Brief regering : Decemberbrief Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp 2024
36 600 XVII Vaststelling van de begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp (XVII) voor het jaar 2025
Nr. 53 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BUITENLANDSE HANDEL EN ONTWIKKELINGSHULP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 december 2024
Hierbij informeer ik u, conform de Rijksbegrotingsvoorschriften, over de voornaamste
budgettaire mutaties (kas-, ontvangsten- en verplichtingenmutaties) die zich hebben
voorgedaan sinds de Tweede suppletoire begroting 2024 voor Buitenlandse Handel en
Ontwikkelingshulp (XVII). Met de Slotwet en het Jaarverslag ontvangt uw Kamer de definitieve
standen voor 2024.
Bij de planning houd ik rekening met ODA-meevallers op andere begrotingen (voornamelijk
Buitenlandse Zaken) en met de actuele noden. Mede door ODA-meevallers op andere begrotingen
vertoont mijn begroting juist een beperkte overschrijding. Dit wordt overprogrammering
op het verdeelartikel genoemd. Binnen de systematiek van de HGIS is dit gebruikelijk.
Artikel 1: Duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen
Uitgaven
Het uitgavenbudget op artikel 1.1 wordt naar verwachting licht overschreden. Deze
overschrijding wordt veroorzaakt door een betaling aan de International Labour Organisation (ILO) voor het programma ter bestrijding van kinderarbeid. Het betreft hier een technische
schuif op het betaalritme van lopende verplichtingen.
Het uitgavenbudget op artikel 1.2 zal naar verwachting hoger uitvallen dan eerder
begroot door de verrekeningen van uitbetalingen en ontvangsten met de Dutch Trade
and Investment Fund (DTIF) begrotingsreserve. De stortingen in de reserve worden als
uitgave geboekt en de onttrekkingen aan de reserve worden als ontvangsten geboekt.
Het betreft hier een technische mutatie.
De Ukraine Partnership Facility (UPF) 2 is in 2024 opengesteld. Bedrijven kunnen aanvragen
indienen tot en met 30 januari 2025. De middelen die hiervoor stonden geraamd op artikel
1.3 in 2024 blijven daardoor onbesteed en worden beschikbaar gesteld vanaf 2025.
Ontvangsten
Op artikel 1.2 worden hogere ontvangsten verwacht door de verrekeningen van uitbetalingen
en ontvangsten met de DTIF-begrotingsreserve. De stortingen in de reserve worden als
uitgave geboekt en de onttrekkingen aan de reserve worden als ontvangsten geboekt.
Artikel 3: Sociale vooruitgang
Uitgaven
Het uitgavenbudget op artikel 3.1 zal naar verwachting hoger uitkomen dan eerder verwacht.
De hogere uitgaven worden veroorzaakt door een betaling aan UNAIDS. Het betreft hier
een technische schuif op het betaalritme van lopende verplichtingen, waarmee de druk
op het kasbudget in 2025 wordt verlicht.
Daarnaast wordt op artikel 3.3 een overschrijding van het uitgavenbudget verwacht.
Dit komt met name door betalingen binnen het Power of Voices beleidskader. Het betreft
hier een technische schuif op het betaalritme van lopende verplichtingen, waarmee
de druk op het kasbudget in 2025 wordt verlicht.
Artikel 4: Vrede, veiligheid en duurzame ontwikkelingen
Uitgaven
Eind 2024 is met het oog op de voortdurende urgente humanitaire noden in Oekraïne
een extra beleidsmatige bijdrage verstrekt van EUR 500.000 aan het Internationale
Comité van het Rode Kruis (International Committee of the Red Cross, ICRC). Deze bijdrage
kwam bovenop een eerder in 2024 aan ICRC verstrekte additionele bijdrage met het oog
op de situatie in Oekraïne van EUR 15 miljoen. Het ICRC is gespecialiseerd in humanitair
werk in oorlogssituaties. Dit laatste houdt onder meer in dat ICRC meewerkt aan het
opsporen van door de oorlog vermiste personen en aan het herenigen van families. Deze
extra bijdrage zal leiden tot een lichte overschrijding van maximaal EUR 500.000 (naar
verwachting op zowel kas- als verplichtingenruimte) op begrotingsartikel 4.1 humanitaire
hulp die wordt gecompenseerd door een onderschrijding op begrotingsartikel 5.2.
Artikel 5: Multilaterale samenwerking en overige inzet
Uitgaven
Op artikel 5.2 is budget opgenomen voor schuldverlichting in het kader van de Arrears
Clearance van International Development Association (IDA20). Door een technische aanpassing
van de betalingssystematiek bij de Wereldbank lopen de uitgaven aan de Arrears Clearance
voor IDA20 niet meer via de BHO-begroting, maar via de begroting van Financiën. Daardoor
ontstaat er een onderschrijding van circa EUR 7 miljoen op artikel 5.2. Daartegenover
staat een overschrijding van ditzelfde bedrag op de begroting van het Ministerie van
Financiën, waarvandaan het budget nu zal worden overgemaakt. Het betreft hier een
technische mutatie.
Artikel 5 kent een artikelonderdeel 5.4, ook wel het verdeelartikel genoemd. Op dit
artikelonderdeel is de overprogrammering van het gehele ODA-budget weergegeven. Bij
Najaarsnota was de overprogrammering geraamd op EUR 54,3 miljoen. Hierdoor is de stand
op het verdeelartikel 5.4 negatief en worden de uitgaven op totaalniveau van artikel
5 overschreden. Eventueel resterende overprogrammering aan het einde van het jaar
op verdeelartikel 5.4 wordt binnen de HGIS-systematiek opgevangen en de komende drie
jaar in mindering gebracht op het ODA-budget. Dat is conform geldende systematiek.
Gedurende het jaar is sprake van koersverschillen. De begroting voor Buitenlandse
handel en Ontwikkelingshulp werkt met een vooraf vastgestelde wisselkoers ten opzichte
van buitenlandse valuta (de zogenaamde corporate rate). Deze koers wordt gelijktijdig
met de presentatie van de begroting vastgesteld. Omdat bij betalingen in buitenlandse
valuta gedurende het jaar een verschil ontstaat als gevolg van de werkelijk geldende
koers, ontstaat er een saldo. Op het moment van schrijven bestaat een koersverlies
van ca. EUR 6 miljoen ten opzichte van de tweede suppletoire begroting. Koersontwikkelingen
worden verantwoord op artikelonderdeel 5.2 (Overig armoedebeleid). Dit bedrag kan
nog wijzigen vanwege internationale betalingen gedurende de tweede helft van december.
De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp, R.J. Klever
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.J. Klever, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp