Brief regering : Geannoteerde Agenda informele Energieraad 15 en 16 april
21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie
Nr. 1061
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR KLIMAAT EN ENERGIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 maart 2024
Bijgevoegd vindt u de geannoteerde agenda voor de informele Energieraad van 15 en
16 april.
De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten
Geannoteerde Agenda informele Energieraad 15/16 april 2024
Op 15 en 16 april vindt in Brussel de informele Energieraad plaats. De informele Energieraad
staat volledig in het teken van de bevordering van duurzame energie-infrastructuur
en dan met name met betrekking tot het uitrollen van elektriciteitsnetwerken. Specifiek
wordt in de beleidsdebatten gesproken over planning, financiering en risicobeperking
van investeringen, governance, standaardisering en vergunningverlening om een snelle
realisatie van de benodigde infrastructuur te waarborgen. Tijdens deze Raad vindt
geen besluitvorming plaats.
Een belangrijke algemene boodschap die ik wil uitdragen, is het belang van de versnelling
van het aanleggen van de infrastructuur. In de uitvoering lopen veel lidstaten momenteel
tegen knelpunten aan zoals lange termijnen voor vergunningverlening. Om de energietransitie
een nodige boost te geven richting het behalen van doelen, is het adequaat adresseren
van dergelijke randvoorwaarden van eminent belang. Ik zal dit dan ook actief uitdragen
richting de huidige Commissie, maar ook richting een potentieel nieuwe Europese Commissie.
Gecoördineerd en geïntegreerd Europees Elektriciteitsnetwerk
Nederland onderschrijft het belang van een gecoördineerd en geïntegreerd Europees
Elektriciteitsnetwerk. De integratie van het Europese elektriciteitsnetwerk, en de
uitwisselingsmogelijkheden die dat biedt voor elektriciteit tussen landen, leidt tot
positieve welvaartseffecten, zoals lagere prijzen voor huishoudens, bedrijven (die
deels internationaal moeten concurreren) en andere eindgebruikers. Ook draagt het
bij aan het verminderen van prijsvolatiliteit, het verbeteren van de leveringszekerheid
van elektriciteit en de flexibiliteit op het net. De meerwaarde van een verbonden
Europees elektriciteitsnetwerk op die eerste twee facetten is duidelijk gebleken tijdens
de energiecrisis.
Naast het hebben van voldoende fysieke interconnectie en gezamenlijke (Europese) marktregels
is de integratie en ontwikkeling van het Europese elektriciteitsnetwerk gebaat bij
verdere coördinatie en afstemming tussen lidstaten. Daarom onderschrijft Nederland
het belang van het Offshore Network Development Plan en Ten Year Network Development Plan, welke ontwikkeld wordt door de Europese koepelorganisatie van transmissiesysteembeheerders
(ENSTO-E). Naarmate de verbondenheid van nationale netwerken toeneemt, kan elektriciteit
makkelijker getransporteerd worden en zal de flexibiliteit in elektriciteitstransport
toenemen. Dit resulteert echter ook in toegenomen wederzijdse afhankelijkheid, die
goede afstemming van beleid vraagt. Voor deze coördinatie werkt Nederland samen in
verschillende samenwerkingsverbanden, zoals het Pentalateraal Energieforum en de Noordzee-Energiesamenwerking,
onderhoudt Nederland nauwe bilaterale relaties met haar buurlanden en is het ook actief
in Europese fora, zoals de Electricity Coordination Group.
Nederland zal tijdens deze gedachtenuitwisseling benadrukken dat de ontwikkeling van
de nationale elektriciteitsnetwerken van groot belang is in het bredere kader van
een geïntegreerd en Europees elektriciteitsnetwerk. Hierbij zal Nederland het belang
van het versnellen van de bouw van elektriciteitsinfrastructuur benadrukken. Ook zal
Nederland een oproep doen om opties voor meer flexibel gebruik van elektriciteit te
onderzoeke, specifiek ook die opties die kunnen bijdragen aan het verminderen van
transport schaarste op het elektriciteitsnetwerk. Het kabinet wil de (nieuwe) Commissie
oproepen te focussen op hoe de uitvoering van dergelijke integratie van infrastructuur
kan verbeteren.
Naast een goed geïntegreerd en Europees elektriciteitsnetwerk is het volgens Nederland
ook van belang dat er een geïntegreerde Europese elektriciteitsmarkt en gezamenlijk
marktregels ontwikkeld worden. Nederland zal dit punt inbrengen in de beleidsdiscussie
gezien de eerdere genoemde maatschappelijke (welvaarts-) voordelen die de combinatie
van een geïntegreerd netwerk en geïntegreerde markt hebben. Op dit punt zal Nederland
ook vragen om meer aandacht voor een gelijk speelveld wat betreft de methodologie
voor netwerktarieven voor nieuwe technieken zoals elektrolysers en batterijen en de
energie-intensieve industrie. Dit is van belang om een gelijk Europees speelveld te
borgen en vaart te kunnen maken met de verduurzaming van de industrie. Bovendien zal
Nederland wijzen op het belang van een duidelijk kader voor grensoverschrijdende deling
van kosten van offshore infrastructuurprojecten wanneer die aan meerdere landen ten
goede komen.
Tot slot zal Nederland naast de bovenstaande punten ook benadrukken dat het van belang
is om niet enkel te kijken naar elektriciteitsinfrastructuur, maar ook naar die van
andere energiedragers en de samenhang die tussen deze bestaat. Hierbij zal Nederland
verwijzen naar de ervaring die het op dit punt heeft en specifiek aandacht vragen
voor de snelle uitrol van een Europese waterstofbackbone en waterstofopslag.
Financiering en risicovermindering van grensoverschrijdende investeringen in energie-infrastructuur
Gezien de forse (publieke) investeringen die nodig zijn voor energie-infrastructuur
is het belangrijk om de financieringsbehoefte voor (grensoverschrijdende) energie-infrastructuur
beter in kaart te brengen. Netbeheerders staan voor een grote investeringsopgave die
voorgefinancierd moet worden. Nederland verwelkomt daarom de aandacht die wordt gegeven
aan het verbeteren van publieke en private financierbaarheid van energie-infrastructuur.
EU fondsen, zoals de Connecting Europe Facility (CEF), kunnen een belangrijke rol
spelen voor uitrol van grensoverschrijdende energie infrastructuur.
Gezien de potentie van wind op zee op de Noordzee en de daarvoor benodigde investeringen
zal Nederland de Commissie oproepen om kostendeling tussen lidstaten voor infrastructuur
ten behoeve van wind op zee te bevorderen. Daarbij zal ook oog moeten zijn voor de
verschillende soorten verbindingen om de energie aan land te krijgen.
Schaalvergroting (standaardisatie) en snelheid (vergunningverlening) van energie-infrastructuur
Met betrekking tot standaardisatie wil ik meegeven dat verdere standaardisatie van
netcomponenten kostenvoordelen met zich mee kan brengen en Europese toeleveranciers
beter in staat kan stellen de productie van de nodige netcomponenten op te schalen.
Dit mag concurrentie en innovatie alleen niet in de weg staan.
De urgentie een nieuwe energievoorziening voor Nederland te realiseren en de toenemende
netcongestie vragen om tijdige realisatie van energie infrastructuur. Daarbij heeft
de energietransitie (na de constructiefase) ook een positieve uitwerking ten aanzien
van natuur en milieu, wegens de afnemende uitstoot van broeikasgassen en stikstof.
Het ministerie voor Economische Zaken en Klimaat heeft geïnventariseerd welke mogelijkheden
er binnen de bestaande nationale wettelijke kaders zijn om te versnellen, en welke
juridische aanpassingen tot versnelling kunnen leiden. We werken momenteel aan de
implementatie van de meest kansrijke nationale versnellingsopties (zoals aangekondigd
in Kamerstuk 32 813, nr. 1193).
Naast nationale wet- en regelgeving is er ook Europese wet- en regelgeving die de
uitvoering van energietransitie kan helpen of hinderen. Het betreft al geldende en
aankomende Europese regels, zoals de Europese «verordening tot vaststelling van een
kader om de inzet van hernieuwbare energie te versnellen» (Noodverordening EU 2022/2577)
en herziening van de richtlijn voor hernieuwbare energie (REDIII)(EU 2018/2011). Deze
regelingen leiden nog niet tot versnelling doordat de regels slechts voorzien in gedeeltelijke
afwijken van Europese regelgeving, zoals de Vogel- en Habitatrichtlijn. Ik werk nauw
samen met de Minister voor Natuur en Stikstof om te zien hoe deze regelingen versoepeld
kunnen worden.
Het kabinet blijft bovendien kijken naar mogelijkheden om meer flexibiliteit te verkrijgen
in huidige en toekomstige Europese wet- en regelgeving om de energietransitie te versnellen.
De insteek is om hierbij in te zetten op het aanpakken van knelpunten en verder stroomlijnen
van vergunningverlening op Europees niveau. Dit dient gepaard te gaan met een stevige
borging en versterking van de positie van de natuur en het milieu.
Nederland verwelkomt dat de Commissie lidstaten ondersteunt bij de implementatie van
de Europese kaders voor versnelling van vergunningsprocedures voor elektriciteitsinfrastructuur.
Daarnaast blijft het van belang om mogelijkheden te onderzoeken om de vergunningsprocedures
ook voor andere soorten energie-infrastructuur, zoals waterstof, te stroomlijnen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.