Brief regering : Reactie op verzoek van het lid Dobbe, gedaan tijdens de Regeling van Werkzaamheden van 15 oktober 2024, over het bericht ‘Woede nu ziekenhuispoli tóch dicht gaat; ‘80.000 mensen in Arnhem-Zuid worden gewoon genaaid’
31 016 Ziekenhuiszorg
29 247
Acute zorg
Nr. 373
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 oktober 2024
Met deze brief reageer ik op het verzoek van de Kamer van 15 oktober 2024 om te reageren
op het besluit van het Rijnstate ziekenhuis om de polikliniek in Arnhem-Zuid te sluiten.
U heeft mij verzocht om een reactie te versturen vóór de begrotingsbehandeling van
VWS.
Inrichting van het poliklinisch zorgaanbod van Rijnstate ziekenhuis
In 2023 zijn de meeste poliklinieken die in Arnhem-Zuid gevestigd waren verplaatst
naar de nieuwe buitenlocatie van het Rijnstate in Elst. Het poliklinisch zorgaanbod
van het Rijnstate is sindsdien geconcentreerd op deze locatie.
Het Rijnstate ziekenhuis heeft recent aangekondigd om per 1 december 2024 de locatie
in Arnhem-Zuid definitief te sluiten. Op dit moment huist alleen nog de bloedafname
en de polikliniek voor Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie op de locatie in
Arnhem-Zuid. Deze laatste polikliniek wordt verplaatst naar de locatie Elst. Voor
de bloedafname wordt in de wijk een nieuwe voorziening ingericht. Hiermee is geborgd
dat de mogelijkheid tot bloedprikken laagdrempelig en toegankelijk blijft voor de
bewoners in de wijk.
Het Rijnstate heeft mij laten weten dat er uitgebreid is gekeken welk type zorgaanbod
nog wel kon blijven op de locatie in Arnhem-Zuid. Zo heeft er een breed herontwikkelingsonderzoek
plaatsgevonden en is bekeken of wellicht andere zorgverleners het pand wensten te
huren. Ook is gekeken of een deel van de eigen zorg verplaatst kon worden naar de
locatie in Arnhem-Zuid. Uiteindelijk heeft het bestuur van Rijnstate de afweging gemaakt
het zorgaanbod op de locatie in Arnhem-Zuid te beëindigen. Ik heb begrepen dat deze
keuze voornamelijk te maken heeft met de nieuwe vestiging in het nabijgelegen Elst.
In Rijnstate Elst is er voor patiënten een breed aanbod van zorg beschikbaar. Zo zijn
er ruim twintig medisch specialismen aanwezig op deze locatie. Verder zijn er compleet
ingerichte moderne operatiekamers. Daarnaast is er ook een prikpost, een apotheek
en diagnostische ondersteuning aanwezig. Het Rijnstate is van oordeel dat dankzij
het bij elkaar brengen van (poliklinische) zorg, en de inzet op meer innovatieve samenwerkingsvormen
met zorgpartners uit de regio, de kwaliteit van zorg beter is geborgd. Daarnaast verwacht
het ziekenhuis dat patiënten en medewerkers minder frequent hoeven te reizen tussen
de verschillende locaties van het Rijnstate.
Vanuit het Rijnstate heb ik begrepen dat, een jaar na opening van de nieuwe locatie
in Elst, er voornamelijk positieve reacties zijn van patiënten en bezoekers. Zo is
er tevredenheid over het brede aanbod van zorg. Daarnaast is er waardering voor de
toegankelijkheid van deze locatie. Rijnstate Elst ligt naast het treinstation Elst
en is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, ook voor inwoners van Arnhem-Zuid.
Daarnaast is er gelegenheid tot gratis parkeren en ligt het ziekenhuis in de buurt
van de afslag Elst van de snelweg. De bereikbaarheid en toegankelijkheid van zorg
is daarmee, ook voor inwoners van Arnhem-Zuid, goed geregeld. Dat neemt overigens
niet weg dat het afschalen van de polikliniek in Arnhem-Zuid toch als een gemis kan
worden ervaren.
Inzet van dit kabinet voor brede toegankelijkheid van zorg
Ik verwacht van het ziekenhuis dat zij het maximale doen om de zorg op een goede manier
dicht bij de mensen in hun regio te leveren. Dat is overigens niet alleen de taak
van een ziekenhuis. Goede en toegankelijke zorg begint namelijk in eigen wijk of dorp,
bij de eerste lijn. Daarom zet het kabinet in op versterking van de eerstelijnszorg,
onder meer door betere samenwerking. Met eerstelijnspartijen zorgen we dat in elke
wijk een «hecht wijkverband» vanuit eerstelijnszorg en sociaal domein ontstaat. Hierin
werken onder meer de huisarts, wijkverpleging, apotheker en sociaal domein samen om
goede zorg dichtbij huis te organiseren.
Het is aan het ziekenhuisbestuur om in afstemming met alle relevante partijen goede
afgewogen keuzes te maken waarbij de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid
van de zorg zijn geborgd. Het is uiteindelijk aan het ziekenhuis om de afweging te
maken hoe zij haar zorg inricht. Het is immers het ziekenhuis dat moet kunnen borgen
dat zij de vereiste kwaliteit kan leveren.
Ik zet mij de komende jaren in voor de kleine ziekenhuizen in de stad en de streekziekenhuizen
in de regio, zodat zorgmedewerkers hier graag willen werken en de zorg toegankelijk
blijft voor de patiënten. Dit doe ik langs de volgende lijnen:
1. Financiering op basis van een vast budget. Het kabinet wil dat de acute spoedeisende hulp, acute verloskunde en de intensive
care afdelingen gefinancierd worden op basis van een vast budget. De NZa wordt gevraagd
gefaseerd en zo snel mogelijk budgetbekostiging mogelijk te maken. Dit geeft zekerheid
voor kleinere ziekenhuizen en maakt samenwerking gemakkelijker. Zorgverzekeraars kopen
deze zorg in op dezelfde manier als ambulancezorg. Op deze manier werkt het kabinet
aan minder marktwerking in de zorg en toegankelijkere zorg in de regio.
2. Meerjarige financiële afspraken. Het kabinet wil met zorgverzekeraars afspreken dat zij meerjarige financiële afspraken
met ziekenhuizen maken.
3. Grote ziekenhuizen ondersteunen kleine ziekenhuizen. Het kabinet wil ervoor zorgen dat ziekenhuizen meer samenwerken en volwaardige streekziekenhuizen
behouden blijven. Grote ziekenhuizen gaan kleine ziekenhuizen ondersteunen, zodat
zij goede zorg kunnen leveren en operaties van meer eenvoudigere aard worden niet
langer gecentreerd.
4. Aanpassing regelgeving. Het kabinet wil ervoor zorgen dat de beschikbaarheid van spoedeisende zorg en acute
verloskunde in iedere regio goed geregeld is. Het kabinet zal daarom de regelgeving
aanpassen die gevolgd moet worden als een ziekenhuis overweegt het aanbod van acute
zorg op een bepaalde locatie te beperken. Omdat hier tijd voor nodig is, stelt het
kabinet een handreiking op voor wat er in de tussentijd nodig is om te voorkomen dat
de beschikbaarheid van de spoedzorg in het geding komt.
De komende periode worden stappen gezet om bovenstaande te realiseren. De eerste twee
lijnen worden betrokken bij het aanvullend zorg en welzijnsakkoord voor de jaren 2025
– 2028 en ik start met de aanpassing van de regelgeving en verzoek de NZa om gefaseerd
en zo snel mogelijk budgetbekostiging mogelijk te maken.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M. Agema
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Agema, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport