Brief regering : Reactie op het verzoek van het lid Bruyning, gedaan tijdens de Regeling van Werkzaamheden van 26 maart 2024, over het bericht dat honderden miljoenen aan zorggeld in het criminele circuit belanden (Telegraaf.nl, 21 maart 2024)
28 828 Fraudebestrijding in de zorg
Nr. 136
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 juni 2024
Het lid Bruyning (NSC) heeft in het ordedebat van 26 maart 2024 verzocht om een kabinetsreactie
met betrekking tot zorgfraude (kenmerk 2024Z05059) naar aanleiding van het bericht ««Honderden miljoenen aan WMO-fraude: «Zorgcrimineel
heeft vrij spel»» (kenmerk 2024Z05213).
Onderstaand volgt een beknopte kabinetsreactie met betrekking tot zorgfraude. Voor
specifieke informatie inzake het Wmo-domein verwijs ik Uw Kamer naar de Kamerbrief
van 17 januari 2024 met de beleidsreactie op het rapport van de Inspectie Gezondheidszorg
en Jeugd over de kwaliteit van het Wmo-toezicht1 en de antwoorden op de vragen van Michon-Derkzen (VVD), van den Hil (VVD) over het
hiervoor genoemde bericht2.
Aanpak zorgfraude
De meeste aanbieders in de zorg zijn van goede wil. Zij zijn integer en deskundig
en gaan adequaat met zorgvragen van cliënten en patiënten om. Helaas zijn er ook personen
die handelen vanuit hun eigen financiële belangen en daarbij misbruik maken van zorggelden.
Hierin verschilt de zorg niet van andere sectoren waarin veel geld omgaat. Het is
noodzakelijk dat we ingrijpen wanneer deze personen misbruik maken van de collectieve
middelen en de belangen van patiënten en cliënten en de zorg in het algemeen ernstig
schaden.
De afgelopen jaren heb ik mij, samen met de partijen verenigd in de Taskforce Integriteit
Zorgsector (TIZ)3, ingezet om de fraude in de zorg aan te pakken. De inzet is gericht op het versterken
van de uitvoeringspraktijk. Dit moet allereerst door het maximaal benutten van de
huidige mogelijkheden. Binnen de huidige wet- en regelgeving kan in de praktijk vaak
meer dan men denkt.
Daarbij is het van belang dat de effectiviteit van de zorgfraudebestrijding verbetert
door gerichter samen te werken. Een goed voorbeeld betreft de prioriteit wijkverpleging
waarvoor een gezamenlijke aanpak van netwerken in de wijkverpleging is opgezet. Een
belangrijke randvoorwaarde voor de aanpak van zorgfraude is het zorgvuldig kunnen
delen van (persoons)gegevens tussen de verschillende instanties. Met de Wet bevorderen
samenwerking en rechtmatige zorg worden hardnekkige knelpunten in de noodzakelijke
gegevensuitwisseling opgelost. Hierdoor kunnen inkopers en toezichthouders in de verschillende
zorgdomeinen beter hun werk doen.
Kortom, er zijn goede resultaten bereikt, echter ik vind, samen met de partijen verenigd
in de TIZ, dat de aanpak beter kan én moet. De opbrengsten staan nog niet in verhouding
tot de inspanningen die alle TIZ-partijen vanuit hun intrinsieke motivatie leveren
om de fraude in de zorg te bestrijden. Partijen noemen zelf dat de ambitie vanaf 2024
steviger moet om gezamenlijk meer resultaten te bereiken. In het najaar informeert
het Ministerie van VWS Uw Kamer hierover middels de jaarlijkse brief van de TIZ.
Tot slot
De aanpak van zorgfraude blijft een belangrijke prioriteit van het kabinet. De partijen
blijven zich hiervoor onverminderd inzetten waarbij we onder ogen moeten zien dat
we nooit alle mazen voor niet-integere zorgaanbieders kunnen dichten. Het is een dilemma
en terugkerende politieke afweging tussen laagdrempelige en toegankelijke zorg voor
iedereen die dat nodig heeft, lage administratieve lasten voor zorgverleners en meer
fraudebestendige zorg.
Voor meer informatie over de aanpak van niet-integere zorgaanbieders en de bereikte
resultaten verwijs ik Uw Kamer naar de Kamerbrieven van 29 juni 20224 en 26 oktober 20235.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
C. Helder
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. Helder, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport