Brief regering : Proces voor omgang met mogelijk koersgevoelige informatie maatwerkafspraken Tata Steel Nederland
29 826 Industriebeleid
32 813
Kabinetsaanpak Klimaatbeleid
Nr. 213
BRIEF VAN DE MINISTER VAN KLIMAAT EN GROENE GROEI
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 september 2024
Binnenkort wordt een volgende vertrouwelijke technische briefing met de vaste commissie
voor Klimaat en Groene Groei over de voortgang van de onderhandelingen over de maatwerkafspraken
met Tata Steel Nederland gepland.
Ik vind het van belang om de vaste Kamercommissie van Klimaat en Groene Groei op regelmatige
basis te (laten) informeren over de ontwikkelingen op dit dossier.
Voordat deze technische briefing plaats kan vinden, zou ik graag werkafspraken met
de vaste commissie voor Klimaat en Groene Groei willen maken over de omgang met mogelijk
koersgevoelige informatie. In deze brief zal ik een korte toelichting geven over de
achtergrond van de regelgeving rondom mogelijk koersgevoelige informatie, waarom in
dit geval sprake is van mogelijk koersgevoelige informatie en waarom we op dit moment
in het proces hiermee te maken krijgen. In de bijlage vindt u een voorstel om tot
werkafspraken te komen met elkaar.
Achtergrond regelgeving mogelijk koersgevoelige informatie
Tata Steel Limited, het moederbedrijf van Tata Steel Nederland, is beursgenoteerd
en heeft certificaten van aandelen uitstaan op Europese effectenbeurzen. Daarom is
de Europese Verordening marktmisbruik van toepassing. Deze Verordening beoogt marktmisbruik
te voorkomen om de goede werking van de financiële markten te waarborgen en de bescherming
van beleggers en hun vertrouwen in de financiële markten te versterken.
Concrete, niet-openbare informatie over een beursgenoteerde onderneming, die indien
zij openbaar wordt gemaakt, een significante invloed zou kunnen hebben op de koers
van die financiële instrumenten, kwalificeert als voorwetenschap. Voorwetenschap wordt
ook wel aangeduid als koersgevoelige informatie.
De Verordening marktmisbruik verbiedt – kort gezegd – eenieder die weet of moet begrijpen
dat bepaalde informatie voorwetenschap betreft om deze voorwetenschap te delen met
andere personen. Dit verbod op wederrechtelijke mededeling geldt zolang de informatie
niet volledige openbaar is en de informatie dus (nog) als voorwetenschap kwalificeert.
Het verbod staat echter (bij wijze van uitzondering) toe om voorwetenschap te delen
als het (strikt) noodzakelijk is voor de uitoefening van een functie. In alle gevallen
dient wel zorgvuldig bekeken te worden welke informatie gedeeld wordt; het moet gaan
om informatie op een zogenaamde «need to know» basis.
Ik vind het voor de uitoefening van de functie van de Kamerleden van belang om de
vaste commissie voor Klimaat en Groene Groei regelmatig te (laten) informeren over
de stand van zaken van de onderhandelingen met Tata Steel. Niet in de laatste plaats
vanwege de inlichtingenplicht van de regering aan de Staten-Generaal, zoals vastgelegd
in artikel 68 van de Grondwet, maar ook vanwege het belang van het verstrekken van
inlichtingen voor goede democratische besluitvorming en verantwoording. Hierin dienen
de beperkingen die voortvloeien uit de Verordening marktmisbruik wel meegenomen te
worden en is zorgvuldigheid dus geboden.
Vanwege bovenstaande belangen en beperkingen en de positie van de Staat in de onderhandelingen,
verstrek ik de informatie over de onderhandelingen daarom strikt vertrouwelijk. Daarnaast
brengt het ontvangen van mogelijk koersgevoelige informatie ook bepaalde verplichtingen
met zich mee. Daarom stel ik voor om hiervoor een proces met elkaar in te richten
voordat de leden van de vaste commissie van Klimaat en Groene Groei dergelijke informatie
ontvangen. Dit, zodat de leden van de vaste commissie van Klimaat en Groene Groei
de afweging kunnen maken of zij de mogelijk koersgevoelige informatie willen ontvangen
en dus instemmen met de verplichtingen op grond van de Verordening marktmisbruik.
Een voorstel hiertoe staat opgenomen in bijlage 1 bij deze brief.
Timing
Het bereiken van een maatwerkafspraak zal naar verwachting kwalificeren als koersgevoelig,
maar de koersgevoelige informatie ontstaat al eerder in het proces. Dit ziet namelijk
op het moment dat er een redelijk vooruitzicht ontstaat op een toekomstige gebeurtenis
(de maatwerkafspraak). De informatie over onder andere de gewenste voorwaarden van
een maatwerkafspraak, zoals opgenomen in het vastgestelde mandaat, geldt daarom mogelijk
als koersgevoelig. Net als een update over de stand van zaken over de onderhandelingen.
Dit betekent dat met het vaststellen van het mandaat en de lopende onderhandelingen
we een nieuwe fase zijn ingegaan. Vanuit prudentie is het daarom van belang om de
informatie strikt vertrouwelijk te behandelen en in zo klein mogelijke kring te houden.
Daarbij acht ik het van groot belang om te voorkomen dat personen die over deze informatie
komen te beschikken en daarmee voorwetenschap hebben, onbedoeld juridische risico’s
lopen of de markt beïnvloeden.
Om bovengenoemde redenen en overwegingen stel ik aan de vaste commissie voor Klimaat
en Groene Groei voor om voor de maatwerkafspraken met Tata Steel met elkaar de werkafspraken
te maken zoals opgenomen in bijlage 1.
De Minister van Klimaat en Groene Groei, S.Th.M. Hermans
Indieners
-
Indiener
S.T.M. Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.