Brief regering : Voortgang Professionals voor Maatwerk Multiproblematiek
34 477 Sociaal domein
Nr. 86
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR ARMOEDEBELEID, PARTICIPATIE EN PENSIOENEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 mei 2024
Mensen in complexe situaties kunnen knel komen te zitten tussen verschillende overheidsregels
en -instanties. Professionals voor Maatwerk Multiproblematiek (PMM) helpt professionals
van gemeenten en landelijke uitvoeringsorganisaties maatwerk te bieden bij vastgelopen
multiprobleemsituaties van inwoners. PMM biedt professionals in het sociaal domein
een ingang bij het Rijk, een uitgebreid netwerk en verschillende instrumenten om deze
multiprobleemsituaties te doorbreken. Met onder andere het Landelijk Maatwerkregister,
Landelijk Maatwerkloket Multiproblematiek (verder: het Loket) en het Landelijk Escalatie
Team hebben zij concrete handvatten om inwoners in zulke situaties sneller en beter
te helpen.
PMM werd in 2019 opgericht, als landelijke hulpstructuur voor complexe multiproblematiek
in het sociaal domein. Het betreft een structurele samenwerking tussen zes ministeries
(SZW, BZK, JenV, OCW, VWS en FIN/Toeslagen), praktisch alle landelijke uitvoeringsorganisaties
in het sociaal domein en inmiddels meer dan 60 gemeenten.
Jaarlijks laat PMM onderzoek doen naar de (systeem)knel- en leerpunten uit de praktijkcasussen
die het Loket behandelt. Hierbij bied ik – mede namens de Minister van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap, de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
de Minister voor Rechtsbescherming, de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport en de Staatssecretaris Toeslagen en Douane – uw Kamer het onderzoeksrapport
over 2023 aan. Daarnaast informeer ik u over de verdere ontwikkeling van PMM.1 Het rapport onderstreept voor mij nogmaals de meerwaarde van ondersteuningsinitiatieven
zoals PMM.
1. Complexiteit sociaal domein maakt hulpstructuur als PMM noodzakelijk
Uit het onderzoeksrapport komen verschillende soorten knelpunten naar voren, die de
complexiteit in het brede sociaal domein inzichtelijk maken. Deze knelpunten zorgen
ervoor dat professionals problemen waar mensen mee kampen niet op lokaal of regionaal
niveau kunnen oplossen, en daarom het Loket benaderen voor hulp.2 Eén soort knelpunt is dat een casus vastloopt op starheid in een ICT-systeem. Een
ander soort knelpunt is het vastlopen op wet- en (landelijke of lokale) regelgeving.
Bij dit knelpunt onderscheiden de onderzoekers meerdere categorieën. Een situatie
kan bijvoorbeeld zo uitzonderlijk zijn dat deze niet is voorzien in wetgeving of beleid,
en de uitkomst onbedoeld nadelig uitpakt voor de inwoner. Ook kan onduidelijkheid
over de interpretatie van wet- en regelgeving voor vertraging zorgen. Hetzelfde geldt
voor onduidelijkheid over de voorwaarden waaronder een professional kan afwijken van
wet- en regelgeving. Tot slot ligt in meer dan de helft van de casussen het knelpunt
in onvoldoende (domeinoverstijgende) samenwerking tussen organisaties. Het bestaan
van een gezamenlijke, overkoepelende hulpstructuur als PMM vormt daarmee op zichzelf
al een systeemverbetering.
Het rapport wijst daarnaast op een mismatch tussen de complexiteit van het sociaal
domein en wat er van een professional verwacht kan worden. Professionals lopen geregeld
vast omdat zij onvoldoende overzicht hebben over alle wet- en regelgeving, die voor
een multiprobleemcasus relevant is. Of niet het juiste netwerk en de informatiebronnen
hebben om de casus op te lossen. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om onvoldoende kennis
van specifieke complexe problematiek of doelgroepen, waar de professional niet dagelijks
mee te maken heeft. Het komt ook voor dat een professional niet op de hoogte is van
een bepaalde regeling die kan zorgen voor een doorbraak. Dit valt de professionals
echter niet te verwijten. Zij kunnen simpelweg niet bekend zijn met iedere specifieke
samenloop van problemen in het brede sociaal domein. Een landelijke hulpstructuur
als PMM is zodoende geen luxe, maar noodzaak.
2. Effectieve ondersteuning en stapsgewijze versterking systeemleren
Door toegenomen bekendheid van PMM is het aantal aangemelde praktijkcasussen in 2023
toegenomen. In vrijwel alle gevallen kan de professional na ondersteuning door PMM
verder met het oplossen van de vastgelopen problematiek van de inwoner.3 De ondersteuning die PMM biedt aan professionals – en via hen inwoners – is volgens
de onderzoekers laagdrempelig, effectief en in veel gevallen snel. Professionals ervaren
duidelijke meerwaarde van PMM en waarderen de ondersteuning van het Loket zeer.
Naast het helpen oplossen van problemen van mensen, zet PMM ook sterk in op systeemleren.
Vanuit haar unieke positie als scharnier tussen gemeenten, uitvoeringsorganisaties
en ministeries in het brede sociaal domein, kan PMM systeemknelpunten goed waarnemen
en systeemleren bevorderen. Elke casus wordt geëvalueerd, met als doel leerpunten,
vragen en signalen te identificeren. Deze kunnen betrekking hebben op de professional
of organisatie die de casus indient. Maar ook op wet- en regelgeving of de werkwijze
van andere betrokken (uitvoerings)organisaties. Het kan gaan om:
• knelpunten die opgelost moeten worden om verder te kunnen met een casus (1e orde leren),
• leerpunten die helpen om in volgende gevallen een inwoner beter en sneller te helpen
(2e orde leren),
• en om situaties die een systeemaanpassing vergen om toekomstige gevallen te voorkomen
(3e orde leren).
In 2023 was er op elk van de drie niveaus sprake van systeemleren. Zo is in verschillende
gevallen de samenwerking tussen organisaties verbeterd. Daarbij is informatie over
regelingen duidelijker en beter vindbaar gemaakt voor professionals. Signalen van
PMM hebben ook bijgedragen aan een tijdelijke oplossing voor een probleem rond terugvordering
van de alleenstaande ouderkop (ALO-KOP). De ALO-KOP is het extra bedrag voor alleenstaande
ouders bovenop het kindgebonden budget. Inwoners met een huwelijkspartner zonder burgerservicenummer
kunnen voortaan bij het aanvragen zelf aangeven dat er een partner is. Door dit te
registreren worden latere terugvorderingen van de ALO-KOP voorkomen. In afwachting
van structurele aanpassing mitigeert deze aanpassing zoveel als mogelijk de negatieve
effecten. Daarnaast hebben signalen van PMM bijgedragen aan een wetsvoorstel waarmee
de Wet studiefinanciering 2000 is aangepast. Dit wetsvoorstel schrapte de uitzonderingen
op het kunnen gebruiken van de hardheidsclausule in deze wet. Hierdoor is meer ruimte
ontstaan voor het leveren van maatwerk.4
Het afgelopen jaar zijn stappen gezet om het systeemleren verder te verstevigen. Zo
analyseert PMM casussen steeds grondiger, via een daartoe ontwikkelde monitor. En
belegt ze steeds meer signalen en leerpunten bij organisaties. Daarnaast doen de onderzoekers
nu periodiek navraag naar de opvolging daarvan. De ambitie voor de komende tijd is
om de verschillende initiatieven die knelpunten signaleren – zoals Werk aan Uitvoering,
de knelpuntenbrieven en de Staat van de Uitvoering – meer te verbinden.
3. Verdere ontwikkeling netwerk en aanpak van PMM
PMM blijft inzetten op het uitbreiden en verdiepen van haar netwerk. Naast dat steeds
meer gemeenten zich bestuurlijk aansluiten, heeft PMM nu ook vaste contactpersonen
bij zorgverzekeraars, het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en het Ministerie
van Buitenlandse Zaken. Ook intensiveert PMM de uitwisseling over knel- en leerpunten
met het sociaal raadsliedenveld en mensenrechtenorganisaties. Tot slot bouwt PMM met
het systeemleren voort op wat er is ontwikkeld en geleerd in de City Deal Eenvoudig
Maatwerk. In deze samenwerking van het Rijk en een aantal gemeenten is vanuit de praktijk
geleerd over maatwerk in de uitvoering, en wat dit betekent voor het beleid en de
organisatie. Het opgaan van de City Deal Eenvoudig Maatwerk in PMM versterkt het interbestuurlijk
leren.
In haar aanpak neemt PMM ook initiatief om meer gelijke gerichtheid te stimuleren
in het verkokerde sociaal domein. Zodat de verschillende betrokken organisaties inwoners
in multiprobleemsituaties op een meer eenduidige manier ondersteunen. PMM pakt daartoe
momenteel door op de in 2023 uitgebrachte «Waardenkaart sociaal domein».5 De Waardenkaart wordt vereenvoudigd tot een meer handzame set, die de professional
in het sociaal domein meer richting en houvast geeft.
Het is van groot belang dat inwoners die klem komen te zitten in multiprobleemsituaties,
eerder en beter worden geholpen. Ik waardeer de inzet van professionals in het sociaal
domein, die daarbij geregeld voor zeer complexe opgaven staan. PMM kan deze professionals
ondersteunen. Ik roep gemeenten dan ook op zich aan te sluiten bij dit hechte netwerk.
Periodiek zal ik uw Kamer blijven informeren over de voortgang van PMM en het systeemleren.
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen