Brief regering : Reactie op verzoek commissie over de brief de Vereniging van Nederlandse Gemeenten inzake het gemeentelijk standpunt op het thema bereikbaarheid en een gezonde leefomgeving
22 343 Handhaving milieuwetgeving
28 089
Gezondheid en milieu
Nr. 403
BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 november 2024
Hierbij ontvangt u een reactie op het position paper van de Vereniging Nederlandse
Gemeenten (VNG) aan de Tweede Kamer. Met de brief van 9 oktober heeft de Tweede Kamer
gevraagd om een reactie van het kabinet (2024Z15100/2024D37607).
De VNG heeft de Tweede Kamer in aanloop naar de begrotingsbehandeling van IenW met
een position paper geïnformeerd over het gemeentelijk standpunt op het thema bereikbaarheid
en een gezonde leefomgeving. De VNG benoemt 9 aandachtspunten in aanloop naar de begrotingsbehandeling
van IenW:
1. Implementeer de bereikbaarheidsdoelen
2. Verbeter het openbaar vervoer
3. Maak van verkeersveiligheid een landelijke prioriteit
4. Zero-emissiezones zijn belangrijk
5. Werk aan een toekomstbestendig stelsel van VTH
6. De transitie naar een circulaire economie eist beter beleid
7. Verbeter het statiegeldsysteem
8. Een gezonde leefomgeving vereist een aanpak aan de bron
9. Water en Bodem Sturend: geen keuze maar een gegeven
Tijdens de begrotingsbehandeling van IenW op 8 en 10 oktober zijn deze onderwerpen
in meer of mindere mate de revue gepasseerd. Vanuit IenW is zowel schriftelijk als
mondeling een toelichting gegeven op deze onderwerpen. Hieronder is per onderwerp
een korte samenvatting of conclusie opgenomen. Daar waar het in de begrotingsbehandeling
niet is besproken is de stand van zaken vermeld.
Begin 2025 kan de Tweede Kamer de uitkomsten van de verkenning naar bereikbaarheidsdoelen
tegemoet zien. Dit onderwerp verdient een zorgvuldige aanpak. Het openbaar vervoer
en verkeersveiligheid hebben de volle aandacht van IenW. Tijdens de begrotingsbehandeling
is dit uitvoerig aan bod gekomen. Voor verkeersveiligheid is daarbij ingezoomd op
zowel de essentie van handhaving en het sturen op gedrag.
Op dit moment is er nog geen besluit genomen over de zero-emissiezones en eventueel
uitstel. De Staatssecretaris weegt alle belangen af en zal binnenkort een besluit
voorleggen aan de ministerraad. Het besluit zal daarna gedeeld worden met de Kamer.
Met het interbestuurlijk programma versterking VTH-stelsel is door alle partijen in
het VTH-stelsel hard gewerkt aan de versterking van het VTH-stelsel. Het programma
is op 30 september jl. beëindigd en heeft een stevige basis voor het vervolg gelegd.
Met alle partijen in het VTH-stelsel worden afspraken gemaakt over de wijze van samenwerken
en de borging en implementatie van de producten van het programma. De Kamer is op
24 oktober jl. nader geïnformeerd over de voortgang van de versterking van het VTH-stelsel
(Kamerstuk 22 343, nr. 401). In deze Kamerbrief wordt ook ingegaan op de inzet van de structureel voor de versterking
van het VTH-stelsel beschikbare middelen van € 18 miljoen per jaar.
Het Nationaal Programma Circulaire Economie (NPCE) is een goede basis voor het circulaire
economiebeleid. De actualisatie en uitvoering van het NPCE is dan ook één van de prioriteiten
van de Staatssecretaris van IenW. Begin 2025 komt een nieuwe Integrale Circulaire
Economie Rapportage uit. Mede op basis hiervan zal de Staatssecretaris van IenW in
september 2025 een geactualiseerd NPCE aan de Kamer aanbieden.
Dit najaar wordt de statiegeldregeling geëvalueerd. In de evaluatie wordt de regelgeving
in den brede bekeken. Daarbij worden ook de eerder door de Kamer genoemde zaken meegenomen,
als een eventuele innameplicht, bestaande uitzonderingen en eventuele uitbreiding
van het systeem. De uitkomsten van de evaluatie worden eind dit jaar met de Kamer
gedeeld. Deze uitkomsten dienen als basis om te bepalen of en welke aanpassingen in
de wetgeving noodzakelijk, nuttig en mogelijk zijn. Het doel is een effectief statiegeldsysteem,
dat een belangrijke bijdrage levert aan een schoner Nederland.
Een schone omgeving en een toekomstbestendige industrie waar buren en werknemers trots
op zijn, is het doel. Zoals de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft aangegeven, gaat
het bij een aantal bedrijven niet goed. Dat moet beter. Het Ministerie van IenW werkt
hieraan met generiek beleid, via onder andere het versterken van het VTH-stelsel,
het Impulsprogramma Chemische Stoffen en de Actieagenda Industrie en Omwonenden. Ook
wordt – samen met het Ministerie van KGG – gewerkt aan de maatwerkafspraken voor de
verduurzaming van de industrie.
Het kabinet heeft extra middelen beschikbaar voor woningbouw en infrastructuur. Er
is bij het Ministerie van VRO € 5 miljard beschikbaar voor de ondersteuning van de
bouw van woningen. De € 2,5 miljard is bedoeld om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk
nieuwe woningen goed te ontsluiten. Tijdens de Woontop in december 2024 worden de
criteria voor de inzet van deze middelen gedeeld tussen Rijk, regio en andere bij
de woningbouw en infrastructuur betrokken partijen. De bestemming van de € 2,5 miljard
zal naar verwachting in 2025 plaatsvinden via bestuurlijke overleggen Leefomgeving
en bestuurlijke overleggen MIRT. Zoals aangegeven in het regeerprogramma, wordt bij
toekomstbestendig bouwen ook rekening gehouden met water en bodem.
Het kabinet hecht belang aan goede afspraken met de koepels van IPO, VNG en Unie van
Waterschappen. Eind november vindt een volgend overhedenoverleg plaats waarbij een
brede delegatie van het kabinet de doorwerking van het regeerprogramma bespreekt met
de koepels.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
Ch.A. Jansen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
C.A. Jansen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat