Brief regering : Stand van zaken van informatiedeling over mogelijke matchfixing
24 557 Kansspelen
33 296
Mogelijke beïnvloeding van sportwedstrijden (matchfixing)
Nr. 238
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 mei 2024
In het Commissiedebat Kansspelen van 7 maart jl. (Kamerstuk 24 557, nr. 237) heb ik naar aanleiding van vragen van het lid Eerdmans (JA21) toegezegd een brief
te sturen over de stand van zaken van informatiedeling over mogelijke matchfixing.
Het lid Eerdmans vroeg daarbij om specifiek in te gaan op de vraag of informatiedeling
onderdeel uitmaakt van de evaluatie van de Wet kansspelen op afstand. Met deze brief
doe ik deze toezegging gestand. Daarnaast stuur ik u, op verzoek van de vaste commissie
voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport de «Trendanalyse matchfixing 2023» van de Kansspelautoriteit
(Ksa), die informatie bevat over meldingen van matchfixing bij de Kansspelautoriteit.1
Aanpak wedstrijdmanipulatie (matchfixing)
In Nederland werken vertegenwoordigers vanuit sport, opsporing, overheid en kansspelen
sinds 2014 samen om de preventie, signalering en aanpak van matchfixing te versterken.
Een belangrijk element in de aanpak van matchfixing is informatiedeling van signalen
van matchfixing. Als het gaat om het organiseren van sportweddenschappen moeten vergunde
aanbieders van online sportweddenschappen steeds de risico’s op matchfixing en daarmee
de integriteit (eerlijkheid) van de weddenschap goed in de gaten houden.2 Niet alleen voorafgaande aan het openstellen van de sportweddenschap, maar ook als
de weddenschap loopt en na afloop van een weddenschap. Een vergunninghouder moet feiten
of omstandigheden die uit de analyse naar voren komen en die duiden op een verhoogd
risico van wedstrijdmanipulatie melden aan de Ksa, de betrokken wedstrijdorganisator
en de sportorganisator.3 Het gaat dan om signalen van verdachte wedpatronen inzake matchfixing, zonder dat
dit op individuele personen terug te voeren is. Daarnaast moeten meldingen worden
gedaan van transacties wanneer er sprake is van voorgenomen of verrichte ongebruikelijke
transacties, op basis van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme
(Wwft). Dergelijke meldingen moeten via de Financiële inlichtingen eenheid (FIU-Nederland)
lopen. Na een verplichte melding conform de Wwft geldt een geheimhoudingsplicht en
kan geen naar personen te herleiden informatie verder worden verstrekt aan derden,
zoals bijvoorbeeld sportbonden.
In 2021 hebben de betrokken partijen geconstateerd dat de aanpak van matchfixing en
de samenwerking versterkt moest worden omdat er divers werd gedacht over de problematiek,
omvang en oorzaken. Begin dit jaar is het programma «Wedstrijdmanipulatie (matchfixing)»
ingericht. Hierin werken vertegenwoordigers van het Openbaar Ministerie, de nationale
politie, de Ksa, de FIOD, het Instituut Sportrechtspraak, het NOC*NSF, KNVB, KNLTB,
het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Ministerie van Justitie
en Veiligheid samen om wedstrijdmanipulatie in Nederland te verminderen en zo mogelijk
te voorkomen. Vanuit het programma is een fieldlab gestart waarbij bezien wordt hoe
deelnemende partijen binnen de regelgeving informatie beter kunnen uitwisselen.
Uw Kamer wordt bericht wanneer de evaluatie van het fieldlab gereed is. Dit is een
eigenstandig traject dat losstaat van de evaluatie van de Wet kansspelen op afstand
(wet Koa). De evaluatie wet Koa zal het onderwerp matchfixing bezien vanuit de invalshoek
van het voorkomen van fraude en kansspelgerelateerde criminaliteit, één van de drie
kansspeldoelen. De evaluatie zal daarom naar verwachting beperkt ingaan op de informatiedeling
van mogelijke matchfixingssignalen.
Ksa en «Trendanalyse matchfixing 2023»
Binnen de Ksa is het meldpunt Sports Betting Intelligence Unit (SBIU) ingericht, waarbij
kansspelaanbieders signalen van mogelijke matchfixing bij kansspelen moeten melden.
In de «Trendanalyse matchfixing 2023» geeft de Ksa een overzicht van meldingen van
mogelijke matchfixing die zij heeft ontvangen via de SBIU in de periode 19 december
2022 t/m 31 december 2023. Het aantal signalen afkomstig van vergunninghouders is
in 2023 (6 meldingen) sterk afgenomen ten opzichte van 2022 (40 meldingen). Uit de
rapportage blijkt dat het aantal signalen afkomstig van buitenlandse toezichthouders,
ministeries en opsporingsinstanties van redelijke omvang was. Op basis van deze resultaten
heeft de Ksa vergunde aanbieders gewezen op hun wettelijke plicht om de toezichthouder
onverwijld te informeren over indicaties die duiden op een verhoogd risico op manipulatie
van een betrokken wedstrijd. In dit kader beziet de Ksa aanvullende activiteiten om
de bewustwording van de verplichting tot het melden van mogelijke matchfixingrisico’s
te vergroten.
De Minister voor Rechtsbescherming,
F.M. Weerwind
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming