Brief regering : Uitvoering van de motie van het lid Tjeerd de Groot over een taskforce voor het opstellen van een veiligheidsplan voor de recreatievaart (Kamerstuk 31409-419)
31 409 Zee- en binnenvaart
Nr. 447 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 maart 2024
Met deze brief wordt de Kamer geïnformeerd over de uitvoering van motie Tjeerd de
Groot (D66), ingediend tijdens het tweeminutendebat Maritieme Zaken van 28 september
2023.1 De motie verzoekt de regering om binnen de recreatievaart een taskforce samen te
stellen, met als doel het opstellen van een veiligheidsplan voor de sector.
Tijdens het twee minutendebat is geantwoord dat instelling van een Taskforce niet
voor de hand ligt, onder andere omdat er al nauw wordt samengewerkt met sectorpartijen
uit de recreatievaart. Wel heb is toegezegd uw Kamer uitgebreid te informeren over
de inzet op het gebied van nautische veiligheid voor de Nederlandse recreatievaart.
Naar aanleiding van deze toezegging, wordt deze brief gestuurd.
Er is sprake van toenemende drukte op de Rijksvaarwegen. Er is ook sprake van een
toename van het aantal ongevallen, ook in de recreatievaart. Uit de «ongevalscijfers
scheepvaart 2022»2 blijkt dat het aantal ernstige scheepsongevallen waarbij recreatievaart betrokken
was licht gestegen is.3 Van de 80 ernstige scheepsongevallen waar recreatievaart bij betrokken was, betreft
het in 51 gevallen een eenzijdig ongeval.4 Het aantal eenzijdige ongevallen met recreatievaart vertoont al jaren een stijgende
trend. Uit de ongevalscijfers komt verder naar voren dat er niet één specifieke oorzaak
of type ongeval duidelijk is toegenomen. Bij de recreatievaart vonden in 2022 zes
ongevallen plaats, waarbij acht doden te betreuren waren. De slachtoffers vielen bij
verschillende ongevallen met diverse oorzaken. Zo waren bij drie ongevallen snelvarende
vaartuigen betrokken (drie slachtoffers) en bij twee eenzijdige ongevallen sloeg het
vaartuig om (vier slachtoffers).
Om de kans op ongevallen tijdens het komende vaarseizoen zo veel mogelijk te beperken
is de afgelopen periode een aantal acties ondernomen. In de eerste plaats is de dialoog
met de recreatievaartsector, als relevante gebruiker van de Rijksvaarwegen, verder
versterkt. In aanvulling op reeds bestaande en meer praktisch gerichte initiatieven
zoals «Varen Doe Je Samen»5, is met HISWA-RECRON, Waterrecreatie Nederland en het Watersportverbond een structureel
overleg tot stand gekomen.
Het overleg is erop gericht om de betrokken partijen uit de recreatievaartsector beter
te betrekken bij de inzet van het ministerie ten aanzien van de veiligheid van de
recreatievaart. Bijvoorbeeld door een vroegtijdige betrokkenheid bij veiligheidsonderzoeken
of door samen te werken aan passende veiligheidsmaatregelen. Ook biedt het overleg
de mogelijkheid om vroegtijdig informatie uit te wisselen over relevante ontwikkelingen,
zoals bijvoorbeeld nieuwe vormen van watersport. Door op deze manier gezamenlijk op
te trekken stelt het de betrokken partijen uit de recreatievaartsector ook beter in
staat om een brugfunctie te vervullen in de communicatie naar hun achterban. Het overleg
heeft vooralsnog een halfjaarlijkse frequentie.
Verder is de afgelopen periode uitvoering gegeven aan de acties zoals aangekondigd
in de brief over de ongevalscijfers scheepvaart 2022. Waar nodig zijn additionele
acties geformuleerd, waarvan een actueel overzicht is opgenomen is deze brief.
Beroepsvaart/recreatievaart
In de brief over de ongevalscijfers 2022 is aangegeven dat het aantal aanvaringen
tussen beroepsvaart en recreatievaart gestaag gedaald is en dat het aandeel van deze
ongevallen op het totaal aantal geregistreerde scheepsongevallen sterk is afgenomen
en zich lijkt te stabiliseren. Geconcludeerd wordt daarom dat de ingezette maatregelen
effectief zijn en dat het beleid wordt voortgezet.
Hoewel het aantal aanvaringen tussen beroepsvaart en recreatievaart is afgenomen en
zich lijkt te stabiliseren, wordt in bovengenoemde brief ook gesignaleerd dat de beroepsvaart,
de recreatievaart en de nautisch beheerders gevaarlijke situaties met de recreatievaart
signaleren op de Rijksvaarwegen. Waar mogelijk worden beroeps- en recreatievaart daarom
zo veel mogelijk gescheiden en wordt tijdens het recreatieseizoen aanvullende «recreatiebetonning»
neergelegd. Verder worden beroeps- en recreatievaart zo veel mogelijk in aparte sluiskolken
geschut en worden nevenvaarroutes voor de recreatievaart gepromoot.
Radar B
In de motie Tjeerd de Groot wordt ook gesproken over Radar-B. Kleine schepen kunnen
vanwege hun omvang niet voldoen aan bestaande strikte eisen voor het varen in slecht
zicht. Er is vanuit de recreatievaart vraag naar een regeling die varen in slecht
zicht, met behulp van het gebruik van een jachtenradar (bekend als Radar-B), mogelijk
maakt. Deze vraag wordt vanuit het oogpunt van de huidige ontwikkelingen op het gebied
van nautische veiligheid beoordeeld. Op korte termijn wordt u daarover in een aparte
Kamerbrief geïnformeerd.
Herijking Klein Vaarbewijs
In de Kamerbrief over zowel het basiskwaliteitsniveau RWS-netwerken6 als de ongevalscijfers scheepvaart 2022 is aangegeven dat vanuit veiligheidsperspectief
een onderzoek in gang gezet wordt naar de invoering van een verplicht vaarbewijs voor
de recreatievaart. Belangrijk is om te vermelden, dat er al een verplicht vaarbewijs
bestaat voor verschillende vormen van recreatievaart, zoals voor snelle motorboten.
Het onderzoek zal zich daarom richten op twee vragen: enerzijds of de inhoud (en de
wijze van examinering) van het bestaande Klein Vaarbewijs nog voldoende is afgestemd
op de huidige situatie op de Nederlandse wateren. Anderzijds of de vaarbewijsplicht
wellicht uitgebreid zou moeten worden, bijvoorbeeld naar categorieën recreatievaart
(typen), waarvoor nu nog geen vaarbewijsplicht geldt. Tevens zal het onderzoek een
eerste prognose geven over de mogelijke effecten op de uitvoerings- en handhavingslasten.
Bij het onderzoek worden relevante publieke en private partijen betrokken, zoals het
CBR, handhavingsdiensten en de recreatievaartsector. Het onderzoek start in de eerste
helft van 2024 en wordt naar verwachting eind 2024 afgerond.
Verkenning registratie pleziervaartuigen
De in de ongevalscijfers 2022 genoemde verkenning naar een registratie van pleziervaartuigen
is afgerond. Daaruit is gebleken dat een registratiesysteem kan bijdragen aan onder
meer de traceerbaarheid bij overlast en nalatigheid, zoals het achterlaten van wrakschepen.
Dit resulteert in obstakels onder water die een gevaar kunnen vormen voor de scheepvaart.
Daarnaast kan het bijdragen aan de traceerbaarheid van zware criminaliteit zoals witwassen,
fraude, heling, drugssmokkel en smokkel van illegale migranten. Op basis van de resultaten
van deze verkenning heeft het Ministerie van Justitie en Veiligheid te kennen gegeven
voorstander te zijn van de invoering van een registratiesysteem voor pleziervaartuigen.
De komende periode zullen de juridische mogelijkheden voor een registratie van pleziervaartuigen
verder verkend worden en moet worden bekeken wat een logische afbakening is van de
doelgroep.7 Parallel daaraan wordt door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in overleg
met sectorpartijen verder nagegaan in hoeverre een registratiesysteem voor pleziervaartuigen
ook een positieve bijdrage kan leveren aan de nautische veiligheid.
Onderzoek snelvarende recreatievaart en de huidige snelvaargebieden
Het aantal snelle recreatievaartuigen met bijbehorende gevaarlijke situaties neemt
toe. Snelvaren is risicovol. Om proactief risico’s te beheersen, is een goed beeld
nodig van de huidige beheersmaatregelen, hoe effectief deze beheersmaatregelen zijn
en hoe snelvaren veiliger gemaakt kan worden in de toekomst. Het onderzoek heeft als
doel om beheersmaatregelen voor ongevallen met snelvarende recreatievaart in kaart
te brengen en leerpunten te identificeren om risico’s verder te reduceren. Het onderzoek
wordt nu uitgevoerd. In het tweede kwartaal van dit jaar worden aanbevelingen opgesteld
en de haalbaarheid en effectiviteit daarvan met andere partijen besproken.
Verdiepingsonderzoek stijgend aantal eenzijdige ongevallen recreatievaart
Vanwege het stijgende aantal eenzijdige ongevallen met recreatievaart zal een verdiepingsonderzoek
plaatsvinden naar (onderliggende) oorzaken en risico verhogende factoren. Er is inmiddels
een Europese aanbesteding in gang gezet en naar verwachting zal het onderzoek in het
laatste kwartaal van dit jaar of het eerste kwartaal van 2025 kunnen worden afgerond.
Tot slot zal in 2025 ook nader onderzoek plaatsvinden naar het effect op de nautische
veiligheid van nieuwe en toekomstige gebruiksvormen van de recreatievaart, zoals bellyboat
fishing, hydrofoils en elektrisch aangedreven jetski’s. Het is van belang om ontwikkelingen
op dit gebied te blijven volgen.
De bovengenoemde onderzoeken zullen meer inzicht geven in de aard van de veiligheidsrisico’s,
de vermoedelijke oorzaken en eventueel noodzakelijke aanvullende risico-reducerende
maatregelen. Daarnaast blijft het uiteraard van belang om te beseffen dat de recreatievaartsector
zelf in belangrijke mate bijdraagt aan de nautische veiligheid en een rol heeft in
het onderkennen van risico’s en veilig vaargedrag.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat