Brief regering : Evaluatie Landelijk Centrum Studiekeuze
31 288 Hoger Onderwijs-, Onderzoek- en Wetenschapsbeleid
Nr. 1173
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 december 2024
Het Landelijk Centrum Studiekeuze1 (hierna: LCSK) is via een Aanwijzingsbesluit2 belast met het uitvoeren van een wettelijke taak, namelijk het verzamelen en kosteloos
verspreiden van objectieve, betrouwbare en vergelijkbare studiekeuze-informatie en
het doen van onderzoek naar studenttevredenheid en -betrokkenheid.3 Het doel hiervan is dat studiekiezers laagdrempelige toegang hebben tot objectieve
en vergelijkbare informatie over studies, zodat zij zich goed kunnen oriënteren en
de juiste studiekeuze kunnen maken. Het LCSK wordt door het Ministerie van OCW gefinancierd
om deze taak uit te voeren. Het LCSK voert verschillende acties uit om aan deze taken
te voldoen, zoals het beheren en onderhouden van de website studiekeuze123.nl4, de website welkemaster.nl5 en het uitvoeren van een jaarlijkse Nationale Studentenenquête (hierna: NSE).6
Het aanwijzingsbesluit is sinds april 2020 van kracht en geeft aan dat het (werk van
het) LCSK uiterlijk vijf jaar na inwerkingtreding geëvalueerd zal worden. Met deze
brief informeer ik uw Kamer over deze evaluatie.
Hoofdconclusies
De evaluatie had tot doel om na te gaan of
– het LCSK voldoet aan de wettelijke taken uit het uitvoeringsbesluit;
– het LCSK haar werkwijze kan aanpassen om de doeltreffendheid; (effectiviteit) en/of
doelmatigheid (efficiëntie) te vergroten;
– de financiële middelen die het LCSK ontvangt in balans zijn met haar taken;
– of OCW het aanwijzingsbesluit en/of de relatie met het LCSK moet herzien.
De hoofdconclusies zijn als volgt:
– Het LCSK functioneert, geredeneerd vanuit het aanwijzingsbesluit, doeltreffend en
doelmatig.
– Het LCSK voert haar taken over het algemeen goed uit en werkt actief aan het bevorderen
van de toegankelijkheid, vergelijkbaarheid, betrouwbaarheid en objectiviteit van haar
studiekeuze-informatie.
– De doelmatigheid is lastig te meten, maar de uitgaven van LCSK zijn in lijn met vergelijkbare
organisaties. Er zijn geen signalen dat het LCSK ondoelmatig functioneert.
– De werkzaamheden van LCSK, die voortvloeien uit het uitvoeringsbesluit, zijn echter
niet voldoende om studiekiezers effectief richting een passende studie te begeleiden.
Dit vergt meer dan de informatieproducten die LCSK onderhoudt.
– Het werk van LCSK en de relaties met OCW en de adviesraad (een afvaardiging van studenten
en instellingen die als klankbord van het LCSK dient) zijn sterk gericht op de operationele
uitvoering. Er mist een strategische dialoog tussen LCSK, OCW en de adviesraad om
de taken en de rol van de organisatie in het totale studiekeuzelandschap te bespreken.
– De toekomstbestendigheid van producten van het LCSK vraagt aandacht. Zo nemen websitebezoeken
af, wordt het LCSK minder goed gevonden via zoekmachines en ondervindt het hierop
concurrentie van instellingen.
De conclusies leiden tot verschillende aanbevelingen. De voornaamste aanbevelingen
voor OCW en het LCSK zijn om via een strategische dialoog te reflecteren op de taken
en de rol van LCSK in het studiekeuzelandschap. Daarnaast wordt geadviseerd om de
toekomstbestendigheid van de producten van het LCSK te bespreken en zo nodig aan alternatieven
te werken. Ook wordt geadviseerd om de subsidierelatie op dit moment niet te herzien.
Vervolg
De evaluatie schetst een helder beeld. Ik ben het met de onderzoekers eens dat het
LCSK slechts één onderdeel is in het studiekeuzelandschap en dat alleen het bieden
van studiekeuze-informatie via het LCSK onvoldoende is om studiekiezers goed te helpen
bij het maken van de juiste studiekeuze. Ik zal de aanbevelingen daarom betrekken
bij de reguliere overleggen tussen OCW en het LCSK.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
E.E.W. Bruins
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.E.W. Bruins, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap