Brief regering : Reactie op verzoek commissie over de planning OCW 2025
36 600 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2025
Nr. 150
BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 december 2024
In de brief van uw vaste commissie voor OCW van 10 oktober 2024 (2024D37760) werd ons verzocht om een planningsbrief voor 2025 te versturen. De voorliggende
brief bevat de gevraagde planning van brieven, wetsvoorstellen en AMvB’s, waarvan
wij op dit moment verwachten deze het komend jaar aan de Kamer te versturen. Hierin
zijn ook de geplande beleidsreacties van rapporten en adviezen, die al eerder aan
de Kamer zijn aangeboden, opgenomen. Graag benadrukken wij dat de planning in de voorliggende
brief indicatief en aan wijzigingen onderhevig is. In algemene zin geldt de voorwaarschuwing
dat het uiteindelijke tempo ook wordt bezien in het licht van de effecten van de taakstellingen.
Beleidsterrein
Werktitel brief
Toelichting
Eerste kwartaal
Funderend onderwijs
Aanbieding definitieve concept kerndoelen Nederlands en Rekenen/Wiskunde
De Kamer wordt geïnformeerd over de aanbieding van de definitieve concept kerndoelen
Nederlands en Rekenen/Wiskunde en het verdere proces.
Funderend onderwijs
Aanbieding en beleidsreactie van meerdere onderzoeken rondom leraren en ondersteuning
in het kader van passend onderwijs
Aanbieding van en beleidsreactie op de volgende twee onderzoeken: «Leerlijn en ondersteuning
passend en inclusief onderwijs» en «Sneller en beter, onderzoek naar de mogelijkheden
hoe ondersteuningsaanvragen bij samenwerkingsverbanden passend onderwijs voor leerlingen
sneller kunnen worden toegekend».
Daarnaast wordt met deze brief ook de landelijke norm basisondersteuning aangeboden
aan de Tweede Kamer.
Funderend onderwijs
Beleidsreactie op onderzoeksrapport
«Voorkomen achterstanden start basisonderwijs»
De brief bevat uitkomsten en de daaraan gekoppelde aanbevelingen afkomstig uit het
onderzoek naar het voorkomen van achterstanden bij de start in het basisonderwijs.
Dit onderzoek is erop gericht om concrete handvatten te bieden voor mogelijk beleid
voor het voorkomen van achterstanden.
Funderend onderwijs
Vijfjaarlijks evaluatieonderzoek
College voor Toetsen en Examens (CvTE) en resultaten staatsexamens 2024
Hiermee wordt de Kamer geïnformeerd over de uitkomsten van het vijfjaarlijks evaluatieonderzoek
naar het CvTE en zal de staatsexamenmonitor 2024 worden aangeboden, met daarin onder
andere de slagingspercentages en gemiddelde cijfers.
Funderend onderwijs
Brief SLOA
In deze brief worden de werkzaamheden voor SLO en Cito voor de komende jaren beschreven.
Funderend onderwijs
Evaluatie Beleidsregel DAMU en topsporttalentscholen
De Kamer wordt geïnformeerd over de evaluatie van Oberon met betrekking tot de beleidsregels
voor Dans- en Muziek (DAMU) en topsporttalent.
Funderend onderwijs
Beleidsreactie onderzoek prijsontwikkeling van leermiddelen
Beleidsreactie op het onderzoek van KPMG naar de prijsontwikkeling in het voortgezet
onderwijs.
Funderend onderwijs
Toetsen en schooladvisering (onder andere met monitor DUO)
Jaarlijkse brief over de doorstroomtoets en de overgang van het primair naar het voortgezet
onderwijs, waarmee de jaarlijkse monitor doorstroomtoetsen en schooladviezen van DUO
wordt gepubliceerd.
Funderend onderwijs
Overzicht meldingen vertrouwensinspecteurs
Elk jaar publiceren de vertrouwensinspecteurs een overzicht van de meldingen die bij
hen zijn gedaan (seksueel grensoverschrijdend gedrag, discriminatie, geweld, radicalisering).
Funderend onderwijs
Reactie op de Initiatiefnota van het CDA en de SGP over het vergroten van ouderbetrokkenheid
in het onderwijs
In de brief wordt gereageerd op de voorstellen die in de initiatiefnota worden gedaan.
Funderend onderwijs
Beleidsreactie op onderzoek naar inclusieve onderwijshuisvesting
Met dit rapport wordt deels invulling gegeven aan de maatregel «Definiëren wat inclusieve
schoolgebouwen zijn en dit op termijn doorvertalen naar de bouwnorm» uit de werkagenda:
«Route naar inclusief onderwijs».
Funderend onderwijs
Eindrapportage verbeteragenda staatsexamens vo en toekomst examenvoorziening-en
De Kamer wordt geïnformeerd over de uitkomsten van de verbeteragenda staatsexamens
vo en over de toekomst van de drie examenvoorzieningen.
Middelbaar beroepsonderwijs
Voortgangsbrief basisvaardigheden
Deze brief betreft de eerste voortgangsrapportage van de aanpak basisvaardigheden
mbo.
De brief gaat ook in op de moties en toezeggingen met betrekking tot de basisvaardigheden.
Middelbaar beroepsonderwijs
Brief voortijdig schoolverlaten (vsv)
Publicatie van de nieuwe vsv-cijfers en voortgang actieplan vsv.
Hbo en wo
Brief uitvoering amendement Bontenbal c.s.: aandacht voor de regio in Wet internationalisering
in balans
In de brief wordt toegelicht hoe uitvoering wordt gegeven aan het amendement en de
wens om de regio steviger te verankeren in de Wet internationalisering in balans (WIB).
Hbo en wo
Brief selectie in het hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs
In de brief wordt ingegaan op een aantal openstaande moties rondom selectie en kansengelijkheid.
Vervolgonderwijs
Stagevergoedingen middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk
onderwijs
Deze brief informeert de Kamer over de resultaten van het onderzoek naar een verplichte
minimumstagevergoeding naar aanleiding van een motie en andere onderzoeken over stagevergoedingen
in het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs en de beleidsreactie hierop
van het kabinet.
Vervolgonderwijs en wetenschap
Beleidsbrief vervolgonderwijs en wetenschap
Brief waarin invulling wordt gegeven aan de taakstellingen en opgaven uit het regeerprogramma
en waarin beleidsplannen nader worden gedeeld.
Onderwijs
Halfjaarlijkse voortgangsrapportage van het IT-traject «Doorontwikkelen Applicatielandschap
Bekostiging» (DAB)
Dit betreft de toegezegde halfjaarlijkse voortgangsrapportage van het IT-traject:
«Doorontwikkelen Applicatielandschap Bekostiging» (DAB). Doel van het IT-project DAB
is het moderniseren en waar nodig vervangen van de verouderde ICT-systemen, waarmee
DUO de bekostiging van alle onderwijsinstellingen uitvoert.
Onderwijs
Verslag Ministerieel Vierlandenoverleg
In november heeft het Ministerieel Vierlandenoverleg schriftelijk plaatsgevonden.
De voortgang en de overeengekomen slotconclusies worden in de brief aan de Kamer toegelicht.
Onderzoek
Aanbieding UNESCO RAM rapport
TNO heeft in opdracht van OCW en BZK een «Readiness Asessment Methodology» opgesteld
over de implementatie van de UNESCO aanbeveling over ethiek en AI in NL. De bevindingen
worden naar de Kamer gestuurd.
Onderzoek
Brief inzake motie richtlijn voor verantwoorde onderzoeksfinanciering
Inventarisatie van de reeds bestaande regelingen met betrekking tot verantwoorde onderzoeksfinanciering.
Onderzoek
Reactie op adviezen AWTI 2024
De Kamer ontvangt een reactie op de genoemde adviezen van de AWTI: «Transformatie
gericht innovatiebeleid» en «Institutenlandschap in Nederland».
Onderzoek
Aanbieding en beleidsreactie onderzoeksrapport commissie Bijker
De Kamer ontvangt het rapport van de Commissie «Onderzoek niet-humane primaten».
Emancipatie
Tweede Voortgangsrapportage van het Nationaal actieprogramma aanpak seksueel grensoverschrijdend
gedrag en seksueel geweld
Deze brief beschrijft de voortgang van de maatregelen uit het Nationaal Actieprogramma
tegen Seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld, inclusief de resultaten
van de publieksmonitor seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Emancipatie
Mid-term review Strategische Partnerschappen 2022–2027
De Kamer wordt geïnformeerd over de tussentijdse voortgang van de strategische allianties
van het emancipatieveld.
Cultuur
Beleidsreactie «10 jaar «cultuureducatiebeleid»
Inhoudelijke beleidsreactie over cultuureducatie in het funderend onderwijs en het
middelbaar beroepsonderwijs, naar aanleiding van drie rapporten: de periodieke rapportage
cultuureducatiebeleid 2013–2022, de Monitor cultuureducatie primair onderwijs 2022–2023
en de Monitor cultuureducatie voortgezet onderwijs 2022–2023.
Media
Herziening publieke omroep
De Kamer wordt geïnformeerd over de stelselherziening van de publieke omroep.
Tweede kwartaal
Funderend onderwijs
Voortgang lerarenstrategie
Integrale beschrijving van de stand van zaken met betrekking tot de verschillende
onderdelen van de Lerarenstrategie en de uitvoering van het werkplan.
Funderend onderwijs
Voortgangsrapportage passend onderwijs
Jaarlijks wordt de Kamer geïnformeerd over de verbeteraanpak passend onderwijs door
middel van een voortgangsrapportage en bijbehorende brief.
Funderend onderwijs
Herstelplan Kwaliteit Funderend Onderwijs
Deze brief informeert de Kamer over de uitwerking van het Herstelplan kwaliteit funderend
onderwijs.
Funderend onderwijs
Aanbieding definitieve concept kerndoelen Burgerschap en Digitale Geletterdheid
De Kamer wordt geïnformeerd over de aanbieding van de definitieve concept kerndoelen
Burgerschap en Digitale Geletterdheid en het verdere proces.
Funderend onderwijs
Evaluatie vakantiespreiding
De Kamer wordt geïnformeerd over de evaluatie met betrekking tot de spreiding van
de schoolvakanties.
Funderend onderwijs
Monitor praktijkgerichte programma’s in vmbo gemengde en theoretische leerweg
In de periode 2021–2024 hebben ruim 150 vmbo-scholen ervaring opgedaan met de praktijkgerichte
programma’s in de gemengde en theoretische leerwegen van het vmbo. In de monitor worden
de eerste ervaringen met de praktijkgerichte programma’s met de Kamer gedeeld.
Funderend onderwijs
Eindrapport monitor Sterk techniekonderwijs 2020–2024 en een eindverslag van de begeleidingscommissie
Sterk techniekonderwijs 2020–2024
Vanaf 2020 krijgt regionale samenwerkingsverbanden van vmbo-scholen, mbo-instellingen,
regionaal bedrijfsleven en lokale overheden middelen om het technisch vmbo-aanbod
duurzaam, dekkend en kwalitatief op te bouwen. In de eindrapportage wordt teruggeblikt
op de periode 2020–2024 op de totstandkoming van de regio’s en de ontwikkelingen sindsdien.
Funderend onderwijs
Eerste meting mobieltjes
Aanbieding van de eerste tussenmeting van de landelijke afspraak om mobiele telefoons
uit het klaslokaal te weren.
Funderend onderwijs
Brief Vrij en Veilig Onderwijs
Voortgang van de aanpak vrij en veilig onderwijs met onder meer stand van zaken over
de intensivering van de VOG-screening en de uitwerking van een aantal moties en toezeggingen.
Funderend onderwijs
Goedgekeurde stichtingsaanvragen 2024/2025
Jaarlijkse brief met aantal goedgekeurde aanvragen inclusief duiding uit ronde vier
van het stichtingsproces.
Funderend onderwijs
Toekomstverkenning onderwijs aan nieuwkomers
Verkenning om te komen tot structurele verbeteringen in het stelsel voor onderwijs
aan nieuwkomers.
Funderend onderwijs
Voortgang thuisonderwijs
De Kamer wordt verder geïnformeerd over de voortgang op het thema thuisonderwijs.
Funderend onderwijs
Rapport onderzoek Holocausteducatie met begeleidende brief
Er wordt een peiling gedaan onder docenten in het voortgezet onderwijs over holocausteducatie.
Funderend onderwijs
Voortgangsrapportage Maatschappelijke Diensttijd
De voortgangsrapportage gaat in op de voortgang van MDT in 2024, waarbij wordt stilgestaan
bij de voortgang ten aanzien van lopende subsidieregelingen tot en met 2024.
Funderend onderwijs
Beleidsreactie evaluatie wet kwaliteit voortgezet speciaal onderwijs (vso) en onderzoek
toelaatbaarheidsverklaringen
In de brief wordt gereageerd op de evaluatie van de wet kwaliteit vso die in 2014
is ingegaan en het onderzoek naar het verminderen van administratieve lasten rondom
toelaatbaarheidsverklaringen.
Funderend onderwijs
Duurzame vormgeving programma School en Omgeving
Met het programma School en Omgeving krijgen leerlingen die dat het hardste nodig
hebben extra leer- en ontwikkeltijd. Het programma wordt vanaf 2028 duurzaam en structureel
gefinancierd. De manier van financieren werken we uit.
Funderend onderwijs
Tweede rapportage meerjarige monitor School en Omgeving
In 2025 komen de tweede en derde rapportage van de Meerjarige monitor School en Omgeving
uit, waarover de Kamer wordt geïnformeerd.
Funderend Onderwijs
Structurele vormgeving Schoolmaaltijden
De Kamer wordt geïnformeerd over de stand van zaken rondom de structurele vormgeving
van het programma Schoolmaaltijden.
Onderwijs
Beleidsreactie op de Staat van het Onderwijs
Jaarlijks komt de Inspectie met een Staat van het Onderwijs en ontvangt de Kamer een
beleidsreactie hierop.
Middelbaar beroepsonderwijs
Brief over medezeggenschap
De brief over medezeggenschap zal ingaan op de uitkomsten van de monitor medezeggenschap
en de verkenning naar een getrapte medezeggenschap, zoals dat in het hbo en wo het
geval is. Daarnaast nog een aantal andere lopende zaken rondom medezeggenschap.
Middelbaar beroepsonderwijs
Beleidsagenda Leven Lang Ontwikkelen (LLO)
Brief met daarin de uitwerking van de Beleidsagenda LLO naar aanleiding van het regeerprogramma.
Middelbaar beroepsonderwijs
Stand van zaken brief basisvaardigheden volwassenen
Deze brief bevat de eindevaluatie van het programma «Tel mee met Taal» en verdere
stand van zaken.
Hbo en wo
Voortgang afschaffen Reisvergoeding buitenland studerenden (RBS)
Brief over de uitwerking van de maatregel «afschaffen RBS» (OV-vergoeding voor buitenlandsstuderenden)
uit het regeerprogramma.
Hbo en wo
Reactie op motie over invloed herinvoering basisbeurs op instroom internationale studenten
Op verzoek van de Kamer onderzoekt het kabinet wat de invloed is van de herinvoering
van de basisbeurs op de instroom van internationale studenten.
Hbo en wo
BNC-fiche Kabinetsappreciatie Commissievoorstel Erasmus+
Kabinetsappreciatie aangaande het BNC-fiche over het nieuwe Erasmus+ voorstel.
Hbo en wo
Invulling amendement Internationale Neerlandistiek
De brief bevat een evaluatie na twee jaar, zoals toegezegd aan de Kamer.
Hbo en wo
Onderzoek naar klacht- en meldprocedures
Momenteel wordt onderzoek gedaan naar klacht- en meldprocedures in het hoger onderwijs.
Dit wordt naar verwachting in het eerste kwartaal afgerond. Een beleidsreactie is
toegezegd voor de zomer van 2025.
Vervolgonderwijs
Voortgang verkenning studiefinanciering
Brief over de eerder aangekondigde verkenning studiefinanciering.
Vervolgonderwijs
Kabinetsreactie op onderzoeken BES
Onderzocht wordt of het huidige studiefinancieringsbeleid voor de BES nog toereikend
is. Het kabinet komt met een kabinetsreactie.
Onderwijs
Bestuurlijke reactie op advies AC-ICT toets rondom heroriëntatie DAB
Het adviescollege ICT-toetsing heeft een aantal rapporten geschreven over IT-Traject
DAB. Eind eerste kwartaal zal AC-ICT onderzoek op de heroriëntatie van DUO op dit
traject hervatten en hier een advies op schrijven.
Onderzoek
Oprichting grote wetenschappelijke infrastructuur
Deze brief informeert de Kamer over de oprichting van o.a. de European Research Infrastructure
Consortia EHRI en LOFAR waar Nederland lid van is (geworden).
Onderzoek
Voortgangsbrief Erkennen & Waarderen
Jaarlijkse voortgangsbrief regeling erkennen en waarderen.
Onderzoek
Brief Voortgang aanpak kennisveiligheid
De Kamer wordt geïnformeerd over de uitvoering van de motie Rooderkerk en Paternotte
en het voorgenomen wetstraject voor Loket Kennisveiligheid.
Onderzoek
Voortgang Einstein Telescope
Betreft een jaarlijkse update voor de Kamer van de voortgang van Einstein Telescope.
Emancipatie
Brief over dalende acceptatie van lhbtiq+ personen onder jongeren
De Kamer wordt geïnformeerd over een deel-onderzoek naar de dalende acceptatie van
lhbtiq+ personen onder jongeren, naar aanleiding van de Gezondheidsmonitor Jeugd 2023.
Emancipatie
Emancipatienota 2025–2028
In deze nota geeft het kabinet aan wat zij doet voor de emancipatie van vrouwen en
lhbtiq+ personen.
Emancipatie
Brief «Verandering van Binnenuit»
De brief gaat in op de tussenevaluatie over de middelen voor de alliantie «Verandering
van Binnenuit».
Cultuur
Kamerbrief over erfgoed
In deze brief wordt ingegaan op de restauratieopgave bij grote monumenten en op religieus
erfgoed.
Cultuur
Aanbieding visitatierapporten Rijksmusea
Sinds de cultuurplanperiode 2021–2024 is de visitatieplicht ingesteld. Na ontvangst
van alle rapporten worden deze naar de Kamer gestuurd. In de begeleidende brief zal
worden ingegaan op de belangrijkste onderwerpen die in de rapporten naar voren komen
en die inzicht geven in de staat van de rijksmusea.
Cultuur
Motie webharvesting
Deze brief gaat in op de uitvoering van het verzoek uit de Kamer, aangaande webharvesting.
Media
Beleidsreactie Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR)
De Kamer ontvangt de beleidsreactie op het rapport van de WRR «Aandacht voor Media».
Media
Financiering landelijke publieke omroep
De Kamer wordt geïnformeerd over de uitkomsten van de impactanalyse naar de gevolgen
van een mogelijke verruiming van de (online) advertentiemogelijkheden van de Ster,
op de kanalen van de landelijk publieke omroep voor de advertentiemarkt en de private
mediapartijen.
Derde kwartaal
Funderend onderwijs
Onderzoek alternatieven big tech
Aanbieding van het onderzoek naar publieke alternatieven voor digitale producten van
grote techbedrijven.
Funderend onderwijs
Monitoring tijdelijke nieuwkomersvoorzieningen (tnv)
Jaarlijkse weergave van kwantitatieve en kwalitatieve data ten aanzien van de tijdelijke
nieuwkomersvoorzieningen.
Funderend onderwijs
Periodieke brief Onderwijshuisvesting
Voortgangsbrief op het onderwijshuisvestingsbeleid inclusief reactie op het verzoek
van de Kamer voor een brede verkenning van monitoringsmogelijkheden binnen het stelsel,
ten behoeve van onderwijshuisvesting.
Middelbaar beroepsonderwijs
Pact opleiden arbeidsmarkt van de toekomst
In de zomer wordt een pact gesloten met scholen, werkgevers en studenten over opleiden
voor arbeidsmarkt van de toekomst.
Middelbaar beroepsonderwijs
Passend onderwijs
Deze brief bevat een terugblik op de in 2025 aflopende «Verbeteragenda passend onderwijs»
en informeert de Kamer over het vervolg van de Verbeteragenda.
Hbo, wo en onderzoek
«Sectorplannen I aanbieden eindevaluatie Bèta en Techniek en Social Sciences & Humanities»
De eindevaluatie van de sectorplannen I wordt met de Kamer gedeeld. Daarbij wordt
kenbaar gemaakt of de middelen voor de sectorplannen I ongewijzigd structureel indalen
in de eerste geldstroom. Dit besluit wordt genomen op basis van de eindevaluatie.
Onderwijs
Halfjaarlijkse voortgangsrapportage van het IT-traject «Doorontwikkelen Applicatielandschap
Bekostiging» (DAB)
Doel van het IT-project DAB is het moderniseren en waar nodig vervangen van de verouderde
ICT-systemen waarmee DUO de bekostiging van alle onderwijsinstellingen uitvoert.
Onderwijs
Publicatie Education at a Glance 2025
Jaarlijkse brief aan de Kamer over het OESO rapport «Education at a Glance». Het rapport
bevat vergelijkbare gegevens over onder andere de structuur en randvoorwaarden van
het onderwijs in OESO-landen.
Emancipatie
Brief over dalende acceptatie van lhbtiq+ personen onder jongeren
De Kamer wordt geïnformeerd over de uitkomsten van een onderzoek naar de dalende acceptatie
van lhbtiq+ personen onder jongeren, naar aanleiding van de Gezondheidsmonitor Jeugd
2023.
Cultuur
Contourenbrief cultuurbestel
In deze brief wordt in navolging op eerdere aankondigingen uiteengezet hoe de Basisinfrastructuur
binnen de huidige financiële en juridische kaders kan worden verbeterd.
Cultuur
Aanbieding werkprogramma Raad voor Cultuur
Conform de Kaderwet adviescolleges wordt de Kamer geïnformeerd over het werkprogramma
2025–2026 van de Raad voor Cultuur.
Vierde kwartaal
Funderend onderwijs
Voortgang van het Masterplan basisvaardigheden
Voortgang van het Masterplan basisvaardigheden voor het funderend onderwijs.
Funderend onderwijs
Voortgang lerarenstrategie
Integrale beschrijving van de stand van zaken met betrekking tot de verschillende
onderdelen van de Lerarenstrategie en de uitvoering van het werkplan.
Funderend onderwijs
Aanbieding definitieve concept kerndoelen overige leergebieden
De Kamer wordt geïnformeerd over de aanbieding van de definitieve concept kerndoelen
Mens & Maatschappij, Mens & Natuur, Kunst & Cultuur, Bewegen & Sport, Moderne vreemde
talen, en het verdere proces.
Funderend onderwijs
Verkenning naar de beroepsgerichte profielen in het vmbo
In de brief «Meer waardering voor praktijk en de toekomst van het vmbo» (7 juni 2024)
is een verkenning aangekondigd naar een andere indeling van de profielen in het vmbo,
zodat het vmbo beter aansluit op de ontwikkelingen in het mbo en de arbeidsmarkt.
Funderend onderwijs
Aantal stichtingsaanvragen 2025/2026
Jaarlijkse brief met aantal ingediende stichtingsaanvragen, inclusief beschrijving
van het vervolgproces.
Funderend onderwijs
Examenresultaten 2025
Brief met de Examenmonitor 2025, waarin onder andere wordt ingegaan op de slagingspercentages
en gemiddelde cijfers die zijn behaald.
Funderend onderwijs
Evaluatie en Rapportage Nationaal Programma Onderwijs
Scholen hebben tot en met het schooljaar 2024/2025 op de NP Onderwijsmiddelen te besteden.
Met deze brief wordt de evaluatie van het programma naar de Kamer gestuurd.
Funderend onderwijs
Derde rapportage meerjarige monitor School en Omgeving
In 2025 komen de tweede en derde rapportage van de Meerjarige monitor School en Omgeving
uit, die met deze brief aan de Kamer wordt gezonden.
Middelbaar beroepsonderwijs
Voortgangsrapporta-ge monitor Werkagenda en Stagepact
Bevat de voortgangsrapportage over de doelstellingen van de werkagenda en het Stagepact.
Het betreft tevens de midterm review, waarin wordt bezien waar bijsturing nodig is.
Onderwijs
Financiële positie onderwijsinstellingen
Jaarlijkse brief over de financiële positie van onderwijsinstellingen.
Onderzoek
Startnota wetstraject Professional Doctorate
Traject voor aanpassing wet om de titel voor professional doctorate (PD, het derde
fase traject in het hoger beroepsonderwijs) een formele beschermde titel te geven.
Als uitkomst van de succesvolle pilot die nu loopt.
Onderzoek
Eindrapport instellingsevaluatie NWO
Dit eindrapport wordt verwacht in het vierde kwartaal en wordt dan met de Tweede Kamer
gedeeld. De reactie op dit eindrapport volgt in het eerste kwartaal van 2026.
Onderzoek
Evaluatie NEMO
Evaluatie van NEMO, het Science Museum in Amsterdam. De subsidie vanuit OCW wordt
geëvalueerd en daarmee ook de functie van dit museum in het bredere beleid rondom
wetenschapscommunicatie.
Emancipatie
Brief Voortgang gendergelijkheid
Deze brief beschrijft de voortgang van de inzet van het kabinet op gendergelijkheid,
seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (SRGR) en gelijke rechten voor lhbtiq+
personen. Tevens beschrijft deze brief relevante ontwikkelingen op deze thema’s in
de EU.
Cultuur
Voortgangsrapportage Internationaal Cultuurbeleid 2024
Betreft de jaarlijkse voortgangsrapportage over het Internationaal Cultuurbeleid.
De rapportage van 2024 sluit deze reeks af en brengt de resultaten in beeld van het
Internationaal Cultuurbeleid van de afgelopen subsidieperiode 2021–2024.
Cultuur
Reactie op een verkennend advies van de Raad voor Cultuur over «Governance»
De Raad voor Cultuur komt met een advies over «Governance». Het advies wordt met de
Kamer gedeeld na publicatie, een beleidsreactie volgt in het vierder kwartaal.
Cultuur
Reactie op de verkenning van de Raad voor Cultuur over «Financiële stabiliteit»
In deze verkenning is de Raad voornemens zowel in te gaan op de maatschappelijke economische
context als op de financieringsmix op instellingsniveau.
Cultuur
Bibliotheekbrief
Stand van zaken van de versterking van het bibliotheekstelsel.
Media
Mediabegrotingsbrief 2025
De Kamer wordt geïnformeerd over de mediabegroting 2026 door middel van de mediabegrotingsbrief.
Algemeen
Departementaal informatieplan OCW 2026–2028
Conform het Besluit CIO-stelsel Rijksdienst 2021 stelt de departementale Chief Information
Officer (CIO) jaarlijks een meerjarig informatieplan op over de ontwikkelingen en
plannen binnen de onderwijs-, cultuur- en wetenschapsdomeinen en binnen het ministerie.
Wetgeving
Titel
Toelichting
Eerste kwartaal
Wetsvoorstel Verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt
Met dit wetsvoorstel worden de volgende onderwerpen geregeld:
1. Loskoppeling van keuzedelen waardoor beter wordt aangesloten op de ontwikkelingen
op de arbeidsmarkt en meer keuzevrijheid voor studenten kan worden geboden.
2. Versoepeling van de urennorm in het beroepsonderwijs.
3. Verduidelijking van de wettelijke ruimte voor het aanbieden van een verkorte opleiding.
4. Herziening regels voor het niet-bekostigd beroepsonderwijs en het aanbieden van
delen van opleidingen.
5. Mogelijkheid van publicatie door het CBS van informatie op instellingsniveau die
nodig is om het onderwijs beter te laten aansluiten op de arbeidsmarkt.
Wetsvoorstel Startprocedure B3-scholen en hardvochtigheden vso en pro
Dit wetsvoorstel wijzigt in de eerste plaats de startprocedure van niet-bekostigde
scholen, de zogenoemde B3-scholen. Nu start een dergelijke school, en onderzoekt de
inspectie daarna pas of aan de wet wordt voldaan. Dat wordt veranderd: de inspectie
kan voortaan voordat de school onderwijs verzorgt onderzoek doen. Ten tweede worden
twee zogenoemde «hardvochtigheden» in de regelgeving voor het pro en het vso weggenomen.
Wijziging van de Mediawet 2008 in verband met verlenging van de erkenning
Dit wetsvoorstel regelt een verlenging van de erkenningen met twee jaar, zodat er
tijd is om het stelsel van toelating in de Mediawet te herzien.
Wijziging van de Mediawet 2008 betreffende de verlaging rijksmediabijdrage
Dit wetsvoorstel vormt de uitwerking van de Voorjaarsnota 2023 waarin is besloten
de rijksmediabijdrage (waarmee de landelijke publieke omroep wordt bekostigd) met
ingang van 2025 te verlagen met 24,3 miljoen.
Voorhang Wijziging Mediabesluit 2008 in verband met investeringsverplichting
Wijziging van het Mediabesluit 2008 in verband met de invoering van een investeringsverplichting
ten behoeve van Nederlands cultureel audiovisueel product. De wijziging omvat indicatoren
waaruit kan worden opgemaakt of een aanbieder van mediadiensten uit een andere lidstaat
zich richt op publiek in Nederland, en regels omtrent het niet (langer) aantoonbaar
voldoen aan de investeringsverplichting.
Voorhang instellingsbrief voor vo- en mbo-vakwedstrijden en instellingsbesluit van
de bijbehorende commissie
De Kamer wordt geïnformeerd over vakwedstrijden in het voortgezet onderwijs en middelbaar
beroepsonderwijs met het daarbij behorend instellingsbesluit voor de commissie.
Tweede kwartaal
Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid en professionalisering leraren (SHRM)
Voornemen is in de onderwijswetten (WPO, WEC, WVO 2020, en corresponderende BES-wet)
eisen te stellen aan besturen van po- en vo-scholen ter bevordering van strategisch
personeelsbeleid en enkele arbeidsmarktmaatregelen te introduceren. De inspectie kan
hier dan toezicht op houden.
Wetsvoorstel herziening wettelijke grondslagen kerndoelen
Met de curriculumherziening wordt focus aangebracht in het onderwijs, met absolute
prioriteit voor lezen, schrijven en rekenen. Dit wetsvoorstel regelt de benodigde
wijzigingen in de grondslag om de nieuwe kerndoelen vast te kunnen stellen. Daarnaast
wordt in het wetsvoorstel geregeld dat er kerndoelen kunnen worden vastgesteld voor
burgerschap en digitale geletterdheid. Ook zorgt het voorstel ervoor dat in deze wetten
dezelfde begrippen worden gebruikt. Daardoor is het makkelijker om te zien hoe primair,
speciaal en voortgezet onderwijs op elkaar aansluiten.
Wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs
Met dit wetsvoorstel worden de volgende onderwerpen geregeld:
1. Een registratie- en meldplicht voor (ernstige) veiligheidsincidenten.
2. Een uitbreiding van de meld- en overlegplicht seksuele misdrijven naar seksuele
intimidatie.
3. Een uitbreiding en verduidelijking van de doelgroep van de monitor sociale veiligheid.
4. Een interne procedure en een externe procedure voor klachten in het funderend onderwijs.
Wetsvoorstel onderwijsvoorziening
Met dit wetsvoorstel wordt beoogd dat onderwijsvoorzieningen voor personen die wegens
ziekte of gebrek belemmeringen ondervinden bij het volgen van onderwijs ook voor personen
ouder dan 30 jaar beschikbaar worden. Dit belemmert de ontwikkeling van personen die
van een onderwijsvoorziening afhankelijk zijn en kan daarmee leiden tot kansenongelijkheid.
Daarnaast wordt het met dit wetsvoorstel mogelijk gemaakt om ook een onderwijsvoorziening
te ontvangen bij het volgen van erkend deeltijdonderwijs. Dit is nu vaak niet mogelijk,
wat eveneens de kansengelijkheid belemmert. Voor niet door de Minister erkend onderwijs
kan geen onderwijsvoorziening meer worden aangevraagd. Tenslotte maakt deze wetswijziging
de regels voor personen die (mogelijk) gebruik kunnen maken van de onderwijsvoorziening
en voor het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (hierna: UWV), dat de onderwijsvoorziening
uitvoert, overzichtelijker.
Wetsvoorstel lokale publieke media-instellingen
Het wetsvoorstel regelt een nieuwe financieringssystematiek en een coördinerend orgaan
voor alle lokale omroepen. Dit wetsvoorstel is aangekondigd in de Kamerbrief van 30 mei
2023 (Kamerstukken II 2022/23, 32 827, nr. 281).
Voorhang Besluit van school naar duurzaam werk
Wijziging van het Besluit regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten
en enige andere wijzigingen.
Derde kwartaal
Wetsvoorstel Integratie WEB BES en Wet SKJ BES in WEB
De Wet educatie en beroepsonderwijs BES houdt op te bestaan, indien voor Caribisch
Nederland in de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) zal zijn bepaald welke artikelen
van toepassing zijn of welke eigen bepalingen worden vastgesteld. Daarnaast is het
voornemen om de Wet sociale kanstrajecten jongeren BES in te trekken een daarvoor
in de plaats regels te stellen in de WEB en Wet voortgezet onderwijs 2020 over het
voorkomen van voortijdig schoolverlaten in het Caribische deel van Nederland.
Wetsvoorstel burgerschapsopdracht middelbaar beroepsonderwijs
Met dit wetsvoorstel wordt de burgerschapsopdracht voor instellingen in het middelbaar
beroepsonderwijs en opleidingen vavo geëxpliciteerd in de Wet educatie en beroepsonderwijs
en de WEB BES. Tevens worden de generieke kwalificatie- eisen (mbo-term voor vak)
zoals burgerschap voortaan in de wet zelf genoemd in plaats van in lagere regelgeving.
Wetsvoorstel actualisering deugdelijkheidseisen
Wet wordt verduidelijkt op het gebied van stelsel van kwaliteitszorg en ononderbroken
ontwikkeling. Onder het stelsel van kwaliteitszorg hoort o.a. kwaliteitscultuur en
evidence-informed werken.
Wetsvoorstel Landelijke norm basisondersteuning
In het wetsvoorstel wordt een grondslag opgenomen om bij of krachtens algemene maatregel
van bestuur, regels te stellen over de ondersteuning die een school minimaal moet
kunnen bieden aan leerlingen.
Wetswijziging stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen
Het wetsvoorstel streeft naar een toekomstgerichte bibliotheek(voorziening) in elke
gemeente. Concreet zal het wetsvoorstel daartoe voorzien in een zorgplicht voor gemeenten
voor het in stand houden van een bibliotheekvestiging. Zie hiervoor de Kamerbrief
van 24 november 2023 (Kamerstukken II 2023/24, 33 846, nr. 71).
Wetsvoorstel entree-opleiding in het praktijkonderwijs
Het wetsvoorstel streeft naar het mogelijk maken van een entree-opleiding voor leerlingen
in het praktijkonderwijs.
Wetsvoorstel nieuw bekostigingsinstrument
Het wetsvoorstel regelt de mogelijkheid om daadwerkelijke besteding van middelen aan
specifieke doelen als voorwaarde te stellen voor aanvullende bekostiging.
Voorhang Besluit grondslag oordeel zeer zwak niet-bekostigd middelbaar beroeps onderwijs
Dit besluit geeft een nadere invulling aan de maatstaven studiesucces resp. grondslagen
voor oordeel zeer zwak onderwijs in geval van niet-bekostigd beroepsonderwijs, (entreeopleiding)
vavo en overige educatie.
Voorhang Wijziging Besluit register onderwijsdeelnemers i.v.m. verstrekkingen aan
SBB en gegevenslevering vavo-studenten
Met dit besluit wordt de grondslag voor de bestaande verstrekking van basisgegevens
vanuit het register onderwijsdeelnemers aan het Samenwerkingsverband beroepsonderwijs
bedrijfsleven (SBB) met enkele gegevens uitgebreid, om beter aan te sluiten op de
gegevens die SBB voor haar wettelijke taken nodig heeft.
Wetsvoorstel technische verbeteringen stichtingsprocedure
Betreft een aantal verbeteringen in het kader van de stichtingsprocedure voor nieuwe
scholen, waaronder: het vervroegen startdatum stichtingsprocedure, het verruimen van
de uitstelmogelijkheden start school, het vervroegen startdatum na splitsing in het
vo, de gegevenslevering aan de inspectie, herziening normen over leerlingaantallen.
Vierde kwartaal
Wijziging nood- en crisiswet onderwijs, cultuur en media
Dit wetsvoorstel voorziet in een actualisatie van bestaande regels en in een aanvulling
van ontbrekende noodbevoegdheden voor noodsituaties op de terreinen van onderwijs,
cultuur en media.
Wetsvoorstel geschiktheidseisen schoolbesturen
Het wetsvoorstel beoogt een aantal geschiktheidseisen te regelen voor schoolbestuurders
en schoolbesturen als geheel in het primair en voortgezet onderwijs.
Wetsvoorstel Aanvullende eisen mbo-docenten basisvaardigheden
Met het wetsvoorstel wordt beoogd om de kwaliteit van docenten in het middelbaar beroepsonderwijs
basisvaardigheden (Nederlandse taal, rekenen en burgerschap) te versterken. Dit draagt
bij aan de onderwijskwaliteit en beheersing van de basisvaardigheden in het middelbaar
beroepsonderwijs.
Variawet hoger onderwijs 20XX
Het wetsvoorstel wijzigt de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek.
Het betreft verschillende beleidsmatige wijzigingen die betrekking hebben op opleidingen
in het hoger onderwijs. Deze wijzigingen rechtvaardigen op zichzelf niet een zelfstandig
wetsvoorstel.
Voorhang Wijziging definitie nieuwkomers
Aanpassen definitie nieuwkomers in het Uitvoeringsbesluit WVO 2020. Daarna kan in
de regeling aanvullende bekostiging eerste opvang nieuwkomers VO worden geregeld dat
bekostiging voor nieuwkomers wordt ontvangen gedurende de eerste twee jaar dat de
nieuwkomers onderwijs ontvangen.
Wetsvoorstel informeel onderwijs
Het wetsvoorstel regelt toezicht op informeel onderwijs aan kinderen van 4 tot en
met 17 jaar. Dat is onderwijs wat niet verplicht is. Als er vermoedens zijn dat dit
onderwijs kinderen aanzet tot haat, geweld of discriminatie, zal de Inspectie van
het Onderwijs (inspectie) deze signalen kunnen onderzoeken. De Minister van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap zal op basis van een onderzoeksrapport van de inspectie maatregelen
kunnen nemen tegen overtreding van de wet.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
E.E.W. Bruins
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M.L.J. Paul
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.E.W. Bruins, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
M.L.J. Paul, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap