Brief regering : Reactie op de motie van het lid Flach over een voorstel voor besteding van de beschikbare middelen voor het vlootvervangingsprogramma van de Rijksrederij (Kamerstuk 31409-444)
36 410 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2024
Nr. 83 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 mei 2024
Met deze brief wordt uw Kamer geïnformeerd over het voorstel voor besteding van de
beschikbare middelen voor de eerste tranche van het vlootvervangingsprogramma van
de Rijksrederij conform motie Flach (Kamerstuk 31 409, nr. 444).
Dit naar aanleiding van en in vervolg op het feit dat de Kamer eerder heeft gevraagd
om het plan van aanpak voor de eerste tranche van het vlootvervangingsprogramma mee
te nemen bij de voorbereiding van de begroting voor 2024 en verder (motie Stoffer,
Kamerstuk 31 409, nr. 395). De kamerbrief zou verzonden worden voorafgaand aan de voorjaarsbesluitvorming 2024.
Echter, door de versnelling van de voorjaarsbesluitvorming is dit niet gehaald.
Deze brief heeft verband met de recente Kamerbrief (Kamerstuk 31 409 nr. 435 d.d. januari 2024) over de voortgang van de vlootvervanging van de Rijksrederij in
zijn totaliteit. In deze Kamerbrief is gemeld dat afgelopen jaar de vlootvervanging
daadwerkelijk «van de kant» is gekomen en hoe nu ook «de vaart erin» gekregen kan
worden. In de brief staat de actuele stand van zaken rond de vervanging, vernieuwing
en eventuele uitbreiding van de vloot van de Rijksrederij weergegeven. Dit is een
bredere opgave dan het gevraagde plan van aanpak voor de eerste tranche.
In onderstaande tabel staat een korte weergave aangaande de planning van de projecten
in de eerste fase inclusief vanaf welk jaar de bestedingen voorzien zijn. Deze eerste
projecten, aangeduid als prioritaire projecten, maken onderdeel uit van de totale
vervangingsopgave met geraamde investeringskosten van meer dan € 1 mld. en een tijdsperiode
die minimaal 15 jaar beslaat. Er wordt geen informatie verstrekt over de hoogte van
de gereserveerde middelen per project, omdat het marktgevoelige informatie betreft
en sommige projecten nog uitgewerkt worden.
Onderdeel/Project
Opdrachtgever
Investeringsbron
Dekking exploitatiekosten
Bestedingen voorzien vanaf
Projectfase
Trailerbare Meetvaartuigen (TMV)
Rijkswaterstaat
Bestemmingsreserve Rijksrederij
Dekking binnen huidige RWS-begroting
2023
Afgerond
MPV-50
Rijkswaterstaat
Leenfaciliteit Ministerie van Financiën (aanvraag ingediend 2024)
Dekking gereserveerd binnen huidige RWS-begroting
2026
Klanteisen opgehaald
MPV-20
Rijkswaterstaat en Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Bestemmingsreserve Rijksrederij of Leenfaciliteit Ministerie van Financiën (afhankelijk
van benodigd investeringsbudget blijkend uit business case)
Dekking binnen huidige RWS-begroting en bijdrage LNV wordt bezien
2031
Business case in uitwerking
Vervanging Stern
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Bestemmingsreserve Rijksrederij
Dekking voorzien binnen huidige LNV-begroting
2024
Tweedehands schip aangekocht, momenteel verbouwing
Patrouillevaartuigen (2 stuks)
Rijkswaterstaat
Bestemmingsreserve Rijksrederij
Dekking gereserveerd binnen huidige RWS-begroting
2024
Twee tweedehands schepen aangekocht en momenteel verbouwing
Handhavingsvaartuig (24/7 handhavings-concept voor de Kustwacht (inhuur commercieel)
Kustwacht
Geen (huur vaartuig)
Momenteel vinden hier nog gesprekken over plaats. De Kamer wordt hier nader over geïnformeerd
2025
Marktconsultatie
Additionele tranches voor levensduur verlengend onderhoud
Rijkswaterstaat, Kustwacht, Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en
Douane
Voorziening Groot Onderhoud/Bestemmingsreserve Rijksrederij
Dekking voorzien binnen huidige begroting van opdrachtgevers
Doorlopend
Duurzaamheidspilot waterstof
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Kosten gedekt binnen huidige begroting RWS
Dekking voorzien binnen huidige LNV-begroting
2025
In opstartfase
Duurzaamheidspilot methanol
Rijkswaterstaat
Pilot wordt stopgezet. Technologie is al onderdeel van de voorbereiding van de vervanging
MPV-50.
De benodigde bestedingen voor de vlootvervanging tranche 1 zijn voor Rijkswaterstaat
gereserveerd of voorzien binnen de huidige agentschapsbegroting RWS.
Tussen de betrokken departementen en de Kustwacht vinden momenteel nog gesprekken
plaats over het ambitieniveau en de daarvoor benodigde middelen voor de (tijdelijke)
oplossing voor het 24/7 handhavingsconcept. Daarnaast vinden nog gesprekken plaats
tussen LNV en Rijkswaterstaat over de MPV-20. De Kamer wordt hier nog nader over geïnformeerd.
Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn, wordt uw Kamer daarover geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat