Brief regering : Geannoteerde agenda informele Raad voor Concurrentievermogen (RvC) van 19 april 2024
21 501-30 Raad voor Concurrentievermogen
Nr. 601
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 april 2024
De informele Raad voor Concurrentievermogen (RvC) over consumentenbescherming vindt
op 19 april 2024 plaats in Brussel. Met deze brief stuur ik u de geannoteerde agenda
met daarin een beschrijving van de discussiepunten en de Nederlandse inzet.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
Informele Raad voor Concurrentievermogen 19 april 2024 (Brussel) – Consumentenbescherming
Tijdens de informele Raad wordt stilgestaan bij de gevolgen en uitdagingen van de
digitale transitie voor consumentenbescherming binnen de interne markt.
Digitale transitie
Werksessie – ronde tafel
De eerste ronde tafel zal focussen op nieuwe bedrijfsmodellen waarmee consumenten
worden geconfronteerd in een steeds meer gedigitaliseerde wereld. Het Belgisch voorzitterschap
zal lidstaten vragen om te reflecteren op wat er nodig is om consumentenbescherming
toekomstbestendig te maken in de digitale transitie.
Nederlandse positie
De ontwikkelingen in de digitale economie gaan snel. Dit vraagt wat Nederland betreft
om toekomstbestendige en flexibele wetgeving om snel deze ontwikkelingen te kunnen
reageren. Vooral kwetsbare consumenten, met name kinderen, moeten online voldoende
beschermd worden. Nederland heeft hier eerder aandacht voor gevraagd in de Nederlandse
consumentenagenda1 en in een brief aan Eurocommissaris Reynders over Europees consumentenbeleid2.
Tijdens deze Raad zal Nederland de Commissie nogmaals oproepen om onder meer betaalde
loot boxes aan te merken als oneerlijke handelspraktijk. Loot boxes leiden tot verstoring
van het gedrag van kwetsbare consumenten vanwege het willekeurige karakter van de
beloningen. Bovendien moet in overweging genomen worden of praktijken zoals pay-to-win-mechanismen
en het gebruik van virtuele munten strakker moet worden gereguleerd, bijvoorbeeld
door wettelijk te verplichten dat bij een in-app aankoop altijd de prijs in echte
valuta duidelijk wordt weergegeven.
Daarnaast zal Nederland onderstrepen dat terughoudendheid geboden is bij het opleggen
van nieuwe informatieverplichtingen voor handelaren bij nieuwe Europese wetgevingsvoorstellen.
Deze veroorzaken niet alleen extra administratieve lasten bij bedrijven, maar kunnen
ook tot information overload bij consumenten leiden en zijn daardoor vaak weinig effectief.
Krachtenveld
Lidstaten hebben extra aandacht voor AI en de risico’s voor consumenten. Er is consensus
bij lidstaten dat met name kwetsbare consumenten voldoende beschermd moeten worden
tegen oneerlijke handelspraktijken in de digitale omgeving. De huidige Commissie onderzoekt
momenteel of de huidige regels consumenten ook online voldoende beschermen («fitness
check»).3 Dit zou onder een volgende Commissie eventueel tot nieuwe wetgevende voorstellen
kunnen leiden.
Een eerlijke interne markt
Werksessie – ronde tafel
De tweede ronde tafel zal focussen op de noodzaak van een eerlijke en efficiënte interne
markt, zowel voor consumenten als handelaren. De Raad zal bespreken welke aandachtspunten
er nu zijn op de interne markt voor consumenten, en welke oplossingsrichtingen hiertoe
mogelijk nuttig zouden zijn.
Nederlandse positie
Het kabinet is in algemene zin voorstander van politiek eigenaarschap van de lidstaten
en de Commissie voor de interne markt op alle beleidsterreinen. De nieuwe jaarlijkse
beleidscyclus voor concurrentievermogen en interne markt kan hieraan bijdragen en
moet leiden tot concrete acties ter versterking van de interne markt, zoals het adresseren
van concrete belemmeringen en werken aan betere, meer uniforme en doelgerichte, toepassing
van interne-marktregels4. Een voorspelbaar regelgevend kader is hierbij cruciaal.
Ten behoeve van toepassing en een gelijk speelveld in de interne markt zal Nederland
benadrukken dat in elke lidstaat altijd duidelijk moet zijn wanneer een bepaald regelgevend
kader van toepassing is en hoe consumentenregels moeten worden geïnterpreteerd. Dit
is niet altijd het geval, ondanks het feit dat in de meeste gevallen sprake is van
maximumharmonisatie bij consumentenwetgeving. Verschillen in interpretatie en handhaving
in de lidstaten kunnen leiden tot versnippering van de interne markt. Nederland zal
benadrukken dat nieuwe regels voor consumentenbescherming duidelijk en eenduidig moeten
zijn voor zowel handelaren als consumenten. Op deze manier wordt het hoogste niveau
van consumentenbescherming gewaarborgd.
Consumentenbescherming kan niet zonder effectief toezicht. Daartoe kan de samenwerking
tussen toezichthouders in het kader van het Consumer Protection Cooperation (CPC)
netwerk verstevigd worden. Het kabinet is van mening dat de procedures voor collectieve
handhaving door Europese autoriteiten verder verbeterd moet worden. Waar inbreuken
op het consumentenrecht op vrijwel het hele grondgebied van de Unie plaatsvinden,
kan handhaving effectiever dan nu het geval is door toezicht op Europees niveau te
organiseren. Het kabinet vraagt de Commissie hier met een voorstel voor te komen.
Tenslotte vraagt Nederland de Commissie om aanpassing van het regelgevend kader zodat
het lidstaten is toegestaan om colportage (deur tot deur verkoop) te verbieden.
Krachtenveld
Een merendeel van de lidstaten erkent het belang van harmonisatie en betere regelgeving
op de interne markt. Er is nog geen consensus onder lidstaten in welke mate handhaving
van consumentenregels op Europees niveau gewenst is.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.