Brief regering : Resultaten Regeling bevordering schone wegvoertuigen
31 305 Mobiliteitsbeleid
32 813
Kabinetsaanpak Klimaatbeleid
Nr. 453
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 april 2024
Sinds 2 augustus 2021 is de Europese richtlijn voor schone voertuigen, de «Clean Vehicles Directive» (hierna: CVD), van kracht. In Nederland is deze richtlijn geïmplementeerd in de
Regeling bevordering schone wegvoertuigen (hierna: Rbsw) binnen de Wet Milieubeheer.
De Rbsw bevat eisen die betrekking hebben op de inkoop van schone- en emissievrije
voertuigen en voertuigdiensten door aanbestedende diensten, zoals gemeenten, provincies,
Rijk en publiekrechtelijke instellingen.
In deze brief informeer ik uw Kamer over de resultaten die Nederland sinds de invoering
van de Rbsw op 2 augustus 2021 heeft behaald.
Er zijn sinds de start van de regeling tot eind 2023 in totaal ongeveer 12.400 voertuigen
aanbesteed door alle aanbestedende diensten. Over het totaal bezien overtreffen de
resultaten in Nederland de eisen binnen de Rbsw tot nu toe:
• 56 procent van de ingekochte lichte voertuigen1 is schoon2, waarvan 82 procent emissievrij is. De regeling schrijft voor dat minimaal 38,5 procent
van de ingekochte lichte voertuigen schoon moet zijn.
• Het aandeel schoon ingekochte zware voertuigen3 ligt op 43 procent, waarvan ongeveer een derde emissievrij is. De regeling schrijft
voor dat minimaal 10 procent van de zware voertuigen schoon4 ingekocht moet worden.
• Voor bussen geldt dat 66 procent emissievrij ingekocht is en ook dit overtreft de
eis van de regeling, waarin staat dat 45 procent schoon moet worden ingekocht, waarvan
de helft emissievrij.
Daarmee voldoet Nederland ruimschoots aan de gestelde norm. In bijlage 1 bij deze
brief vindt u de resultaten sinds 2 augustus 2021 grafisch weergegeven.
Ten opzichte van vorig jaar zijn er een paar ontwikkelingen die mij opvallen in de
gegevens. Het aandeel van emissievrije personenauto’s en bestelbusjes in de aanbestedingen
is licht afgenomen en bij de vrachtauto’s is er een afname te zien in het aandeel
schoon aanbestede voertuigen. Bij de bussen is er juist een toename in het aandeel
schoon- en emissievrij aanbestede voertuigen. Alle categorieën voldoen nog steeds
ruim aan de gestelde eisen.
Het Rijk heeft ongeveer 4.400 voertuigen aanbesteed, waarvan 46% schoon. Bijna de
helft van de aanbestede voertuigen door het Rijk is in gebruik is bij het Ministerie
van Defensie. Defensie gaf vorig jaar al aan last te hebben van schaarste op de markt
en achterblijvende infrastructuur op haar eigen terreinen. Defensie heeft in haar
«Uitvoeringsagenda duurzaamheid Defensie» middelen vrijgemaakt om haar zakelijke mobiliteit
de komende jaren te verduurzamen en daarmee de achterstand in te halen. Verduurzaming
is nu standaard in haar bedrijfsvoering opgenomen en in het vervangingsplan is tot
2028 gepland ongeveer 1.500 auto’s te hebben verduurzaamd.
Opvallend is ook de afname van het aandeel schoon- en emissievrij aanbestede voertuigen
ten opzichte van vorig jaar voor waterschappen, ook al gaat het om slechts 2,4 procent
van het totaal aantal voertuigen onder de Rbsw. Het betreft met name bestellingen
van Brabant Water en Evides. Beide partijen geven aan dat er voor een aantal werkzaamheden
die zij uitvoeren op het moment van bestelling nog geen duurzaam alternatief beschikbaar
was, waarbij het voertuig genoeg trekkracht biedt voor een zware aanhanger. Inmiddels
zijn er wel voertuigen beschikbaar die voldoen aan de specificaties en worden er pilots
met deze nieuwe elektrische busjes uitgevoerd, zodat in de toekomst wel duurzaam aanbesteed
kan worden. Beide partijen geven aan een beleid te hanteren zero-emissie voertuigen
aan te besteden, tenzij dat echt niet anders kan.
Omdat een deel van de ingekochte voertuigen door Brabant Water en Evides reinigingsvoertuigen
betreffen, is ook daar een afname van schoon- en emissievrij aanbestede voertuigen
te zien. Hier speelt ook de aanbesteding van 27 dieselvuilnisauto’s van de gemeente
Amsterdam in juni 2023 mee. Bij de beantwoording van de vragen heb ik uw Kamer laten
weten dat de gemeente Amsterdam netcongestie als oorzaak noemde voor het niet emissievrij
aanbesteden van deze voertuigen.5
Tot slot valt bij vergelijking van de resultaten van de voertuigsoorten op dat steeds
meer voertuigen in het doelgroepenvervoer emissievrij worden aanbesteed, over 2023
al meer dan 80%. Dat is goed om te zien en ook nodig, want ook deze sector staat voor
een grote opgave om de hele vloot te verduurzamen.
Ondertussen werkt het kabinet aan een aanscherping van de Rbsw vanaf 2026, om de percentages
voor aanbesteding van schone- en emissievrije voertuigen in lijn te brengen met het
Klimaatakkoord.
Ik hoop uw Kamer hierover later dit jaar nader te kunnen informeren.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Indieners
-
Indiener
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat