Brief regering : Reactie op notitie ACN en meerdere organisaties over belang luchtvracht voor Nederland
31 936 Luchtvaartbeleid
29 665
Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 1155
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 mei 2024
Op 24 april 2024 heeft de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat verzocht
om een reactie op de notitie van Air Cargo Netherlands (verder: ACN) van 8 april 2024
over het belang van luchtvracht voor Nederland. Met deze Kamerbrief wordt invulling
gegeven aan dat verzoek.
In die notitie wordt het economisch belang van luchtvracht voor Nederland toegelicht
en wordt gesteld dat een mogelijke beperking van het aantal slots op Schiphol ten
gevolge van het Hoofdlijnenbesluit Schiphol alsmede ten gevolge van een mogelijke
nachtsluiting van Schiphol de vrachtsector onevenredig hard zal raken1.
Dit is mede het gevolg van het feit dat vrachtvliegtuigen moeilijker kunnen voldoen
aan de zogenaamde 80/20 regel uit de EU slotverordening die recht geeft op historische
slots dan passagiersvliegtuigen omdat vrachtvliegtuigen volgens ACN vaak onregelmatig
vliegen vanwege de aard van hun operatie.
ACN verzoekt daarom om alternatieve oplossingen om de luchtvrachtpositie van Schiphol
te borgen bij de besluitvorming rond Schiphol.
In eerste instantie hebben ACN en Schiphol sinds 2020 verschillende malen voorgesteld
om een aparte slotpool voor luchtvrachtoperaties in de capaciteitsdeclaratie op te
nemen. Volgens onze juridische analyse is het echter op grond van de EU slotverordening
niet mogelijk om een aparte slotpool voor luchtvrachtoperaties te creëren. De Kamer
is hierover geïnformeerd in de reactie op de inbreng van de slotcoördinator tijdens
de technische briefing op 13 oktober 20222.
Vervolgens heeft de Kamer op 21 december 2022 een motie aangenomen om in gesprek te
gaan met de luchtvrachtsector om te onderzoeken hoe een aparte slotpool op Schiphol
voor de luchtvracht kan worden opgezet met een maximaal aantal vluchten per jaar3.
Op initiatief van het Ministerie van IenW hebben daarover sinds begin 2023 verschillende
overleggen plaatsgevonden met ACN, Schiphol en EvoFenedex, omdat het economisch belang
van de luchtvrachtsector voor Nederland wordt erkend en onderschreven. Tot op heden
is het deze partijen echter nog niet gelukt om met een concreet voorstel te komen
voor een vrachtpool dat verenigbaar is met de EU slotverordening. De Kamer is over
de voortgang geïnformeerd in de reactie op het eindrapport van de EU-rapporteur over
de geplande herziening van de EU slotverordening op 7 november 20234.
In de tussentijd blijft het Ministerie van IenW zich inzetten voor behoud van luchtvrachtoperaties
bij de geplande herziening van de EU slotverordening. Ook blijft het ministerie open
staan voor alternatieve oplossingen die verenigbaar zijn met de huidige regels van
de EU slotverordening. Zodra daar meer over gemeld kan worden, wordt de Kamer geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat