Brief regering : Reactie op verzoek commissie over een een reactie op de standpunten en stukken met betrekking tot facilitatie, bedoeld voor de 233ste zitting van de Raad van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) COM (2024) 477 COM (2024 )478
31 936 Luchtvaartbeleid
Nr. 1183
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2024
De Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat heeft mij gevraagd om een reactie op
de standpunten en stukken met betrekking tot facilitatie, bedoeld voor de 233ste zitting van de Raad van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) COM(2024)477
COM(2024)478. Middels deze brief informeer ik de Kamer over de onderwerpen die voorlagen,
de inzet die het Kabinet had en het doorlopen proces.
De stukken waarover de commissie rapporteert betreffen het onderwerp Facilitatie.
Het gaat dan om onderwerpen die vallen onder Annex 9 van het verdrag inzake burgerluchtvaart.
Samenvattend vraagt Annex 9 om het vervoer van reizigers en goederen zo soepel mogelijk
te laten verlopen. In de praktijk krijgt deze annex vorm door standaardisatie van
de processen voor reizigers en goederen.
Dit vereist de nodige coördinatie voor overheden, omdat deze onderwerpen meerdere
beleidsterreinen raken. Zo worden onder andere afspraken gemaakt over reisdocumenten,
de wijze waarop deze gecontroleerd kunnen worden, de ondersteuning van mensen met
een beperking en de uitwisseling van gegevens van persoenen en goederen tussen vervoerders
en overheden.
Nederland heeft in veel gevallen al in een vroeg stadium een bijdrage geleverd aan
de geagendeerde stukken. Dat gebeurt in verschillende werk-expertgroepen van de internationale
burgerluchtvaartorganisatie (ICAO). Hierbij zijn diverse Nederlandse overheidsdiensten,
beleidsafdelingen en uitvoerders betrokken. Alle facilitatie onderwerpen en voorstellen
worden behandeld in ICAO’s facilitatie Panel. IenW vertegenwoordigt Nederland in dit
Panel, en stemt de inzet af met de betrokken organisaties. Na akkoord in het Panel
worden deze voorstellen aangeboden aan de ICAO Council.
Voor Europese lidstaten geldt dat zij niet op alle onderwerpen van facilitatie zelf
het mandaat hebben. In diverse gevallen bepaalt de Europese Commissie het beleid.
De Commissie is echter zelf geen deelnemer aan ICAO. Van EU-lidstaten wordt gevraagd
hun inzet in ICAO in overeenstemming te brengen met het in diverse radengroepen overeengekomen
EU-standpunt. In de twee commissiestukken, die de Kamercommissie ontvangen heeft,
wordt gerapporteerd over de overeengekomen positie.
Nederland heeft drie voorstellen ingediend: over het tegengaan van mensenhandel via
de luchtvaart, over visa voor bemanning en over het vervoer van assistentiehonden
in de cabine. Bij de andere voorstellen was Nederland vaak al in een vroege fase betrokken.
Hierdoor kon Nederland in het facilitatie Panel ook op deze onderwerpen het gewenste
resultaat bereiken. De andere voorstellen gingen over onderwerpen zoals de behandeling
van vliegtuigbemanning, hulp aan slachtoffers van vliegrampen en de relatie tussen
(cyber)veiligheid en facilitatie. Een combinatie van een aantal van deze voorstellen
leidde tot het 30e amendement op Annex 9. De grote lijn van dit amendement is om de regels en aanbevelingen
beter op elkaar af te stemmen en te standaardiseren. Dit amendement is aangenomen
tijdens de recente bijeenkomst van de Council.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat