Brief regering : Beleidsreactie ACOI-rapport
22 861 Vliegramp Bijlmermeer
Nr. 48
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 september 2024
Op 19 april 2024 heeft het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI)
het rapport Geen afgesloten hoofdstuk, Advies om de openbaarheid van het archief over de Bijlmervliegramp
te vergroten gepubliceerd. Aanleiding voor dit rapport is de (gewijzigde) motie Omtzigt c.s.1 Hiermee besloot de Tweede Kamer het ACOI om een advies te vragen over de openbaarheidsregimes
bij en de toegang tot de stukken over de Bijlmervliegramp die zich in het Nationaal
Archief bevinden (inventaris 2.16.107 en de inventarisnummers 2032 t/m 2112 en 2.944–2.953).
Het ACOI doet vier aanbevelingen in het rapport. Deze zijn gericht aan de Staatssecretaris
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
het Nationaal Archief en relevante partners en belanghebbenden. In de brief van 22 april
jl. is aangegeven de Tweede Kamer van een beleidsreactie te voorzien.2 In antwoord op Kamervragen is op 21 mei jl. al een eerste reactie gegeven.3 De voorliggende beleidsreactie ontvangt u mede namens de Minister van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap (hierna: de Minister van OCW) als de verantwoordelijke bewindspersoon
voor de Archiefwet en het Nationaal Archief.
Het ministerie heeft kennisgenomen van het rapport. Ik dank het ACOI voor haar waardevolle
werk en advies. Het rapport schetst het belang van openbaarheid en toegankelijkheid
van het archief over de Bijlmervliegramp voor betrokkenen en onderzoekers. Daarnaast
is in het ACOI-rapport aandacht voor de waarde van het behoud van het gehele archief
van het onderzoek naar de oorzaak van de ramp uitgevoerd door de Raad voor de Luchtvaart
dat viel onder de verantwoordelijkheid van het toenmalige Ministerie van Verkeer en
Waterstaat.
De overheid deelt deze bevindingen met het ACOI: openbaarheid en toegankelijkheid
zijn van grote waarde, evenals het archief, waarin veel kennis is verzameld. Zoals
in antwoord op de hierboven genoemde Kamervragen is aangegeven, hebben de betrokken
ministeries de aanbevelingen van het ACOI dan ook direct opgepakt.
Het ACOI heeft oog voor de complexiteit van de uitwerking van bepaalde aanbevelingen.
Het blijkt dat deze op onderdelen nog complexer is en daarmee is de benodigde inspanning
van de betrokken ministeries en het Nationaal Archief groot. Dankzij de inzet van
de betrokken partijen, is het gelukt om de nodige stappen te zetten ter uitvoering
van de gegeven aanbevelingen.
Hieronder wordt per aanbeveling het (tussen)resultaat van de ondernomen stappen gegeven.
Bij de uitvoering van de aanbevelingen zijn zowel de Archiefwet als Bijlage 13 bij
het Verdrag van Chicago voor de burgerluchtvaart relevant. Daarom wordt allereerst
ingegaan op de achtergrond hiervan.
Achtergrond werking Archiefwet 1995
De Archiefwet 1995 richt zich op het voeren van een goed informatiebeheer en het geeft
regels voor openbaarheid voor een archief dat is overgebracht naar een archiefdienst,
zoals in dit geval het Nationaal Archief. Een overgebracht archief is in beginsel
openbaar en voor eenieder toegankelijk. Tegelijkertijd kunnen niet in alle gevallen
alle documenten bij overbrenging direct openbaar worden gemaakt. De Archiefwet voorziet
daarom in de mogelijkheid om bij de overbrenging openbaarheidsbeperkingen te stellen.
De Archiefwet 1995 kent drie gronden om de openbaarheid te beperken, namelijk met
het oog op:
a) de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer;
b) het belang van de Staat of zijn bondgenoten; of
c) (het voorkomen van) de onevenredige benadeling van een ander belang.
Het verantwoordelijk overheidsorgaan dat de documenten overbrengt, neemt het besluit
om de openbaarheid van de documenten te beperken. De betrokken archivaris (voor het
Rijk: de algemene rijksarchivaris) brengt hierbij advies uit.
Op grond van de Archiefwet 1995 is het in beginsel niet mogelijk om beperkingen te
stellen voor documenten die ouder zijn dan 75 jaar. In uitzonderlijke gevallen is
het mogelijk om voor een langere termijn een beperking te stellen. Daarvoor is bij
de beperkingsgronden «eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer» en «onevenredige
benadeling» een beslissing van de Minister van OCW vereist.4 Voor een langere beperkingstermijn bij de beperkingsgrond «het belang van de Staat
of zijn bondgenoten» is een beslissing van de ministerraad vereist.5
Beperkingen van openbaarheid kunnen opgeheven worden in het geval van de beperkingen
op grond van de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer en de onevenredige benadeling
van een ander belang. Voor het Rijk kan de Minister van OCW daartoe beslissen (in
de praktijk: de algemene rijksarchivaris krachtens mandaat).6 De Archiefwet sluit het opheffen van openbaarheidsbeperkingen op grond van het belang
van de Staat of zijn bondgenoten echter uit.7
Openbaarheidsbeperkingen zijn niet absoluut. De Archiefwet voorziet daarom ook in
een kader om inzage toe te staan. In het geval van beperkingen op grond van de eerbiediging
van de persoonlijke levenssfeer of de onevenredige benadeling van een ander belang
kan de algemene rijksarchivaris op grond van het beperkingsbesluit beslissen om inzage
toe te staan.8 In het geval van de beperkingsgrond «het belang van de Staat of zijn bondgenoten»
beslist het verantwoordelijk overheidsorgaan dat voor overbrenging verantwoordelijk
was voor de archieven over het verzoek. Daarbij wordt het recht op informatie toegepast
dat zou hebben gegolden als de documenten niet zouden zijn overgebracht (vaak is dit
de Wet open overheid).9
Achtergrond werking Bijlage 13 bij het Verdrag van Chicago
Bijlage 13 bij het Verdrag van Chicago voor de internationale burgerluchtvaart schetst
de kaders voor onderzoek bij luchtvaartongevallen met als doel het verbeteren van
de luchtvaartveiligheid. Als een van de voorwaarden om het onderzoek in het belang
van de luchtvaartveiligheid te kunnen verzekeren, verbiedt Bijlage 13 het gebruik
en openbaar maken van (de meeste) onderzoeksgegevens voor een ander doel dan waarvoor
die gegevens zijn verzameld en vastgelegd. Deze openbaarheidsbeperking zorgt er voor
dat betrokkenen bij een luchtvaartongeval ongeremd kunnen bijdragen aan het onderzoek
naar de oorzaak hiervan, zonder vrees voor bestraffing.
Archief Raad voor de Luchtvaart
Het archief van de Raad voor de Luchtvaart is door de toenmalige Minister van Infrastructuur
en Milieu aan het Nationaal Archief overgedragen onder de beperkingsgrond «het belang
van de Staat of zijn bondgenoten», om te voldoen aan de voorschriften van Bijlage
13 bij het Verdrag van Chicago. Het Verdrag van Chicago stelt geen termijn aan het
verbod op openbaarmaking en gaat in dat kader in beginsel uit van een onbegrensd openbaarmakingsverbod.
Om de toegang tot de overgedragen stukken meer in lijn te brengen met de Nederlandse
uitgangspunten voor toegang tot overheidsinformatie, is echter bepaald dat de toegang
tot deze stukken na afloop van 75 jaar (zoals gezegd de reguliere maximumtermijn in
het kader van de Archiefwet) openbaar worden gemaakt.
Aanbeveling 1
Het Adviescollege roept de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en
de Minister van Infrastructuur en Waterstaat op om – in samenwerking met het Nationaal
Archief – de door het Adviescollege aangemerkte dossiers zo snel mogelijk openbaar
te maken zodat iedereen ze kan raadplegen.
Reactie
In de brief van 21 mei jl. bent u geïnformeerd dat medewerkers de dossiers stuk voor
stuk op documentniveau zouden bekijken. Uit het onderzoek blijkt dat 27 dossiers openbaar
kunnen worden gemaakt. Over het besluit daartoe is de Tweede Kamer geïnformeerd bij
brief van 9 september 2024.10Hieronder wordt deze uitkomst uitgelegd. Daarbij wordt eerst ingaan op de wijze waarop
de toegang wordt gerealiseerd. Vervolgens wordt toegelicht hoe dit is toegepast op
deze 27 dossiers. In de bijlage is een tabel opgenomen met een overzicht van de hieronder
genoemde dossiers.
De openbaarmaking van de 27 dossiers is als volgt gerealiseerd. Met een tijdelijke
maatregel is algemene inzage toegestaan, op basis van de bevoegdheid van de Minister
van Infrastructuur en Waterstaat op grond van het vigerende Besluit beperking openbaarheid.11 Hiervoor wordt verwezen naar het gepubliceerde Besluit toestemming inzage archiefbescheiden
Bijlmerramp, dat ingegaan is op 9 september jl.12 Bij dit besluit is een bijlage gevoegd met de inventarisnummers van de dossiers die
geschikt zijn voor openbaarmaking. De formele opheffing van de openbaarheidsbeperking
op de dossiers zal pas mogelijk zijn wanneer de nieuwe Archiefwet – die thans ter
behandeling bij de Tweede Kamer voorligt – van kracht is. Nader onderzoek heeft uitgewezen
dat de Archiefwet 1995 juridisch geen mogelijkheden biedt om de beperkingen die gesteld
worden op grond van het belang van de Staat of zijn bondgenoten na overbrenging aan
het Nationaal Archief op te heffen. In deze mogelijkheid wordt wel voorzien door de
nieuwe Archiefwet.13 Indien dit wetsvoorstel wordt aangenomen en in werking treedt, wordt zo snel mogelijk
van deze mogelijkheid gebruikgemaakt. Tot dat moment geldt de hierboven genoemde tijdelijke
maatregel. Hiermee is het voor iedereen die om inzage verzoekt – betrokkenen bij de
Bijlmervliegramp en andere belangstellenden – mogelijk om kennis te nemen van de stukken
in de hiervoor bedoelde 27 dossiers. Voor de volledigheid wordt opgemerkt dat het
maken van kopieën van stukken uit inventarisnummers vermeld in het genoemde Besluit
is toegestaan.
Over dit Besluit is de Tweede Kamer per brief op 9 september jl. geïnformeerd. In
deze brief is vermeld dat de algemene rijksarchivaris op 6 september jl. de slachtoffers
en nabestaanden per brief hierover heeft geïnformeerd via het Adviescollege en het
Stadsdeel Amsterdam Zuid-Oost. Deze passage behoeft een kleine rectificatie. De algemene
rijksarchivaris heeft een brief opgesteld ten behoeve van de slachtoffers en nabestaanden
met informatie over de mogelijkheid tot inzage in de in het Besluit genoemde dossiers.
De algemene rijksarchivaris heeft (op 6 september) een verzoek gericht aan het Stadsdeel
Amsterdam Zuid-Oost om deze brief via daartoe geschikte kanalen binnen het stadsdeel
aan slachtoffers en nabestaanden te verspreiden. Het ACOI heeft toen geen brief ontvangen.
Wel is er inmiddels contact geweest met het ACOI. Op 16 september jl. heeft het ACOI
per e-mail een aantal van de bij hen bekende bewoners en nabestaanden van de Bijlmervliegramp
geïnformeerd over het genomen besluit tot openbaarmaking van de eerste 27 dossiers
en gewezen op de mogelijkheid tot raadpleging bij het Nationaal Archief.
Toelichting
Het archief van de Bijlmervliegramp bij het Nationaal Archief bevat 91 dossiers met
individuele inventarisnummers. Deze dossiers staan op de inventarislijst op de website
van het Nationaal Archief. Van deze 91 dossiers waren 11 dossiers al openbaar, waarvan
4 dossiers met audiovisueel materiaal. Volgens het ACOI kunnen 27 van de overige 80 inventarisnummers
in het archief van de Raad voor de Luchtvaart openbaar worden gemaakt. Het ACOI heeft
toegelicht waarom deze dossiers volgens haar niet onder de bescherming van Bijlage
13 bij het Verdrag van Chicago vallen. Daarbij heeft het ACOI aangegeven wat onder
de inventarisnummers is aangetroffen.
De toetsing door het ACOI van de dossiers was gericht op de voorwaarden uit het Verdrag van Chicago. Bij de beoordeling van mogelijke openbaarheid van
de dossiers moet ook worden gekeken of sommige gegevens inbreuk kunnen maken op de
persoonlijke levenssfeer van burgers. Bij de toetsing van de documenten in de 27 dossiers
hebben IenW en het Nationaal Archief geconstateerd dat diverse documenten niet waren
meegenomen bij de toetsing van het ACOI. Door IenW en het Nationaal Archief zijn deze
documenten alsnog meegenomen.
Uit het onderzoek op documentniveau blijkt dat 23 van de 27 door het ACOI genoemde
dossiers openbaar kunnen worden gemaakt. Bij 4 dossiers van de 27 is gebleken dat
ze eerst gesplitst moeten worden: 2 dossiers vanwege de aanwezigheid van documenten
met een openbaarheidsbeperking volgens Bijlage 13 bij het Verdrag van Chicago; en
2 dossiers vanwege de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer. Deze 4 dossiers
worden meegenomen bij de uitwerking van aanbeveling 2.
Bij het toetsen van de overige 53 dossiers die onder aanbeveling 2 zijn genoemd, zijn
door IenW en het Nationaal Archief 4 dossiers gevonden die ook in aanmerking komen
voor openbaarmaking. Dit brengt het totaal aantal dossiers dat in aanmerking komt
voor openbaarmaking op 27.
Aanbeveling 2
Het Adviescollege adviseert het Nationaal Archief om in samenwerking met de Minister
van Infrastructuur en Waterstaat de resterende dossiers zoveel mogelijk te splitsen
in een openbaar en beperkt openbaar gedeelte. Het Adviescollege begrijpt dat deze
exercitie tijd kost, maar hoopt dat dit toch voortvarend wordt opgepakt.
Reactie
Nu van het totale aantal dossiers (80), reeds 27 dossiers onder aanbeveling 1 zijn
opgepakt, blijven 53 dossiers over voor aanbeveling 2. Dat is inclusief de 4 dossiers
van aanbeveling 1 waar toetsing uitwees dat er in deze dossiers documenten zitten
met een openbaarheidsbeperking. IenW heeft deze dossiers met het NA beoordeeld.
Voor 31 dossiers geldt dat deze in hun geheel volgens Bijlage 13 bij het Verdrag van
Chicago een openbaarheidsbeperking nodig hebben. Dit betekent dat inzien alleen mogelijk
is na zorgvuldige afweging van een aanvraag aan de hand van de zogenaamde balancing
test, die door de genoemde Bijlage 13 wordt voorgeschreven. Bij aanbeveling 3 wordt
de balancing test nader toegelicht.
Van 2 audio dossiers moeten de opnamen nog worden gecontroleerd door het Ministerie
van IenW om te kunnen beoordelen of de beperkingsgrond kan worden opgeheven. Het Nationaal
Archief beschikt echter niet meer over de technische apparatuur die nodig is voor
het afspelen van de opnamen. Na beluisteren van de audiobanden zal deze controle en
daarmee de besluitvorming over de openbaarheid ervan alsnog plaatsvinden. Dit zal
naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 plaatsvinden. Uit voorzorg blijft
de openbaarheid van deze dossiers in de tussentijd beperkt op grond van het belang
van de Staat of zijn bondgenoten.
In de overige 22 dossiers moet een fysieke splitsing worden gemaakt tussen documenten
die openbaar kunnen worden gemaakt en ruim 400 documenten die beperkt openbaar zijn.
De stukken met openbaarheidsbeperking worden apart gearchiveerd met een aanvullende
vermelding. Openbare stukken blijven bijvoorbeeld in inventarisnummer 2040 en beperkt
openbare stukken worden verplaatst naar inventarisnummer 2040A. Zoals het ACOI al
aangeeft kost dit tijd en vraagt het daarnaast extra zorgvuldigheid om de integriteit
van het archief intact te houden ondanks de verplaatsing van stukken. De werkzaamheden
zijn momenteel in volle gang.
Na de splitsing van de 22 dossiers, kunnen deze met de stukken die geen openbaarheidsbeperking
hebben, openbaar worden gemaakt. Dit gebeurt door de inventarisnummers toe te voegen
aan de bijlage, bij het eerder genoemde Besluit toestemming inzage archiefbescheiden
Bijlmerramp van de openbare dossiers. De verwachting is dat in het vierde kwartaal
van 2024 de lijst kan worden aangevuld. De Kamer wordt op de hoogte gehouden van de
voortgang.
Aanbeveling 3
Gezien alle verschillende en uiteenlopende belangen stelt het Adviescollege voor om
een commissie in te stellen die de balancing test uitvoert. Deze commissie brengt
na het uitvoeren van de balancing test advies uit aan degene die verantwoordelijk
is voor het te nemen besluit.
Reactie
De overheid vindt het belangrijk om transparantie en duidelijkheid te bieden voor
de slachtoffers en hun nabestaanden over onderzoeken in de burgerluchtvaart. Het zoveel
als mogelijk openbaar maken van onderzoeksgegevens draagt daaraan bij. Dat moet zorgvuldig
gebeuren en binnen de wettelijke vereisten rond openbaarmaking. Het Ministerie van
IenW gaat daarom deze aanbeveling nader onderzoeken. De Tweede Kamer wordt in het
voorjaar van 2025 over de resultaten van het aanvullende onderzoek en de concrete
opvolging van deze aanbeveling geïnformeerd.
In het onderzoek wordt in ieder geval gekeken naar de wettelijke verdeling van de
verantwoordelijkheid, de invulling van de balancing test en de mogelijkheid om een
generieke beoordeling bij de balancing test toe te passen. Ook wordt er gekeken naar
het belang van de bescherming van onderzoeksgegevens om de luchtvaartveiligheid te
verbeteren.
Bij het onderzoek worden naast het Ministerie van OCW, de voor openbaarheid en wetgeving
verantwoordelijke ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Justitie
en Veiligheid betrokken. Ook organisaties als de Onderzoeksraad voor Veiligheid en
de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers worden bij het onderzoek betrokken.
Toelichting balancing test
De balancing test wordt sinds 10 november 2016 voorgeschreven door Bijlage 13 bij
het Verdrag van Chicago voor de internationale burgerluchtvaart. Het is een afwegingskader
dat handvatten biedt om verzoeken om openbaarmaking van ongevalsonderzoeken te beoordelen.
De balancing test zorgt ervoor dat verschillende belangen zo goed mogelijk worden
afwogen bij een verzoek om het vrijgeven van informatie over ongevalsonderzoek. Het
gaat daarbij aan de ene kant om het belang van het transparant maken van overheidsinformatie
voor het publiek. Aan de andere kant gaat het om het belang van het beschermen van
de luchtvaartveiligheid. De Tweede Kamer is eerder geïnformeerd over dit afwegingskader
in de brief van 5 april 2023.14
Aanbeveling 4
Het Adviescollege adviseert de Minister van Infrastructuur en Waterstaat met een uitgebreidere
inventaris- en onderzoeksgids uitgebreid inzicht te geven in de documenten die zich
bevinden in de verschillende archieven over de vliegramp in de Bijlmer en dit tot
stand te doen komen met behulp van relevante partners uit de archief-, onderzoeks-
en museale wereld en met betrokkenheid van de bewoners en nabestaanden.
Reactie
Het ACOI schrijft dat IenW het archief van de Raad voor de Luchtvaart destijds heeft
overgedragen aan het NA, voorzien van een inventaris. Het ACOI geeft daarbij aan dat
een aantal omschrijvingen in de huidige inventaris van het archief van de Raad voor
de Luchtvaart niet altijd duidelijk maakt welke stukken hier nu precies in zitten.
Bij het beoordelen van alle stukken ter uitvoering van aanbeveling 1 en 2, is door
IenW een veel uitgebreider overzicht gemaakt van de diverse stukken in de dossiers.
De nauwkeurige beschrijvingen van de circa 1.300 aangetroffen documenten in de 80
dossiers geven inzicht in verbetering, die als onderdeel bij de invulling van aanbeveling 4
kan worden meegenomen. Dit geldt voor zowel de openbare als ook de beperkt openbare
documenten.
Daarnaast zijn er ook andere archieven met informatie over de Bijlmervliegramp, die
mogelijk relevant is voor belanghebbenden en onderzoekers. Denk bijvoorbeeld aan archieven
gevormd door de gemeente Amsterdam en door persoonlijk betrokkenen bij de Bijlmervliegramp.
Welke archieven dit precies zijn, welke inhoud hierin zit en in hoeverre hiervan goede
inventarislijsten beschikbaar zijn, is op dit moment niet bekend.
Een uitgebreide inventarislijst van alle relevante stukken en de vindplaats zou het
mogelijk maken gerichter te zoeken in de stukken. Een mogelijke onderzoeksgids zou
richting kunnen geven aan hoe het beste in de stukken kan worden gezocht, afhankelijk
van de vraagsteller en de concrete vraag. Dit kan pas worden beoordeeld als alle archieven
en de inhoud van de stukken in beeld zijn.
Daarnaast beveelt het ACOI aan om ook te kijken wat de wensen zijn van betrokkenen.
IenW start voor het uitvoeren van aanbeveling 4 een extern onderzoek, zodat het geheel
van relevante archieven in beeld kan worden gebracht. Hiervoor worden ook relevante
partijen betrokken en de groeperingen van nabestaanden en bewoners benaderd. De Kamer
wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 over de resultaten geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
BIJLAGE
Tabel 1: Schematisch overzicht openbaarheid dossiers
Totaal aantal dossiers
Aantal dossiers
toelichting
Totale aantal dossiers
91
Reeds openbaar
11
Beoordeelde dossiers
80
Overgebleven 80 dossiers zijn beoordeeld op openbaarheidsbeperking ter uitvoering
van aanbeveling 1 en 2 van het ACOI rapport.
Totaalbeeld aanbeveling 1 en 2
80
Gehele dossier openbaar
27
Gehele dossier beperkt openbaar gelet op Staat of bondgenoten
31
Inzage alleen mogelijk na toestemming o.g.v. verzoek en balancing test.
Dossier wordt gesplitst tussen stukken met openbaarheidsbeperking en stukken die openbaar
kunnen.
22
Stukken met beperking worden apart bewaard, de rest van het dossier wordt openbaar
gemaakt.
Aanbeveling 1
27
Nadere toelichting aantallen onder aanbeveling 1
Gelijk openbaar volgens ACOI
27
Gelijk openbaar na beoordeling IenW en Nationaal Archief
27
Dit bestaat uit 23 van 27 dossiers die door het ACOI waren aangemerkt, aangevuld met
4 dossiers uit aanbeveling 2.
Gelijk openbaar van de 27 dossiers uit aanbeveling 1
23
Openbaarheidsbeperking Staat en bondgenoten
(2)
Deze 4 dossiers worden niet meegeteld bij de 27, maar meegenomen onder aanbeveling
2.
Openbaarheidsbeperking Eerbiediging persoonlijke levenssfeer
(2)
Dossiers uit aanbeveling 2 die gelijk openbaar kunnen worden gesteld
4
Gelijk openbaar: 23+4=27.
Aanbeveling 2
Aantal dossiers
Nadere toelichting aantallen onder aanbeveling 2
Totaal aantal dossiers die beoordeeld zijn op splitsing zoals omschreven in aanbeveling
2
53
Openbaarheidsbeperking staat of zijn bondgenoten voor het gehele dossier na beoordeling
IenW
31
2 dossiers met audio opnamen (inventarisnummers 2944 en 2945) moeten nog gecontroleerd
worden. De technische apparatuur hiervoor is niet (meer) beschikbaar. De openbaarheid
van deze dossiers blijft uit voorzorg beperkt op grond van de staat of zijn bondgenoten.
Verwachting is dat deze in vierde kwartaal 2024 openbaar worden.
Dossiers die gesplitst moeten worden, waarbij stukken met openbaarheidsbeperking apart
worden gelegd. De rest van het dossier wordt daarna openbaar gemaakt.
22
Er blijven in totaal 18 dossiers van aanbeveling 2 over om te splitsen. Daar komen
de eerder genoemde 4 dossiers van aanbeveling 1 bij.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.