Brief regering : Onderzoeksresultaten kwalitatieve en kwantitatieve tekorten cybersecurity professionals
26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
29 544
Arbeidsmarktbeleid
Nr. 1164
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 maart 2024
Om de digitale weerbaarheid van Nederland te waarborgen is het kunnen beschikken over
voldoende goed geschoolde cybersecurityprofessionals een essentiële voorwaarde. In
de Nederlandse Cybersecuritystrategie 2022–20281 (NLCS) is als actiepunt opgenomen om in 2023 een verkennend onderzoek naar de kwalitatieve
en kwantitatieve tekorten op de Nederlandse cybersecurity arbeidsmarkt uit te voeren,
en met een voorstel te komen hoe deze tekorten op de cybersecurityarbeidsmarkt aangepakt
kunnen worden. Om deze redenen heb ik op 19 juni 2023 Platform Talent voor Technologie
(PTvT) de opdracht gegeven een onderzoek uit te voeren naar de kwalitatieve en kwantitatieve
tekorten op de cybersecurityarbeidsmarkt. PTvT heeft het onderzoek in nauwe samenwerking
met Dialogic uitgevoerd. Daarbij heb ik hen ook gevraagd om te komen met aanbevelingen
hoe deze tekorten aangepakt zouden kunnen worden. Veel partijen uit het veld hebben
meegewerkt aan de kwalitatieve dataverzameling en duiding van de resultaten. Met deze
brief bied ik de onderzoeksresultaten en aanbevelingen aan en ga ik in op de eerste
vervolgstappen die gezet zullen worden.
Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek
Er is een groeiende vraag naar cybersecurity expertise te zien op de arbeidsmarkt.2 De verwachting is dat deze vraag zal toenemen door o.a. Europese regelgeving. De
groeiende vraag naar cybersecurity-specialisten richt zich met name op medior- en
senior posities. Uit het uitgevoerde onderzoek is tevens gebleken dat er groeiende
aandacht is voor cybersecurity in de mbo-, hbo-, en wo-opleidingen. Bij het mbo ligt
de focus meer op het technische aspect van cybersecurity, terwijl de hbo- en wo-opleidingen
een meer multidisciplinair karakter hebben. Tevens blijkt uit het onderzoek dat de
afstemming tussen cybersecurity-opleidingen op verschillende onderwijsniveaus beperkt
is, en er geen gezamenlijk beeld is over wat er wordt verstaan onder «cybersecurity-expertise».
Dit bemoeilijkt de afstemming tussen de vraag aan personeel in de markt en het aanbod
van professionals die worden opgeleid of getraind. Daarnaast laat het onderzoek zien
dat er verschillende carrièrepaden zijn binnen het vakgebied en dat cybersecurity
als domein constant in beweging is als gevolg van technologische en maatschappelijke
ontwikkelingen. De cybersecurity vraagstukken van vandaag zijn anders dan die van
tien jaar geleden. Dit betekent voor cybersecurityprofessionals dat zij zich een leven
lang moeten blijven ontwikkelen.
Het totale ecosysteem van cybersecurity onderwijs en arbeidsmarkt is omvangrijk en
divers. Zoals in het onderzoeksrapport staat beschreven gaat het op de arbeidsmarkt
om verschillende typen expertise, een groot aantal verschillende (typen) organisaties
en velerlei functieprofielen waarin cybersecurity-expertise geheel of gedeeltelijk
een rol speelt. Door deze diversiteit is het essentieel om in de gehele onderwijsketen
(primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, hbo, wo, Leven Lang Ontwikkelen (LLO))
meer aandacht te hebben voor cybersecurity. Al deze partijen samen vormen het ecosysteem
van cybersecurity onderwijs en arbeidsmarkt, maar ervaren allen hun eigen uitdagingen
en knelpunten.
Om deze uitdagingen het hoofd te bieden hebben PTvT en Dialogic twaalf aanbevelingen
geformuleerd welke zijn gericht op het onderwijs, de arbeidsmarkt en het ecosysteem
in zijn geheel:
1. Ontwikkel een gezamenlijke taal en gezamenlijk beeld met betrekking tot de «cybersecurity-expertise».
2. Breng gerichte coördinatie aan op de aansluiting tussen onderwijs- en arbeidsmarkt.
3. Spreek het volledige potentiële talent aan. Hierbij kan worden gedacht aan het potentieel
van MBO-talent en bijvoorbeeld het beter aanspreken van diverse groepen zoals vrouwen.
4. Zoek de samenwerking op tussen en binnen regio’s, sectoren en ketens.
5. Vergroot de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van «het beroep» van cybersecurityprofessional.
6. Stimuleer om-, bij- en nascholing ten behoeve van horizontale en verticale ontwikkeling.
7. Werk aan behoud van professionals met behulp van arbeidsmobiliteit binnen de sector.
8. Verbeter de startpositie van net afgestudeerden.
9. Vergroot de interesse voor studeren en werken in cybersecurity.
10. Versterk de kaders en het materiaal voor cybersecurity-onderwijs.
11. Betrek de arbeidsmarkt sterker in het onderwijs.
12. Versterken en vergroot de aantrekkelijkheid van het docentschap.
Vervolgstappen
Het onderzoek laat zien dat er een veelheid aan vraagstukken is die verspreid zijn
over de gehele keten van onderwijs en arbeidsmarkt. Er zal dan ook geen one-size-fits-all-oplossing
zijn die alle deelproblemen gaat oplossen. Daar is een nauwe samenwerking voor nodig
tussen partijen uit het onderwijsveld, bedrijfsleven, maatschappelijk middenveld en
overheid.
Daarnaast is cybersecurity niet uitsluitend een technisch vraagstuk. Naast de behoefte
aan ICT-geschoold personeel zijn ook professionals nodig met kennis vanuit andere
disciplines om bijvoorbeeld de vertaalslag te kunnen maken van de techniek naar de
bestuurskamer en naar de samenleving. Tegelijkertijd hangt het tekort naar cybersecurityprofessionals
samen met de algehele krapte op de arbeidsmarkt voor andere beroepen. De nulmeting
van de NLCS door het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatie Centrum (WODC) signaleert
dit ook.3
Tevens wordt in het kader van de Human Capital Agenda ICT (HCA ICT)4 gewerkt aan het aanpakken van arbeidsmarkttekorten in het gehele digitale domein.
Desalniettemin laat het onderzoek van PTvT en Dialogic zien dat er specifiek ruimte
is voor verbetering in het cybersecuritydomein.
Ik neem de aanbevelingen over en ga ermee aan de slag met het veld en met de betrokken
ministeries zoals het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW), het Ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), het Ministerie van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties (BZK) en het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV).
Op basis van de aanbevelingen zullen de volgende initiële vervolgstappen worden ingezet.
1. Opzetten programmalijn cybersecurity binnen de Human Capital Agenda ICT
Om uitvoering te geven aan de twaalf aanbevelingen uit het onderzoek wordt binnen
de Human Capital Agenda ICT HCA ICT een meerjarige eigenstandige cybersecurity programmalijn
opgezet. De HCA ICT, uitgevoerd door PTvT, is één van de drie netwerkverbanden die
zijn verbonden aan het Actieplan Groene en Digitale Banen.5 PTvT en dcypher (publiek-private samenwerkingsplatform cybersecurity kennis en innovatie)6 krijgen de opdracht om invulling te geven aan- en regie te voeren op de uitvoering
van deze cybersecurity programmalijn. De stakeholders in het cybersecurityveld zullen
hierbij nauw worden betrokken. Door de cybersecurity programmalijn een plek te geven
onder de vlag van de HCA ICT, die weer verbonden is met het Actieplan Groene en Digitale
banen, benutten we het bestaande netwerk, expertise en ervaringen op onderwijs- en
arbeidsmarktvraagstukken ook ten gunste van het cybersecuritydomein en ontstaat samenhang
van beleid en synergie van acties. De partijen die zijn aangesloten bij de HCA ICT
ondernemen vaak ook activiteiten op het gebied van cybersecurity en talent. Zo bouwen
we voort op bestaand beleid, gaan we versnippering tegen en bundelen we de krachten
om de tekorten op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden. Middels deze aanpak wordt tevens
invulling gegeven aan aan de ingezette koers op dit thema in het actieplan van de
NLCS.
Parallel aan de bovengenoemde actie om de aanbevelingen gezamenlijk met het veld op
te pakken en om te zetten in concrete vervolgacties, zal ik alvast starten met de
volgende acties:
2. Het vergroten van inzicht in en overzicht van de cybersecurity arbeidsmarkt
Voor het onderzoek hebben PTvT en Dialogic veel relevante informatie en data verzameld
over de huidige stand van het cybersecurityonderwijs en de arbeidsmarkt. Deze informatie
zal online worden ontsloten en worden bijgehouden in de vorm van netwerkkaarten en
dashboards. Inzicht in de vraag naar cybersecurityspecialisten is noodzakelijk voor
het gerichter inzetten van bestaande activiteiten, en/of het initiëren van nieuwe
activiteiten. Kennis van succesvolle initiatieven is wenselijk om van elkaar te kunnen
leren en initiatieven op te schalen. Anderzijds kunnen hiaten worden gesignaleerd
en nieuwe publiek-private samenwerkingen worden opgebouwd. Dit voldoet ook in een
behoefte van meerdere partners die betrokken waren bij de uitvoering van het onderzoek
en geeft ook invulling aan een actie uit het actieplan NLCS. Hiermee bevorderen wij
een gezamenlijke informatiepositie over bijvoorbeeld welke cybersecurityopleidingen
er in Nederland beschikbaar zijn en ontsluiten we vacature-analyse data middels dashboards.
Om versnippering tegen te gaan zal waar mogelijk worden aangesloten op bestaande netwerkkaarten
of vacature-dashboards die verbonden zijn aan het Actieplan Groene en Digitale banen.7
3. NWO-call versterken samenwerking kennisinstellingen en bedrijfsleven
In afstemming met het veld zal via NWO (Regieorgaan SIA) een subsidiecall worden opgezet
om via praktijkgericht onderzoek de samenwerking te stimuleren tussen kennisinstellingen
(mbo, hbo, wo), het bedrijfsleven en overheidsorganisaties. Die samenwerking kan voordelen
bieden, de arbeidsmarkt kan namelijk een belangrijke rol spelen in het bieden van
expertise die binnen de opleidingen benodigd is om studenten adequaat op te leiden
en tegelijkertijd komt de arbeidsmarkt hiermee direct in aanraking met jong talent.
De call draagt tevens bij aan actuele onderwijsvorming en de samenwerking tussen kennisinstellingen
onderling. Tevens zal dit bijdragen aan de verbetering van de startpositie van net
afgestudeerd talent. Daarmee kunnen alvast een aantal aanbevelingen uit het PTvT en
Dialogic-onderzoek worden opgepakt, namelijk ten aanzien van1) de aansluiting tussen
onderwijs- en arbeidsmarkt, 2) het verbeteren van de startpositie van net afgestudeerd
talent en 3) het betrekken van arbeidsmarkt in onderwijsvorming. Deze actie draagt
tevens bij aan pijler twee van het Actieplan Groene en Digitale banen dat zich richt
op behoud en instroom van digitaal talent (in dit geval specifiek cybersecurity talent)
op de Nederlandse arbeidsmarkt.8 Dit instrument wordt momenteel nader vormgegeven in afstemming met het veld en zal
naar verwachting eind 2024/begin 2025 open worden gesteld.
Tot slot
De bovengenoemde vervolgstappen zijn de éérste stappen in een traject van lange adem.
Met de geschetste acties creëren we randvoorwaarden voor concrete activiteiten en
initiatieven die leiden tot meetbare verbetering in de kwalitatieve en kwantitatieve
tekorten op de cybersecurityarbeidsmarkt. Het gehele ecosysteem, bestaande uit het
onderwijs, bedrijfsleven, maatschappelijk middenveld en de overheid, draagt een gezamenlijke
verantwoordelijkheid voor het versterken van de cybersecurityarbeidsmarkt in Nederland.
Het vraagstuk kan alleen samen worden opgelost. Ik doe daarom een oproep aan het ecosysteem
om zich achter deze aanpak te scharen en gezamenlijk aan het vervolg te werken. Ik
zet mij samen met andere ministeries in om het veld bij elkaar te brengen om gezamenlijk
acties en initiatieven op te zetten die leiden tot meer cybersecurityprofessionals,
en daarmee een digitaal veiliger Nederland. U zult verder worden geïnformeerd over
de voortgang van deze acties via de voortgangsbrieven van de Nederlandse Cybersecurity
Strategie (NLCS) en de Strategie Digitale Economie.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat