Brief regering : Appreciatie van de (gewijzigde) amendementen ingediend bij begrotingsbehandeling BZK over de begrotingsstaat van BZK (VII) en van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2025
36 600 VII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2025
36 600
IIB
Vaststelling van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten
van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2025
Nr. 109
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 december 2024
Uw Kamer heeft op de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (VII) en op de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van
Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2025 een drietal
(gewijzigde) amendementen ingediend. Middels deze brief geef ik uw Kamer een appreciatie
op deze gewijzigde amendementen.
Gewijzigd amendement van het lid Sneller en Buijse (Kamerstukken II, 36 600-VII, nr. 79) verzoekt in artikel 1 Openbaar bestuur en democratie van de departementale begrotingsstaat
van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het verplichtingenbedrag
en uitgavenbedrag te verhogen met € 1.000 (x € 1.000). Het amendement beoogt de middelen
beschikbaar voor de subsidieregeling met ProDemos te verhogen.
Dit amendement geef ik oordeel Kamer:
ProDemos is een belangrijke partner in het bevorderen van kennis over de democratische
rechtsstaat en burgerschap. Met de extra middelen uit het amendement Sneller is vorig
jaar € 1 miljoen extra vrijgemaakt voor ProDemos om democratisch burgerschap voor
jongeren in de regio te bevorderen. Met deze middelen heeft ProDemos het regionale
netwerk van scholen en gemeenten in Drenthe/Groningen, Flevoland, Zeeland, Noord-Brabant
en de BES versterkt. Hiermee bereiken zij meer scholieren die verder van Den Haag
wonen. Deze regionale inzet is in lijn met het beleidsdoel om alle jongeren in het
hele land te bereiken. Omdat ik het belang hiervan onderschrijf en kan dekken uit
de in het amendement genoemde middelen geef ik dit amendement oordeel Kamer.
Amendement van het lid Sneller en Chakor (Kamerstukken II, 36 600-IIB, nr. 5) verzoekt in artikel 3 De Nationale ombudsman van de begrotingsstaat van de overige
Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad het verplichtingenbedrag
te verhogen met € 1.450 (x € 1.000) en het uitgavenbedrag te verhogen met € 150 (x
€ 1.000). Het amendement beoogt middelen beschikbaar te stellen voor het instellen
van een Ombudsman voor Toekomstige Generaties.
Gewijzigde amendement van het lid Sneller en Chakor (Kamerstukken II, 36 600-VII, nr. 80) verzoekt in artikel 1 Openbaar bestuur en democratie van de departementale begrotingsstaat
van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het verplichtingenbedrag
en uitgavenbedrag te verlagen met € 150 (x € 1.000). Het amendement beoogt te voorzien
in de dekking van amendement 36 600-IIB, nr. 5.
Beide amendementen moet ik ontraden:
In het debat over de begrotingsbehandeling van begrotingshoofdstuk VII (BZK) op 10 oktober
2024 heb ik opgemerkt dat ik het belang van de aandacht voor het effect van beleid
op toekomstige generaties onderschrijf. Dit heb ik ook benadrukt in de beantwoording
van recente schriftelijke Kamervragen over toekomstige generaties (Aanhangsel Handelingen
II, 2024/25, nr. 655). Ook de Nationale ombudsman onderschrijft de noodzaak om de belangen en het perspectief
van toekomstige generaties beter te betrekken bij het handelen van de overheid. Dit
heeft de Nationale ombudsman op 25 november jl. ook per brief onder de aandacht van
uw Kamer gebracht. Het lange termijn perspectief moet ook meer en meer een normaal
onderdeel worden van het besluitvormingsproces. Om die reden werken we aan het vormgeven
van een zogenoemde generatietoets. Het doel van die toets is om ambtenaren en wetgevingsjuristen
meer inzicht te geven in de mogelijke effecten van nieuw beleid en nieuwe wetgeving
op lange termijn en ook voor de verschillende generatiegroepen. Dat lange termijn
perspectief moet meer expliciet onderdeel worden van het beleidskompas en wordt dan
daarmee ook voor alle beleidsmakers binnen de rijksdienst leidend. Hoewel ik begrijp
dat de Nationale ombudsman wordt gezien, en zichzelf ook ziet, als een geschikte onafhankelijke
vertegenwoordiger voor deze taak, gaat mijn voorkeur uit naar de zogenoemde generatietoets.
Daarom heb ik dit voorstel tijdens de begrotingsbehandeling ontraden. Bovendien zou
moeten worden bezien hoe een dergelijke functie c.q. taak zich tot de wettelijke taken
van de Nationale ombudsman zou verhouden.
Daarnaast is de vrije ruime in artikel 1 Openbaar bestuur en democratie van de departementale
begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties incidenteel.
De kosten voor de Ombudsman voor Toekomstige Generaties zijn echter structureel van
aard. Daarnaast is de dekking niet toereikend. Het amendement op de departementale
begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Kamerstuk
36 600-VII, nr. 80) voorziet slechts dekking voor € 150.000 op het verplichtingenbedrag, terwijl het
amendement op de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten
van de Gouverneurs en de Kiesraad (Kamerstuk 36 600-IIB, nr. 5) het verplichtingenbedrag ophoogt met € 1.450.000.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, J.J.M. Uitermark
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.J.M. Uitermark, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties