontwikkelingen ten aanzien van centralebankgeld
(central bank digital currency, CBDC) en de fragmentatie in betalingssystemen. Ook de ontwikkelingen ten aanzien
van de digitale euro zullen naar verwachting aan bod komen.
Momenteel werkt 94 procent van de centrale banken wereldwijd aan de ontwikkeling van
een CBDC. Zowel in de Raad als in het Europees Parlement wordt gesproken over wetsvoorstellen
die een juridische basis leggen voor de mogelijke uitgifte van een digitale euro,
een vorm van CBDC. Parallel aan deze gesprekken werkt de ECB aan de mogelijke invoering
van een digitale euro. Nederland hecht er waarde aan dat kwaliteit zwaarder weegt
dan snelheid bij de ontwikkeling van een mogelijke digitale euro. Aangezien veel andere
jurisdicties hun CBDC niet op korte termijn zullen uitgeven, is er ook in vergelijking
tot andere landen geen dringende haast om een digitale euro in te voeren. Nederland
benadrukt in gesprekken over de digitale euro dat er strenge privacywaarborgen moeten
zijn en dat kosten proportioneel moeten worden verdeeld over betrokken partijen. Daarnaast
ziet Nederland een mogelijke rol voor de digitale euro in het verhogen van de weerbaarheid
van het Europese betaalsysteem, met name via de offline variant van een digitale euro. Indien opportuun zal Nederland op basis van bovenstaande
deelnemen aan de gedachtewisseling.
De onderhandelingen in de Raad worden voortgezet onder het Poolse voorzitterschap.
Er zijn nog meerdere punten waarover overeenstemming moet worden bereikt, zoals de
bevoegdheid om de aanhoudingslimiet vast te stellen, het kostenmodel en privacy. Daarom
lijkt een akkoord over de wetsvoorstellen onder Pools voorzitterschap ambitieus. Naar
verwachting zal het Europees Parlement de behandeling van de voorstellen binnenkort
continueren.
Eurogroep
Eurozone Aanbevelingen 2025
Document: De «Council recommendation on the economic policy of the euro area» is nog niet beschikbaar. Deze wordt medio december gepubliceerd.
Aard bespreking: bespreking ten behoeve van goedkeuring door de Raad.
Besluitvormingsprocedure: n.v.t.
Toelichting:
De Europese Commissie (de Commissie) publiceert medio december 2024 het tweede deel
van het herfstpakket in het kader van het Europees Semester (Semester), met als onderdeel
de Eurozone-aanbevelingen voor 2025 (Euro Area Recommendations, EAR). In de EAR worden de gezamenlijke (beleids-)uitdagingen voor het eurogebied
voor 2025 en 2026 geïdentificeerd. De EAR wordt gepresenteerd in de Eurogroep van
januari 2025 en wordt daarna in de Ecofinraad van januari 2025 als onderdeel van het
bredere herfstpakket besproken. Tijdens de Eurogroep van februari van 2025 wordt de
EAR nogmaals besproken, waarna de Ecofinraad de (aangepaste) EAR zal goedkeuren. De
werkgelegenheids- en sociale aspecten van de EAR worden in de Raad Werkgelegenheid
en Sociaal Beleid in maart 2025 besproken en goedgekeurd. De Europese Raad bekrachtigt
daarna de aanbevelingen opgenomen in de EAR, waarna de Ecofinraad deze formeel aanneemt
in mei 2025.
De Kamer zal middels een nazending op de geannoteerde agenda begin januari geïnformeerd
worden over de Nederlandse inzet ten aanzien van de EAR.
Economische beleidsprioriteiten van de volgende Europese Commissie
Document: N.v.t.
Aard bespreking: Gedachtewisseling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
Naar verwachting zal de Commissie een presentatie geven aan de Eurogroep over de economische
beleidsprioriteiten tijdens de nieuwe Commissieperiode. Initieel was deze presentatie
voorzien tijdens de Eurogroep van 9 december jl. Naar verwachting zullen de gepresenteerde
prioriteiten in lijn zijn met prioriteiten die zijn uitgelicht door de voorzitter
van de Commissie in haar Political Guidelines en in de mission letters aan de Eurocommissarissen. Het doel van deze economische prioriteiten is het bevorderen
van duurzame welvaart en concurrentievermogen.
In de Political Guidelines en de mission letters wordt aangegeven dat concurrentievermogenbeleid
nodig is dat beter is afgestemd op de doelen van de Europese Unie en meer steun biedt
aan bedrijven die zich ontwikkelen op internationale markten. Ook versimpeling van
regelgeving wordt hierbij genoemd als prioriteit. Hierdoor wordt het makkelijker voor
het bedrijfsleven om zaken te doen. Daarom is het een prioriteit om de administratieve
lasten voor het bedrijfsleven, specifiek kleine en middelgrote ondernemingen, te verminderen
en de uitvoering te vereenvoudigen. Ook verbeterde energieonafhankelijkheid en het
doorzetten van de transitie naar duurzame energiebronnen moeten bijdragen aan een
sterkere concurrentiepositie van Europese bedrijven. Hiertoe behoort het verbeteren
van het functioneren van de energiemarkt met het oog op het verlagen van de prijzen
voor zowel consumenten als bedrijven. Dit kan onder andere door de verdere transitie
naar groene energie en het versterken van de gezamenlijke inkoop van brandstoffen.
Daarnaast is het waarborgen van budgettaire stabiliteit en het gelijktijdig stimuleren
van hervormingen en investeringen volgens de Commissie een prioriteit. De tijdige
implementatie van de Herstel- en Veerkrachtfaciliteit en de effectieve en consistente
uitvoering van het hervormde Stabiliteits- en Groeipact spelen hierin een rol. Ook
het verdiepen van de kapitaalmarktunie wordt genoemd als prioriteit om investeringen te ondersteunen.
Indien opportuun kan Nederland haar financieel-economische prioriteiten voor het voetlicht
brengen, met o.a. een nadruk op het verbeteren van het vestigingsklimaat, versterken
van de kapitaalmarktunie en het mobiliseren van privaat kapitaal, het effectief inzetten
van publieke middelen, versterken van de interne markt, verlagen van de regeldruk
voor bedrijven, en gericht industrie- en innovatiebeleid.
Macro-economische ontwikkelingen en beleidscoördinatie in de eurozone
Document: N.v.t.
Aard bespreking: Gedachtewisseling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
De Eurogroep zal naar verwachting van gedachten wisselen over de huidige macro-economische
ontwikkelingen in de eurozone. Op 15 november jl. publiceerde de Europese Commissie
haar herfstraming.1 De Commissie raamt de bbp-groei in de eurozone op 0,8% in 2024, 1,3% in 2025 en 1,6%
in 2026. Dit is een negatieve bijstelling van 0,1%-pt voor 2025 ten opzichte van de
vorige Commissieraming van 15 mei jl. De neerwaartse bijstelling van de groeiverwachting
komt voornamelijk door een lager dan verwachte binnenlandse vraag in de eurozone.
Op 12 december jl. heeft de Europese Centrale Bank (ECB) haar meest recente raming
gepubliceerd.2 Hierin schetst de ECB dat de economie van de eurozone zich de komende jaren geleidelijk
zal blijven herstellen, ondanks de grote geopolitieke onzekerheden. Met name stijgende
reële lonen en hoge werkgelegenheid zullen naar verwachting een herstel van groei
ondersteunen. Ook uitgaven uit het herstel- en veerkrachtfonds zouden moeten bijdragen
aan groei, evenals de buitenlandse vraag. De ECB verwacht dat de inflatie eind 2024
tijdelijk zal stijgen, als gevolg van tijdelijk relatief hogere energieprijzen. De
ECB raamt dat de inflatie in de eurozone na 2024 zal dalen, van 2,4% in 2024 naar
2,1% in 2025 en verder naar 1,9% in 2026. Deze daling zal naar verwachting worden
geleid door een daling van de diensteninflatie, die tot nu toe relatief hardnekkig
is geweest. De arbeidsmarkt blijft ondanks lagere groeicijfers dan voorheen, robuust.
De ECB verwacht dat de werkloosheid in de EU na een kleine toename begin 2025, weer
verder af zal nemen naar 6,1% in 2027. De ECB verwacht dat het begrotingsbeleid in
2024 aanzienlijk verkrappend is geworden, meer dan verwacht in de raming van september.
Dit is onder meer het gevolg van onder andere de afzwakking van een groot deel van
de energie- en inflatie ondersteunende maatregelen. Over het geheel genomen blijft
het geaggregeerde begrotingsbeleid voor de periode 2020–2024 zeer ruim, als gevolg
van de grote hoeveelheid begrotingssteun die lidstaten hebben geboden sinds het uitbreken
van de pandemie.
Voor Nederland blijft aandacht voor de houdbaarheid van de overheidsfinanciën van belang. Verder blijft het van belang dat lidstaten aandacht besteden
aan het versterken van hun economie om duurzame economische groei en weerbaarheid
te vergroten. Daarbij is het cruciaal dat lidstaten structurele hervormingen implementeren.
Indien opportuun zal Nederland op basis van bovenstaande deelnemen aan de gedachtewisseling.
Ecofinraad
Informeel diner en Ecofin-ontbijt over actuele Europese uitdagingen
Document: N.v.t.
Aard bespreking: Gedachtewisseling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
Het Pools voorzitterschap heeft aangegeven aan de vooravond van de Ecofinraad een
informeel diner te organiseren met alle Ministers van Financiën. Tijdens dit diner
zal naar verwachting gesproken worden over actuele Europese uitdagingen, waaronder
hoge energieprijzen en energieveiligheid. Daarnaast zal mogelijk tijdens een ontbijtsessie
voorafgaand aan de Ecofinraad ook over deze onderwerpen gesproken worden.
Het Poolse voorzitterschap heeft de energietransitie als een van de prioriteiten van
haar voorzitterschap voor het komende half jaar aangemerkt. Besprekingen richten zich
onder andere op hoge energieprijzen en energieveiligheid. Polen wil ook maatregelen
nemen om de onafhankelijkheid van de EU te bevorderen ten aanzien van de import van
Russische energie. Voor Nederland is in het energiedomein diversificatie van energiebronnen
en afbouw van risicovolle strategische afhankelijkheden van belang. Nederland is voorstander
van de afbouw van import van Russische fossiele brandstoffen, en zet zich in voor
concrete maatregelen ten aanzien van het afbouwen van import van Russische LNG.
Nederland deelt in zijn algemeenheid het geschetste belang van het adresseren van
de hoge energieprijzen voor bedrijven en huishoudens. Om de prijzen te verlagen zijn
er volgens Nederland vooral structurele maatregelen nodig, waaronder een sterkere
integratie van de Europese energiemarkt met voldoende interconnectie, het versterken
van flexibiliteit in het systeem, en bevordering van energiebesparing. Voor Nederland
zijn prijs- en marktprikkels en de efficiënte werking van de interne markt cruciaal
om energiekosten betaalbaar te houden en efficiënte investeringen te stimuleren. Onnodig
ingrijpen op de werking van de energiemarkt, bijvoorbeeld door het instellen van prijslimieten,
een infra-marginale elektriciteitsheffing of gerichte prijssteun voor de industrie
beziet Nederland daarom kritisch.
Mocht een bredere discussie plaatsvinden kan Nederland indien opportuun en in het
kader van actuele Europese uitdagingen, haar financieel-economische prioriteiten over
het voetlicht brengen, met o.a. een nadruk op het verbeteren van het vestigingsklimaat,
versterken van de kapitaalmarktunie en het mobiliseren van privaat kapitaal, het effectief
inzetten van publieke middelen, versterken van de interne markt, verlagen van de regeldruk
voor bedrijven, en gerichte industrie- en innovatiebeleid.
Werkprogramma Pools voorzitterschap
Document: N.v.t.
Aard bespreking: Presentatie en gedachtewisseling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
Polen is in de eerste helft van 2025 de voorzitter van de Raad van de Europese Unie
en heeft voor die periode haar werkprogramma gepubliceerd.3 Daarin zijn de volgende 7 prioriteiten gepubliceerd; 1) defensie en veiligheid, 2)
bescherming van mensen en grenzen, 3) weerstand tegen buitenlandse inmenging en desinformatie,
4) het waarborgen van de veiligheid en de vrijheid van zakendoen, 5) energietransitie,
6) concurrerende en veerkrachtige landbouw en 7) gezondheidsveiligheid.
Op specifiek het economische en financiële beleidsterrein schrijft het Pools voorzitterschap
zich te richten op het stroomlijnen van de interne markt en het versterken van het
concurrentievermogen door middel van inspanningen om de Kapitaalmarktunie te versterken,
overregulering te verminderen en aandacht te besteden aan de energietransitie. Ook
zal Polen zich inzetten voor het versterken van de defensiecapaciteiten van de EU
en het blijven ondersteunen van Oekraïne. Verder zal er verder gewerkt worden aan
de implementatie van het Europese begrotingsraamwerk, wetgeving inzake financiële
diensten, dossiers op het gebied van directe en indirecte belastingen, hervorming
van de Douane-unie, EU-begroting voor 2026 en een evenwichtige en efficiënte inkomstenzijde
van de EU-begroting.
In deze Ecofinraad zal Polen het werkprogramma presenteren en aangeven wat de prioriteiten
zijn voor de periode januari 2025 tot en met juni 2025. Nederland kan de presentatie
van het Poolse voorzitterschap aanhoren.
Europees Semester 2025
Document: Het «Alert Mechanism Report 2025» de «Recommendation on the economic policy of the euro area» en de «Proposal for a Joint Employment Report» zijn nog niet beschikbaar. Deze worden medio december gepubliceerd.
Aard bespreking: Gedachtewisseling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
De Commissie publiceert medio december het tweede deel van het herfstpakket in het
kader van het Europees Semester (Semester). In verband met het aantreden van de nieuwe
Commissie vindt deze publicatie dit jaar later plaats dan in voorgaande jaren. Het
pakket bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder: het jaarlijkse rapport over
het waarschuwingsmechanisme (Alert Mechanism Report, AMR) in het kader van de macro-economische onevenwichtighedenprocedure (MEOP), het
voorstel voor de aanbeveling van de Raad over het economisch beeld van de eurozone
(Euro Area Recommendation, EAR) en het voorstel voor een gezamenlijk verslag over de sociale en werkgelegenheidsontwikkelingen
(Proposal for a Joint Employment Report, JER). De Commissie zal tijdens de Ecofin van januari 2025 een presentatie geven
van de AMR en de EAR.
In het verleden publiceerde de Commissie als onderdeel van het herfstpakket ook de
analyse van duurzame groeiprioriteiten van de Europese Unie (EU) (Annual Sustainable Growth Survey, ASGS). De Commissie heeft aangegeven dat de ASGS dit jaar geen onderdeel uitmaakt van het herfstpakket.
In het AMR worden aan de hand van een scorebord met indicatoren mogelijke macro-economische
onevenwichtigheden gesignaleerd en bepaald welke lidstaten onderworpen worden aan
nader onderzoek (de zogenaamde in-depth reviews). Deze onderzoeken moeten uitwijzen of en in welke mate de betreffende lidstaten
te kampen hebben met macro-economische onevenwichtigheden en in hoeverre deze een
risico vormen voor de lidstaten zelf, de eurozone, of de Europese Unie als geheel.
De Raad zal naar verwachting in februari conclusies aannemen over de AMR.
In de EAR worden de gezamenlijke (beleids-)uitdagingen voor het eurogebied geïdentificeerd.
Na de presentatie van de EAR in de Eurogroep van januari, zal de Eurogroep de EAR
in februari nogmaals bespreken, waarna de Ecofinraad de (aangepaste) EAR goedkeurt.
De werkgelegenheids- en sociale aspecten van de EAR worden in de Raad Werkgelegenheid
en Sociaal Beleid (WSBVC) van maart 2025 besproken en goedgekeurd. De Europese Raad
bekrachtigt daarna de aanbevelingen opgenomen in de EAR, waarna de Ecofinraad deze
formeel aanneemt in mei 2025.
In het JER brengt de Commissie verslag uit over de belangrijkste werkgelegenheids-
en sociale ontwikkelingen in de EU. Het rapport zal naar verwachting in de Raad WSBVC
van maart 2025 definitief worden vastgesteld.
In verband met de beoogde publicatiedatum van de stukken, zal de Kamer middels een
nazending op de voorliggende geannoteerde agenda begin januari geïnformeerd worden
over de Nederlandse inzet ten aanzien van het AMR en de EAR. De kabinetsappreciatie
van de JER wordt opgenomen in de geannoteerde agenda over de Raad WSBVC van begin
maart 2025.
Implementatie Europees begrotingsraamwerk: Raadsaanbevelingen budgettair-structurele
plannen en buitensporigtekortprocedure
Document: Het document wordt voorafgaand aan de vergadering op het Delegates Portal geplaatst onder de titel «MTFSPs recommendations».
Aard bespreking: Besluitvorming Raadsaanbevelingen
Besluitvormingsprocedure: Gekwalificeerde meerderheid (lidstaat zelf stemt niet mee over eigen plan en voor
eurozonelanden enkel de eurozonelidstaten)
Toelichting:
In het kader van het herziene Europese begrotingsraamwerk hebben lidstaten budgettair-structurele
plannen (hierna: plannen) voor de middellange termijn ingediend, met daarin hun voorgenomen
begrotingsbeleid, hervormingen en investeringen. De Commissie heeft deze plannen beoordeeld
en op 26 november 2024 aanbevelingen aan de Raad van de Europese Unie gedaan4. De aanbevelingen zien toe op i) het vaststellen van het meerjarig uitgavenpad van
21 lidstaten, ii) het goedkeuren van hervormingen en investeringen die ten grondslag
liggen aan een verlenging van de budgettaire aanpassingsperiode voor vijf lidstaten
en iii) de correctie van buitensporige tekorten voor acht lidstaten.
De Ecofinraad op 21 januari besluit over deze Raadsaanbevelingen, waarmee de implementatie
van het herziene Europese begrotingsraamwerk wordt geconcretiseerd. De rechtsbasis
voor het herziene Europees begrotingsraamwerk is Verordening 1467/97 en 2024/1263
waarin de correctieve arm en preventieve arm van het herziene begrotingsraamwerk zijn
uitgewerkt. De besluitvorming is met gekwalificeerde meerderheid5. De lidstaat stemt zelf niet mee over het eigen plan; en voor eurozonelidstaten wordt
in eurozonesamenstelling gestemd.
Het kabinet kan zich vinden in de beoordeling van de Commissie en is voornemens om
in te stemmen met de Raadsaanbevelingen. De Eerste en Tweede Kamer worden in een separate
Kamerbrief uitgebreider geïnformeerd over de kabinetsinzet ten aanzien van deze Raadsaanbevelingen.
Deze Kamerbrief wordt naar verwachting op 20 december verstuurd.
Economische en financiële impact van de Russische agressieoorlog tegen Oekraïne
Document: N.v.t.
Aard bespreking: Gedachtewisseling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
De Ecofinraad zal naar verwachting van gedachten wisselen over de economische en financiële
impact van de Russische agressie tegen Oekraïne en over Europese steunmaatregelen.
Dit is een terugkerend agenda-item op de Ecofinraad. Oekraïne is afhankelijk van externe
steun om de Russische agressie te blijven weren en de maatschappij overeind te houden.
Het IMF raamt het totale externe financieringstekort voor de periode 2023–2027 Q1
op tussen de USD 151,4 ld. en USD 187,1 mld. afhankelijk van wanneer de oorlog eindigt.6 De totale herstel- en wederopbouwnoden worden door de Wereldbank geschat op USD 486 mld.7 De EU-Oekraïne-faciliteit van 50 mld. euro, waarvan ca. 38 mld. euro macro-financiële
bijstand voor de periode 2024–2027 en het IMF-programma8 zijn belangrijke onderdelen van de internationale inzet om de begrotingstekorten
(deels) te dekken en om Oekraïne in staat te stellen de strijd tegen Russische agressie
voort te zetten. De Wereldbank heeft sinds de uitbraak van de oorlog ongeveer USD
48 mld. gemobiliseerd voor kritieke herstelwerkzaamheden en wederopbouwsteun. Kabinetsbeleid
is dat Nederland Oekraïne politiek, militair, financieel en moreel actief en onverminderd
blijft steunen in tijd van oorlog, herstel en wederopbouw, zolang als dat nodig is.
De Ecofinraad zal de laatste stand van zaken bespreken van de opvolging van het politieke
G7-akkoord om USD 50 mld. aan Extraordinary Revenue Accelerated-leningen te verschaffen aan Oekraïne voor het eind van 2024, waarbij de buitengewone
inkomsten op bevroren Russische Centrale-banktegoeden aan Oekraïne ter beschikking
gesteld worden voor het terugbetalen van de leningen en rentebetalingen. De Commissie
heeft op 28 november jl. de leenovereenkomst getekend met Oekraïne. De verwachting
is dat de bijdrage van de VS aan de ERA-lening voor het einde van het jaar definitief
zal zijn via een Financial Intermediary Fund (FIF) van de Wereldbank. Daardoor wordt
het EU-aandeel in de lening naar verwachting verlaagd naar ongeveer 18,1 mld. euro.
De uitbetaling van de eerste tranche wordt begin 2025 verwacht. In lijn met de motie
Boswijk c.s.9 blijft het kabinet ambitieus ten aanzien van het verkennen van verdere maatregelen
voor het gebruik van de (opbrengsten over) de bevroren Russische Centrale-banktegoeden.
Dit dient in EU-verband en in nauwe samenwerking met G7-partners te gebeuren.
De Ecofinraad zal ook stilstaan bij de macro-financiële steun vanuit de Oekraïnefaciliteit.
Deze steun is gekoppeld aan het Oekraïneplan, de door Oekraïne opgestelde hervormings-
en investeringsagenda. Het Oekraïneplan bevat stappen waar Oekraïne aan moet voldoen
voordat tot uitbetaling van nieuwe tranches overgegaan kan worden. Oekraïne kan driemaandelijks
een aanvraag indienen bij de Commissie. De Commissie beoordeelt de mate waarin Oekraïne
aan de corresponderende conditionaliteiten uit het Oekraïneplan voldoet en legt een
concept-Raadsuitvoeringsbesluit voor aan de Raad. De Raad stemde op 9 december jl.
per Raadsuitvoeringsbesluit in met de uitbetaling van de tweede tranche uit de Oekraïnefaciliteit.
Tot nu toe is er in totaal 16,1 mld. euro betaald uit de faciliteit.
Economisch herstel in Europa: Implementatie van de Herstel- en Veerkrachtfaciliteit
(HVF) en uitvoeringsbesluiten van de Raad onder het HVF
Document: Nog niet beschikbaar
Aard bespreking: Aanname uitvoeringsbesluit van de Raad
Besluitvormingsprocedure: gekwalificeerde meerderheid
Toelichting:
Tijdens de Ecofinraad zal worden stilgestaan bij de stand van zaken ten aanzien van
de Herstel- en Veerkrachtfaciliteit (HVF). Naar verwachting zal de Europese Commissie
(de Commissie) een update geven over de implementatie. Nederland kan de update aanhoren.
Daarnaast zal tijdens de Ecofinraad een aanpassingen van het uitvoeringsbesluit ter
goedkeuring van het Herstel- en Veerkrachtplan (HVP) van Cyprus ter besluitvorming
voorliggen.
Cyprus
De Commissie heeft op 13 december het voorstel tot aanpassing van het uitvoeringsbesluit
van de Raad ter goedkeuring van het Cypriotisch herstel- en veerkrachtplan (HVP) gepubliceerd.
Er wordt geen discussie verwacht in de Ecofin. Hieronder volgt een beschrijving van
de aanpassing en de beoordeling van het kabinet
Cyprus heeft op 25 oktober 2024 een verzoek ingediend voor een aanpassing van het
oorspronkelijke HVP dat middels een uitvoeringsbesluit van de Raad op 28 juli 2021
is goedgekeurd. Dit uitvoeringsbesluit is op 8 december 2023 en 16 juli 2024 aangepast.
Cyprus maakt gebruik van de mogelijkheid om het HVP aan te passen op grond van objectieve
omstandigheden. Voor een uitgebreide toelichting op deze grondslag voor wijziging
verwijs ik u graag naar het verslag van de Eurogroep- en Ecofinraad van juni 202410. De aanpassing heeft betrekking op twee maatregelen. Beide maatregelen worden aangepast
omdat er betere alternatieven geïmplementeerd kunnen worden om de oorspronkelijke
ambitie van de maatregelen te verwezenlijken. Deze maatregelen hebben onder andere
betrekking op energie efficiëntie, klimaat en hernieuwbare energie, en bedrijfsondersteuning
voor concurrentievermogen.
De Commissie oordeelt dat de redenen die Cyprus aandraagt een aanpassing van het plan
rechtvaardigen en dat het Cypriotisch herstelplan ook na de aanpassing voldoet aan
de eisen van de HVF-verordening. Het kabinet kan zich vinden in het oordeel van de
Commissie. Nederland is daarom voornemens om in te stemmen met het voorstel tot aanpassing
van het uitvoeringsbesluit van de Raad.
Overige plannen
Mogelijk zullen er meer voorstellen tot aanpassing van uitvoeringsbesluiten ter goedkeuring
van een HVP van lidstaten worden gepubliceerd in aanloop naar de Ecofinraad. In dat
geval zal de Kamer hierover een nazending van deze geannoteerde agenda ontvangen waarin
de aanpassing wordt toegelicht en een kabinetsappreciatie wordt gegeven.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Heinen, minister van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.