Brief regering : Samenwerkingsconvenant COA en Veldzicht
24 587 Justitiële Inrichtingen
               19 637
                Vreemdelingenbeleid
         
Nr. 1007
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN ASIEL EN MIGRATIE EN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN
               VEILIGHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 november 2024
Op 8 oktober jl. is uw Kamer geïnformeerd over de actuele stand van zaken over de
                  samenwerking rondom asielzoekers en ongedocumenteerde vreemdelingen in het Centrum
                  voor Transculturele Psychiatrie Veldzicht (hierna: CTP Veldzicht).1 Daarin is aangegeven dat de Kamer later wordt geïnformeerd over de vervolgstappen.
                  Met deze brief komen wij deze toezegging na. Tevens geven wij met deze vervolgstappen
                  uitvoering aan de motie van de leden Van Nispen, Lahlah en Podt.2 Achtereenvolgens gaan wij in deze brief in op de voorgeschiedenis, de aanleiding
                  tot de besluitvorming en de inhoudelijke besluiten die wij genomen hebben.
               
Voorgeschiedenis en aanleiding besluitvorming
Veldzicht was tussen 1933 en 2012 een tbs-kliniek. Daarna is Veldzicht een gespecialiseerd
                  Centrum voor Transculturele Psychiatrie geworden. De aanleiding hiervoor was dat CTP
                  Veldzicht in eerste instantie gesloten zou worden als gevolg van de toenmalige dalende
                  behoefte aan tbs-capaciteit. Sinds 2014 behandelt CTP Veldzicht, tbs patiënten, vreemdelingen
                  met een tbs-maatregel, vreemdelingen in de strafrechtketen (VRIS), bestuursrechtelijke
                  vreemdelingen en daarnaast ook COA-bewoners en ongedocumenteerde vreemdelingen die
                  (acute) psychiatrische zorg nodig hebben. Voor deze laatste twee doelgroepen geldt
                  dat zij op basis van samenwerkingsafspraken in CTP Veldzicht geplaatst kunnen worden.
                  Deze afspraken zijn vastgelegd in een convenant tussen DJI, COA en andere belanghebbende
                  partijen. Het convenant is in 2017 afgesloten voor de duur van 5 jaar en nadien enkele
                  malen verlengd met een kortere geldigheidsduur. Het huidige convenant loopt tot 1 december
                  2024.
               
Zoals in de brief van 8 oktober aangegeven, wordt met partijen verkend welke alternatieve
                  zorgaanbieders er zijn die in de zorg- en beveiligingsbehoefte van de COA-doelgroep
                  kunnen voorzien. Aanleiding voor deze gesprekken is tweeledig. Ten eerste ontstaat
                  door een stijgend aantal tbs-opleggingen meer behoefte aan tbs-capaciteit. Veel tbs-gestelden
                  zijn langdurig in afwachting van plaatsing in een tbs-kliniek. Zij verblijven in het
                  gevangeniswezen en vergroten de daar al aanwezige capacitaire problematiek. Ten tweede
                  is er steeds meer behandelinhoudelijke kritiek over het feit dat plaatsing in een
                  hoog beveiligde behandelsetting disproportioneel is en een inperking inhoudt van vrijheden
                  voor deze doelgroep. De geneesheer-directeur van CTP Veldzicht heeft vanuit zijn bevoegdheden
                  CTP Veldzicht een aanwijzing gegeven dat deze doelgroep niet langer geplaatst dient
                  te worden.
               
Extern onderzoeksbureau Significant is ingeschakeld om meer zicht te krijgen op de
                  doelgroep, de zorgbehoefte en alternatieve aanbieders. Uit hun eerste bevindingen
                  blijkt dat een deel van de doelgroep op een lager beveiligingsniveau geplaatst zou
                  moeten worden. Daarnaast wordt gesproken met alternatieve zorgaanbieders voor de doelgroep.
                  Het definitieve onderzoeksrapport wordt eind januari verwacht.
               
Besluitvorming
De hiervoor geschetste omstandigheden geven aanleiding de samenwerkingsafspraken te
                  herzien. Het uitgangspunt hierbij is dat patiënten – dat geldt zowel voor vreemdelingen
                  als Nederlandse staatsburgers – op de juiste plek behandeld worden. Dat wil zeggen
                  dat we mensen niet op een andere plek plaatsen dan waar ze op basis van hun zorg-
                  en eventuele beveiligingsbehoefte geplaatst zouden moeten worden en dat alleen beveiligde
                  zorg wordt geleverd als dat aangewezen en proportioneel is. Hierbij maken we een onderscheid
                  tussen groepen patiënten op basis van hun zorg- en beveiligingsbehoefte. Bij de herziening
                  van de samenwerkingsafspraken houden wij rekening met de uitvoeringsconsequenties
                  en gevolgen voor zowel DJI, COA als de reguliere zorg. De COA-doelgroep met psychische
                  klachten is een bijzondere doelgroep omdat zij op een opvanglocatie verblijven hetgeen
                  prikkelrijk kan zijn. Bovendien kunnen zij een extra risico vormen voor bewoners,
                  medewerkers en de omgeving van een opvanglocatie als zij ernstige psychische klachten
                  hebben en niet tijdig zorg ontvangen. Vast staat dat mensen met ernstige psychiatrische
                  problematiek moeten kunnen blijven rekenen op passende zorg, waar nodig in een beveiligde
                  setting. We zetten psychiatrisch patiënten niet op straat en willen borgen dat patiënten
                  met ernstige psychiatrische problematiek, die niet meer op hun COA-locatie kunnen
                  verblijven, een plek krijgen in de zorg. Uitgangspunt is dan ook dat bij aanpassing
                  van de samenwerkingsafspraken er toegewerkt wordt naar een volwaardig alternatief.
               
Gelet op bovenstaande worden de samenwerkingsafspraken per 1 december 2024, de einddatum
                  van het huidige convenant, herzien. In de praktijk gaan de herziene samenwerkingsafspraken
                  per 1 januari 2025 in en wordt tot 1 januari gehandeld langs de lijnen van het huidige
                  convenant. Dit geeft COA en DJI ruimte om hun werkprocessen aan te passen aan de herziene
                  samenwerkingsafspraken. De herziene samenwerkingsafspraken zien er als volgt uit:
               
COA-bewoners met een zorg- en beveiligingsbehoefte op beveiligingsniveau 3
Er is een groep COA-bewoners die een zorg- en beveiligingsbehoefte heeft die past
                  bij het beveiligingsniveau dat CTP Veldzicht biedt (niveau 3). Voor deze groep blijven
                  de samenwerkingsafspraken vooralsnog ongewijzigd. Deze groep kan ook na 1 januari
                  bij CTP Veldzicht terecht voor zorg. Het is wel de bedoeling dat deze groep op termijn
                  bij alternatieve zorgaanbieders geplaatst wordt, zodat de bedden bij CTP Veldzicht
                  beschikbaar komen voor tbs-gestelden. De duur van deze termijn wordt nader bepaald
                  aan de hand van de bevindingen in het rapport van Significant. Met deze constructie
                  wordt gewaarborgd dat er gedurende de periode dat gezocht wordt naar alternatieve
                  zorgaanbieders, opnamemogelijkheden zijn voor deze doelgroep. Dit verkleint het risico
                  op incidenten en draagt bij aan de veiligheid op de COA-opvanglocaties en in de gemeenten/samenleving.
               
COA-bewoners met een lagere of geen beveiligingsbehoefte
Er is een groep COA-bewoners die een zorg- en beveiligingsbehoefte heeft die lager
                  is dan niveau 3. Voor deze groep is het uitgangspunt dat CTP Veldzicht hen per 1 januari
                  niet langer opneemt. COA-bewoners met een lagere beveiligingsbehoefte dan beveiligingsniveau
                  3 dienen daarom vanaf 1 januari in beginsel via de reguliere weg geplaatst te worden
                  bij reguliere zorgaanbieders.3
Voor de overgangsperiode hebben wij besloten tot een overgangsbeleid voor de duur
                  van in beginsel 3 maanden met ingang van 1 januari ten einde maatschappelijke risico’s
                  te beperken. Voor die gevallen dat plaatsing bij een reguliere zorgaanbieder, ondanks
                  de inzet van het COA, de door COA gecontracteerde zorgpartijen, de crisisdienst en/of
                  een crisismachtiging van de burgemeester, niet (direct) lukt en dit tot onveilige
                  situaties zou leiden op de COA-opvanglocaties, stelt CTP Veldzicht «bedden» beschikbaar.
                  CTP Veldzicht besluit wie op deze bedden wordt geplaatst. We doen hierdoor ervaring
                  op met de werking van het stelsel voor mensen met ernstige psychiatrische problematiek
                  in de asielketen zonder CTP Veldzicht, terwijl wel de zekerheid wordt geboden dat
                  mensen in het uiterste geval in CTP Veldzicht terecht kunnen. We vragen hierbij COA,
                  de crisisdiensten en andere partijen zich voortvarend in te zetten om plaatsing bij
                  reguliere zorgaanbieders te realiseren. Dit houdt onder meer in dat afspraken worden
                  gemaakt over de processtappen en termijnen alvorens een bed in CTP Veldzicht wordt
                  ingezet. We richten verder adequate monitoring en evaluatiemomenten in om de lessen
                  uit de overgangsperiode te gebruiken voor de inrichting van een solide doorverwijzings-
                  en plaatsingsbeleid voor betreffende doelgroep. Waar dit knelt met het zorgstelsel,
                  betrekken we het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) om in afstemming
                  met hen deze knelpunten op te pakken.
               
Voor COA-bewoners met een lagere of geen beveiligingsbehoefte die per 1 januari al
                  bij CTP Veldzicht geplaatst zijn, geldt dat zij niet op straat worden gezet. Zij worden
                  in CTP Veldzicht behandeld totdat zij kunnen terugkeren naar de opvanglocatie, dan
                  wel overgeplaatst kunnen worden naar een andere zorgaanbieder.
               
Ongedocumenteerde vreemdelingen
Uit de mediaberichten blijkt dat bij het lokaal bestuur de indruk is ontstaan dat
                  de gesprekken over de aanpassingen van de samenwerkingsafspraken ook zien op een andere
                  doelgroep: ongedocumenteerde vreemdelingen die in CTP Veldzicht verblijven. Die indruk
                  is onjuist. De in CTP Veldzicht gereserveerde bedden voor deze groep (7) blijven vooralsnog
                  voor hen beschikbaar. In 2025 wordt bezien of CTP Veldzicht het meest passend is om
                  aan deze doelgroep zorg te verlenen.
               
Tot slot
Zowel de asielketen als de forensische zorgketen staan – om uiteenlopende redenen
                  – onder grote druk. Daar hebben wij in onze besluitvorming rekening mee gehouden.
                  Met voorgaande herijking van de samenwerking tussen COA en CTP Veldzicht zorgen we
                  ervoor dat de patiënt meer op de juiste plek belandt. Tegelijkertijd zetten we een
                  eerste stap om op termijn extra capaciteit voor tbs-gestelden te creëren. Met de overgangsperiode,
                  zoals beschreven in deze brief, wordt geborgd dat er geen problemen op- of rondom
                  COA locaties zullen ontstaan. In het voorjaar 2025 wordt de Kamer over de verdere
                  ontwikkelingen geïnformeerd.
               
De Minister van Asiel en Migratie, M.H.M. Faber-van de Klashorst
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
                  I. Coenradie
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
M.H.M. Faber-van de Klashorst, minister van Asiel en Migratie - 
              
                  Mede ondertekenaar
I. Coenradie, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid