Brief regering : Roadmap Brandstoftransitie Zeevaart
32 813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid
31 409
Zee- en binnenvaart
Nr. 1405
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 juni 2024
In het kader van de toekomstbestendigheid van de sector staat de zeevaart voor een
transitie naar klimaatneutraal varen in 2050. Hiervoor is een omschakeling door de
zeevaart nodig van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energiedragers. In opdracht
van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft RVO in het afgelopen jaar
een traject begeleid om te komen tot een Roadmap Brandstoftransitie in de Zeevaart.
Bij de totstandkoming hiervan is de brede waardeketen – van brandstofproducent tot
en met rederij, van scheepswerf tot en met financier – intensief betrokken. Met deze
keten zijn de relevante thema’s voor de brandstoftransitie, zoals techniek, bunkeren
van brandstoffen, financiering, in verschillende samenstellingen besproken.
Uitkomsten van de Roadmap
Zoals toegezegd in de voortgangsbrief m.b.t. het klimaatbeleid voor zeevaart1, zijn bij voorliggende brief de uitkomsten van de Roadmap Brandstoftransitie in de
Zeevaart bijgevoegd. Deze uitkomsten zijn afgestemd in een stuurgroep, bestaande uit
branchevertegenwoordigers vanuit de gehele keten.2 De Roadmap geeft inzicht in de maritieme brandstofketen, de markt van scheepvaartbrandstoffen
en de kansen en belemmeringen voor verschillende hernieuwbare energiedragers. In de
Roadmap zijn verschillende handelingsperspectieven opgenomen, die handen en voeten
aan de brandstoftransitie van de zeevaart moeten geven.
Handelingsperspectieven
In de Roadmap zijn de handelingsperspectieven gerangschikt op urgentie en impact.
Deze zijn gericht op het beschikbaar en betaalbaar krijgen van hernieuwbare brandstoffen
voor de zeevaart. Hierbij is samenwerking en coördinatie nodig om ketens te ontwikkelen,
waarmee voldoende grondstoffen beschikbaar worden gemaakt voor de zeevaartbrandstoffen
en om er voor te zorgen dat er een businesscase is.
Brandstoftransitie en haventerreinen
De Kamer heeft in 2023 verzocht om tot een visie te komen over de brandstoftransitie
en haventerreinen, dit wordt ingevuld door verschillende trajecten.3 Het Nationaal Plan Energiesysteem, dat in 2023 door de Minister van Klimaat en Energie
met de Kamer is gedeeld, geeft een inzicht in de energieontwikkeling van onder meer
de zeevaart en het effect op de waterstof- en koolstofketen.4 In januari 2024 is de Kamer geïnformeerd over de vraag en het aanbod m.b.t. haventerreinen
als gevolg van deze brandstoftransitie.5 In deze verkenning is met name gekeken naar de (ruimtelijke) impact als gevolg van
duurzame brandstofproductie. De uitkomsten van de bijgevoegde Roadmap Brandstoftransitie
in de Zeevaart geven inzicht in de behoefte en het tijdspad van duurzame energiedragers
in de zeevaart.
Voortzetting van de Roadmap
Het afgelopen jaar heeft een waardevol traject opgeleverd, met name in de intensieve
samenwerking tussen de verschillende sectorpartijen in de gehele keten. Er is een
gemeenschappelijk gedeelde wens in de keten om breder samen te werken om de brandstoftransitie
daadwerkelijk in gang te zetten en het monitoren van de voortgang ervan. Het maken
van keuzes over de mogelijke continuering en het vormgeven aan de handelingsperspectieven
is aan een nieuw kabinet. De invulling hiervan zal gedeeld worden met de Kamer.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat