Brief regering : Reactie op verzoek commissie over het rapport 'Onderzoek integrale aanpak basisvaardigheden volwassenen' van de Stichting Lezen en Schrijven
28 760 Meerjarenplan Alfabetisering
Nr. 116
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 september 2024
Hierbij stuur ik uw Kamer de reactie op het verzoek van de vaste commissie Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap inzake het aangeboden rapport «Onderzoek integrale aanpak basisvaardigheden
volwassenen» door Stichting Lezen en Schrijven (LES).
In de afgelopen periode is bij het Rijk, gemeenten en partners, waaronder LES, verkend
hoe de aanpak van basisvaardigheden volwassenen er na 2025 zou kunnen uitzien. Hierover
heb ik uw Kamer op 1 juli jl. geïnformeerd1. Zoals in de Kamerbrief gemeld is, laat de verkenning het belang zien om verder te
werken aan het verbeteren van basisvaardigheden via een integrale aanpak en samenwerking
in het sociaal domein. Net zoals in het onderzoek van LES wordt in de verkenning ook
ingegaan op aansluiting op trajecten voor armoede en schulden, werk en re-integratie,
bibliotheken, Informatiepunten Digitale Overheid, inburgering, zorg en maatschappelijke
ondersteuning. LES is een belangrijke bestaande partner in de aanpak van basisvaardigheden.
Om gemeenten het perspectief te bieden dat zij nodig hebben om het fundament van de
lopende aanpak na 2024 overeind te houden, wordt de samenwerking met LES voortgezet.
De inrichting van hun aanbod in 2025 en verder zal in goed overleg tussen LES, Rijk
en gemeenten worden ingevuld. Daarmee richten we ons gezamenlijk op het verbeteren
van basisvaardigheden van volwassenen zodat iedereen kan meedoen in onze maatschappij.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M.L.J. Paul
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.L.J. Paul, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.